CASE / IH

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

pate56
Nelos -nuffisti
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Loka 2008, 12:58
Paikkakunta: Tammisaari

23 Tammi 2009, 21:08

Tuli hankittua Nuhvi 10/60:lle vähän nuorempi kaveri, eli Case 885. Onko kellään kokemuksia kyseisestä härvelistä? :?
[[cummins]]
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 19:33
Paikkakunta: kurikka

23 Tammi 2009, 22:08

http://www.konedata.net/Traktorit/caseih485.htm

ihan perusvarmavetäjä, ei nois tietääkseni mitään erityistä vikaa ole ollut. :roll:
sakkuli
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 17:58
Paikkakunta: loppi

24 Tammi 2009, 00:08

Meillä oli 695 XL case IH nelivetoisena, etu akseli ei kestäny etukuormainta. Kaks kertaa napa korjattiin ja sitten kone lähti vaihtoon. Muuta isompaa siinä ei ollut.

Ja toinen vähän enemmän vastaava kone, 685 XL takatuupparina on edelleen talossa kolmos koneena. Vetää innokkaasti kylvökonetta ilman isompia murheita.

Näillä perusteilla uskallan sanoa että ihan hyvän härpättimen oot saannu,kunhan et nokalle laita nosturia.
Velu

24 Tammi 2009, 08:20

Meillä oli aikanaan 895:nen. Sillä oli vasta kolmisen tuhatta tuntia ajettu. Hyvä kone se oli. Lämmityslaite hankkasi valmetin vastaavan 3-0, samoin se oli huomattavasti ketterämpi kuin 465 Valmet ja Valmet on muuten kolmoskoneella!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

24 Tammi 2009, 12:45

Tutullani on muistaakseni juurikin 885, mittarissa 16 000 eikä konetta ole vielä aukaistu. Vaihteisto on ollut auki kerran, pakkirattaan hajoamisen takia. Luotettavia koneita kun pitää oikeat öljyt perässä ja huoltaa muutenkin käyttöohjeiden mukaisesti.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
[[cummins]]
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 22 Tammi 2009, 19:33
Paikkakunta: kurikka

24 Tammi 2009, 16:59

pakkirattaan natikas saa hajalle kun yrittää perutta ajovoima päällä :roll: . tuo todellakin huonopuoli casessa kun ei saa peruttaa ajovoima päällä.
pate56
Nelos -nuffisti
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Loka 2008, 12:58
Paikkakunta: Tammisaari

29 Tammi 2009, 21:32

Vähän ihmetystä herättää hydrauliikan ulostulot. Nähtävästi vipujen värin mukaan. Siniselle ulosotolle en ole vielä löytänyt vipua :? . Mittaristo kun on suurelta osalta pimeä niin varmaan pitäisi vaihtaa lamput. Ainoa joka palaa on latauksen valo mutta onneksi sentään sammuu. Vähän jurppii kun tankkimitari ei toimi,( tosin en ole vielä löytänyt edes sulakkeita) Nuhvissa voi sentään kurkata tankkiin ja katsoa paljonko siellä on löpöä. Käyttäjän opas kun jostain löytyisi. Netissä ei näytä kovin paljon olevan Case-juttuja. I&T shop manual Alfameristä ei paljon auttanut. En ole varmuudella edes löytänyt nelivedon sähkökytkintä :lol:
pate56
Nelos -nuffisti
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Loka 2008, 12:58
Paikkakunta: Tammisaari

29 Tammi 2009, 21:36

[[cummins]] kirjoitti:pakkirattaan natikas saa hajalle kun yrittää perutta ajovoima päällä :roll: . tuo todellakin huonopuoli casessa kun ei saa peruttaa ajovoima päällä.
Anteeksi tyhmyyteni mutta tarkoitatko ajovoimalla peräkärryn vetoa?
Kerrotko tarkemmin ettei tule rikottua turhaan. :?:
pate56
Nelos -nuffisti
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Loka 2008, 12:58
Paikkakunta: Tammisaari

29 Tammi 2009, 21:39

Velu kirjoitti:Meillä oli aikanaan 895:nen. Sillä oli vasta kolmisen tuhatta tuntia ajettu. Hyvä kone se oli. Lämmityslaite hankkasi valmetin vastaavan 3-0, samoin se oli huomattavasti ketterämpi kuin 465 Valmet ja Valmet on muuten kolmoskoneella!
Meikäläisen 885:n lämmitys on enemmän kuin lehmän hönkäisy, onneksi ei sentään hajun osalta. Missäköhän kenno on? Ehkä pitäisi ilmata?
Viikonloppuna täytyy pistää kojetaulu pilkkeeksi ja katsoa mitä sinne on piilotettu. Ehkä sulakkeetkin löytyy samalla.
sakkuli
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 17:58
Paikkakunta: loppi

30 Tammi 2009, 00:06

pate56 kirjoitti:
[[cummins]] kirjoitti:pakkirattaan natikas saa hajalle kun yrittää perutta ajovoima päällä :roll: . tuo todellakin huonopuoli casessa kun ei saa peruttaa ajovoima päällä.
Anteeksi tyhmyyteni mutta tarkoitatko ajovoimalla peräkärryn vetoa?
Kerrotko tarkemmin ettei tule rikottua turhaan. :?:
Ohjekirjassa tai jossain taidetaan sanoa että ajovoimanottoa ei saa käyttää peruuttaessa. Syytä en tiedä, mutta tämän keskustelun perusteella arvaisin, että pakki ratas huutaa hoosiannaa ja hajoaa.
Velu

30 Tammi 2009, 07:41

Tuota XL-hytin lämmitystä kehun vielä. Ajelin sillä kylmimmillään 30 asteen pakkasellla. Moottori ei enää jaksanut lämmetä niin paljoa, että lämpömittari olisi sitä näyttänyt. Sisällä oli kuitenin hyvinkin lämmintä ja aika äkkiä saattoi takin pistää naulaan ja alkaa ajella paitasillaan. Ihmettelin itsekin sitä, mutta lämmintä riitti aina. Toinen hyvä puoli oli, että hyvä lämmityslaite piti lasit paljon paremmin huurteettomina linkohommissa. Takalasille tuli puhallus katossa, radion luona olevista suuttimista.

Sähköt joutuu ainakin uudemmissa vetämään uudestaan. Hytin alla menee sähkökaapeli ikävästi rungon ja hyvin välistä. Meilläkin se oli hankautunut puhki ja johtonippu sulanut. Onneksi kone ei sentään palanut, vaikka aika monella niin onkin käynyt. Siellä ei ole kaikissa johdoissa sulaketta, vaan kaapelin kuluessa puhki, alkaa savu nousta. Sähköviat keskittyivät tuohon kaapeliin ja sen korjauksella, alkoi kaikki sähköt mittaristossa pelata. Sitä ennen ei toiminut oikeastaan mikään. Luulempa, että tämä koskee myös tuota vanhempaa mallia.
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

30 Tammi 2009, 13:17

Mikähän termostaatti sulla oli?

Minun Case ei noin lämmin ole, mutta on se lämmin edeltäjäänsä Zetor 7245:seen verrattuna. Tai oliko samalla moottorilla? Mulla on se iso saksalainen tyyppi D-268 / 83hv.

Tuosta johtonipusta vielä kysyisin Velulta, että missä kohta se tarkasti menee ohjaamon ja rungon välistä, koska tästä viimeisimmästä mallista 4230 ei kopin alta löydy kuin pari yksittäistä johtoa rungon ja lattian välissä, ne menee pikavaihteelle varmaan.

Ajovoimanottoa ei ainakaan tuossa minun koneessa ole, onko ollut sitten valinnaisvaruste?

