4 vetoa ostamassa
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Hyvä peli varmasti, ajaa asiansa siinä missä muutkin.
Onnittelut!
Onnittelut!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Tuos ku lueskelin noita juttuja jotta mettäs ei pääse kulukemahan iliman ketjuja niin alakasin miettimähän jotta mikä on pieles ku meirän isä on ajanu neliverolla mettäs aina iliman ketjuja eikä oo koskaa ollu mitää ongelmia, mutta sehän johtuu ainuastaan siitä jotta isäntä kulukoo mettäs joka päivä paitsi pyhisin.
Nuffield 3DL -59
Paas laittaen pikkupyäräänen 1-akselilaanen kärry perähän ja siihen 10 mottia kuusitukkia. Mee suojakelillä räntäsatehen jäläkehen kokeelemahan, äkkiää huamaa mikä on piälesWelder kirjoitti:Tuos ku lueskelin noita juttuja jotta mettäs ei pääse kulukemahan iliman ketjuja niin alakasin miettimähän jotta mikä on pieles ku meirän isä on ajanu neliverolla mettäs aina iliman ketjuja eikä oo koskaa ollu mitää ongelmia, mutta sehän johtuu ainuastaan siitä jotta isäntä kulukoo mettäs joka päivä paitsi pyhisin.
Emmä ainakaan kettinkiä turhanpäitte kummien ympärille kiaro. Sitte vasta kun ei muukaan auta.
Viimeksi muokannut kharju, 21 Helmi 2009, 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Onnittelut täältäkin!
Tuo 680 DTH on tuttu kone, minullakin oli sellainen, ja ihan hyvä metsäkärrrynvetoon ja kuormaimen kanssa työskentelyyn.
Mitä nyt se pininfarina hytti on vähän ahtaanlainen isolle miehelle.
Ja kannattaa tarkistaa se hytin kunto sieltä takalasin alta ja tankin takaa, jos hytin etukorvake on huono hytti saattaa revähtää sieltä tankin takaa. No yleensä se särkee takalasin samalla.
Muuten maavara ja alusta ovat sopivat metsäkäyttöönkin ja moneen muuhunkin hommaan.
Tuo 680 DTH on tuttu kone, minullakin oli sellainen, ja ihan hyvä metsäkärrrynvetoon ja kuormaimen kanssa työskentelyyn.
Mitä nyt se pininfarina hytti on vähän ahtaanlainen isolle miehelle.
Ja kannattaa tarkistaa se hytin kunto sieltä takalasin alta ja tankin takaa, jos hytin etukorvake on huono hytti saattaa revähtää sieltä tankin takaa. No yleensä se särkee takalasin samalla.
Muuten maavara ja alusta ovat sopivat metsäkäyttöönkin ja moneen muuhunkin hommaan.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
- Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
- NLCF r.y jäsen Nro: 267
- Paikkakunta: JUUKA
ketjuttoma trattorit tuokoo tänne niin katotaan millä laella ne metässä ajelloo iliman ketjuja lunta nyt 75/cm niin ei oo pahaks ketjut etu pyötissäkkää ja takertelloo sittenkin.ei voi kun ihmetellä puhetta iliman ketjuja
aja millä ajat mutta majorilla loput
Mulla oli 680 dth ennen nkyistä 80-90 fiattia ja kyllä oli mieluisa kone. kestäviä koneita varaosat myös melko edullisia ja saa hyvin.
vaihteitohan noissa on tosi hyvä käyttää jos on varsinkin se täys synkronoitu
vaihteitohan noissa on tosi hyvä käyttää jos on varsinkin se täys synkronoitu
siksi ku isäs on laittanu maksimissaan 3-5 mottia puuta kyytiin.. täällä tuodaan leukulla yli 10 mottia olevia kuormia eli ei kuskata terveisiäWelder kirjoitti:Tuos ku lueskelin noita juttuja jotta mettäs ei pääse kulukemahan iliman ketjuja niin alakasin miettimähän jotta mikä on pieles ku meirän isä on ajanu neliverolla mettäs aina iliman ketjuja eikä oo koskaa ollu mitää ongelmia, mutta sehän johtuu ainuastaan siitä jotta isäntä kulukoo mettäs joka päivä paitsi pyhisin.
