Ei se "viistonninenkaan" lumelle mahda

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

02 Tammi 2010, 12:25

Nuffieldmaster kirjoitti:Hellittäkäähän hiukan, vaikka tämä oli tarkoitettu hieman keskustelua herättäväksi mutta kohta alkaa tukka pölistä :shock: :D :lol:
Eikös se niin ollut, että kun pysytään täysin henkilökohtaisuuksista erossa, niin koneista ja härveleistä saa itse kukin lausua oman mielipiteensä perustuu se sitten faktaan taikka "vanhanemännän" kertomuuksiin jne. niin Masteri ei anna karttakeppiä taikka tukkapöllyä jyrkistäkään mielipiteistä? :lol: :lol:
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

02 Tammi 2010, 15:02

Örfliitti kirjoitti:
sompio kirjoitti:Eikös se Ferdinant Porche sanonut että, se pyörä mikä ei vedä jarruttaa.
Ja näinhän se fysiikan lakien mukaan on.
Tota en usko, että Ferdinand Porsche olisi noin sanonut!

Ferdinand suunnitteli Aatulle mm. Kupla-Volkkarinkin ja omissa tekeleissäkin oli vain takaveto ja bokserimoottorit takana heti 1939 alkaen jne. Pätevä äijä olisi värkännyt kyllä silloin omiin autoihinsakin lisäksi etuvedot, jos sitä mieltä olisi ollut, että esim. vapaasti pyörivät etupyörät ovat jarruna! Ja kuten Porschen kilpa-autohistoriastakin tiedetään, ei ne vetämättömät etupyörät ole paljotta vanhojen Porscheitten vauhtia hidastaneet!
Ferdinant keksi nelivedon vuonna 1900 jolloin jokaisessa pyörässä oli sähkömoottori. Myöhemmin hän patentoi Mixte- nelivedon jossa bensiinimoottori jauhoi sähköä pyörämoottoreille.
En ole ollut vieressä kuuntelemassa kun hän on tämän väittämän lausunut, mutta olen kuullut asiasta useampaan kertaan.
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

02 Tammi 2010, 16:32

Ferdinand Porsche oli todella mukana suunnittelemassa ns. Lohner-Porsche sähköautoa 1900, jota sitten kaiketi tehtiin 1901-1905. Pyörännavoissa oli sähkömoottorit joko 2 tai 4, vetotavasta riippuen. Ensin oli senajan akut niin paskoja, että ns. autoilusta ei tahtonut tulla juuri mitään. Sitten asennettiin polttomoottori pyörittämään generaattoria.

Ferdinandin nuoruuden sähköautoprojektin jälkeen ei suunnittelijavelhon tuotannosta löydy mitään, mikä viittaisi vannoutuneen takavetomiehen hurahduksesta edes jonkinasteiseen etuvetolipsahdukseen! Voin hyvin olla ihan väärässä mutta edelleenkään itse en usko Ferdinandin väittämäksi tuota väitettä, että ei vetävät pyörät lähinnä vain jarruttavat!

Lohner-Porsche:


Kuva
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

02 Tammi 2010, 18:37

Örfliitti kirjoitti:
Nuffieldmaster kirjoitti:Hellittäkäähän hiukan, vaikka tämä oli tarkoitettu hieman keskustelua herättäväksi mutta kohta alkaa tukka pölistä :shock: :D :lol:
Eikös se niin ollut, että kun pysytään täysin henkilökohtaisuuksista erossa, niin koneista ja härveleistä saa itse kukin lausua oman mielipiteensä perustuu se sitten faktaan taikka "vanhanemännän" kertomuuksiin jne. niin Masteri ei anna karttakeppiä taikka tukkapöllyä jyrkistäkään mielipiteistä? :lol: :lol:
Juu mutta omaa nahkaa tässä pelastan :shock: :wink: :roll:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

02 Tammi 2010, 19:19

Ei nyt juuri tähän aiheeseen liity, mutta ajoin joskus vetelään hieman yli kuormatun Karhu-Sisun. Sitä koetettiin vetää pois silloin uudella Valmetilla, joka oli minun mielestä tyyppiä 6400. Siinä oli joku etukuormaaja myös. Karhua vedettiin sekä etu-, että takaperin, mutta vetovoima ei riittänyt. Valmet mies oli jo luovuttamassa, mutta kysyin varovasti, että josko kerran koetettaisiin vielä. Laitoin hinausvaijerin vetovarsissa olevan reikäpuomin ylitse ja sitten nostolaitteet ylös. Karhu nousi kuopasta, kun Valmet veti etupyörät puolimetriä ilmassa. Eli on myös tilanteita joissa traktori vetää pelkillä takapyörillä enemmän kuin kaikilla neljällä :wink:
Perävaunun vedosta puhuttiin, ja väitän edelleen, että siinä on aika vähän merkitystä onko takaveto vai neliveto. Esimerkiksi Valmet 505, 805, Ford 7700, NewHolland TM85 tms. on etupyörät ilmassa vaihteita vaihtaessa noin 15-tonnin painosta teliperävaunua (Sisu) vedettäessä, eli etuakselipaino on olematon. Sama on esimerkiksi kutosleukussa kun on kärryt perässä, ihan sama vetäiskö etupyörät vaiko ei, aina ilmassa ne ovat kun pellolta nousee tielle. Minusta on hyödyllisempää, jos kärry on vetävä. Eniten iloa nelivedosta traktorissa on mielestäni esimerkiksi perälevyn kanssa takaperin maata tasiessa tai erittäin vetelissä ja mutaisissa oloissa työskenneltäessä, jolloin työväline pyrkii takapäätä kohottamaan.
Eniten nelivedosta (yleensäkin vetävästä etuakselista) on iloa kuorma-autossa maansiirtoajossa, tai esimerkiksi lavettiautossa.
Nuhvelentin veli
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1298
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
Paikkakunta: Peräpohjolan piiri

