Valmetin syyskesän huolto

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

01 Elo 2010, 10:56

Tulipa ajankohtaiseksi Volvo projektin hellittäessä pikaremppa valmettiin.

Seuraavat osat oli tarkoitus uusia:

Kytkinlevy
Painehiili
Kytkinakselin silmälaakeri
Etu ja takastefat moottoriin
Voa stefa

Aloitin purkamisella, eli pellit pois ja kopin kiinnityspultit irti. Turhaan katkaisin etuajovalojen piuhat, koska valot pystyvät jäämään paikoilleen, vaikka etumaskin ottaa valorautojen alta pois, eli valot eivät lähdekään maskin mukana, vaan ne voi irtioton jälkeen kiinnittää takaisin syylärin kiinnitysrautaan joka ei ole remontissa tiellä.

Kopin nostallin kaverin hallilla pois, siellä riitti nostokorkeus, omassa pajassa ei riittänyt. Kopin poisotto ei ole pakollinen, eikä katkaisukaan mutta kun on tilaa myös työskentely on mukavampaa.

Kotosalla purin mittariston kaapeloinnit moottorista pois, akut pois, laturin ja valojen johtosarjat kojelaudan päälle niputettuna. Irroitin myös kaasu ja sammutusvivuston ruiskutuspumpun puolesta pois, hydrauliputkiston peräosan suunnilta irti, polttoaineen imupuolen sakkakupista irti ja paluulinjan tankin puolelta irti. Phjausvarret otin simpukalta irti. Nesteet pois koneesta ja myös syyläri täytyi irroittaa.

Tuin etuakselin puukiiloin, laitoin vaihteiston alle tukipukin ja katkaisupukin sain asennettua pois otetun kopin etutukiraudan paikalle, jossa se oli tukevasti valurunkoa vasten.

Ensiksi irroitin ylemmät pultit irti, ja vilkaisin alle ettei pohjassa koko pultteja ollutkaan, eikun vetoa ja eihän se mihinkään lähde. No sitten hoksasin, että moottorin alla etupuolella on myös 2 pulttia, ne kun aukaisi niin avot jopa valtu katkesikin.

Tilanne oli seuraava: Kytkinlevyn niitit hankasivat jo vauhtipyörää, silmälaakeri rolisi, painehiili oli loppu ja halki. Takastefa oli halki ja etustefa oli myös rutussa!? Lisäksi hihnapyörä oli halki ja kiilaura sämppääntynyt, se täytyy ostaa uusi.

Nyt paikoillaan on jo uudet stefat sekä silmälaakeri ja hiili, homma jatkuu siis vauhtipyörän laitolla ja kytkimen kasauksella.
Liitteet
Uusi takastefa paikoillaan, asennetaan kuivana!
Uusi takastefa paikoillaan, asennetaan kuivana!
takastefa.jpg (106.92 KiB) Katsottu 8427 kertaa
Vanhat loppuunkuluneet osat
Vanhat loppuunkuluneet osat
osat.jpg (104.42 KiB) Katsottu 8427 kertaa
Vanhat stefat läksi irti kun porasi reijän ja kiersi reikään puuruuvin. Vasaralla nykäisy ja stefa oli irti!
Vanhat stefat läksi irti kun porasi reijän ja kiersi reikään puuruuvin. Vasaralla nykäisy ja stefa oli irti!
stefan poisotto.jpg (93.56 KiB) Katsottu 8427 kertaa
Etustefa paikoillaan
Etustefa paikoillaan
etustefa.jpg (83.97 KiB) Katsottu 8427 kertaa
Valmetti poikki
Valmetti poikki
valtukatki.jpg (116.58 KiB) Katsottu 8427 kertaa
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

01 Elo 2010, 19:56

Eipä taida porukalla olla tarvetta valmettiohjeille kun ei kukaan kommentoi :(
No toivottavasti jollekkin tästä olisi apuja.

No nyt sitten kasatessa huomasin paineasetelmankin olevan kaput.
Tietääkö kukaan mistä saisi borg&beck:n asetelmaan yksittäisiä varaosia, jos tulevaa varten kunnostaisi tuon valmiiksi kun sama käy nuffeihinkin. Uuden laitan toki tilalle nyt.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

01 Elo 2010, 20:27

Nuohan on nyt niin yksinkertaisia laitteita etteihän noissa nyt kovin suuria ongelmia esiinny.
Miten helposti lähti auki hihnapyörän etupuolella oleva mutteri?
Reilut kymmenen vuotta sitten kun tehtiin omaan 565 valmettiin koneremontti, niin silloin tuotti ongelmia sen mutterin aukaisu. Ongelma ratkesi, kun modifioitiin uudesta lyöntiavaimesta mutkamallin avain, jolla sitten se mutterikin nöyrtyi avautumaan. :wink:
Koko oli muistaakseni jossain 50-60mm välillä... ehkä.
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

01 Elo 2010, 20:34

Niin on, mutta seppiä on monenlaisia ja toivoisinkin, että joku rohkenisi näiden avulla omatoimiremonttiin herkemmin.