Ihmeen lujalta vaikuttaa tosiaan maineeseensa nähden. Olen ajanut sillä nyt 700 tuntia kahden vuoden aikanan yhdellä sulakkeen palamisella ja sammutusnupin jumittumisella. Kaikki toimii ja on aivan kuiva joka paikasta. Mittarissa 4350 tuntia. Ajo minulla on ollut perälevytyötä, pellon raivaamista, kyntöä kolmisiipisellä, karhimista 5m leveällä karhilla, metsäajoa isolla kärryllä ja kuormaajalla, soran ja maan ajoa, kalkin levittämistä isolla venäläisellä vaunulla sekä kaivurin vetoa lavetilla, kok.paino n. 10 000kg+ Casen paino. Tyytyväinen olen. Ainoa joka haittaa, on nyökkiminen lyhyestä akselivälistä johtuen, mutta on se toisaalta alle 8m kääntöympyrällä ketterä.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
pate56
Nelos -nuffisti
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Loka 2008, 12:58
Paikkakunta: Tammisaari

30 Tammi 2009, 22:26

Kiitos kaikista vastauksista! Ohjekirjaa kun ei tullut vekottimen mukana niin tässä ollaan ihan pikkasen hukassa. Esim. mikä liitin on tarkoitettu perävaunun kippiä varten? Sininen, musta vai vihreä? Joteskin loogiselta tuntuisi sininen mutta mikä vipu sitä ohjaa? Nostolaitteen vipu on sentään löytynyt ja ehkä sen nopeuden säätö? Olin suuresti yllättynyt kun tutkin mittariston polttimoita ja havaitsin että kyseessä on lasikantaiset lamput. Siellä mittariston takana näytti olevan vähän liittimiä irti. Kun vielä löytäisi jostain kytkentäkaavion. :shock:
pate56
Nelos -nuffisti
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Loka 2008, 12:58
Paikkakunta: Tammisaari

30 Tammi 2009, 22:30

sakkuli kirjoitti:
pate56 kirjoitti:
[[cummins]] kirjoitti:pakkirattaan natikas saa hajalle kun yrittää perutta ajovoima päällä :roll: . tuo todellakin huonopuoli casessa kun ei saa peruttaa ajovoima päällä.
Anteeksi tyhmyyteni mutta tarkoitatko ajovoimalla peräkärryn vetoa?
Kerrotko tarkemmin ettei tule rikottua turhaan. :?:
Ohjekirjassa tai jossain taidetaan sanoa että ajovoimanottoa ei saa käyttää peruuttaessa. Syytä en tiedä, mutta tämän keskustelun perusteella arvaisin, että pakki ratas huutaa hoosiannaa ja hajoaa.
Onko sinulla ohjekirjaa 885XL:ään? Olisiko mitään mahdollisuutta kopsata ko. teosta? :?:
tommi
Nuhvitietäjä
Viestit: 454
Liittynyt: 16 Syys 2007, 12:51
Paikkakunta: Raahe

31 Tammi 2009, 09:32

Minulla on tuossa kaikki hydrauli-ulosotot automaattisesti yksi- tai kaksitoimisia, mutta en tiedä vanhemmasta mallista, mutta kyllä sitä uskaltaa kokeilla. Tökkää kipin letku mihin reikään vaan ja kokeile mistä vivusta nousee, ja mihin suuntaan vipua kääntämällä. Jos ei laskeudu, niin sammuta traktori ja käännä sitten vipua toiseen suuntaan, niin pitäisi paineen päästä pois. Näin ainakin itse olen joskus kaksitoimisella lohkolla käyttänyt kippiä, jos ei ole ollut muuta mahdollisuutta.

Minullakaan ei ole ohjekirjaa.

Sitten kun käytät Casea, muista ettet lähde ajamaan käsijarru päällä. Se on vaihteistojarru.
Fordson Major diesel -56
Fordson Supermajor Manuel 6-sylint.
BM Volvo T600 -71 +UM3T
Ford 5000 +Vammas kersantti -75
Sampo Rosenlew 500 -79
Case IH mx 4230 -96
Vastaa Viestiin