Ei se "viistonninenkaan" lumelle mahda

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

31 Joulu 2009, 17:57

Totta se on, viistonninenkaan ei mahda mitään isommalleen, eli lumihiutaleelle.

Raskas keulainen köriläs jo muutenkin, niin vielä etukuormaaja siihen. Eihän siitä tule mitään, masinistien -SS- Nimimerkin parjaama leukkukin myhäilee tallissa, että lälläslää
:lol:

http://www.youtube.com/watch?v=qjA3uKgoEL0
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

31 Joulu 2009, 20:43

voorti on kyllä melkein yhtä kevytkeulanen kuin bmc-tuotteetkin,takalanalle jo piti keulapainoa laittaa,tonnin vesipytty kulkee just ja just 100kg keulapainoilla,että se siitä. ja etukuormain takavetosessa on AIVAN TURHA keksintö merkistä riippumatta.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

31 Joulu 2009, 22:00

nuhvi63 kirjoitti:voorti on kyllä melkein yhtä kevytkeulanen kuin bmc-tuotteetkin,takalanalle jo piti keulapainoa laittaa,tonnin vesipytty kulkee just ja just 100kg keulapainoilla,että se siitä. ja etukuormain takavetosessa on AIVAN TURHA keksintö merkistä riippumatta.
Suomessa kun on mielipidevapaus, niin rohkenen olla eri mieltä. Ensinnäkin Ford 5000 on etupainoisempi, kuin 4-sylinterinen Leyland - traktori. Etukuormaaja ei ole mielestäni takavetoisessa yhtään sen turhempi, kuin nelivetoisessa. Kuormaajia, traktoreita, kuten käyttäjiäkin on monenlaisia. Esimerkiksi minun Valmet 702, jossa on J611 kuormaaja ja kaivuuvarustus ei kykene sorapinnalla edes tyhjää ruopimaan, jos etukauhaa kasaan työntää 1-vaihteella, moottori sammuu ennenkuin pito pyöristä loppuu. Lisäksi on syytä muistaa, että on takavetotraktoreita, joiden vetovoima on suurempi kuin vastaavan tehoisten nelivetojen... Esimerkiksi Fiat ja Deutz aikoinaan osoittautuivat nelivetoisina takavetoista vastaavantehoista Leylandia huonommiksi.
Olipa tässä kerran tilanne, kun eräs tuttu lähti metsään 365 nelivetomassikalla metsäperävaunu perässä ilman ketjuja, ei ollut lunta maassa, mutta silti sinne myös jäi. Ei se nelivetokaan aina autuaaksi tee.
Viimeksi muokannut UniversalDM4, 01 Tammi 2010, 00:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
junnuh
Proto suunnittelija
Viestit: 115
Liittynyt: 09 Syys 2009, 22:27
Paikkakunta: pohjois-savo

31 Joulu 2009, 23:58

UniversalDM4 kirjoittaa asiaa.Kyllä se on pitkälti käyttäjästä kiinni miten kone käyttäytyy työssä. Sitten mitä tähän ferkun etenemiseen tulee niin on omakohtaista kokemusta, että 175 takapotku oli harvoin kiinni pelto/metsätöissä mutta sitten se rypemisen riemu repesi,kun taloon tuli 575 nelikko, jossa pikajames etukuormain keulilla lisäpainona. Kiinni jäämiset lisääntyi 70% eikä millään asenteella ollut mitään tekemistä uppurointiin.Tämä kyseinen yksilö yksinkertaisesti paino niin pirusti,että se saatto painua paikallaan ollessaan peltoon pojaansa myöden.Toinen ongelma kohta oli etuperän laakeroinnin kestämättömyys.Kymmeneen vuoteen se laakeroitiin neljästi. Minän olenkin sanonut,jos joku on kysynyt nelikon etenemishaluista niin,että kannattaa melkein liikuskella pikiteitä myöden ja pellole omalla vastuulla 8)
465 vm 68
Fiat 600 vm 72
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

01 Tammi 2010, 10:28

Jos otetaan kaksi muuten samanlaista traktoria, toinen neliveto ja toinen takaveto, lienee selvää kumpi on parempi etenijä huonoissa olosuhteissa.

Jos edellisen viesti 175 takapotkussa olisikin ollut se etukuormaaja, niin sillä se vasta rypemistä olisikin ollut.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

01 Tammi 2010, 12:45

Sori, jos sotken hiukan autopuolta mukaan tähän viestiketjuun. Nelivetoisista autoista on vaan niin osuva ja hyvä vanha sanonta:

"Kun neliveto karkaa, niin sitä ei oikaise kuin Kankkusen Jussi - ja Jussi on autopeltiseppä."

Ja sitten pieni kurkkaus navetan taakse, kun Fiiattikin vie Ford 5000:a, kuin pässiä narussa! :lol: :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=iZ32me-Rn8w
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

01 Tammi 2010, 16:09

tommi kirjoitti:....toinen neliveto ja toinen takaveto, lienee selvää kumpi on parempi etenijä huonoissa olosuhteissa.
Onneksi sentään noita pelkkiä etuvetoisia traktoreita on kovin vähän. Se etuveto, kun ei aina tuo kovinkaan paljotta lisäarvoa tuohon etenemiseen!

http://www.youtube.com/watch?v=t13GuaZvxC8&NR=1
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

01 Tammi 2010, 16:24

koetelkoo eppäilijät männä takaperin mäkkee ylös niin ero alakaa näkkyy alakumetrilöillä ja takapotkut kulukoo hyvin sillon kun etuset ee hivo muata muuten en kehus yhtää mutta joskus piässyt salloo kokkeilemmaan eekä takapotkuu kyllä vielä ikävä oo tullut :cry:
aja millä ajat mutta majorilla loput
_Leyland_
Nuhvitietäjä
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 17:39

01 Tammi 2010, 17:02

http://www.nettikone.com/viewMachine.ph ... _smake=332


siinä ois jollekkin normaalikuntonen valmetti. ei ainakaan etuset hivo maata :lol: :lol:
Velu

01 Tammi 2010, 17:04

On sitä kokeiltu takapotkuakin, välillä oikein kuormaajalla. Kuormaushommaan on vaikea keksiä mitääntekemättömämpää vehettä. Kokeilin nimittäin päivän kuormata paskaa 5600 Fordilla.

Valtran kaivuri jaksaa kauhansa täyttää pelkällä takavedolla, mutta vain kovalla maalla, mutta siinä onkin taka-akselipainoa 7500kg! Eikä edes se perety vastamäkeen huonoissa olosuhteissa jos ei pistä nelivetoa päälle.

Kyllähän se takapotkukin eteenpäin menee ja vetääkin melkolailla, varsinkin jos saa vetopisteen siten, että etuset alkavat nousta ilmaan. Perettäminen onkin sitten toinen juttu ja vastamäkeen perettäminen on sellainen juttu jota ei tehdä lumessa ollenkaan.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

01 Tammi 2010, 17:08

Hellittäkäähän hiukan, vaikka tämä oli tarkoitettu hieman keskustelua herättäväksi mutta kohta alkaa tukka pölistä :shock: :D :lol:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

01 Tammi 2010, 20:12

no vejän kommenttini poes
aja millä ajat mutta majorilla loput
junnuh
Proto suunnittelija
Viestit: 115
Liittynyt: 09 Syys 2009, 22:27
Paikkakunta: pohjois-savo

02 Tammi 2010, 00:43

Tokihan nelikko menee huonoista paikoista ja on vetohommissa takapotkua parempi. Meille vaan sattu sukeltava yksilö ja ko.yksilöllä ei ainakaan sillä varustuksella pehmeille paikoille ollu asiaa :D Kyllä se kovalla alustalla veti isojakin kuormia.Mutta aika aikaasa kutakin koneen historiaa :wink:
465 vm 68
Fiat 600 vm 72
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

02 Tammi 2010, 06:47

Eikös se Ferdinant Porche sanonut että, se pyörä mikä ei vedä jarruttaa.
Ja näinhän se fysiikan lakien mukaan on.
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

02 Tammi 2010, 10:46

sompio kirjoitti:Eikös se Ferdinant Porche sanonut että, se pyörä mikä ei vedä jarruttaa.
Ja näinhän se fysiikan lakien mukaan on.
Tota en usko, että Ferdinand Porsche olisi noin sanonut!

Ferdinand suunnitteli Aatulle mm. Kupla-Volkkarinkin ja omissa tekeleissäkin oli vain takaveto ja bokserimoottorit takana heti 1939 alkaen jne. Pätevä äijä olisi värkännyt kyllä silloin omiin autoihinsakin lisäksi etuvedot, jos sitä mieltä olisi ollut, että esim. vapaasti pyörivät etupyörät ovat jarruna! Ja kuten Porschen kilpa-autohistoriastakin tiedetään, ei ne vetämättömät etupyörät ole paljotta vanhojen Porscheitten vauhtia hidastaneet!
Vastaa Viestiin