Massikan kylmäkäynnistyvyys?
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Millaisia nämä nykyajan massikat ovat käynnistymään?
Sattui männä viikolla semmonen, että tarvitsi eräs autoilija hinausapua tuossa joensuun tiellä. Kävin naapuritalosta isäntää apuun kun tiesin että siinä on traktoreita pihassa parikin kpl.
Pakkasta oli auton mittarin mukaan -3, eikä tilan neliveto lähtenyt käyntiin. Traktori oli "pitkäkeula" mf, todennäköisesti 399, eli näitä englannin massikoita pienellä ohjaamolla.
Takapotku 590 läksi kyllä käyntiin, mutta parin piiiitkän starttauksen jälkeen.
Valmetti ja nuhvit kyllä jyrähtää noista lukemista aivan kuin kesällä käyntiin.
Semmosta ihmettelen mää...
Sattui männä viikolla semmonen, että tarvitsi eräs autoilija hinausapua tuossa joensuun tiellä. Kävin naapuritalosta isäntää apuun kun tiesin että siinä on traktoreita pihassa parikin kpl.
Pakkasta oli auton mittarin mukaan -3, eikä tilan neliveto lähtenyt käyntiin. Traktori oli "pitkäkeula" mf, todennäköisesti 399, eli näitä englannin massikoita pienellä ohjaamolla.
Takapotku 590 läksi kyllä käyntiin, mutta parin piiiitkän starttauksen jälkeen.
Valmetti ja nuhvit kyllä jyrähtää noista lukemista aivan kuin kesällä käyntiin.
Semmosta ihmettelen mää...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
jos ne on samanlaisia kuin tuo meiän voorti että heti kun menee pilveenkin niin saa jo hehkuttaa,tosin on kyllä aina käynnistynyt kun on tarvinutkin.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Eipä ole kummoisia käynnistymään olleet, kun jo pikkupakkasella vaikeaa.Olikos akuissa potkua, jotta tuli riittävästi kierroksia käynnistykseen?
Nuffin kun laittaa, niin ei tarvitse näperrellä käynnistyongelmien kanssa, menoksi vaan!
Nuffin kun laittaa, niin ei tarvitse näperrellä käynnistyongelmien kanssa, menoksi vaan!
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Kyllä nuo uudet Sisun dieselit käynnistyy hyvin ainakin ja lähtee ne uudet perkinsitkin mitä mulla oli niin ei tarvinnut alle -15 lämmittää ainakaan.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 83
- Liittynyt: 09 Heinä 2008, 20:02
- Paikkakunta: Ylämaa
300 sarjan kylmäkäynnistys ominaisuudet on huonot no lähtee ne sentää paremmin käyntii ku 5610 voorti
pover by perkins
Massikat
165
390
4255
6455
Massikat
165
390
4255
6455
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 290
- Liittynyt: 24 Marras 2007, 10:28
- Paikkakunta: Jämijärvi/ tampereen seutu
Naapurin isäntä sano hyvi jolla on ollu pari verkua ja nytkin on muistaakseni joku 3000 sarjalaine
Heti ku verku näkee suulin oven välistä vähäki vakosta nii se sanoo että: kevveemmällä kevveemmällä....
Heti ku verku näkee suulin oven välistä vähäki vakosta nii se sanoo että: kevveemmällä kevveemmällä....
projektit tulee ja venyy.... kuitenkin hyvä tulee ku maalataan
Nuffield universal tree
Leyland 384 kartano
Leyland 272 synchro
2* NH 110-90
Nuffield universal tree
Leyland 384 kartano
Leyland 272 synchro
2* NH 110-90
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Sanoisin, että pääsääntöisesti missä on CAV:n jakajapumppu, niin käynnistyvät aika heikosti pakkasessa.
CAV:n jakaja ei kieltämättä tee hyvää kylmäkäynnistysominaisuuksille.
Toinen vika on minusta se, ettei hehku saa kunnolla polttoainetta. Liekkitulppa olisi paljon tehokkaampi jos sille annettaisiin polttoaine pienellä paineella. Tulpan valmistajan ohjeissa käsketäänkin sijoittamaan säiliö vähintään 10cm tulpan yläpuolelle - ihan niin kuin jokaisessa Valmetissa on tehty. Testasin tuota asiaa itsekin ja kyllä se vaikuttaa huomattavasti asiaan.
