Kahtena päivänä on tullut kynnettyä nyt Fiat 110-90 DT:llä ja Överum auroilla.
Kerronkin nyt havainnoinneista ja omista mielipiteistä ko. traktoria kohtaan jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan.
Kone on 90 luvun alkupuolelta, ja käyttöhistorian alkuvaiheet juontavat juurensa turvesoille. Nyt mittarissa on 9020 tuntia.
Fiat on ohjaamoltaan väljä, kulkuaukot ovat hyvät kulkea ees sun taas.
Tämä on vielä varustettu ilmastoinnilla, joka on harvinaisempi kapistus tuon ikäluokan koneissa. Se vieläpä jopa toimii! Kuski istuu melko alhaalla lokasuojien välissä, joten se luo ainakin itselle alkuun eräänlaista "tunnelitunnelmaa".
Tieajossa viiatti on tasainen ajettava aurankin kanssa. Yhdistelmää tasapainoittaa vilskeen etukuormain. Montuista joihin mm. nuhveilla pitää hidastaa, menee fiiatti yli kuin ei olisi tietäkseenkään.
Kytkin on armottoman jäykkä, nuhvin kytkin on höyhenen kevyt tähän verrattuna.
Vaihteisto on jäykkä tai jäykän tahmea käyttää. Pykälät kyllä löytyvät perusvaihteistosta hyvin, mutta nopeaksi ei vaihtotapahtumaa voi sanoa. Aluevaihteet vaativat joskus useamman kerran räpeltämistä ennenkuin menevät päälle, tahmea on keppi näissäkin. Kolme pakkivaihdetta ovat todella hitaita ja neljäs aivan tolkuttoman nopea. Sellainen "käyttöpakki", kuten viisivaihteisessa nuhvissa puuttuu. Jäin selvästi kaipaamaan vastaavan ikäluokan 05 sarjan valmetien vaihteistoja, ne liikkuvat ripeästi ja kevyesti kun ovat oikein säädetyt ja huolletut.
Jarrut ovat koneessa tehokkaat, ehkä tätä vahventaa vielä pitkä ajorupeama rumpujarrunuhvilla ennen fiatin rattiin tarttumista...
Nostolaitehydrauliikka ansaitsee tässä kiitosta, klik - klak pikanosto/lasku on todella mainio keksintö. Kynnössä se ansaitsee paikkansa varsinkin. Muutoinkin asennonsäätö on tarkka, vaikka nypytystä jo tässä koneessa esiintyykin.
Moottori on selvästi kierroskone, senhän kaikki jo tietävät. Alavääntö puuttuu. Muutoin ääni moottorissa on kuorma-automainen, ainakin kiihdyttäessä...
Mukava peli tuollainen olisi, mutta tajuttoman kankea "pihatraktoriksi". No sellaiseksi sitä ei ole suunniteltu. Varmaa perustekniikkaa, voisin ajatella ostaa tuollaisen omaksi jos tietäisi, että urakointia olisi tiedossa. Osaisi vielä korjata itse, tai ainakin luulisin niin.
Hauskinta koneessa on, että siitä löytyy sama rengaskoko edestä kuin pikkunuhvista takasista: 14.9-24"
Kuva komeudesta:
http://kuvablogi.com/nayta/1897162/
Käyttökokemuksia: Fiat 110-90 DT
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 290
- Liittynyt: 24 Marras 2007, 10:28
- Paikkakunta: Jämijärvi/ tampereen seutu
viiatin vaihteisto vaati oman opettelunsa. kepityksessä on nopea kun ei tarvitse käyttää kuin 1,3ja5.
nostolaitteen nypytyksen saa helposti poistettua.
100 ja 110 on kuormauton moottori eli siitä se äänikin johtuu
nostolaitteen nypytyksen saa helposti poistettua.
100 ja 110 on kuormauton moottori eli siitä se äänikin johtuu
projektit tulee ja venyy.... kuitenkin hyvä tulee ku maalataan
Nuffield universal tree
Leyland 384 kartano
Leyland 272 synchro
2* NH 110-90
Nuffield universal tree
Leyland 384 kartano
Leyland 272 synchro
2* NH 110-90
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Nuo 90-luvun koneet ovat vielä niitä hyviä, toisin kuin ne viimmeiset siniset mallit.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 290
- Liittynyt: 24 Marras 2007, 10:28
- Paikkakunta: Jämijärvi/ tampereen seutu
automies560 kirjoitti:Nuo 90-luvun koneet ovat vielä niitä hyviä, toisin kuin ne viimmeiset siniset mallit.
