Allgaier AP-17 varaosia?

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

12 Syys 2011, 17:25

Allgaier-projektikin taas ajankohtaisena.. Olemma hieroneet vaihtokauppoja: AP17/2 osilla AP17/1 osia.
Toisella osapuolella oli kaikki muut osat 1-malliin, paitsi kojelauta ja itsellänsä työn alla AP17/2, jossa moottoripoliittisia ongelmia.

Näin ne hommat etenevät.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

12 Syys 2011, 18:54

Toisen romu on toisen aarre
Noin asiat etenee :!:
Mukana kuin peräpukama!
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

07 Tammi 2012, 16:57

Eipä ole tuo Alligaattori kylmäkäynnistysominaisuuksiltaan mikään Nuhviin verrattavissa oleva... Yhtä kauan ovat seisseet Tenspeedin kanssa (ajettu viimeksi kesällä), mutta Tenspeed heräsi -5c pakkasesta heti.. Allgaier ei kirveelläkään... Joten esi-Porsche siirrettiin Nuhvivedolla pois lumitöiden tieltä

Pitäs vissiin käyttää net suihkut penkissä, jospa tuosta sitten saisi vähän herkkäsyttöisemmän.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
V-M
Nuhvitietäjä
Viestit: 251
Liittynyt: 11 Syys 2011, 11:31
Konekalustoani: ,Fahr D22,Zetor 25,Fiatagri 100-90 Dt pupu,Fiatagri 110-90 Dt pupu
Paikkakunta: Pudasjärvi

13 Tammi 2012, 22:51

Tuon kylmäkäynnistyksestä olen kuullu huhun että ei kannata käynnistää pilotilla,käy kansien päälle,en tiedä pitääkö sitten paikkansa.
Eeetterillähän ne on varmaan niitä ennen hajottanu.

Täällä on yhdessä talossa kolme algaijeria,yksi ajokunnossa,kaikissa sama paikka kuulemma rikki,en ole kysyny mikä se rikkonainen paikka on,olin töissä tuossa talossa taannoin.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

22 Tammi 2012, 23:18

Rikkonaisiksi paikoiksi veikkaisin joko etuakselia, tai sylinterinkansia. Alumiinikannet kun ovat aikasen hentoa tavaraa ja niin on kuulemma etuakselitkin...

Tuossakin on kumpikin kansi halki pyörrekammioon, muttei onneksi sen ohi, joten emme ryhtyneet muihin toimenpiteisiin.

Suihkut ovat vanhasta etukammio-Mersusta (OM-321) jossa ruiskutuspaine on 130bar ja Allgaierissa pitäisi olla muistaakseni 155bar ja kuka senkin varmistaa, että nuot mersun suihkutkaan enää pitävät lupaamaansa.
Suihkujen penkitys ja hehkujen mittaus ovatkin ensimmäisiä hommia keväällä, ennen kuin yritetäänkään käyntiin.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

27 Elo 2013, 14:37

Allgaier levähti pari vuotta, mutta innostuinpa herättelemään sen käyntiin kauden viimeistä tapahtumaa varten.
Ensiksi meinasi olla ilmavaivoja, mutta kyllä se heräsi ja pelasikin koko tapahtuman läpi. Joutuipa tuo (kevyisiin) töihinkin, toimien vankkuri-porilaisen veturina... Hyvin kiskoi.

Tapasin myös kinkereillä miehen, jonka kotitaloon kyseinen AP-17 oli tullut 50-luvulla. Jutellessa selvisi, että olen kyseisen värkin neljäs omistaja. Traktori on seikkaillut koko historiansa Tervola-Tornio -akselilla, päätyen eläkkeelle Keminmaahan (ja kaikki omistajat ovat olleet tuttuja jonkun mutkan kautta)

Outojen (omatekoisten) keulapeltien, sekä väärän ohjaussimpukan mysteerikin selvisi samalla kertaa...
Traktori on kaadettu selälleen metsätöissä 60-luvulla ja tämän seurauksena alkuperäinen ohjaussimpukka, sekä keulan pellit olivat menneet huonolle hapelle. Ainoat henkilövahingot olivat (onneksi) kohdistuneet vain omistajan itsetuntoon.

Onneksi älysin säästää nuo mukana tulleet pellit, vaikka olemmekin palautelleet traktoria takaisin alkuperäiseen asuunsa.

Huomasin samalla, että kumpikin sylinterikansi vaatii jälkikiristyksen. Jouduimme kasaamisvaiheessa laittamaan kumpaankin sylinteriin kupariset kannentiivisteet mittaerojen takia (näissähän ei alunperin ole tiivisteitä) Moottori on nyt ollut käynnissä yhteensä n. 3 tuntia ja pientä viserrystä on havaittavissa...
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

30 Elo 2013, 23:34

Löytyipä Allgaierista vielä yksi erikoisuus lisää... Nostolaite on kaksitoiminen. Vielä pitäisi loihtia siihen paineletku pumpun ja venttiilin välille, niin sittenpä saisi senkin toimimaan. Veto-ja työntövarren tappien koko aiheutti myös pientä hämmästystä, tappien halkaisija on vain n. 20mm kautta linjan... Mitähän tuolla on oikein nosteltu??

Jostakin pitäisi löytää kuva tuommoisen maatalousvetolaitteesta, niin saisi semmoisen punottua, tuossa kun ei ole nyt minkäänlaista vetokoukkua olemassa (Porilainen oli ropulla ja sakkelilla kiinni työntövarren korvakossa :shock: , joka ei todellakaan ole mikään erikoisen hyvä vetopiste varsinkaan näin lyhytakselivälisessä traktorissa)
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

29 Loka 2018, 09:34

Vanhan aiheen uudelleenherättelyä... Aikaisemmin kertomani varaosaläjä kotiutui sitten kaikkinensa minulle.

Tuomisina oli sitten kokonainen (mutta kärsinyt) AP-17/2 ja lähes yhtä kokonainen AP-17/1. 2-mallin nuista osista kokoaa ilman ongelmia kun hyötykäyttää tuon oman varaosaläjän.
1-mallinkin saa nyt kojelautaa vaille valmiiksi. Lopuista osista saattaa vielä saadan 1-mallin pelleiltänsä vajavana käymäkuntoon ja 2-malliakin aika paljon.

Pitkä projekti tuntui tästäkin tulevan.
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Vastaa Viestiin