Eikös se niin ollut, että kun pysytään täysin henkilökohtaisuuksista erossa, niin koneista ja härveleistä saa itse kukin lausua oman mielipiteensä perustuu se sitten faktaan taikka "vanhanemännän" kertomuuksiin jne. niin Masteri ei anna karttakeppiä taikka tukkapöllyä jyrkistäkään mielipiteistä?Nuffieldmaster kirjoitti:Hellittäkäähän hiukan, vaikka tämä oli tarkoitettu hieman keskustelua herättäväksi mutta kohta alkaa tukka pölistä
Ei se "viistonninenkaan" lumelle mahda
Valvoja: automies560
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 930
- Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
- NLCF r.y jäsen Nro: 110
- Paikkakunta: Kangasniemi
Ferdinant keksi nelivedon vuonna 1900 jolloin jokaisessa pyörässä oli sähkömoottori. Myöhemmin hän patentoi Mixte- nelivedon jossa bensiinimoottori jauhoi sähköä pyörämoottoreille.Örfliitti kirjoitti:Tota en usko, että Ferdinand Porsche olisi noin sanonut!sompio kirjoitti:Eikös se Ferdinant Porche sanonut että, se pyörä mikä ei vedä jarruttaa.
Ja näinhän se fysiikan lakien mukaan on.
Ferdinand suunnitteli Aatulle mm. Kupla-Volkkarinkin ja omissa tekeleissäkin oli vain takaveto ja bokserimoottorit takana heti 1939 alkaen jne. Pätevä äijä olisi värkännyt kyllä silloin omiin autoihinsakin lisäksi etuvedot, jos sitä mieltä olisi ollut, että esim. vapaasti pyörivät etupyörät ovat jarruna! Ja kuten Porschen kilpa-autohistoriastakin tiedetään, ei ne vetämättömät etupyörät ole paljotta vanhojen Porscheitten vauhtia hidastaneet!
En ole ollut vieressä kuuntelemassa kun hän on tämän väittämän lausunut, mutta olen kuullut asiasta useampaan kertaan.
Ferdinand Porsche oli todella mukana suunnittelemassa ns. Lohner-Porsche sähköautoa 1900, jota sitten kaiketi tehtiin 1901-1905. Pyörännavoissa oli sähkömoottorit joko 2 tai 4, vetotavasta riippuen. Ensin oli senajan akut niin paskoja, että ns. autoilusta ei tahtonut tulla juuri mitään. Sitten asennettiin polttomoottori pyörittämään generaattoria.
Ferdinandin nuoruuden sähköautoprojektin jälkeen ei suunnittelijavelhon tuotannosta löydy mitään, mikä viittaisi vannoutuneen takavetomiehen hurahduksesta edes jonkinasteiseen etuvetolipsahdukseen! Voin hyvin olla ihan väärässä mutta edelleenkään itse en usko Ferdinandin väittämäksi tuota väitettä, että ei vetävät pyörät lähinnä vain jarruttavat!
Lohner-Porsche:
Ferdinandin nuoruuden sähköautoprojektin jälkeen ei suunnittelijavelhon tuotannosta löydy mitään, mikä viittaisi vannoutuneen takavetomiehen hurahduksesta edes jonkinasteiseen etuvetolipsahdukseen! Voin hyvin olla ihan väärässä mutta edelleenkään itse en usko Ferdinandin väittämäksi tuota väitettä, että ei vetävät pyörät lähinnä vain jarruttavat!
Lohner-Porsche:
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Juu mutta omaa nahkaa tässä pelastanÖrfliitti kirjoitti:Eikös se niin ollut, että kun pysytään täysin henkilökohtaisuuksista erossa, niin koneista ja härveleistä saa itse kukin lausua oman mielipiteensä perustuu se sitten faktaan taikka "vanhanemännän" kertomuuksiin jne. niin Masteri ei anna karttakeppiä taikka tukkapöllyä jyrkistäkään mielipiteistä?Nuffieldmaster kirjoitti:Hellittäkäähän hiukan, vaikka tämä oli tarkoitettu hieman keskustelua herättäväksi mutta kohta alkaa tukka pölistä
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Ei nyt juuri tähän aiheeseen liity, mutta ajoin joskus vetelään hieman yli kuormatun Karhu-Sisun. Sitä koetettiin vetää pois silloin uudella Valmetilla, joka oli minun mielestä tyyppiä 6400. Siinä oli joku etukuormaaja myös. Karhua vedettiin sekä etu-, että takaperin, mutta vetovoima ei riittänyt. Valmet mies oli jo luovuttamassa, mutta kysyin varovasti, että josko kerran koetettaisiin vielä. Laitoin hinausvaijerin vetovarsissa olevan reikäpuomin ylitse ja sitten nostolaitteet ylös. Karhu nousi kuopasta, kun Valmet veti etupyörät puolimetriä ilmassa. Eli on myös tilanteita joissa traktori vetää pelkillä takapyörillä enemmän kuin kaikilla neljällä
Perävaunun vedosta puhuttiin, ja väitän edelleen, että siinä on aika vähän merkitystä onko takaveto vai neliveto. Esimerkiksi Valmet 505, 805, Ford 7700, NewHolland TM85 tms. on etupyörät ilmassa vaihteita vaihtaessa noin 15-tonnin painosta teliperävaunua (Sisu) vedettäessä, eli etuakselipaino on olematon. Sama on esimerkiksi kutosleukussa kun on kärryt perässä, ihan sama vetäiskö etupyörät vaiko ei, aina ilmassa ne ovat kun pellolta nousee tielle. Minusta on hyödyllisempää, jos kärry on vetävä. Eniten iloa nelivedosta traktorissa on mielestäni esimerkiksi perälevyn kanssa takaperin maata tasiessa tai erittäin vetelissä ja mutaisissa oloissa työskenneltäessä, jolloin työväline pyrkii takapäätä kohottamaan.
