Valtra A93H
Valvoja: automies560
On se suurin vaihde aika paljon pidempi 50km/h versiossa verrattuna 40km/h versioon. Vaatii tehoa aika paljon enemmän vetää sillä välityksellä kuormaa. Olihan se komeaa posottaa 56kmh mittarissa. Tämmöisiin tilanteisiin joutuminen saattaa lisätä heikompihermoisissa kavereissa vaihtokuumeen. Onneksi vielä stanadyne vuoti polttoainetta ja savutti julmasti kylmänä, ja päävaihteiston kolmonen karisi oudosti keppiä vaihteen perusasennossa eteenpäin kevyesti työntämällä, ja mausteena oli pari sähkövikaa.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Nopeuden nosto 40 km/h viiteenkymppiin samalla kuormalla vaatii 20 % enemmän tehoa ainakin, joskus olen kuullut väitteen 40%.
Liikennekoneella tulee herkästi tunne että tehoa ei ole samalla tavalla kuin vastaavalla normikoneella, kun jokainen peruspykälä on aina yhtä isompi mitä normaali koneessa. Jos on tottunut 40 lootalla varustettuun vaikkapa ännäläiseen ja hyppää yht. äkkiä liikenneperällä varustettuun, niin vaatii hieman erilaisen vaihtamistyylin, että ovat samalla viivalla "perstuntumaltaan".
Ei ole kuulunut A:sta mitään
Liikennekoneella tulee herkästi tunne että tehoa ei ole samalla tavalla kuin vastaavalla normikoneella, kun jokainen peruspykälä on aina yhtä isompi mitä normaali koneessa. Jos on tottunut 40 lootalla varustettuun vaikkapa ännäläiseen ja hyppää yht. äkkiä liikenneperällä varustettuun, niin vaatii hieman erilaisen vaihtamistyylin, että ovat samalla viivalla "perstuntumaltaan".
Ei ole kuulunut A:sta mitään
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
mitä noitte hollantie kans aikanaan ajoin tuos muutamia vuosia sit niis oli samat välitykset kaikis 18:ist pykäläs ja 5kymppikoneis oli sit se suora 19 lisänä.
eli kulki yhtälail kummakki sin 18aantoist asti. ehkä järkevämpi systeemi???
eli kulki yhtälail kummakki sin 18aantoist asti. ehkä järkevämpi systeemi???
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Tarkkana pitää olla polttoaineen kulutuksen suhteen. Liekö sillä kuitenkaan harrastelijaviljelijän kannalta mitään merkitystä?
Ammatikseen ajavien osalta tietenkin pienikin säästö päivittäisessä työajossa kasvaa korkoa vuoden aikana mutta itse en ole koskaan sivutoimisena "pienviljelijänä" pohtinut paljonko traktori vie tie-, pelto- tai metsäajossa. Se vie sen minkä se vie mallista riippuen, ja niin kauan kun löpöä saa ostaa ilman kuponkia, So What.
Ammatikseen ajavien osalta tietenkin pienikin säästö päivittäisessä työajossa kasvaa korkoa vuoden aikana mutta itse en ole koskaan sivutoimisena "pienviljelijänä" pohtinut paljonko traktori vie tie-, pelto- tai metsäajossa. Se vie sen minkä se vie mallista riippuen, ja niin kauan kun löpöä saa ostaa ilman kuponkia, So What.
Minulla ainakin tulee sen verran tunteja, että sillä on merkitystä. Vuodessa voi säästää katsomalla mistä ostaa ja piheillä koneilla 500 - 700 tunnin ajolla tonnin. Sehän on tienaamaalla kuukauden käteen jäävä palkka.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Tuossapa on tuo lainatraktori ja juuri saapunut Ferri kasattuna. Mainiolta peliltä vaikuttaa, saa ajettua mm. syrjäteiden raideväliin jäävän kasvuston pois.
- Liitteet
-
- IMG_0006.jpg (279.58 KiB) Katsottu 7961 kertaa
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
eipä tuo hirveen pahannäköiselt yhdistelmält vaikuta. asiallisen näköne (ottaen huomioon sen sinisen siin mustan ja keltaisen välis )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Pitkä odotus palkitaan, huomenna se tulee
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
JAA NY JO ???
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Eipäs tullutkaan vieläKÄÄN.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
niin niin... hötkyilit taas aivan suotta ja valvoit koko yön kelloo vilkuillen....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Kotia tultu.
Huomattavasti mukavampi kone ajella verrattuna tuohon 6400:een. Jousitus toimii nätisti ja penkistä löytyi myös vaaka-nytkä.
Vaihteisto on kyllä liukas, todella miellyttävä pykältää.
Ohjaamomelu tieajossa on sekura-leukun tasoa, eli ei yllä nykymittapuussa huipulle, mutta 80 -luvun sekura oli 15 vuotta etuajassa ohjaamomelunsa osalta.
Takalasin pyyhkimen säiliötä ei oltu vaihdettu, se vuotaa. Siinä ainut semmoinen juttu mikä jäänyt sepittämättä.
Lähtiäisiksi tankkasivat 40 litraa löpöndeliä jotta pääsee kotiin asti, ja hyvin tultiin.
Olivat kuulema pesseet koneen, mutta itse en kyllä huomannut. Kuormaaja todella rasvassa edelleen.
No pitää erkaannuttaa se traktorista ja pestä erillään. Ostin vielä kulkiessa motonetistä autoglymin super resing polishia jotta saa pelteihin vahat pintaan.
Huomattavasti mukavampi kone ajella verrattuna tuohon 6400:een. Jousitus toimii nätisti ja penkistä löytyi myös vaaka-nytkä.
Vaihteisto on kyllä liukas, todella miellyttävä pykältää.
Ohjaamomelu tieajossa on sekura-leukun tasoa, eli ei yllä nykymittapuussa huipulle, mutta 80 -luvun sekura oli 15 vuotta etuajassa ohjaamomelunsa osalta.
Takalasin pyyhkimen säiliötä ei oltu vaihdettu, se vuotaa. Siinä ainut semmoinen juttu mikä jäänyt sepittämättä.
Lähtiäisiksi tankkasivat 40 litraa löpöndeliä jotta pääsee kotiin asti, ja hyvin tultiin.
Olivat kuulema pesseet koneen, mutta itse en kyllä huomannut. Kuormaaja todella rasvassa edelleen.
No pitää erkaannuttaa se traktorista ja pestä erillään. Ostin vielä kulkiessa motonetistä autoglymin super resing polishia jotta saa pelteihin vahat pintaan.
- Liitteet
-
- valtra.jpg (115.17 KiB) Katsottu 7752 kertaa
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
jaaha nyt sit kaaaaaauuuuan odotettu kotiutuminen on tapahtunut !!!! IHANAA LEIJ... vai mite se ny täskohtaa pitäis men ??
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Taivas varjele mikä sieltä tuli pidä kauempana nuhveista ettei niihin ruoste tartu tuosta...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Polttoaineen kulutuksesta: Aloin kirjaamaan noita lukemia mittaritunneista ja polttoainemääristä mitä menee. Tuon tankkaaminen on taidetta. Valon palaessa sain menemään 51 litraa ja pinta on korkin tasolla. Kun ootat vartin (käy kaffella) menee vielä parikymmentä helpostikkin lisää. Melko hankala sanoa siis nyt alkuun mitä tuo syö.
Kyntäessä 3 siipisillä (4 h kyntöä ja puoltuntia siirtoajoa 2100 rpm) vei oletettavan laskun mukaan 5,5 litraa, mutta kun ei tuosta tosiaan saa aina selkoa milloin on tankki täynnä milloin ei. Tankkasin lähtiessä piripintaan ja palatessa kävin teboililla tankilla ja sain mahtumaan noin 25 litraa.
Mutta kunhan kirjanpitoa on pidemmältä ajalta niin palataan asiaan uudemman kerran. Tankkaan suoraan mittarista joten litramäärät on helppo ottaa talteen.
Ajaa tuo on hyvä, todella vakaa ajettava. Ei tarvitse hidastaa maatalousoppilaitoksen kaukolämpöputken kaivanto-monttuihin tuossa möhköntiellä, vaan saa posottaa täysiä yli. Kokeiltua tuli eilen sekin. Tuo sähkönostolaitteen mukana tuleva heilahduksen vaimennus on kyllä mainio peli!
Koppi lonksaa jostain irti, kuuluu oikealta puolen. Varmaan jäänyt kiristämättä sen kiinnityskumit. Täytynee vilkaista jossain välissä. Pissapojan letku ei pysy konepellin sumuttimessa kiinni, muutaman kerran jo pudonnut, pitää klemmari laittaa. Takalasin pesimen säiliötä eivät muuten olleet vaihtaneet huollossa, vaikka se kauppakirjaan merkittiin. Halki on...
Etukuormain liikkuu kyllä mukavasti...
Kaisalle ei saada kunnon ajoasentoa, ei sitten millään. Jos penkin vetää eteen on polvet kojelaudassa, jos taas se laitetaan hyväksi niin ei yllä polkimille. Ilmajousista pitää ottaa kaikki pois, muuten ei yllä jalat lattiaan. Itse saan hyvän asennon ja vaaka-nytkä on helkatin mukava.
Märkäkyntöäkin tuli kokeiltua palarenkailla. Rinnettä alas meni mukavasti mutta ylöstulo oli kiusallista. Lukot ja nelikkopäällä homma pelasi kunnes kerrasta hutkahti kuntan läpi kurakkoon, vanteen reunoja myöten. Siittä ei sitten päästy mihinkään hinaamatta kun alaskaan ei päässyt (peruutin ensimmäistä vetoa varten kapeaa hiihtolaturinnepeltoa alaspäin, jossa aivan alhaalla lampi vastassa). Jamppi juuri soitti kun tämä tapahtui Heti peruuttaessa huomasin kun hutkahti, että tästä ei omin avuin noustukkaan.
Kuivalla rinnepellolla meno oli normaalia. Oli muuten paikoin erikoinen pelto, 25 cm. nurmikuntan alla oli paljas silokallio! Kuntta kääntyi mukavasti, nurmen juuret olivat kuin mattona siinä kallion päällä. Eipä ole vastaavanlaista kyntökohdetta ennen kohdalle sattunut.
Kyntäessä 3 siipisillä (4 h kyntöä ja puoltuntia siirtoajoa 2100 rpm) vei oletettavan laskun mukaan 5,5 litraa, mutta kun ei tuosta tosiaan saa aina selkoa milloin on tankki täynnä milloin ei. Tankkasin lähtiessä piripintaan ja palatessa kävin teboililla tankilla ja sain mahtumaan noin 25 litraa.
Mutta kunhan kirjanpitoa on pidemmältä ajalta niin palataan asiaan uudemman kerran. Tankkaan suoraan mittarista joten litramäärät on helppo ottaa talteen.
Ajaa tuo on hyvä, todella vakaa ajettava. Ei tarvitse hidastaa maatalousoppilaitoksen kaukolämpöputken kaivanto-monttuihin tuossa möhköntiellä, vaan saa posottaa täysiä yli. Kokeiltua tuli eilen sekin. Tuo sähkönostolaitteen mukana tuleva heilahduksen vaimennus on kyllä mainio peli!
Koppi lonksaa jostain irti, kuuluu oikealta puolen. Varmaan jäänyt kiristämättä sen kiinnityskumit. Täytynee vilkaista jossain välissä. Pissapojan letku ei pysy konepellin sumuttimessa kiinni, muutaman kerran jo pudonnut, pitää klemmari laittaa. Takalasin pesimen säiliötä eivät muuten olleet vaihtaneet huollossa, vaikka se kauppakirjaan merkittiin. Halki on...
Etukuormain liikkuu kyllä mukavasti...
Kaisalle ei saada kunnon ajoasentoa, ei sitten millään. Jos penkin vetää eteen on polvet kojelaudassa, jos taas se laitetaan hyväksi niin ei yllä polkimille. Ilmajousista pitää ottaa kaikki pois, muuten ei yllä jalat lattiaan. Itse saan hyvän asennon ja vaaka-nytkä on helkatin mukava.
Märkäkyntöäkin tuli kokeiltua palarenkailla. Rinnettä alas meni mukavasti mutta ylöstulo oli kiusallista. Lukot ja nelikkopäällä homma pelasi kunnes kerrasta hutkahti kuntan läpi kurakkoon, vanteen reunoja myöten. Siittä ei sitten päästy mihinkään hinaamatta kun alaskaan ei päässyt (peruutin ensimmäistä vetoa varten kapeaa hiihtolaturinnepeltoa alaspäin, jossa aivan alhaalla lampi vastassa). Jamppi juuri soitti kun tämä tapahtui Heti peruuttaessa huomasin kun hutkahti, että tästä ei omin avuin noustukkaan.
Kuivalla rinnepellolla meno oli normaalia. Oli muuten paikoin erikoinen pelto, 25 cm. nurmikuntan alla oli paljas silokallio! Kuntta kääntyi mukavasti, nurmen juuret olivat kuin mattona siinä kallion päällä. Eipä ole vastaavanlaista kyntökohdetta ennen kohdalle sattunut.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.