Toinen vika on minusta se, ettei hehku saa kunnolla polttoainetta. Liekkitulppa olisi paljon tehokkaampi jos sille annettaisiin polttoaine pienellä paineella. Tulpan valmistajan ohjeissa käsketäänkin sijoittamaan säiliö vähintään 10cm tulpan yläpuolelle - ihan niin kuin jokaisessa Valmetissa on tehty. Testasin tuota asiaa itsekin ja kyllä se vaikuttaa huomattavasti asiaan.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 373
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Huono on omakin 3060 verku lähtemään alle 0 asteen, kovasti joutuu
hehkuttaan jos meinaa saada ilman roikkaa käyntiin. Ostaessa kyseistä
tr. epäilin moottoria harvaksi mutta kun kuulin muilta verkun miehiltä
,että semmosia ne ovat omatkin, niin hyväksyin omankin verkun huonon
käyntiinlähdön, ja usiampi vuosi on nyt pärjätty ,pitää vain muistaa lohko-
lämmitimen käyttö.
hehkuttaan jos meinaa saada ilman roikkaa käyntiin. Ostaessa kyseistä
tr. epäilin moottoria harvaksi mutta kun kuulin muilta verkun miehiltä
,että semmosia ne ovat omatkin, niin hyväksyin omankin verkun huonon
käyntiinlähdön, ja usiampi vuosi on nyt pärjätty ,pitää vain muistaa lohko-
lämmitimen käyttö.
Lämmin talli se olisi traktorille hyvä, jos moottori vielä käynnistyy niin sitten lentää lastuja vähän jokapaikasta. Hydrauliikka ja voimansiirto tahtoo panna vastaan vaikka olisi millaiset öljyt tahansa. Nykyiset talvet tosin ovat olleet meillä leutoja.
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
ja vielä kolmannen polven poikamies
Huonojahan ovat, varsinkin jos pumppu on väljä ja hehku kylmä. Tos meidän 2000-sarjalaises ei hehkua oo eikä oo ikinä ollukkaan. -10 asteen alle jos menee niin ei tahdo akut piisata pyörittämään niin lujaa että lähtisi käyntiin asti. Startti pitkittyy jo silloin kun aurinko menee pilveen. Parantaa todella paljon lähtemistä kun saa jostain virtaa niin paljon että jaksaa pyörittää kunnolla, on laitettu yli 15 asteen pakkasellakin lisävirralla eikä ottanu edes kovin pitkää starttia.
Muistoissani vainen on 185 verku joka lähti kone ja pumppuremontin jälkeen säällä kuin säällä.
168 lähti kans hyvin käyntiin pakkasellakin.
En edes epäile etteikö toi mörkö massikka lähde pakkasellakin kuin palmun alta kun laittaa isommat akut ja hehkutulpan imusarjaan.
Hehkuakin pitää osata käyttää, ei riitä 10 sekunnin pika hehku ja sen jälkeen startilla akut tyhjäksi.
Muistoissani vainen on 185 verku joka lähti kone ja pumppuremontin jälkeen säällä kuin säällä.
168 lähti kans hyvin käyntiin pakkasellakin.
En edes epäile etteikö toi mörkö massikka lähde pakkasellakin kuin palmun alta kun laittaa isommat akut ja hehkutulpan imusarjaan.
Hehkuakin pitää osata käyttää, ei riitä 10 sekunnin pika hehku ja sen jälkeen startilla akut tyhjäksi.
Otin tuossa aamupäivällä oikein elävää kuvaa massikan ja nuhvin käynnistyksistä. Massikkaa autto iso akkulaturi ja nuhvia volvon laturi. Pakkasta oli pikkusen yli 6 astetta.
Massikan käynnistys: http://www.youtube.com/watch?v=p0wdSmtPPvk
Nuhvin käynnistys: http://www.youtube.com/watch?v=XGv3Duc8eOA
Massikan käynnistys: http://www.youtube.com/watch?v=p0wdSmtPPvk
Nuhvin käynnistys: http://www.youtube.com/watch?v=XGv3Duc8eOA