Missä traktorissa lämmin hytti?

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

26 Heinä 2009, 22:08

anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

26 Heinä 2009, 22:21

Avointen ovien päivä :lol: :lol:
Hattu päähän ja hyvästi!
Velu

27 Heinä 2009, 07:19

Minä pidin niitä kiinni kun ajoin ursuksella, paitsi tietysti kesällä. Oli siinä vehkeessä vain sellainen lämmityslaite, että oksat pois. Talvella ajoin kerran 25km siirtoajoa ja vielä seuraavalla viikollakin paleli. :shock: Varmaan enemmän saa talvella lämpöä hyttiin ajamalla ovi auki, tuleehan sieltä sentään "lämmintä" ilmaa moottorista. Se minun ursus oli muuten Finn-malli ja siinä oli tehokkaampi lämmityslaite.

Ovia voi siis pitää auki talvellakin, hytti kun ei voi muuttua yhtään kylmemmäksi.
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

30 Heinä 2009, 09:04

Velu kirjoitti:Minä pidin niitä kiinni kun ajoin ursuksella, paitsi tietysti kesällä. Oli siinä vehkeessä vain sellainen lämmityslaite, että oksat pois. Talvella ajoin kerran 25km siirtoajoa ja vielä seuraavalla viikollakin paleli. :shock: Varmaan enemmän saa talvella lämpöä hyttiin ajamalla ovi auki, tuleehan sieltä sentään "lämmintä" ilmaa moottorista. Se minun ursus oli muuten Finn-malli ja siinä oli tehokkaampi lämmityslaite.

Ovia voi siis pitää auki talvellakin, hytti kun ei voi muuttua yhtään kylmemmäksi.
Onpa outoa! Meilläpäin yhdellä isännällä on montakin Ursusta ihan aktiivikäytössä edelleen ja ikänä ei ole kylmäksi valittanut yhtäkään niistä! Kaiken kukkuraksi kaveri on ihan pienestä asti ollut erittäin viluloinen ja hyvin sanavalmis kaveri ja hyvin vaikeaa uskoa, että olisi ollut kertomatta vuosien varrella Urkkiensa kylmistä hyteistä! Kaveri ei myöskään ole mikään itälaitefriikki (MB:t siviiliajokkeina ym.) jotta niitä pitäisi kehua, vaan ihan järkisyistä Urkit työkoneina. Lieneeköhän Ursuksien lämmppäreissä mahdollisesti koviakin yksilöeroja, vähän tuntuisi kyllä siltäkin?
Velu

31 Heinä 2009, 08:17

Siitäpä on paha sanoa. Tuosta omasta tuli lämmityslaitteesta vain haaleaa ilmaa ja hytti oli sen mukaisesti kylmä. Täälläpäin ovat viritelleet lämmityslaitteen tuloletkun kiertämään rautaputkessa pakosarjan päältä. Siten saa hyttiin lisää lämpöä. Olihan se minun yksilö jo 20 vuotta vanha, joten ei varmasti ollut enää uutta vastaava. Kauhea peli se kyllä oli, oikea hirvitys ja kankea kuin mikä, silti sellaista tekisi mieli taloon. Olisi sillä niin mukava käydä välillä sorakuorma hakemassa vaaran päälle. :lol:

Valmetin hytti on sitä vastoin ihan lämmin, vaikka ilmanvaihto ei mikään tehokas olekaan. Lämpeneekin melko äkkiä. Paras kaikista on kuitenkin ollut 895 Case. Siihen tuli lämmintä ja ilmanvaihtokin oli sitä luokkaa, että tukka pölisi. Sen verran hyvä kenno siinä oli, että tarkeni vielä kolmen kympin pakkasilla ajella ilman takkia, eikä lämmitys ollut edes täysillä.

Se lämpimyys on niin suhteellista. En minäkään ole valittanut 361:n olevan kylmä traktori talvella. :lol:
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

31 Heinä 2009, 09:18

muistelen joskus maininneen että laetetaan kiertoves pumppu niin johan alakaa tulla lämmintä vanahempaanni vehkeeseen
aja millä ajat mutta majorilla loput
Velu

07 Loka 2009, 19:06

Kiertovesipumppuja on pari kappaletta laatikossa, pitänee kokeilla. Sitten siihen suureen uutiseen. Tänään saapui pihaan tämän näköinen kone. 8)

Nyt pääsee tekemään lämmityslaitetestiä. Toin tuon ajamalla kotiin. Matka meni oikein rattoisasti, jos ei lasketa katkennutta tulettajan hihnaa ja polttoaineen loppumista. Ehjänä sen kuitenkin pihaan ajoin.

Kuva
Kuva



Tulomatkalla lämmityslaite toimi kuten yleensäkin. Kylmä oli ja lasit huurussa. Lämmityslaitteen suuttimista tuleva ilma oli kuin tupakkamiehen henkäys - heikko, haiseva ja haalea. Hytin suursiivouksen yhteydessä tuli sitten mieleen, että jos täällä hytissä on sentin kerros turvepölyä, niin on sitä varmaan lämmityslaitteessakin. Avasin katossa olevan luukun ja olihan siellä. Kenno oli täysin tukossa ja kanavissa oikein kunnon kerros pölyä. Kun puhaltelin pölyt pois ja kennon puhtaaksi alkoi ilmakin kiertää. Tuntuu ursuksen lämmityslaitteesta ainakin ilmaa tulevan. Saattaa se sittenkin olla tehokas.

Jos oli kenno tukossa, niin oli nestekiertokin pielessä. Väärinpäinhän se neste siellä kiersi tai ainakin yritti kiertää. Ainakin tällä koneella ajaneet ovat kyllä saaneet aika heikon kuvan lämmityslaitteen tehosta. Ensi talvena se sitten nähdään, onko ursus lämmin traktori. :roll:
Avatar
pa_turpeinen
Nuhvitietäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 07 Maalis 2010, 07:23
Konekalustoani: case ih 4230 mx pro -98 valmet 361d -62 comanche bull2 300cc 4x4 -08 ja paljon työlaitteita 50 luvulta 90 luvulle ja lisää haetaan koko ajan
Paikkakunta: pudasjärvi

07 Maalis 2010, 14:05

mitehä se urkin termostaatti, jos suolla eli muissa kovissa töissä ollu nii varmaa tehty reikä ettei keittäis, näin ainaki setkassa
Velu

08 Maalis 2010, 09:48

Näyttää se tuohon 70 asteen kieppeille lämpenevän, eli ei ihan täydessä iskussa ole. Kyllä se on nyt kuitenkin todettava, että Ursus on lämmin traktori. Vaikka moottori ei ihan täyteen lämpöön pääsekään, niin kuuma tulee hytissä, eikä ole lasit huurussa. Lämmityslaite on siis oikein hyvä.

Jos tuota vähän parantaisi, niin istuimen alle voisi laittaa pikkukennon ja puhaltimen. Jaloille asti ei lämpö kuitenkaan riitä, vaikka tehoa tuntuukin olevan. Lisälämppörirojekti on kenties ensi talven hommia.
Avatar
ValmetmkII
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Kesä 2007, 10:00
Paikkakunta: Loimaa

09 Maalis 2010, 19:31

Meillä oli joskus 4.30 Deuz-Fahr ja siinä oli tosi lämmin ja muutenkin mukava hytti
Wärtsilöitä
Tammisilta
Wicon
Äes, kylvin, viskuri, raktori
Vastaa Viestiin