Eniten nelivedosta (yleensäkin vetävästä etuakselista) on iloa kuorma-autossa maansiirtoajossa, tai esimerkiksi lavettiautossa.
Perävaunun vedosta puhuttiin, ja väitän edelleen, että siinä on aika vähän merkitystä onko takaveto vai neliveto. Esimerkiksi Valmet 505, 805, Ford 7700, NewHolland TM85 tms. on etupyörät ilmassa vaihteita vaihtaessa noin 15-tonnin painosta teliperävaunua (Sisu) vedettäessä, eli etuakselipaino on olematon. Sama on esimerkiksi kutosleukussa kun on kärryt perässä, ihan sama vetäiskö etupyörät vaiko ei, aina ilmassa ne ovat kun pellolta nousee tielle. Minusta on hyödyllisempää, jos kärry on vetävä. Eniten iloa nelivedosta traktorissa on mielestäni esimerkiksi perälevyn kanssa takaperin maata tasiessa tai erittäin vetelissä ja mutaisissa oloissa työskenneltäessä, jolloin työväline pyrkii takapäätä kohottamaan.
Eniten nelivedosta (yleensäkin vetävästä etuakselista) on iloa kuorma-autossa maansiirtoajossa, tai esimerkiksi lavettiautossa.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1298
- Liittynyt: 27 Maalis 2007, 18:14
- Paikkakunta: Peräpohjolan piiri
Kyllä tuo Mersun (LA-312 -57) vetävä etupää on monta kertaa pelastanut kiperistä paikoista.UniversalDM4 kirjoitti: Eniten nelivedosta (yleensäkin vetävästä etuakselista) on iloa kuorma-autossa maansiirtoajossa, tai esimerkiksi lavettiautossa.
Lumiominaisuudethan tuolla vanhalla piikkinokalla ovat takaveto päällä heikon ja onnettoman väiltä (ilman kuormaa 10cm kinos riittää kiinnijäämiseen, jos jäätä alla), mutta 4x4 korjaa tilanteen. Eteneminen jatkuu niin kauan, että etuperä rupeaa kantamaan lumen päällä.
Yleensä tästäkin tilanteesta pääsee pikku kikkailuilla taaksepäin...ja matka jatkuu...Älkää kysykö miten ? - vaan miksi?
Muistaakseni joku oli todennut, että neliveto mahdollistaa kiinnijäämisen entistä hankalampiin paikkoihin
Nuffi 10/60,
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Allgaier AP-17/1
MB LA-312
Scania L76
+30 Maamoottoria
DeLaval turbiinit 5Hk 1894 & 3Hk 1911
...muuta sékopäistä...
Sattumalta osui kohalle varsin osuva filminäyte tähän takaveto/nelivetokeskusteluun:
Nelikko rulettaa, vaikka hiukan huonommillakin etukumeilla!
http://www.youtube.com/watch?v=qElUVSmg ... re=related
Nelikko rulettaa, vaikka hiukan huonommillakin etukumeilla!
http://www.youtube.com/watch?v=qElUVSmg ... re=related
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Tuo muistutti hieman niitä entisajan timberjack juontokoneita, joita käyttivät paljon amerikoissa ja Kanadassakin ennen ja Suomessakin niitä oli. Samoin kuin länsinaapurin tekemiäkin muistan nähneeni.
Monenmallisia näitäkin näyttää olevan valmistettu.
http://www.youtube.com/watch?v=4Gj7btG- ... re=related
Mutta siitä se on lähdettävä että, se pyörä mikä ei vedä, se jarruttaa
Monenmallisia näitäkin näyttää olevan valmistettu.
http://www.youtube.com/watch?v=4Gj7btG- ... re=related
Mutta siitä se on lähdettävä että, se pyörä mikä ei vedä, se jarruttaa
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Löytyy tallista myös 6x6 vetoinenkin...tommi kirjoitti:Joopajoo. Ette vissin aja nelikolla itse?