Ei ne kaikki siniset ole huonoja. meillä on sininen josta ei ole avattu perää,laatikkoo,etuakselia mutta moottori on avattu kun eräs kuljettaja onnistui keittämään sen nevalla. mmutamia pikku vikoja on ollu mutta erittäin pieniä
projektit tulee ja venyy.... kuitenkin hyvä tulee ku maalataan
Nuffield universal tree
Leyland 384 kartano
Leyland 272 synchro
2* NH 110-90
Nuffield universal tree
Leyland 384 kartano
Leyland 272 synchro
2* NH 110-90
Pitää vähän kommentoida.Nuffieldmaster kirjoitti:Kahtena päivänä on tullut kynnettyä nyt Fiat 110-90 DT:llä ja Överum auroilla.
Kerronkin nyt havainnoinneista ja omista mielipiteistä ko. traktoria kohtaan jos jotakuta sattuisi kiinnostamaan.
Kone on 90 luvun alkupuolelta, ja käyttöhistorian alkuvaiheet juontavat juurensa turvesoille. Nyt mittarissa on 9020 tuntia.
Fiat on ohjaamoltaan väljä, kulkuaukot ovat hyvät kulkea ees sun taas.
Tämä on vielä varustettu ilmastoinnilla, joka on harvinaisempi kapistus tuon ikäluokan koneissa. Se vieläpä jopa toimii! Kuski istuu melko alhaalla lokasuojien välissä, joten se luo ainakin itselle alkuun eräänlaista "tunnelitunnelmaa".
Tieajossa viiatti on tasainen ajettava aurankin kanssa. Yhdistelmää tasapainoittaa vilskeen etukuormain. Montuista joihin mm. nuhveilla pitää hidastaa, menee fiiatti yli kuin ei olisi tietäkseenkään.
Kytkin on armottoman jäykkä, nuhvin kytkin on höyhenen kevyt tähän verrattuna.
Vaihteisto on jäykkä tai jäykän tahmea käyttää. Pykälät kyllä löytyvät perusvaihteistosta hyvin, mutta nopeaksi ei vaihtotapahtumaa voi sanoa. Aluevaihteet vaativat joskus useamman kerran räpeltämistä ennenkuin menevät päälle, tahmea on keppi näissäkin. Kolme pakkivaihdetta ovat todella hitaita ja neljäs aivan tolkuttoman nopea. Sellainen "käyttöpakki", kuten viisivaihteisessa nuhvissa puuttuu. Jäin selvästi kaipaamaan vastaavan ikäluokan 05 sarjan valmetien vaihteistoja, ne liikkuvat ripeästi ja kevyesti kun ovat oikein säädetyt ja huolletut.
Jarrut ovat koneessa tehokkaat, ehkä tätä vahventaa vielä pitkä ajorupeama rumpujarrunuhvilla ennen fiatin rattiin tarttumista...
Nostolaitehydrauliikka ansaitsee tässä kiitosta, klik - klak pikanosto/lasku on todella mainio keksintö. Kynnössä se ansaitsee paikkansa varsinkin. Muutoinkin asennonsäätö on tarkka, vaikka nypytystä jo tässä koneessa esiintyykin.
Moottori on selvästi kierroskone, senhän kaikki jo tietävät. Alavääntö puuttuu. Muutoin ääni moottorissa on kuorma-automainen, ainakin kiihdyttäessä...
Mukava peli tuollainen olisi, mutta tajuttoman kankea "pihatraktoriksi". No sellaiseksi sitä ei ole suunniteltu. Varmaa perustekniikkaa, voisin ajatella ostaa tuollaisen omaksi jos tietäisi, että urakointia olisi tiedossa. Osaisi vielä korjata itse, tai ainakin luulisin niin.
