volvon dieselit

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

13 Helmi 2009, 18:20

tietääkö kukaan volvon vanhempien dieseleitten kanssa enemmän tekemisissä ollut, että onko ne kaikki yhtä surkeita käynnistymään kun on tuo TD50B, -2 jos on pakkasta niin saa startti napin painamiseen ottaa hyvän asennon kropan väsymisen ehkäisemiseksi, :roll:
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

14 Helmi 2009, 02:56

ei kai kaikki huonoja ole
olikos tuossa 12v startti?
Hehku?
Pakkosyöttö? (boschin rivipumpussa ulosvedettävä tappi).
ainakin 24v joissa on imusarjassa "grilli" vaatii melko pitkän 50-60 s
hehkutuksen, muutoin ei tule kuin satunnaista savua :lol: 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Velu

14 Helmi 2009, 09:04

Minä olen volvon koneita pitänyt hyvinä lähtemään, muta savuisina. Tosin Volvon 609 hinuri vaati melko pitää starttinapin painamista juuri tuosta 2 asteen pakksesta. Ei siinä kyllä ollut mitään hehkun tapaistakaan.

Melkein kaikki dieselit saadaa käynnistymään pakkasesta nöyrästi, kunhan startti pyörittää ja imusarjassa on lämmitin. Grilli kuntoon tai sitten imusarjaan pitää ruuvata liekkitulppa.
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

14 Helmi 2009, 12:12

Pakkosyöttö on sähköinen tässä vehkeessä, ja kyllä sieltä lonksonen kuuluu, pitäsi toimia. Liekkihehku on, sekin toimii, ilma ongelmia ei ole. Puristus suhde moottorissa on 17:1 ja Puristuspaineen mittasin ja se oli 26 kp/cm2 noin 200 kierroksella minuutissa ohje arvo on 25kp/cm2 ... joku sano että noilla arvoilla ei oo hyvä lähtiä, en sitte tiiä pitänöönkö ruiskutus puolta ruveta huoltamaan . niin ja 12V startti siinä on
Velu

14 Helmi 2009, 17:39

Tarkistappa ruiskutusennakko. Se, jos mikä, vaikuttaa käyntiinlähtöön. Varskinkin jos siinä on se perineinen ruiskutuspumpun kytkin, niin ennakkoa on ehditty tehtaalta lähdön jälkeen ruuvata suuntaan jos toiseenkin ja on hyvin mahdollista, että se on jotain muuta kuin pitäisi.

Älä luota siinä annakon säädössä pelkästään pumpun rungossa oleviin merkkeihin, jos sellaisia on, vaan kylmästi ykkösylinteirn ruikutusputki irti ja konetta kaasupohjassa pyörittäen selvitä todellinen ruiskutuksen alkuhetki.
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

28 Helmi 2009, 18:39

mehtäkone rojekti jatkuu.... ja nyt lähtee jo kohtuudella käyntiin. Oli niin huonot suutinkäret jotta nekun vaihdoin niin sillä korjaantu. Mistäs se semmonen tympee käynti ääni johtuu (tyhjäkäynnillä tupsuttaa) ei savuta (eikös venttiilivikanen kone savuta) ainahi nuhvi savutti. semmostahi kuulin jotta turbo jumittaa. Mikä lie totuus :roll:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Helmi 2009, 20:19

nuffield 342 kirjoitti:mehtäkone rojekti jatkuu.... ja nyt lähtee jo kohtuudella käyntiin. Oli niin huonot suutinkäret jotta nekun vaihdoin niin sillä korjaantu. Mistäs se semmonen tympee käynti ääni johtuu (tyhjäkäynnillä tupsuttaa) ei savuta (eikös venttiilivikanen kone savuta) ainahi nuhvi savutti. semmostahi kuulin jotta turbo jumittaa. Mikä lie totuus :roll:
Pikkusen vois oireen äänilähdettä havainnollistaa seuraavalla konstilla:
Ottaa harjan varren ja pistää toisen pään korvan seutuville ja toista liikuttelee pitkin koneen kupeita ja apulaitteita. Tällä tavoin saa koneen äänistä suurpiirteisen sijaintipaikan tietoon. Olen kokeillut ja toimii :D

Voisi paljastaa juurikin onko vika venttiileissä vai turbossa tai muualla.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Velu

02 Maalis 2009, 08:12

Ei vuotavista pakoventiileistä kärsivä kone savua lämpimänä, vaikka stupsuttaakin. Eri asia jos lautasesta puuttu palasia. Ajelin stupsuttavalla valmetilla monia vuosia, ainoastaan käyntiinlähtö kylmänä oli hankalaa ja savuista. Sitten tehtiin huonolla koneistamolla kansiremppa ja sitä ei meinattu saada sen jälkeen käyntiin ollenkaan, ääni tosin loppui!

Suuttimien avautumispaine olisi hyvä olla 3 barin tarkkuudella sama kaikissa. Jos niissä on enemmälti heittoa, tahtoo tyhjäkäynti muuttua epätasaiseksi. Vaikka monikaan ei tunnu niin tarkkaan koneen käyntiä kuuntelevan.

Harjanvarsi konsti on hyvä. Itse rakentelin ruiskutussuuttimen tilalle käyvän adabterin jolla pyttyyn voi laskea paineilmaa. Kuuntelemalla mistä suhisee, selviää moottorista moni tauti.
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

06 Maalis 2009, 18:37

Miten se volvon TD60 ja TD50 moottori eroaa päälle päin, osia tilatessa oisi hyvä tietää, ennen purkamista, Kaikissa td60 kuvissa jotka netistä on löytyny on ollu syöttöpumppu ja suuttimet erillaiset kun tuossa meitsin moottorissa, Asia ratkeaisi sillä että tietäsi onko TD60 moottoria tehty Bosch pes6a Syöttöpumpulla... Tässä ??? moottorissa on Pes6a pumppu... (tyyppi stanssaus on ruostunu pois, ei ole siitä apua)
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

19 Maalis 2009, 21:50

No mitä olen seurannu niin esim. 350/600 rakkorimalleissa esiintyvä tyyppi 1113 lähtee kunnossa ollessaan melkein kelillä kuin kelillä jos akussa on virtaa pyöräyttää kierros-pari 8) Legendaarinen moottori ja legendaarinen traktori, nuhvin ja leukun kanssa aikansa parhaita koneita 8)
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

02 Huhti 2009, 19:41

Hommasin tuohon volvon koneeseen uuvet hilskeet, ja kyllähän se on sanottava että ei oo vielä nuhvinkone sarja kallis, moottorinkorjaussarjalle tuli hintaa likemmäs 2400€ :shock: :shock: "ajattele millä ajat VOLVO"
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

02 Huhti 2009, 19:43

OHO!!! :shock: .Onpas hintaa mokomalla.
Hattu päähän ja hyvästi!
Vastaa Viestiin