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Ei siinä mikään auta, kun pitoa ei ole. Jos kaikki pyörät kitkatta ruopii, niin vehje ei liiku. Takaveto ketjujen kanssa on ihan omiaan metsään. Naapurillakin on neljä neliveto Fordia, silti tukit ja rankat ajetaan metsästä takavetoisella
Siitä voi pitoa miettiä, kun takaveto piikkiketjuin repii tielle noustaessa jäänkin läpi asvaltista pinnan rikki, kun on tarpeeksi kärryssä painoa ja ylämäki, tekeekö neliveto saman pelkillä kumeilla? EI, vaan jää nousematta.
http://www.youtube.com/watch?v=Toivib-s ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=_AQe_MUQ ... re=related
Siitä voi pitoa miettiä, kun takaveto piikkiketjuin repii tielle noustaessa jäänkin läpi asvaltista pinnan rikki, kun on tarpeeksi kärryssä painoa ja ylämäki, tekeekö neliveto saman pelkillä kumeilla? EI, vaan jää nousematta.
http://www.youtube.com/watch?v=Toivib-s ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=_AQe_MUQ ... re=related
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
No nyt ei varmaan olla otettu eri paikkakuntien eroja. Suomenmaasta kun löytyy monenlaista seutua.
Täällä vaarakarjalan rinteillä on metsäkoneetkin tiukilla väliin. Kun voima loppuu 150 - 200 hevosvoimaisesta koneesta rinteissä tai sitten pyörät lipeää ketjujen/telojen sisällä rinnettä noustessa. Tasamaita ovat vain suot, ja siellä taas pitoa tarvitaan uppoamisen takia. Maatalousvehkeillä ei tosin sinne ole mitään asiaa ilman puoliteloja, niidenkin kanssa sitten kapeakuminen kärri kyntää maata. Routaa kun ei liiemmin parina viimetalvena ole ollut.
Luntakin hyvinä talvina on metrin tienoilla, siinä on metsäkoneellakin ryömimistä!
Toisaalla on paljon kivettömämmät, tasaisemmat ja vähälumisemmat maisemat, niissä varmasti pääsee nelivedolla ilman ketjuja.
Täällä vaarakarjalan rinteillä on metsäkoneetkin tiukilla väliin. Kun voima loppuu 150 - 200 hevosvoimaisesta koneesta rinteissä tai sitten pyörät lipeää ketjujen/telojen sisällä rinnettä noustessa. Tasamaita ovat vain suot, ja siellä taas pitoa tarvitaan uppoamisen takia. Maatalousvehkeillä ei tosin sinne ole mitään asiaa ilman puoliteloja, niidenkin kanssa sitten kapeakuminen kärri kyntää maata. Routaa kun ei liiemmin parina viimetalvena ole ollut.
Luntakin hyvinä talvina on metrin tienoilla, siinä on metsäkoneellakin ryömimistä!
Toisaalla on paljon kivettömämmät, tasaisemmat ja vähälumisemmat maisemat, niissä varmasti pääsee nelivedolla ilman ketjuja.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Sen verran otin huomioon alue kohtaisia eroja kommentoidessani, että jos tuolla mörkömassikalla ei pääse täällä ilman ketjuja niin en usko että samalla kuormalla joku kolmivetoinen pikku valmetti ajelee ilman ketjuja. Ainakaan missään muualla kuin täällä preerialla... Suojakelillä istuu traktori mikä hyvänsä ihan tasamaalle, eikä nuoskalunta tartte olla kun sen verran ettei sula maa näy...Nuffieldmaster kirjoitti:No nyt ei varmaan olla otettu eri paikkakuntien eroja. Suomenmaasta kun löytyy monenlaista seutua.