Hauskinta koneessa on, että siitä löytyy sama rengaskoko edestä kuin pikkunuhvista takasista: 14.9-24"
Kuva komeudesta:
http://kuvablogi.com/nayta/1897162/
Omasta mielestä kuskin paikka ei ole liian alhaalla. päinvastoin. No johtuu kai +185cm pituudesta.
Kytkin ei ole ollut vielä yhdessäkään 100 tai 110 liian kankea joilla olen ajanut. Taitaa vaijeri vedellä tässä viimeisiään.
Vaihteiston jäykkyydestä olen yllätys yllätys täysin eri mieltä masterin kanssa:D . Ainoa kankea 110-90 laatikko on ollut uudessa 20h ajettussa nyysyssä. Sekin helpottui 200h sisällä. Pörötys pykälät on kyllä perseestä. Mutta kääntöauroilla ei ole haitannut. päisteessä peruutettaessa "pikkupakilla" eli kolmosella on kierroksia mukavasti että aurat kääntyy. 1ja 2 vaihteet on jo sitten tooodellla hitaita. Kiihdytettäessä yleensä tulee käytettyä vain 2,3 ja vitosta.
Nostolaitteesta sentään olen samaamieltä.
Moottoriin auttaa vaparinakin pieni syötön säätö. Vakioina liian "laihalla". Mutta turpon jälkeen kone on kuin eri planeetalta. Täydellä maakuormalla liikkeelle lähdettäessä alkaa maapallo vain pyöriä alla.
kankeus on korjattu joskus 88 vuoden lopussa? Kääntyy todella hyvin nämä uudemmat. tuosta pääsäntöisesti alla olevasta 110-90 on otettu jopa stopparit pois joten kääntyy yhtä hyvin kuin tm 135 jossa kääntyvä akseli.
Ja tottakai tuollainen hankitaan sitten joskus museokoneeksi kuten nuffi tai majori
Viimeksi muokannut forssoni, 09 Touko 2009, 20:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
majuri vm.1956, sillä mennään vaikka kuuhun
http://kuvablogi.com/blog/13067/
http://kuvablogi.com/blog/13067/
itellä kokemusta tommosesta fiiusta maanrakennuspuuhista. ei kyllä löydy minulta ainakaan kauheesti mitään moitetta. hytistä ehkä pikkusen jotenkin huono näkyvyys sivuille mutta ei mitenkään erityisen pahasti mutta parempia hyttejä tuon näkyvyyden puolesta kyllä löytyy . koneessa oli alkuperäsesti bertan kuormain ja siinä ainakin voimaa riitti en ny numeroo muista mikä oli. konetta oli piristetty muistaakseni syötöllä ja olisko ollu vaihdettu pikkusen isompaa suutinta. turbotettin myös sen jälkeen kun en enää ajellu. voimaa tosiaan riitti oli oikein jouheva ajella iso vetävä kärry perässä. ainoo mikä oikein joskus hajos oli ton ajovoimanoton joku ratas. oli kuulemma kärry kaatunu ja veto päällä joten siinä ilmeisesti jotaki tapahtunu, en tiedä tarkemmin kun en ite ollu silloin puikoissa. mutta kaikin puolin varma ja väkevä peli nii ja noista äänistä, onhan ne komian möreet ku verättelee menemään. varsinkin kun avaa sen kaappari mallia olevan kattoluukun( nimim. kaikki kärpäset ja västäräkit sylissä). oli siinä nuorella jolpilla makeepissa monta kertaa lähellä kun möristi menemään siis niistä äänistä ei noista elukoista
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
ja nykyisin valtranmiehet mollaa 110-90 paskaksi. No kai nyt kun onhan se malli peräisin 80luvun lopusta. minkäslainen vain mahtoi olla valmetti silloin
majuri vm.1956, sillä mennään vaikka kuuhun
http://kuvablogi.com/blog/13067/
http://kuvablogi.com/blog/13067/
joo kyllä toi fiiu kestää vertailun sen ajan valumötteihin aivan varmasti, mitenkään valmettia moittimatta hyviä pelejä neki
p.s. noi hitaat vaihteet oli muute iha unelmat ku veteli täryjyrää joten on niillekki löytyny käyttöö
p.s. noi hitaat vaihteet oli muute iha unelmat ku veteli täryjyrää joten on niillekki löytyny käyttöö
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI