Vihreän hirviön koeajo

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

15 Maalis 2009, 13:30

No nyt se sitten tuli ajettua tuo FENDT 716 V 6-syl 4-ventt. common rail- koneella.
Tehoa löytyy max. kw/hv 121/165 vääntö nm 724/1450/r/min ja painoa 6605kg. Eli sijoittuu malliston puoliväliin ja on nyky maatilan peruskone. Hintaa vaivaiset 136 550 e sis.alv22%, myyjän mukaan tuote ei kilpaile hinnalla vaan laadulla.

Yleissilmäys ulkoapäin, värinä vihreä ja punaiset vanteet, eli ainut värivaihtoehto eikä ulkomuoto ja kokonaisuuskaan herättänyt heti luottamusta. Siis jos on jo tottunut laajaan väripalettiin, joka ei sinänsä ole välttämätön mutta tekee traktorista omistajalleen yksilön joka erottuu massasta. Ja sanonta kuuluukin ”ei sillä värillä väliä, kunhan se on punainen”. Omasta mielestäni fendt vaikuttaa jopa hieman rumalta, mutta kai tuohonkin silmä tottuu.
Kyseisessä koneessa oli varusteena etunostolaite integroituna ja se näytti vähän hintelältä, mutta sepä olikin kaksitoiminen kuten varsinainen nostolaitekin. Sillä pystyy nostamaan tarvittaessa vaikka koneen keulan ylös ja takana oli ilmeisesti joku eurooppalainen maatalousvetolaite asennettuna varsinaisen vetokoukun yläpuolella.
Hyttiin kiivetessä oven kapeus sekä hytin mataluus ja syvyys yllättivät, ja hytti tuntui jopa ahtaalta. Ja kaipaamaan jäi puuttuvaa taustapeiliä, muuten näkyvyys taakse oli hyvä.
Ajoasennon ottamisen jälkeen olikin aika räjäyttää kone tulille, ja käynnistys tapahtuu tässäkin virta-avaimesta.
Kone käynnistyi nöyrästi mutta kävi aika äänekkään karheasti ja mikä ärsytti, oli se että sisun koneissa kuten valtrassa ja massikassa on 700 r/min tyhjäkäynti käsijarru päällä ja tästä se puuttuu, eli kone suorastaan huutaa tyhjäkäynnillä.
No käynnistyksen jälkeen oikealla olevaan monitoriin tulee viesti, ilmeisesti saksan murteella, jossa pyydetään valitsemaan joko edellisellä käyttökerralla käytetyt valinnat, ok, tai sitten ohjelmoimaan uusia eli, cancel. No taitaapa sieltä löytyä sama englannin murteellakin.

Ja ei kun liikkeelle vaan, eli paineilma toiminen käsijarru pois päältä, joka sijaitsee vasemmalla puolella istuinta ja lattialla eli aika alhaalla.
Ja sen jälkeen ohjauspyörän vasemmalla puolella viiksestä valitaan joko eteen tai taakse.
Tämän jälkeen ei tarvitse kuin painaa jalkakaasua ja kone lähtee erittäin pehmeästi liikkeelle.

Tai kyllä siinä tapahtuu pieni nytkähdys, ilmeisesti luistonesto kytkee nelivedon päälle. Ja sitten sitä mennään ja kun portaaton nopeudenrajoitussäädin on äärimmäisessä asennossa, kiihtyy traktori nopeuteen joka on nopeusmittarin mukaan noin 53 km/h.
Melua hytissä, näyttää kännykällä mitaten olevan noin 51 db,ja kun kyynärnojassa olevasta vivusta käännetään oikealla, kytkeytyy vakionopeussäädin päälle jonka jälkeen voi ottaa jalan pois kaasulta.
Toki tämä ominaisuus löytyy muistakin merkeistä, mutta vain eritavoin.

Ohjaus vaikutti todella kevyeltä ja tarkalta ja kun jalan ottaa pois kaasulta traktori pysähtyy jarruun koskematta.
Eli tämä tuntui olevan parempi ajaa kuin monet henkilöautot.
Kyseisessä yksilössä oli myös ohjaamon paineilma jousitus joka teki ajosta erittäin pehmeän ja suunnanvaihtokin tapahtui todella pehmeästi koska sitä varten on käytössä oma pumppukin.

Eli tässä pieni katsaus siitä mitä jäi mieleen vajaan puolen tunnin mittaiselta koeajolta, no hydrauliikkaa ja nostolaitteita pitäisi testata sitten toisen kerran ja työnäärellä.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

15 Maalis 2009, 13:50

Muuten noista uusista mitään ymmärrä mutta tehopainosuhde on minusta varsin heikko
Kyllä semmonen 1 hevosvoima/10 kiloa olis enemmän kohillaan :shock:
:D :D
Mukana kuin peräpukama!
Vastaa Viestiin