Jatkoa 20 projektiin

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Avatar
ValmetmkII
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Kesä 2007, 10:00
Paikkakunta: Loimaa

20 Kesä 2010, 00:26

Nyt kävin Englantilaisten sivuilla ja hain virallisesta taulukosta tiedon, kun en muistiini luottanut ja totta tuo kone-data ei ole tällä kohdin aikansa tasalla.
Siis näin: Bensa Ferguson 20 Continental Z-120 moottorilla -46 - -48
Bensa Ferguson TEA 20 Standard moottorilla -47 - -56
Viimeinen TEA tuli vuonna 56 numerolla 517651
Wärtsilöitä
Tammisilta
Wicon
Äes, kylvin, viskuri, raktori
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

20 Kesä 2010, 08:31

Ferguson kirjoitti:Nyt kävin Englantilaisten sivuilla ja hain virallisesta taulukosta tiedon, kun en muistiini luottanut ja totta tuo kone-data ei ole tällä kohdin aikansa tasalla.
Siis näin: Bensa Ferguson 20 Continental Z-120 moottorilla -46 - -48
Bensa Ferguson TEA 20 Standard moottorilla -47 - -56
Viimeinen TEA tuli vuonna 56 numerolla 517651
Se varsinainen alkuperäinen asia nyt jäi kyllä vielä täysin ns. "hämärän peittoon", eli onko Petro-Fergut olleet jo 1949 eli eka protoversiosta asti 85mm:n männillä eli 2,1-litraisia? Ei sekoiteta nyt niitä myöhempiä petro-muunnossarjoja, joita olisi voinut vaikka vuonna 1958 asentaa jälkikäteen vuoden 1948 pikkulohkoiseen bensakoneeseen! Miksi kirjat kertovat 85mm männillä olevista TE20:n koneista vasta 1951!

Täytyy hiukan jatkaa tätä mäntäkeskustelua, koska Google löytää helposti näköjään lisävalaistusta asiaan. Moneltakin englanninkieliseltä sivustolta löytyy tieto, että TE20-sarjan traktoreissa valm. no:sta 172598 lähtien on ollut 85mm:n männät, eli "isolohkoinen" 2,1-litran kone. Harmaa-Fergusoneissa ei esim. muutaman englantilaisen auton tavoin koneen valm.numero ja alustan valm.numero ole sama ja tämän ekan 85mm:n männillä olevan koneen numero on 100204.
Avatar
ValmetmkII
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Kesä 2007, 10:00
Paikkakunta: Loimaa

20 Kesä 2010, 18:20

Oliskoos nyt sitten niin, että 85 millin männät ja ylikoot +0,020 (korjaamokäsikirja), mutta nuo valmistumisvuodet kai oli se alkuperäinen juttu ja se kait on klaarissa. Voin olla hätäinen, mutta jos on hyviä ajatuksia, niin esim. Ferguson-tallin sivuilla on minusta hyviä ferguson tietäjiä käy ja jos ei sieltä löydy, niin kokeileppa jokin muu foorumi ja/tai lähetä postia jukkaetvalila@gmail.com
Jukka
Wärtsilöitä
Tammisilta
Wicon
Äes, kylvin, viskuri, raktori
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

20 Kesä 2010, 19:11

Ei tämä nyt niin vakava juttu ole! Ei mene yöunet! :lol: Mielestäni vaan on tullut tapa Fergumiehille koittaa ottaa lisäbonusta hyvin monessa myynti-ilmoituksessa sillä, että traktori olisi arvokkaampi, jos ilmoittaakin sen jo 40-luvun malliksi 50-luvun sijaan. 40-luvullahan tietysti tuli vielä aika vähän Fergutsonejakin maahan. Ainahan voi löytyä joku, joka menisi ns. lankaan. :lol:
Jasa
Vitos -nuffisti
Viestit: 45
Liittynyt: 27 Touko 2010, 19:29

20 Kesä 2010, 19:13

Fergusonin kanssa olen samaa mieltä että tuolla Ferguson-tallin sivuilla ne todelliset Fergu tietäjät ovat ,ainakin mitä minä olen siellä käytyjä keskusteluja seuraillut niin en voi muuta kuin ihailla sitä tietoutta jota siellä Fergujen harrastajat omaavat ,ja fakta tietona sitä informoivat niille jotka tietoa tarvitsevat.
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

21 Kesä 2010, 07:27

Jasa kirjoitti:Fergusonin kanssa olen samaa mieltä että tuolla Ferguson-tallin sivuilla ne todelliset Fergu tietäjät ovat ,ainakin mitä minä olen siellä käytyjä keskusteluja seuraillut niin en voi muuta kuin ihailla sitä tietoutta jota siellä Fergujen harrastajat omaavat ,ja fakta tietona sitä informoivat niille jotka tietoa tarvitsevat.
En tiedä, mitä keskusteluja olet seuraillut ja kenen Fergu-tallissa mutta totuus on toistaiseksi se, että valtakunnallisen Ferguson-tallin foorumilla on 8-kävijää ollut parhaimmillaan yhtä aikaa paikalla ja keskustelevat itsekin näköjään, miksi on niin pirun hiljaista! Hiukan se varmaan näin onkin, jos entisöijä on esittänyt esim. fergun alkuperäisestä takavaloista kysymyksen jo 13.6-09 ja yhtään vastausta tai kommenttia ei vieläkään ole saanut!
Masinistien foorumilla on esim. parhaimmillaan ollut 191 kävijää yhtä aikaa ja aika moni Fergumieskin kyselee juuri siellä ongelmistaan ja ihme onkin, jos ei jo samana päivänä saa siellä kommenttia ongelmiinsa.

Mutta kaukana ollaan sielläkin vielä foorumin vilkkaudessa esim. eri automerkkien keskustelufoorumeista taikka Overdrivestä, jossa parhaimmillaan ollut jopa 621 yhtä aikaa paikalla, silloin tietysti tulee todella äkkiä vastauksia ja kommenttejakin! Overdrive tietysti on "ameriikanrautojen" foorumi mutta on siellä esim. mobilismia koskevia viestejäkin yli 450kpl.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Kesä 2010, 08:01

En ota muuhun kantaa kuin siihen, että ihmiset näitä sivustoja tekevät, esimerkiksi meilläkin katsotaan useista tietolähteistä tietoja jotka laitetaan tuonne pääsivulle. Usein, todella usein tietolähteet poikkeavat toisistaan ja siinäpä onkin tenkkapoo mikä onkaan oikein.
Aika ei anna palata tuolle aikakaudelle tarkistamaan asiaa, joten asioissa ja tietojen oikeellisuudessa pitää tehdä monesti kompromissi.

Luulen, että tuokin vuosimalliasia on sellainen, johon ei välttämättä tarkkaa aikataulua saa.

Esimerkin voin antaa Leyland traktoreista:

Englannin kerho, jonka tietämys kiitos entisten tehtaalaisten on valtava merkkiä kohtaan ilmoittaa viimeisten sinisten Leyland traktoreiden päättymisen vankasti tiettyyn sarjanumeroon. No kuitenkin esimerkiksi minun sininen 472 leyland ylittää tämän sarjanumeron noin 200 koneella :!:

Olin asiasta sinnepäin yhteyksissä ja vastaus oli, että tuota on toistaiseksi käytetty kun parempaa PAPERILLA OLEVAA TIETOA ei ole saatavissa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

21 Kesä 2010, 09:55

Noinhan se menee! Tieto on tuskaa sanovat. Välillä on kyllä niin, että kun uutta tietoa tulee jostain vanhasta asiasta lisää, niin samalla koko asia saattaa pahasti mutkistua! Silloin tosiaan huomaa, että keskenään ristiriidassa olevat kaikenmaailman esitteet ja kirjatkaan eivät kaikelta osin voi pitää paikkansa! Jopa ihan kotimaisessa ajoneuvotehtailussakin on vielä semmoisiakin tapauksia, että markkinointi on kulkenut tuotannon edellä ja toteuttanut omia "visoitaan", jotka eivät koskaan toteutuneet. Näitä tapauksia, kun on varmaan ollut myöskin ulkomaisessa tuotannossa, niin pakka voi mennä pahastikin sekaisin! Hyvällä tuurilla voi sitten jossain rompetoreilla jne. vielä kymmeniä vuosia myöhemmin putkahtaa esille tämmöistäkin materiaalia.
Jasa
Vitos -nuffisti
Viestit: 45
Liittynyt: 27 Touko 2010, 19:29

21 Kesä 2010, 17:16

En tiedä, mitä keskusteluja olet seuraillut ja kenen Fergu-tallissa mutta totuus on toistaiseksi se, että valtakunnallisen Ferguson-tallin foorumilla on 8-kävijää ollut parhaimmillaan yhtä aikaa paikalla ja keskustelevat itsekin näköjään, miksi on niin pirun hiljaista!

Ahaa. Muistatko koska nuo keskutelut on käyty ,siis noin suurin piirtein :?: Sillä kyselen kun tiedän että siellä on ollut kirjautuneena todellisia Fergu harrastajia ihan tämän kevään ja alkukesän aikana .
Avatar
ValmetmkII
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Kesä 2007, 10:00
Paikkakunta: Loimaa

22 Kesä 2010, 20:53

Hei! Tällaista keskustelua olenkin yritellyt mm. tallin sivuilla herätellyt ja nyt olemme taas esim. noiden etusivun porukoiden kanssa kokeilleet hiljalleen laitella sinne jotain uutta esim. käännös on jossain kohdin tulossa (sivut olen jo kääntänyt englanniksi)
Erinäisten syiden johdosta olemme vielä muiden yhteen sattumien johdosta muutenkin vaiheessa, kuten esim. Lahden tapahtuma.
Kaiken kaikkiaan sivuille on tulossa hiljalleen keskusteluja ja myönnettäköön, että siellä on aika ajoin hiljaista. Paljon vastaillaan suoraan puhelimitse tiedusteluihin. Tietty muu keskustelu on aina ja parannusehdotukset (sivustonkin) tervetulleita ja kritiikki on tervetullutta myös suoraan Ferguson-sivustolla!!!!
Nämä sivut ovat kyllä todella kiinnostavat ja hyvät
¨Jukka :)
Wärtsilöitä
Tammisilta
Wicon
Äes, kylvin, viskuri, raktori
Vastaa Viestiin