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Totuuden nimessä, täytyy myöntää että niin autot kuin traktoritkin joilla talvella ajelen, raapivat joka kulmasta
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 290
- Liittynyt: 24 Marras 2007, 10:28
- Paikkakunta: Jämijärvi/ tampereen seutu
tänään luiskahdin autolla ojaan kun väistin roska autoa. ilman nelivetoo olisin joutunut soittamaan hinaus apua mutta pajero tuli omin avuin pois ojasta ja vielä kärry perässä
minä en vajaavetosilla ajele paitsi bmc tuotteilla
minä en vajaavetosilla ajele paitsi bmc tuotteilla
projektit tulee ja venyy.... kuitenkin hyvä tulee ku maalataan
Nuffield universal tree
Leyland 384 kartano
Leyland 272 synchro
2* NH 110-90
Nuffield universal tree
Leyland 384 kartano
Leyland 272 synchro
2* NH 110-90
Koviltakin kalamiehiltä muuten joskus kuultu, että jos syöttiä tarjotaan, on loppujenlopuksi täysin kalasta ittestään kiinni, tarttuuko se?
Tämä "rattoreitten" neliveto/takaveto on ollut jo vuosikymmeniä hyvä keskustelunaihe, lähes yhtä hyvä, kuin autopuolella etuveto/takavetojutustelu! Minien ym. etuvetoisten tultua voimallisesti markkinoille, alettiin mainoksissakin valistaa sontarattailta "vähän aiemmin" takavetoisiin autoihin laskeutunutta kansaa siitä, miten turvallinen juuri takavetoiseen nähden esim. talviautona etuvetoinen auto voikaan olla, kun se menee kurveissakin siihen suuntaan, minne ohjaavat ja vetävät etupyörät "sojottavat"! Etuvetoisiin tottuneet, kun käyvät nykyään takavetoisia autoja jossain kokeilemassa, kertovat kanssa hanakasti, miten vaarallisilta nämä tuntuvat, kun se peräkin voi irrota luisuun jne. Tosin jo esim. vanhoissa Pohjanen-Walli 30-luvun autokirjoissakin kerrotaan: Käänteenajo takapää luistaen kuuluu taitoajoon jne. Nykyään ilmeisesti jotkut direktiivit muuten vaatii jo senkin, että kolariuutisissakin pitää olla mainita, jos joku mukana olleista autoista oli vielä takavetoinen!
Täällä jo todettiin aiemminkin, että etukuormaajalla varustetulla yhdistelmäkaivurillakaan, jossa on vain takaveto, ei tee juuri mitään! Sileäpintaiset takarenkaat ja ehkä vielä aavistuksen kokematon kuskikin, niin voi käydä näinkin, että kuski hertsaa ja lähtee vekeen koko härvelistä:
http://www.youtube.com/watch?v=XimJlFfe6sY
Tämä "rattoreitten" neliveto/takaveto on ollut jo vuosikymmeniä hyvä keskustelunaihe, lähes yhtä hyvä, kuin autopuolella etuveto/takavetojutustelu! Minien ym. etuvetoisten tultua voimallisesti markkinoille, alettiin mainoksissakin valistaa sontarattailta "vähän aiemmin" takavetoisiin autoihin laskeutunutta kansaa siitä, miten turvallinen juuri takavetoiseen nähden esim. talviautona etuvetoinen auto voikaan olla, kun se menee kurveissakin siihen suuntaan, minne ohjaavat ja vetävät etupyörät "sojottavat"! Etuvetoisiin tottuneet, kun käyvät nykyään takavetoisia autoja jossain kokeilemassa, kertovat kanssa hanakasti, miten vaarallisilta nämä tuntuvat, kun se peräkin voi irrota luisuun jne. Tosin jo esim. vanhoissa Pohjanen-Walli 30-luvun autokirjoissakin kerrotaan: Käänteenajo takapää luistaen kuuluu taitoajoon jne. Nykyään ilmeisesti jotkut direktiivit muuten vaatii jo senkin, että kolariuutisissakin pitää olla mainita, jos joku mukana olleista autoista oli vielä takavetoinen!
Täällä jo todettiin aiemminkin, että etukuormaajalla varustetulla yhdistelmäkaivurillakaan, jossa on vain takaveto, ei tee juuri mitään! Sileäpintaiset takarenkaat ja ehkä vielä aavistuksen kokematon kuskikin, niin voi käydä näinkin, että kuski hertsaa ja lähtee vekeen koko härvelistä:
http://www.youtube.com/watch?v=XimJlFfe6sY
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
automies560 kirjoitti:Tässäpä sitä olis nelivetopetoa kerrakseen
http://www.iltasanomat.fi/videot/autot/1854292
tämä sama oli startissa tai jossain muussa auto-ohjelmassa aika hiljattain, mutta onhan tollanen mese kallis