HYDRAULIPUMPPU????

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

akko
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 21:18

09 Huhti 2010, 21:28

Eli majoriin laitoin puskulevy vermeet kiinni ja nyt ajattelin et ottaisin nosto ja kääntö sylinterille paineet vanhasta traktorin hihnavetosesta ohjaustehostajan pumpusta, sylinterit ei ole kovin suuria, työliike kummassakin n.40cm ja sisä akseli n.25mm eli riittääkköhän ja miten mahd. toimii toi ohj.teh. pumppu siinä käytössä ? olis vaan mukavampi erillinen pumppu niin ei tarttis suotta ulos-ottoa pyörittää :?:
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

10 Huhti 2010, 07:29

Toimiihan tuo periaatteessa mutta mutta, ongelmaksi taitaa muodostua
tuon voiman välittäminen pumpulle sillä hihna luistaa varmasti kun paine nousee tarpeeksi
Ja olikohan niin että nuo ohjaustehostajan pumput tuotti alle 100 baaria painetta
joten kovin pienillä sylintereillä ei voimaa saada
Joku täällä varmaan muistaa tuon laskukaavan noihin hydrauliikan voimiin
Mukana kuin peräpukama!
Velu

10 Huhti 2010, 14:51

Kokeile. Erillinen pumppu on hyvä. Suosittelen keulapumppua ja kardaanivetoa sille. Siitä voi ottaa öljyä muuhunkin käyttöön ja hydrauliikassa on vauhtia tyhjäkäynnilläkin. Myös sopiva pumppu löytyy pikkurahalla.

Ei se hihnavetoinen pumppu ihan toivoton ratkaisu ole, jos kyseessä on traktorin ohjaustehostajan pumppu. henkilöauton pumppu menee jo liian pieneksi. Hyvällä tuurilla voi jopa toimiva.
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

10 Huhti 2010, 15:35

Velu kirjoitti:Kokeile. Erillinen pumppu on hyvä. Suosittelen keulapumppua ja kardaanivetoa sille. Siitä voi ottaa öljyä muuhunkin käyttöön ja hydrauliikassa on vauhtia tyhjäkäynnilläkin. Myös sopiva pumppu löytyy pikkurahalla.

Ei se hihnavetoinen pumppu ihan toivoton ratkaisu ole, jos kyseessä on traktorin ohjaustehostajan pumppu. henkilöauton pumppu menee jo liian pieneksi. Hyvällä tuurilla voi jopa toimiva.

Hydrauliikassa pieni tuotto ja pieni paine pumpulta ei ole hyvä asia... Ongelmaksi voi muodostua sekä hihnan luistaminen, että sylintereille riittämätön työpaine. TVH Sisuissa oli ensiksi tällainen systeemi, kun 70-luvun alussa rupesivat käyttämään hydraulisesti nousevia auroja. Sisuissa oli muistaakseni kampiakselilta kahdella kiilahihnalla veto ylimääräiseen ohjaustehostimen pumppuun.
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

10 Huhti 2010, 16:34

Tehostimenpumppu antaa painetta satasen kahtapuolta. Esim M-B 200D
pumppu 95 kg/cm2 ja M-B 500 135 kg/cm2. Tuottoa en tiedä mutta eihän ne ihan paloruiskun pumpun tuottoihin yllä. :roll:
akko
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 21:18

11 Huhti 2010, 08:49

nii en tiiä sitte jos remmi luistaa ni miten lie jos laittas ketjulla ja rattailla.. se olis sitten pumppu seuraava sulake :lol:
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

11 Huhti 2010, 09:58

Mulla on tuossa http://kuvablogi.com/nayta/2502004/ tehostajaa syöttämässä nokkapumpun akselista ketuvedolla voimansa ottava 8cm3 hammasrataspumppu, mutta on osoittautunut ettei ketju ole kovin pitkäikäinen, kestää vaan joitakin satoja tunteja, vaikka voitelen sitä säännöllisesti. Ketju on tuumaista. Suuntaventtiilissä on luonnollisesti ylipaineventtiili, muutenhan tosiaan pumppu halkeaa.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

11 Huhti 2010, 17:33

tommi kirjoitti:Mulla on tuossa http://kuvablogi.com/nayta/2502004/ tehostajaa syöttämässä nokkapumpun akselista ketuvedolla voimansa ottava 8cm3 hammasrataspumppu, mutta on osoittautunut ettei ketju ole kovin pitkäikäinen, kestää vaan joitakin satoja tunteja, vaikka voitelen sitä säännöllisesti. Ketju on tuumaista. Suuntaventtiilissä on luonnollisesti ylipaineventtiili, muutenhan tosiaan pumppu halkeaa.
Millä voitelet?

Tuossa on naapurilla ollut toistakymmentävuotta nuhvissa ohjaustehostin ketjulla, ei mitään ongelmaa vaikka ajettu paljon.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

11 Huhti 2010, 19:28

Tällä hetkellä Chesterton 601 ketjutappien ja holkkien voiteluaine.

Ehkä niitä tunteja tulee vähän, ja nekin tyhjäkäynnillä siihen nuffiin?
Itsellä pyörii välillä moottori 2600rpm... Veikkaan itse että ketjun metrinopeus ylittyy, koska se pysyy aika puhtaana, joten lika sitä varmaan ei syö.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

11 Huhti 2010, 19:43

tommi kirjoitti:Tällä hetkellä Chesterton 601 ketjutappien ja holkkien voiteluaine.

Ehkä niitä tunteja tulee vähän, ja nekin tyhjäkäynnillä siihen nuffiin?
Itsellä pyörii välillä moottori 2600rpm... Veikkaan itse että ketjun metrinopeus ylittyy, koska se pysyy aika puhtaana, joten lika sitä varmaan ei syö.
Joo uskon, joskus vaan on sattunut tapauksia että ketjua voidellaan vaseliinilla. Sehän ei tunkeudu ketjun sisäosiin vaan jää pinnalle, itse tärkeimmät komponentit jäävät voitelutta.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
akko
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 21:18

11 Huhti 2010, 19:55

eli nyt kun mun pumpussa on lähtö ja paluu ja tarviin paineen kahdelle sylinterille niin käykö homma niin että jakotukkiin ennen ohjausventtiileitä laitan ylipaine venttiilin mistä kierto takaisin pumpun säiliöön?
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

11 Huhti 2010, 19:57

Noinhan se taitas mennä jos et tarvi liikekohtaisia paineenrajoituksia
Mukana kuin peräpukama!
Vastaa Viestiin