Massikan käytiinlähtö ongelmat

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

JKM
Mini -nuhvisti
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:28

09 Helmi 2009, 16:30

Mikä Massikka 165 vaivaa, kun sitä täytyy sahata käymään. Eikä myöskään ilman lohkolämppäri lähde käyntiin.
Ei ole päällisin puolin ilmavuotoja....
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

09 Helmi 2009, 16:41

Jos oikein muistan massikassa on imusarjahehku?

Perkinsin koneissa nämä yleensä ovat ja vaativat kylmemmällä ilmalla hehkuttamisen. Sieltä yleensä kuuluu hehkutuksen aikana POH -ääni, tosin uudemmat tulpat ja jotkin vanhemmat eivät tätä ääntä tee.

Käyntiinlähtöongelmat voivat johtua monistakin asioista.

Esim.

Väljä kone
Alentuneet puristuspaineet -> venttiilivika, männänrengasvika, venttiilien kuluminen/"uppoaminen" kanteen, mäntävika, kannentiivistevika.

Polttoainepuolen ilmavaivat otitkin jo esille, toinen voisi olla, että aineet karkaavat takaisin tankkiin, tosin onkos massikassa yläpuolinen tankki?
Nuo jakajapumpulliset diisselit vaativat hyvän ilmauksen, eli myös suuttimen putki täytyisi ilmattaessa ottaa auki ja startata konetta kunnes se käy. Jos epäilet ilmavuotoja niin otappa suutinputki irti vaikkapa ykköspytyltä ja katso alkaako ainetta tursua heti ensipyöräytyksillä?

Polttoainepuolelle tuo vika voisi kohdentua.

Suodattimien vaihto, siirtopumpun suotimien ja kalvon kunnon tarkistus olisi eka halvin tehtävä.
Samoin suuttimien kunnon tarkistus.

CAV:n jakajapumppu on todella herkkä laitos, erittäin arka vedelle ja epäpuhtauksille. Voi olla, että pumppu on loppu, ja puristuspaineet eivät riitä käynnistyksessä.

Siinä muutama esimerkki joissa vika voisi piillä.

Kertoisitko milloin vika ilmeni, onko tullut hiljalleen vai yhtäkkiä, milloin vaihdettu suodattimet, mitä jo tarkistettu niin koetetaan saada massikka starttaamaan kuin "palmun alta". :D
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

09 Helmi 2009, 17:03

Vanha kulunut CAV DPA jakaja pumppu ja Suomen talvi eivät sovi yhteen. Lämpö siinä eniten auttaa, lohkolämppäriä pitää päällä tunnin pari ennen starttausta ja jos ei silti lähde, niin kuumailmapuhaltimella kuumaa ilmaa suoraan imusarjaan imuaukosta sisälle.

Jos jotain haluaa tehdä asian eteen, niin ruiskutuspumpun kunnostus on jakajapumpussa aika oleellinen asia, niissä ruiskutuspaine laskee vanhemmiten aika lailla. Maksaa muutamia satasia. Sitten tietysti ruskutussuuttimien kärkien kunto vaikuttaa, mutta harvoin paljoakaan, pitää sitten olla tosi huonot. Venttiilien hionta moottorissa auttaa diiselissä paljon käynnistyvyyteen. Starttipilotilla saattaa olla rikottu mäntien renkaat kappaleiksi.

Vaikuttaako moottorin lämmitys käynnistyvyyteen? Onko starttauskierrokset mahdollisimman suuret? Eli tarkista maajohdon kontaktipinnat, samoin startin pluskaapelin, ja akun navat, eivät saa hapettuneita... Onko akku riittävän suuri? Onko startti hyväkuntoinen? Jakajapumpullinen kone ei pienillä startin kierroksilla käyntiin lähde, kuin vain ja ainoastaan jos kaikki erittäin hyvässä kunnossa. Oletko kokeillut tupla-akuilla, nouseeko starttauskierrokset silloin? Ja paraneeko käynnistyvyys?
JKM
Mini -nuhvisti
Viestit: 2
Liittynyt: 09 Helmi 2009, 16:28

09 Helmi 2009, 17:12

Massikka ollut minulla 6 vuotta ja se on alusta asti ollut huono tuon käyntiin lähdön kanssa.
Akku on uudehko ja riittävän iso.
Ilman riittävää akkua, ei sitä käyntiin saisikkaan.

Huomasin tosin, että siinä on tarvike startti.
Vastaa Viestiin