Mutteri oli valmiiksi irti, käsin pyörittelemällä läksi :shock:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

01 Elo 2010, 21:05

Itse tein tuossa jonkin aikaa sitten MF 135 malliin kytkinrempan töissä välihommana.Kaksoiskytkinmalli.Kytkin- ja ulosoton akselin stefat uusiksi.Koneen puolelle uusi koiranpaskatiiviste.Uusi kytkinpaketti,painelaakeri ja keskiölaakeri.Paketti kasaan ja testaamaan.Ja tiputti öljyä koneen puolelta :shock: .Ei kun uudestaan poikki ja tutkimaan.Kone oli kuulemma juuri remontoitu.Ei muuta kun öljypohjan pultit ja pari etupään pulttia auki ja lohko moottorinostimella irti öljypohjasta.Oli remonttimiehelle käynyt temppu ja öljypohjan takimmainen tiiviste oli vaurioitunut.Siitä puuttui pieni pala josta öljy pääsi valumaan kytkinkoteloon.Uudet tiivisteet ja motti kasaan.Ei mikään paha homma tuonkokoiseen traktoriin ja tulipahan kuntoon :wink:
Hattu päähän ja hyvästi!
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

01 Elo 2010, 21:16

Nuffieldmaster kirjoitti:No nyt sitten kasatessa huomasin paineasetelmankin olevan kaput.
Tietääkö kukaan mistä saisi borg&beck:n asetelmaan yksittäisiä varaosia, jos tulevaa varten kunnostaisi tuon valmiiksi kun sama käy nuffeihinkin.
Mitä siitä on mennyt? Onko se nyt sama asetelma mikä on Leukussa, kaksoiskytkimellinen?
akseli
Vitos -nuffisti
Viestit: 49
Liittynyt: 08 Maalis 2009, 15:58
Paikkakunta: kauhajoki

01 Elo 2010, 22:23

Masterin remonttikuvaus toimii mielestäni hyvin kannustimena ja opastuksena "nuoremmille kossiille". Tuo selostus sopii mielestäni muillekkin merkeille, tietenkin pikkasen soveltaen. Nämä vanhemmat vehkeet on siitä kivoja kun ei tarvitse huoltomiestä vaivata joka asian tähäre.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

04 Elo 2010, 17:15

Pikaremppa ei ollutkaan pikaremppa, hihnapyörän sain valtralta tänään 150 € uusi, entistä kuparitiivistettä hihnapyörän taakse ei saa, saisi vain uudemman roiskelevyn jonka asennus vaatisi jakopäänkopan irroituksen, no sitä en rupea tekemään, panen entisen pehmennyksen jälkeen takaisin.

Kytkinasetelmakin on sunnuntaina tilattu, mutta ei vain näy, ne on nämä kesälomat :( No onneksi ei ole tulenpalava kiire :lol:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

04 Elo 2010, 19:22

Onko siinä kampuran ja hihnapyörän välissä kuparitiiviste :shock:, vaikuttas kyllä pielaveteläiselle semmonen
Jos on niin ei oo ihme jos hihnapyörä on löysässä
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

05 Elo 2010, 06:12

Siinä on kyllä kuparitiiviste, myös varaosakirjan numerotkin löytyi, mutta valtralta antoi kone vaihtonumeron ja sillä löytyy se öljyheittolevy.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Velu

05 Elo 2010, 19:47

Näin on. Omassa tihkui öljyä myös siitä mutterin juuresta. Pistin vähän liimaa kaveriksi, rauhoittui sillä. Tosin jakopään saisi käyttää auki, kun kopan saumat hikoilee öljyä.
Rattorimies
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Tammi 2010, 09:51

06 Elo 2010, 13:17

Eikös se olisi sama entisöidä samalla kun on jo purettukkin. Joo meilläkin unohtu nuo 2 pulttia tuolta alhaalta ottaa pois, kauan siinä pähkäiltiin että mikä on vikana :roll:
Valmet 1102 -80
Valmet 500 -68
Belarus 426 -92
David Brown 950 -62
Volvo N720 -78 kuorma-auto projekti
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

06 Elo 2010, 13:34

Entisöinti on niin kivinen tie, etten siihen lähde, esim. verhoilut pitäisi teetättää uusiksi (samaa kangasta ei varmaan löydy aivan heti) ja muutama muu paikka pitäisi myös löytää/kunnostaa, eikä kehtaa toimivasta koneesta vaihtovirtalatureita, hellan valoja, työvaloja, kattovilkkua, releistyksiä yms. purkaa kun on tarvis noille.
Euroja palaisi entisöintiin tuhansia, koska juuri peltityöt sekä verhoilu pitäisi ulkoistaa.

Käyttökunnostus, eli hiekkapuhallus, maalaus ja muu pikkulaitto voisi olla paikoillaan, mutta jätän senkin myöhemmäksi. Valmetti kun on kuitenkin työkone ja tunteja vuodessa tulee se 200, taitaa tänä vuonna tulla melkein 400 niin ei sitä vielä kannata maalailla. Ajetaan kunnes tuntuu, että alkaa olla jo työnteot tehty ja laitellaan sitten.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin