Majorin tyhjäkäynti siistiäkö!

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

27 Touko 2010, 12:09

Eräällä foorumilla joku kirjoitti, että Majorin tyhjäkäyntikin on ikäänkuin siistimpää, kuin esim. Nuffeissa! Tässä Youtuben videossa erään Majorin ääninäyte! :mrgreen:
http://www.youtube.com/watch?v=gGJbvp84WRc" onclick="window.open(this.href);return false;
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Touko 2010, 14:33

Omaan korvaan kyllä majorin käynti, ja voortin koneiden käynti on "väkinäisen" tuntuista vrt. nuffi. En tiedä johtuuko se mistä, pakosarjalla, pakoputkella ja ruiskutusennakolla voi olla tekemistä ko. asian kanssa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
aspeha
Nuhvitietäjä
Viestit: 296
Liittynyt: 19 Touko 2007, 21:19
Paikkakunta: Padasjoki
Viesti:

27 Touko 2010, 18:01

oisko sillä mitään merkitystä kun siinä alla luki että petrol/ kerosene??
Dexta -58, Zetor 6340 -95 , Komatsu 120-3 -87, MB 817 -89,Scania BF 86 S-80,Sisu sm300 8x2 -83, Suburban -95, Africa twin -88, SJM GP2 -93, Agados dona 3500 -06.
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

27 Touko 2010, 20:26

aspeha kirjoitti:oisko sillä mitään merkitystä kun siinä alla luki että petrol/ kerosene??
Ei taida olla merkitystä: http://www.youtube.com/watch?v=YMTUzctT7nw" onclick="window.open(this.href);return false; :mrgreen:
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

28 Touko 2010, 15:52

Ei ole kunnossa tuo Majori. Itsellä on kunnossa oleva Majori, ja se käy todella tasaisesti ja pehmeästi. Ei kannata pelkkien nuhvimiesten elvistellä, minä en ymmärrä tuommosta ollenkaan, lapsellista!
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

28 Touko 2010, 19:13

Vaikka minulle tämän johdosta ovea näytetäänkin, niin siitä huolimatta yhdyn tommin lausumaan tuosta vertailusta.
Tallä hommalla pilataan Nuffield porukan maine ja aletaan vertaamaan joihinkin "Tojota-kiihkoilijoihin", ei hyvä. :evil:
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

28 Touko 2010, 20:41

Eläs nyt "sompio" pelkää että kommenttisi johdosta näytetään sinulle ovea :D mutta jos näytetään niin samoi käynee myös minulle.

Olen itse kuunnellut foortin käyntiääntä noin 6000:tta tuntia ja voin sanoa ettei ole mitenkään väkinäistä ainakaan tuon kuutosfoortin käyntiääni, joka minulla on venessäni, eikä myöskään betfoordin käyntiääni joka on tuossa nelikkonuffissa, kyllä on miellyttävän tuntuinen ääni, vaikka käyntikuntoisia nuffin koneita on tällä hetkellä kolme kolmosta, yksi neloskone :D

Mitenkähän käynee sitten kun saan tuon BMC: kuutosen käyntiin :D
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Touko 2010, 21:44

Älkääs nyt, koneviestin viimeisimmässä veteraani numerossakin mainittiin nuffin ja majorin moottoreiden käynnin eroavan toisistan ja siinä mainittiin juuri tuo, että majorin käynti on hieman karkeampikuuloista.

Ja itse edelleen väitän, että majorin moottorin käyntiääni on karkeampikuuloista mitä nuhvin. Eihän ne voi veljeksiä olla, eroja tulee väkisinkin. Mitä tuolla väkisinkäymisellä tarkoitin taidettiin nyt luulla ehkä minun nimeämää moottorin käyntiääntä liian raakaksi mitä sanalla väkisinkäyminen tarkoitin. Ero ei ole suuri, mutta kuitenkin. Olen molempien moottoreita kuunnellut. Perkins on myös keveäkäyntinen kun vertaa esim. valmetiin. Tämä voi johtua esim. iskunpituudesta!