Täällä vaarakarjalan rinteillä on metsäkoneetkin tiukilla väliin. Kun voima loppuu 150 - 200 hevosvoimaisesta koneesta rinteissä tai sitten pyörät lipeää ketjujen/telojen sisällä rinnettä noustessa. Tasamaita ovat vain suot, ja siellä taas pitoa tarvitaan uppoamisen takia. Maatalousvehkeillä ei tosin sinne ole mitään asiaa ilman puoliteloja, niidenkin kanssa sitten kapeakuminen kärri kyntää maata. Routaa kun ei liiemmin parina viimetalvena ole ollut.
Luntakin hyvinä talvina on metrin tienoilla, siinä on metsäkoneellakin ryömimistä!
Toisaalla on paljon kivettömämmät, tasaisemmat ja vähälumisemmat maisemat, niissä varmasti pääsee nelivedolla ilman ketjuja.
Me kun kynnetään täällä tätä entistä merenpohjaa niin metsätkin on pääosin melko tasaisia. Jos moottorisahan käyttäjä on yhtään asialla niin ajouria pitkin tulee mummot polkupyörillä vastaan...
Lähinnä tarkootin sitä, jotta ku niitä raitteja tallaalee päivittäin niin kyllä siellä pääsee kulukemahan, tosi on myös se jottei tosiaan mee kymmentä mottia kärryhyn tukkia, mutta silti kuljetahan mettäs nelivedolla iliman ketjuja. Ja joo ollahan rannikolla, pohojammaalla joten maastot on meleko tasaaset.
Nuffield 3DL -59
Tossa ilman ketjuja vs ketjut homman ratkaisee käyttötarkoitus ja kuski. Hyvä kuski pärjää ilman ketjuja pidemmälle kuin huono. Mutta hyväkään kuski ei joka paikassa pärjää ilman ketjuja. Ja takatuuppari ei mene ilman ketjuja minnekkään.
Itse kun en osaa, niin ruuvvailen kettingit nelivedon joka kulmaan, varmuuden vuoksi. Ei tarvitse mäkiä ajaessa miettiä mihin kone menee.
Itse kun en osaa, niin ruuvvailen kettingit nelivedon joka kulmaan, varmuuden vuoksi. Ei tarvitse mäkiä ajaessa miettiä mihin kone menee.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
- Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
- NLCF r.y jäsen Nro: 267
- Paikkakunta: JUUKA
siinä mies sakkuli on ja puhhuu asijan niin kuin se tosi asijassa on iliman ketjuja leekkimiseks se männöö jopa kesällä.kettinkiä vaen joka pyörään niin voe ajjaissaan ajatella muutakii kuin miten tielle piästään.
aja millä ajat mutta majorilla loput
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
joo kyllä nuo kaikki vaikuttaa
esimerkiksi täälläpäin on nyt niin hyvät kelit jotta
pajerolla pystyy ajelemaan auraamattomalla ja polkemattomalla heinäpellolla pelkällä takavedolla eikä renkainakaan oo ku tavalliset
micheliinit
esimerkiksi täälläpäin on nyt niin hyvät kelit jotta
pajerolla pystyy ajelemaan auraamattomalla ja polkemattomalla heinäpellolla pelkällä takavedolla eikä renkainakaan oo ku tavalliset
micheliinit
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Eikä auraushommissakaan välttämättä tarvita mitään ketjuja jos on palarenkaat alla.
Täällä keski-suomen rallipoluillakin jotka ovat mutkaisia ja mäkisiä on jo pitkään ajettu palarenkailla.
Ja niillä on pysytty tiellä kaikilla keleillä, niin minä kuin kaveri joka on minulle auraillut jo monet vuodet ilman ketjuja.
Täällä keski-suomen rallipoluillakin jotka ovat mutkaisia ja mäkisiä on jo pitkään ajettu palarenkailla.
Ja niillä on pysytty tiellä kaikilla keleillä, niin minä kuin kaveri joka on minulle auraillut jo monet vuodet ilman ketjuja.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."