volvon dieselit
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
tietääkö kukaan volvon vanhempien dieseleitten kanssa enemmän tekemisissä ollut, että onko ne kaikki yhtä surkeita käynnistymään kun on tuo TD50B, -2 jos on pakkasta niin saa startti napin painamiseen ottaa hyvän asennon kropan väsymisen ehkäisemiseksi,
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
ei kai kaikki huonoja ole
olikos tuossa 12v startti?
Hehku?
Pakkosyöttö? (boschin rivipumpussa ulosvedettävä tappi).
ainakin 24v joissa on imusarjassa "grilli" vaatii melko pitkän 50-60 s
hehkutuksen, muutoin ei tule kuin satunnaista savua
olikos tuossa 12v startti?
Hehku?
Pakkosyöttö? (boschin rivipumpussa ulosvedettävä tappi).
ainakin 24v joissa on imusarjassa "grilli" vaatii melko pitkän 50-60 s
hehkutuksen, muutoin ei tule kuin satunnaista savua
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Minä olen volvon koneita pitänyt hyvinä lähtemään, muta savuisina. Tosin Volvon 609 hinuri vaati melko pitää starttinapin painamista juuri tuosta 2 asteen pakksesta. Ei siinä kyllä ollut mitään hehkun tapaistakaan.
Melkein kaikki dieselit saadaa käynnistymään pakkasesta nöyrästi, kunhan startti pyörittää ja imusarjassa on lämmitin. Grilli kuntoon tai sitten imusarjaan pitää ruuvata liekkitulppa.
Melkein kaikki dieselit saadaa käynnistymään pakkasesta nöyrästi, kunhan startti pyörittää ja imusarjassa on lämmitin. Grilli kuntoon tai sitten imusarjaan pitää ruuvata liekkitulppa.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Pakkosyöttö on sähköinen tässä vehkeessä, ja kyllä sieltä lonksonen kuuluu, pitäsi toimia. Liekkihehku on, sekin toimii, ilma ongelmia ei ole. Puristus suhde moottorissa on 17:1 ja Puristuspaineen mittasin ja se oli 26 kp/cm2 noin 200 kierroksella minuutissa ohje arvo on 25kp/cm2 ... joku sano että noilla arvoilla ei oo hyvä lähtiä, en sitte tiiä pitänöönkö ruiskutus puolta ruveta huoltamaan . niin ja 12V startti siinä on
Tarkistappa ruiskutusennakko. Se, jos mikä, vaikuttaa käyntiinlähtöön. Varskinkin jos siinä on se perineinen ruiskutuspumpun kytkin, niin ennakkoa on ehditty tehtaalta lähdön jälkeen ruuvata suuntaan jos toiseenkin ja on hyvin mahdollista, että se on jotain muuta kuin pitäisi.
Älä luota siinä annakon säädössä pelkästään pumpun rungossa oleviin merkkeihin, jos sellaisia on, vaan kylmästi ykkösylinteirn ruikutusputki irti ja konetta kaasupohjassa pyörittäen selvitä todellinen ruiskutuksen alkuhetki.
Älä luota siinä annakon säädössä pelkästään pumpun rungossa oleviin merkkeihin, jos sellaisia on, vaan kylmästi ykkösylinteirn ruikutusputki irti ja konetta kaasupohjassa pyörittäen selvitä todellinen ruiskutuksen alkuhetki.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
mehtäkone rojekti jatkuu.... ja nyt lähtee jo kohtuudella käyntiin. Oli niin huonot suutinkäret jotta nekun vaihdoin niin sillä korjaantu. Mistäs se semmonen tympee käynti ääni johtuu (tyhjäkäynnillä tupsuttaa) ei savuta (eikös venttiilivikanen kone savuta) ainahi nuhvi savutti. semmostahi kuulin jotta turbo jumittaa. Mikä lie totuus
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Pikkusen vois oireen äänilähdettä havainnollistaa seuraavalla konstilla:nuffield 342 kirjoitti:mehtäkone rojekti jatkuu.... ja nyt lähtee jo kohtuudella käyntiin. Oli niin huonot suutinkäret jotta nekun vaihdoin niin sillä korjaantu. Mistäs se semmonen tympee käynti ääni johtuu (tyhjäkäynnillä tupsuttaa) ei savuta (eikös venttiilivikanen kone savuta) ainahi nuhvi savutti. semmostahi kuulin jotta turbo jumittaa. Mikä lie totuus
Ottaa harjan varren ja pistää toisen pään korvan seutuville ja toista liikuttelee pitkin koneen kupeita ja apulaitteita. Tällä tavoin saa koneen äänistä suurpiirteisen sijaintipaikan tietoon. Olen kokeillut ja toimii
Voisi paljastaa juurikin onko vika venttiileissä vai turbossa tai muualla.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Ei vuotavista pakoventiileistä kärsivä kone savua lämpimänä, vaikka stupsuttaakin. Eri asia jos lautasesta puuttu palasia. Ajelin stupsuttavalla valmetilla monia vuosia, ainoastaan käyntiinlähtö kylmänä oli hankalaa ja savuista. Sitten tehtiin huonolla koneistamolla kansiremppa ja sitä ei meinattu saada sen jälkeen käyntiin ollenkaan, ääni tosin loppui!
Suuttimien avautumispaine olisi hyvä olla 3 barin tarkkuudella sama kaikissa. Jos niissä on enemmälti heittoa, tahtoo tyhjäkäynti muuttua epätasaiseksi. Vaikka monikaan ei tunnu niin tarkkaan koneen käyntiä kuuntelevan.
Harjanvarsi konsti on hyvä. Itse rakentelin ruiskutussuuttimen tilalle käyvän adabterin jolla pyttyyn voi laskea paineilmaa. Kuuntelemalla mistä suhisee, selviää moottorista moni tauti.
Suuttimien avautumispaine olisi hyvä olla 3 barin tarkkuudella sama kaikissa. Jos niissä on enemmälti heittoa, tahtoo tyhjäkäynti muuttua epätasaiseksi. Vaikka monikaan ei tunnu niin tarkkaan koneen käyntiä kuuntelevan.
Harjanvarsi konsti on hyvä. Itse rakentelin ruiskutussuuttimen tilalle käyvän adabterin jolla pyttyyn voi laskea paineilmaa. Kuuntelemalla mistä suhisee, selviää moottorista moni tauti.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Miten se volvon TD60 ja TD50 moottori eroaa päälle päin, osia tilatessa oisi hyvä tietää, ennen purkamista, Kaikissa td60 kuvissa jotka netistä on löytyny on ollu syöttöpumppu ja suuttimet erillaiset kun tuossa meitsin moottorissa, Asia ratkeaisi sillä että tietäsi onko TD60 moottoria tehty Bosch pes6a Syöttöpumpulla... Tässä ??? moottorissa on Pes6a pumppu... (tyyppi stanssaus on ruostunu pois, ei ole siitä apua)
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
No mitä olen seurannu niin esim. 350/600 rakkorimalleissa esiintyvä tyyppi 1113 lähtee kunnossa ollessaan melkein kelillä kuin kelillä jos akussa on virtaa pyöräyttää kierros-pari Legendaarinen moottori ja legendaarinen traktori, nuhvin ja leukun kanssa aikansa parhaita koneita
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Hommasin tuohon volvon koneeseen uuvet hilskeet, ja kyllähän se on sanottava että ei oo vielä nuhvinkone sarja kallis, moottorinkorjaussarjalle tuli hintaa likemmäs 2400€ "ajattele millä ajat VOLVO"