Nuo koneet mitä ylhäällä oli, olivat petrooli ja rikkinäinen, näistä äänimaailmoista en edellistä kommenttiani yleistänyt käsittäväksi koko ko. konekantaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

28 Touko 2010, 22:53

enpä malta olla liittämättä tätä linkkiä :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=jucPTHmu4ww" onclick="window.open(this.href);return false; :lol: :lol: :lol: 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

29 Touko 2010, 08:38

:lol: :lol: Nyt Warpu sohaisit tikulla muurahaispesään.Ilomantsin suunnalla on varmaan hakattu tietokone tuhannen päreiksi kirosanojen säestämänä kun tuollaista joutuu katselemaan :lol: :lol: :lol:
Hattu päähän ja hyvästi!
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

29 Touko 2010, 10:09

tommi kirjoitti:... Itsellä on kunnossa oleva Majori, ja se käy todella tasaisesti ja pehmeästi. Ei kannata pelkkien nuhvimiesten elvistellä, minä en ymmärrä tuommosta ollenkaan, lapsellista!
Muuten tämmöinenkin löytyy netistä, kun joku oikein "SININEN" hehkuttaa vanhaa vakio-Majoriaan vuodelta 1956, joka kulkee yli 40km/h ihan vaan vakiokoneella. Porukka koitti selvittää, että tarvitaan jo n.3000r/min koneeseenkin...Ei mikään auttanut, kun nopeus on kuulemma oikein Xitikan mittarilla todettu ja se näyttö pitää paikkansa ja "sauvakävelijätkin" hyppivät metsiin puitten taakse hänen Majoriaan pakoon:

...paljon se ottaa kierroksia, ainakin äänestä päätellen, ja kipinää lentää pimeällä pakoputkesta kun karsta alkaa palamaan kierroksilla. Ja kovalta se vauhti tuntuu kaasu pohjassa, mutta ehkä pitää mitata jotenki muuten, ehkä ei aivan 3000 tonnia ota... Kerran kun painoin kaasu pohjassa sellaista pikkuista kylätietä tulemaan, missä ei ole raveja, lenkillä ollut vanhempi kävelyllä ollut pariskunta hyppäsi metän puolelle puiden taakse piiloon kun ääntä pelästyivät..

Onneksi lopuksi selvisi, mikä on rajun nopeuden syy, kun omistaja kertoi lisätietoja:

Mulla on muuten pikaliimalla korjattu malli se alipaine säätäjän kalvo. Siinä oli reikä, ja se liimattiin tukkoon kun kerran moottori alkoi käymään miten sattuu. Aattelin vaan että jos kalvon ominaisuus on liimatessa muuttunut johonkin suuntaan, niin sehän voi vaikutta kierrosten ottamiseen.

Meilläpäin monet pitävät tämmöisiä "sinisiä" juttuja lapsellisina mutta ei siinä taas mitään pahaa ole! Tämä Nuffifoorumikin on keskustelupaikka, jonne erilaiset mielipiteet tuovat juurikin sitä värikkyyttä, ovat ne jutut sitten enemmän, taikka vähemmän virallisia, asiallisia, taikka vaan peruslapsellisia Nuffimiestenjuttuja jne.!

Mitä tulee tuohon tommin mainitsemaan (Nuffimiesten) elvistelyyn, niin sekin on mielenkiintoinen juttu! Mitä on ja mistä tulee sana elvistely? Mm. Helsingin Kaupunginkirjasto hakee vastauksia erilaisiin ihmisten tekemiin kysymyksiin. Tätä elvistelyäkin on kysytty ja 100% varmaa varmaa vastausta ei sieltäkään tullut, mutta semmoistakin käsitystä on, että Vaikka Elvis ei välttämättä nykymittapuiden mukaan ollut kaikkien aikojen suurin diiva, kyllä hän tiesi asemansa rockin kuninkaana ja käyttäytyi sen mukaan. Toisaalta elvistelyyn on saattanut vaikuttaa myös Elviksen voimakas liikehdintä esitysten aikana. Se voi voitu nähdä varsinaisena diivailuna ja itsensä esille tuomisena. Eräät lehdet pitivät moista häpeämätöntä kiemurtelua jopa vulgaarina ja säädyttömänä. Joka tapauksessa se oli aikaan sen verran poikkeuksellista, että se on saattanut vaikuttaa ilmauksen kehittymiseen.

Eli Nuffimiesten elvistely olisikin eräänlaista kiemurtelua ikäänkuin musiikin tahdissa hienosti käyvien Nuffien ympärillä. Taustabändiin voidaan liittää jouheasti kolmos- nelos- kutos- ja kasi-Nuffeja aina tilanteen ja paikan mukaan! :mrgreen:

Sompio taasen pelkäsi, että Nuffimiehet olisivat jo myöskin niitä trolleja heittäviä "Tojomiehiä"! Eikös ne paljon puhutut "Tojomiehet" ole riesana muilla merkkifoorumeilla, ei kai nekään nyt omaa merkkifoorumiaan häiriköi? Kun noita eri merkkifoorumeitakin yleensäkin selailee, niin helposti saa semmoisen käsityksen, että ei niitä ole perustettukaan oman merkin mollaamiseen??? vaan niitten statuksen nostamiseen, aika surematta on porukoilla ollut tapana nostaa siinä ohella muitten merkkien heikkouksiakin esille ja kummalistahan se olisi, jos Nuffifoorumilla ei tulisi lainkaan entisten kilpailijamerkkien heikkouksia taikka huonompia ominaisuuksia esille!
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

29 Touko 2010, 10:52

sompio kirjoitti:Vaikka minulle tämän johdosta ovea näytetäänkin, niin siitä huolimatta yhdyn tommin lausumaan tuosta vertailusta.
Tallä hommalla pilataan Nuffield porukan maine ja aletaan vertaamaan joihinkin "Tojota-kiihkoilijoihin", ei hyvä. :evil:

Elikkä perustetaan Nuffield-traktorien omistajia varten keskustelufoorumi, jossa pitää varoa mitä sanoo muista merkeistä ja muistaa olla sanomatta nuffista mitään positiivissävytteistä! Sitten aina välillä ihmetellään, että miksi foorumilla on niin hiljaista? On kyllä ihme juttu. Olisi varmaan ihan hyvä, että niissä lippiksissä ja haalareissakin, joita kerhoon kuuluvat käyttävät, olisi myös muiden yleisimpien traktorimerkkien logot, niin ei sitten tavallaan kukaan astuisi kenenkään varpaille. Maailmassa on yhtä paljon mielipiteitä kuin ihmisiäkin. Siksi on erilaisia tuotemerkkejä, jotka valmistavat samaan käyttätarkoitukseen soveltuvia tuotteita eri ostajia kosiskellen erilaisia ominaisuuksia painottaen. Aivan vastaavasti joku juo piimää, toinen vettä ja kolmas raakaa viinaa. Jos tällainen kahden merkin keskustelufoorumi on näin ahdasmielinen, on syytä rajoittaa keskustelufoorumille kirjoitusoikeuksia, siten että kerhonjäsenillä ainoastaan on oikeus kirjoittaa. Toinen vaihtoehto on, että kerhon hallitus laatii hyvin tarkat säännöt ja käyttäjäehdot, jotka pitää hyväksyä ennen kirjautumista foorumille.

http://www.ihmisoikeudet.net/mielipiteen-ja-sananvapaus" onclick="window.open(this.href);return false;

Tällä foorumilla on enimmillään ollut 56kpl käyttäjiä yhtä aikaa, se on hyvä muistaa. Kerhoon kuulumattomilla varsinkin on varmasti hyvin epäselvää, mikä on kerhon hallituksen, jonka mielipide edustanee jäsenistön kantaa, näkemys tälle keskustelufoorumille. Onko tarkoitus saada tästä vastaava kuin esimerkiksi Fordson-clubin vastaava, josta saa avun niin Scanian koneremontissa ilmenneisiin pulmiin, kuin viemäriputken sulatusongelmiin parisuhdekiemuroita unohtamatta? Siihen oli aikoinaan suoria viittauksia / tavoitteita. Juuri tuo Masinistit.com keskustelupalsta on se, joka teki Fordson-clubista koko Suomen laajuisesti tunnetun ja suositun, jonka ohella moni Majori on saanut uuden elämän ja omistajan, sekä avun kipuihinsa.

Kuten moni Nuffieldilla paljon ajanut tietää, nuffi kulkee juuri ja juuri pehmeässä kurassa vielä kun vetokoukun kuva jää maan pintaan. Minun ja muutaman muunkin mielipide on, että tämän koko nuhvi-foorumin tila on ihan samassa mallissa, ei aikaakaan kun kuran seassa on kanto, johon meno loppuu. Riippuu kerhon hallituksen linjasta, onko aika asentaa levikepyörät tai kenties jopa telat ja varmistaa kulku jatkossakin, vai ottaako riski ja antaa mennä pikku hiljaa eteenpäin ja jättää sitten koko homma kun meno tyssää, ihan niinkuin eräs mies jätti traktorin kärryineen metsään 20-vuodeksi, kun rengas puhkesi...

Keskustelufoorumi on merkkikerhon henkireikä, joka ylläpitää ympärivuoden harrastusta, sekä hyvinvoinnin peili, jonka perusteella esimerkiksi kerhon jäsenyyttä harkitsevat henkilöt miettivät päätöstään. Nuffield-omistajalla/harrastajalla on muutakin elämää kuin Nuffield, aivan samoin kuin Fordsonin omistajallakin. Mitä suuremman osan apua ongelmiinsa/ tiedon janoonsa hän saa, sitä enemmän varmasti jokainen kiintyy kyseiseen foorumiin ja sitä useammin tulee katsottua uusimmat viestit / tarkistettua mahdollinen vastaus omaan kysymykseensä aamukahvia juodessa tietokonetta selaten.

Sananvapaus ja huumori ovat asioita, joita ei voi yliarvioida, pätee niin vaimoon, työkavereihin kuin muihinkin ihmissuhteisiin. Kerhon / foorumin kutistumista sisäänlämpiäväksi pienen piirin keskinäiseksi facebookiksi kannattaa varoa, niistä kahleista ei välttämättä pysty irtautumaan. Suomessa on aika paljon auto-ja moottoriharrastajien kerhoja, jotka on pikkuhiljaa ajautuneet lupaavasta alusta huolimatta vähitellen pieniksi ja hiljaisiksi seurakunniksi, joiden olemassa olosta ei ole edes täyttä varmuutta.
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

29 Touko 2010, 13:33

Elikkäs täällä saa esittää vain mielipiteitä jotka miellyttävät UniversalDM4:sta muuten saa kuulla sanansäilää.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

29 Touko 2010, 14:45

Pojat, pojat :shock:
Eiköhän jätetä se häiriköinti minun kontolle, sentään asiasta pitkät perinteet :mrgreen:
Fiiberikytkimellisellä syöttöpumpulla varustettu nuhvi sekä majuri käy aivan perkleen rumasti joten en kehu kuin omaa kolmostani,
siinä on nääs kumikytkin
Melkosia kalistimia nuo vanhat romut on kaiken kaikkiaan
Mukana kuin peräpukama!
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

29 Touko 2010, 15:03

sompio kirjoitti:Elikkäs täällä saa esittää vain mielipiteitä jotka miellyttävät UniversalDM4:sta muuten saa kuulla sanansäilää.
Kyllä sinä Sompio taidat nyt olla tässä asiassa, mitä saisi kerhon sivuilla sanoa erimerkkisistä KONEISTA JA VÄRKEISTÄ jne. hiukan väärässä! Minä ymmärsin Universalin viestin ainakin tavoitteeksi saada tästäkin kerhosta semmoista hurttia huumoriakin sallivaksi ja vastaavasti taas asiallisiin korjaus- ja huoltokysymyksiin asiallisia vastauksia antavaksi keskustelufoorumiksi, jossa viihtyisivät niin konkarit, kuin nöösipojatkin!

Kautta aikojenhan on käyty pientä kisailua erimerkkisten vekottimien omistajien kesken, miksi se täällä pitäisi ehdottomasti olla kiellettyä, sitä en minä ainakaan ymmärrä? Vanhin ns. New Major on ollut 50-luvun puolivälistä ja Super 60-luvun alusta, minkä käyntiääniä on työn ja harrastustenkin puitteissa itsekin saanut ihmetellä taikka ihastella? Vastaavissa nelos-Nuffeissa (kutosista puhumattakaan!) on kyllä ollut AINA paljon pehmeämmät tyhjäkäyntiäänet, kuten Masterikin tuolla aiemmin kirjoittaa! Se nyt vaan on niin! :mrgreen:

Tässä videossa on saatu jo Ford 3000 tulille ja mikä tyhjäkäyntisoundi! :mrgreen: , taitaa raukka olla vielä pahasti eetteripöllyssäkin: http://www.youtube.com/watch?v=6bfekdDO ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
Viimeksi muokannut Örfliitti, 29 Touko 2010, 15:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin