HYDRAULIPUMPPU????
Valvoja: automies560
Eli majoriin laitoin puskulevy vermeet kiinni ja nyt ajattelin et ottaisin nosto ja kääntö sylinterille paineet vanhasta traktorin hihnavetosesta ohjaustehostajan pumpusta, sylinterit ei ole kovin suuria, työliike kummassakin n.40cm ja sisä akseli n.25mm eli riittääkköhän ja miten mahd. toimii toi ohj.teh. pumppu siinä käytössä ? olis vaan mukavampi erillinen pumppu niin ei tarttis suotta ulos-ottoa pyörittää
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Toimiihan tuo periaatteessa mutta mutta, ongelmaksi taitaa muodostua
tuon voiman välittäminen pumpulle sillä hihna luistaa varmasti kun paine nousee tarpeeksi
Ja olikohan niin että nuo ohjaustehostajan pumput tuotti alle 100 baaria painetta
joten kovin pienillä sylintereillä ei voimaa saada
Joku täällä varmaan muistaa tuon laskukaavan noihin hydrauliikan voimiin
tuon voiman välittäminen pumpulle sillä hihna luistaa varmasti kun paine nousee tarpeeksi
Ja olikohan niin että nuo ohjaustehostajan pumput tuotti alle 100 baaria painetta
joten kovin pienillä sylintereillä ei voimaa saada
Joku täällä varmaan muistaa tuon laskukaavan noihin hydrauliikan voimiin
Mukana kuin peräpukama!
Kokeile. Erillinen pumppu on hyvä. Suosittelen keulapumppua ja kardaanivetoa sille. Siitä voi ottaa öljyä muuhunkin käyttöön ja hydrauliikassa on vauhtia tyhjäkäynnilläkin. Myös sopiva pumppu löytyy pikkurahalla.
Ei se hihnavetoinen pumppu ihan toivoton ratkaisu ole, jos kyseessä on traktorin ohjaustehostajan pumppu. henkilöauton pumppu menee jo liian pieneksi. Hyvällä tuurilla voi jopa toimiva.
Ei se hihnavetoinen pumppu ihan toivoton ratkaisu ole, jos kyseessä on traktorin ohjaustehostajan pumppu. henkilöauton pumppu menee jo liian pieneksi. Hyvällä tuurilla voi jopa toimiva.
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Velu kirjoitti:Kokeile. Erillinen pumppu on hyvä. Suosittelen keulapumppua ja kardaanivetoa sille. Siitä voi ottaa öljyä muuhunkin käyttöön ja hydrauliikassa on vauhtia tyhjäkäynnilläkin. Myös sopiva pumppu löytyy pikkurahalla.
Ei se hihnavetoinen pumppu ihan toivoton ratkaisu ole, jos kyseessä on traktorin ohjaustehostajan pumppu. henkilöauton pumppu menee jo liian pieneksi. Hyvällä tuurilla voi jopa toimiva.
Hydrauliikassa pieni tuotto ja pieni paine pumpulta ei ole hyvä asia... Ongelmaksi voi muodostua sekä hihnan luistaminen, että sylintereille riittämätön työpaine. TVH Sisuissa oli ensiksi tällainen systeemi, kun 70-luvun alussa rupesivat käyttämään hydraulisesti nousevia auroja. Sisuissa oli muistaakseni kampiakselilta kahdella kiilahihnalla veto ylimääräiseen ohjaustehostimen pumppuun.
Mulla on tuossa http://kuvablogi.com/nayta/2502004/ tehostajaa syöttämässä nokkapumpun akselista ketuvedolla voimansa ottava 8cm3 hammasrataspumppu, mutta on osoittautunut ettei ketju ole kovin pitkäikäinen, kestää vaan joitakin satoja tunteja, vaikka voitelen sitä säännöllisesti. Ketju on tuumaista. Suuntaventtiilissä on luonnollisesti ylipaineventtiili, muutenhan tosiaan pumppu halkeaa.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Millä voitelet?tommi kirjoitti:Mulla on tuossa http://kuvablogi.com/nayta/2502004/ tehostajaa syöttämässä nokkapumpun akselista ketuvedolla voimansa ottava 8cm3 hammasrataspumppu, mutta on osoittautunut ettei ketju ole kovin pitkäikäinen, kestää vaan joitakin satoja tunteja, vaikka voitelen sitä säännöllisesti. Ketju on tuumaista. Suuntaventtiilissä on luonnollisesti ylipaineventtiili, muutenhan tosiaan pumppu halkeaa.
Tuossa on naapurilla ollut toistakymmentävuotta nuhvissa ohjaustehostin ketjulla, ei mitään ongelmaa vaikka ajettu paljon.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Tällä hetkellä Chesterton 601 ketjutappien ja holkkien voiteluaine.
Ehkä niitä tunteja tulee vähän, ja nekin tyhjäkäynnillä siihen nuffiin?
Itsellä pyörii välillä moottori 2600rpm... Veikkaan itse että ketjun metrinopeus ylittyy, koska se pysyy aika puhtaana, joten lika sitä varmaan ei syö.
Ehkä niitä tunteja tulee vähän, ja nekin tyhjäkäynnillä siihen nuffiin?
Itsellä pyörii välillä moottori 2600rpm... Veikkaan itse että ketjun metrinopeus ylittyy, koska se pysyy aika puhtaana, joten lika sitä varmaan ei syö.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Joo uskon, joskus vaan on sattunut tapauksia että ketjua voidellaan vaseliinilla. Sehän ei tunkeudu ketjun sisäosiin vaan jää pinnalle, itse tärkeimmät komponentit jäävät voitelutta.tommi kirjoitti:Tällä hetkellä Chesterton 601 ketjutappien ja holkkien voiteluaine.
Ehkä niitä tunteja tulee vähän, ja nekin tyhjäkäynnillä siihen nuffiin?
Itsellä pyörii välillä moottori 2600rpm... Veikkaan itse että ketjun metrinopeus ylittyy, koska se pysyy aika puhtaana, joten lika sitä varmaan ei syö.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.