03 Tammi 2010, 04:10

UniversalDM4 kirjoitti: Eniten nelivedosta (yleensäkin vetävästä etuakselista) on iloa kuorma-autossa maansiirtoajossa, tai esimerkiksi lavettiautossa.
Kyllä tuo Mersun (LA-312 -57) vetävä etupää on monta kertaa pelastanut kiperistä paikoista.
Lumiominaisuudethan tuolla vanhalla piikkinokalla ovat takaveto päällä heikon ja onnettoman väiltä (ilman kuormaa 10cm kinos riittää kiinnijäämiseen, jos jäätä alla), mutta 4x4 korjaa tilanteen. Eteneminen jatkuu niin kauan, että etuperä rupeaa kantamaan lumen päällä.
Yleensä tästäkin tilanteesta pääsee pikku kikkailuilla taaksepäin...ja matka jatkuu...Älkää kysykö miten ? - vaan miksi? 8)

Muistaakseni joku oli todennut, että neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin :wink:
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

05 Tammi 2010, 12:19

Sattumalta osui kohalle varsin osuva filminäyte tähän takaveto/nelivetokeskusteluun:

Nelikko rulettaa, vaikka hiukan huonommillakin etukumeilla! :lol: :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=qElUVSmg ... re=related
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

05 Tammi 2010, 13:16

Tuo muistutti hieman niitä entisajan timberjack juontokoneita, joita käyttivät paljon amerikoissa ja Kanadassakin ennen ja Suomessakin niitä oli. Samoin kuin länsinaapurin tekemiäkin muistan nähneeni.

Monenmallisia näitäkin näyttää olevan valmistettu.
http://www.youtube.com/watch?v=4Gj7btG- ... re=related

Mutta siitä se on lähdettävä että, se pyörä mikä ei vedä, se jarruttaa :D
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

05 Tammi 2010, 15:46

Joopajoo. Ette vissin aja nelikolla itse?
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

05 Tammi 2010, 19:40

tommi kirjoitti:Joopajoo. Ette vissin aja nelikolla itse?
Löytyy tallista myös 6x6 vetoinenkin... :wink: :twisted:
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

05 Tammi 2010, 21:15

Totuuden nimessä, täytyy myöntää että niin autot kuin traktoritkin joilla talvella ajelen, raapivat joka kulmasta :D
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
NH 110-90dtt
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 24 Marras 2007, 10:28
Paikkakunta: Jämijärvi/ tampereen seutu

05 Tammi 2010, 21:28

tänään luiskahdin autolla ojaan kun väistin roska autoa. ilman nelivetoo olisin joutunut soittamaan hinaus apua mutta pajero tuli omin avuin pois ojasta ja vielä kärry perässä

minä en vajaavetosilla ajele paitsi bmc tuotteilla 8)
projektit tulee ja venyy.... kuitenkin hyvä tulee ku maalataan
Nuffield universal tree
Leyland 384 kartano
Leyland 272 synchro
2* NH 110-90
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

07 Tammi 2010, 08:52

Koviltakin kalamiehiltä muuten joskus kuultu, että jos syöttiä tarjotaan, on loppujenlopuksi täysin kalasta ittestään kiinni, tarttuuko se? :lol: :lol:

Tämä "rattoreitten" neliveto/takaveto on ollut jo vuosikymmeniä hyvä keskustelunaihe, lähes yhtä hyvä, kuin autopuolella etuveto/takavetojutustelu! Minien ym. etuvetoisten tultua voimallisesti markkinoille, alettiin mainoksissakin valistaa sontarattailta "vähän aiemmin" takavetoisiin autoihin laskeutunutta kansaa siitä, miten turvallinen juuri takavetoiseen nähden esim. talviautona etuvetoinen auto voikaan olla, kun se menee kurveissakin siihen suuntaan, minne ohjaavat ja vetävät etupyörät "sojottavat"! Etuvetoisiin tottuneet, kun käyvät nykyään takavetoisia autoja jossain kokeilemassa, kertovat kanssa hanakasti, miten vaarallisilta nämä tuntuvat, kun se peräkin voi irrota luisuun jne. Tosin jo esim. vanhoissa Pohjanen-Walli 30-luvun autokirjoissakin kerrotaan: Käänteenajo takapää luistaen kuuluu taitoajoon jne.:mrgreen: Nykyään ilmeisesti jotkut direktiivit muuten vaatii jo senkin, että kolariuutisissakin pitää olla mainita, jos joku mukana olleista autoista oli vielä takavetoinen!

Täällä jo todettiin aiemminkin, että etukuormaajalla varustetulla yhdistelmäkaivurillakaan, jossa on vain takaveto, ei tee juuri mitään! Sileäpintaiset takarenkaat ja ehkä vielä aavistuksen kokematon kuskikin, niin voi käydä näinkin, että kuski hertsaa ja lähtee vekeen koko härvelistä:

http://www.youtube.com/watch?v=XimJlFfe6sY
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

07 Tammi 2010, 13:45

Tässäpä sitä olis nelivetopetoa kerrakseen :D

http://www.iltasanomat.fi/videot/autot/1854292
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
_Leyland_
Nuhvitietäjä
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 17:39

07 Tammi 2010, 17:21

automies560 kirjoitti:Tässäpä sitä olis nelivetopetoa kerrakseen :D

http://www.iltasanomat.fi/videot/autot/1854292

tämä sama oli startissa tai jossain muussa auto-ohjelmassa aika hiljattain, mutta onhan tollanen mese kallis :shock:
Vastaa Viestiin