Jontikan sähkövika...

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

20 Kesä 2007, 18:39

Lupasin vilkaista yhden kyläläisen Jon vieteriä, joka ei suostu starttaamaan. Malli 1640 SG (eli pyöreä ohjaamo). Käväisin vilkaisemassa konetta äkkiseltään, ja omistaja kertoi vian todennäköisesti olevan sulakerasiassa. Oli kuulemma joskus suostunut starttaamaan kuumailmapuhaltimella sulakerasiaa lämmittäessä. Tuossa vain on erikoinen ratkaisu tuo sulakepoksi. Se on eräänlaisella piirilevyllä. Virrat toimi koneessa ok, kunnes kokeili startata, jolloin kaikki pimeni siihen saakka kunnes palautti virrat starttausasennosta takaisin. vaikutti siis pieneltä katkokselta/hapettumalta jossakin...

Onko tuo jontikan joku tyyppivika? Löytyykö tuota sulakerasiaa pohjineen varaosina? Olisiko kellään tietoa sähkökaavioista? Onko jontikan sähköissä muuta erikoista, jonka äkkinäinen/tietämätön menee särkemään?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

20 Kesä 2007, 18:50

"Sulakerasian" saa varaosana,mutta tarkasta kuitenkin ensin akun kengät(voi hapettua myös kaapelin ja kengän välistä)ja ohjaamon etuseinän liittimet.Kyseiset oireet sopii molempiin.
3DL -60,4DM-61
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

20 Kesä 2007, 18:52

Suuret kiitokset :D
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

21 Kesä 2007, 18:38

tänään kävin jonnua purkamassa. Onpas ihmeellinen laitos se. kaksi "virtalukkoa", kaksi nippua erilaisia kaapeleita, iso piirilevy (joka sulahtanutkin jostakin). Läksi avaimella käyntiin startin kupeesta, mutta ei virta-avaimesta.

Missä sijaitsee jonnun vaihdepäällä starttauksen esto? En oikein tiedä missä vika kun kaapelit ok, sulakerasia ok, virtakytkin ok. Isosta kaapelista en vain löytänyt oikeita piuhoja. sinne piirilevylle kun menee kahdesta paikkaa yhteys herätevirralle. Yksi isossa levyliittimessä (startille menevä kaapeli?), ja yksi sulakkeille, josta oma meno sinne jonnekin levyn sisään.

Huoh :roll:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

21 Kesä 2007, 18:41

Kokeile ja hämmästy :D :D :shock:
Mukana kuin peräpukama!
Vellu
Kutos -nuffisti
Viestit: 73
Liittynyt: 15 Huhti 2007, 13:12
Konekalustoani: Leyland 270K -73, MF25 -63, Ferguson TED -53 ......
Paikkakunta: Pohjois-Satakunta

21 Kesä 2007, 21:04

Juu ei oikein hajuakaan miten hieno vehje tuo jo on.
Onko paljon elektroniikkaa, jos on niin neuvon olemaan tekemättä virityksiä, ettei tule enempää "savua" :lol:
Kannattaa varmaan se piirikortti tutkia tarkkaan, ei näy tinausviat välttämäti pikaisesti katsoen...
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

25 Kesä 2007, 17:37

Vika jatkuu:

En ilkiä tänne suoraan kopioida joten:

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 43f65fe1bb
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

25 Kesä 2007, 18:16

Ne sulakkeet on 32 volttisia auto ja konekäytössä
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Kesä 2007, 16:13

juottamisen jälkeen starttasi!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

26 Kesä 2007, 16:53

Papparaistako juotit vai peräti itseäsi :shock:
Mukana kuin peräpukama!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

26 Kesä 2007, 19:06

Ihan sen piirikortin irronneet nastat juotin kiinni, tinalla :!:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin