Massikan kylmäkäynnistyvyys?

Keskustelua muista traktorimerkeistä.

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

23 Marras 2008, 14:12

Millaisia nämä nykyajan massikat ovat käynnistymään?

Sattui männä viikolla semmonen, että tarvitsi eräs autoilija hinausapua tuossa joensuun tiellä. Kävin naapuritalosta isäntää apuun kun tiesin että siinä on traktoreita pihassa parikin kpl.

Pakkasta oli auton mittarin mukaan -3, eikä tilan neliveto lähtenyt käyntiin. Traktori oli "pitkäkeula" mf, todennäköisesti 399, eli näitä englannin massikoita pienellä ohjaamolla.

Takapotku 590 läksi kyllä käyntiin, mutta parin piiiitkän starttauksen jälkeen.

Valmetti ja nuhvit kyllä jyrähtää noista lukemista aivan kuin kesällä käyntiin.

Semmosta ihmettelen mää... :roll:
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

23 Marras 2008, 14:21

jos ne on samanlaisia kuin tuo meiän voorti että heti kun menee pilveenkin niin saa jo hehkuttaa,tosin on kyllä aina käynnistynyt kun on tarvinutkin.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
nuffi59
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 854
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:48

23 Marras 2008, 15:19

Eipä ole kummoisia käynnistymään olleet, kun jo pikkupakkasella vaikeaa.Olikos akuissa potkua, jotta tuli riittävästi kierroksia käynnistykseen?

Nuffin kun laittaa, niin ei tarvitse näperrellä käynnistyongelmien kanssa, menoksi vaan! :wink:
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
sampo30
Kylmäkoskelainen
Viestit: 85
Liittynyt: 31 Maalis 2007, 09:17
NLCF r.y jäsen Nro: 78
Paikkakunta: hämeenkoski

23 Marras 2008, 15:26

ainekin meillä MF 390 ei tykkää pakkasella käynnistyä kunnolla ilman lohko lämmitystä.. on nii väljä kone jo ...
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

23 Marras 2008, 16:18

Kyllä nuo uudet Sisun dieselit käynnistyy hyvin ainakin ja lähtee ne uudet perkinsitkin mitä mulla oli niin ei tarvinnut alle -15 lämmittää ainakaan.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
massikka_mies
Kylmäkoskelainen
Viestit: 83
Liittynyt: 09 Heinä 2008, 20:02
Paikkakunta: Ylämaa

23 Marras 2008, 20:38

300 sarjan kylmäkäynnistys ominaisuudet on huonot :cry: no lähtee ne sentää paremmin käyntii ku 5610 voorti :lol:
pover by perkins
Massikat
165
390
4255
6455
NH 110-90dtt
Nuhvitietäjä
Viestit: 290
Liittynyt: 24 Marras 2007, 10:28
Paikkakunta: Jämijärvi/ tampereen seutu

23 Marras 2008, 20:51

Naapurin isäntä sano hyvi jolla on ollu pari verkua ja nytkin on muistaakseni joku 3000 sarjalaine

Heti ku verku näkee suulin oven välistä vähäki vakosta nii se sanoo että: kevveemmällä kevveemmällä.... :lol:
projektit tulee ja venyy.... kuitenkin hyvä tulee ku maalataan
Nuffield universal tree
Leyland 384 kartano
Leyland 272 synchro
2* NH 110-90
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

23 Marras 2008, 23:58

Sanoisin, että pääsääntöisesti missä on CAV:n jakajapumppu, niin käynnistyvät aika heikosti pakkasessa.
Velu

25 Marras 2008, 18:53

CAV:n jakaja ei kieltämättä tee hyvää kylmäkäynnistysominaisuuksille.

Toinen vika on minusta se, ettei hehku saa kunnolla polttoainetta. Liekkitulppa olisi paljon tehokkaampi jos sille annettaisiin polttoaine pienellä paineella. Tulpan valmistajan ohjeissa käsketäänkin sijoittamaan säiliö vähintään 10cm tulpan yläpuolelle - ihan niin kuin jokaisessa Valmetissa on tehty. Testasin tuota asiaa itsekin ja kyllä se vaikuttaa huomattavasti asiaan.
sakkuli
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 17:58
Paikkakunta: loppi

26 Marras 2008, 22:40

Koittakaapas natikkaa, se lähtee käyntiin ihan millä säällä tahansa (kunhan lohkolämmitin on ollut päällä ainakin tunnin verran)
iippo
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 12 Kesä 2007, 10:51
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

28 Marras 2008, 22:17

Molemmat on lähteneet hyvin käyntiin. MF 590 ja intikka453, molemmista kokemusta. Dexta oli kesälläkin lämmössä ja se tykkäs siitä.
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

30 Marras 2008, 23:40

Huono on omakin 3060 verku lähtemään alle 0 asteen, kovasti joutuu
hehkuttaan jos meinaa saada ilman roikkaa käyntiin. Ostaessa kyseistä
tr. epäilin moottoria harvaksi mutta kun kuulin muilta verkun miehiltä
,että semmosia ne ovat omatkin, niin hyväksyin omankin verkun huonon
käyntiinlähdön, ja usiampi vuosi on nyt pärjätty ,pitää vain muistaa lohko-
lämmitimen käyttö.
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

30 Marras 2008, 23:52

Lämmin talli se olisi traktorille hyvä, jos moottori vielä käynnistyy niin sitten lentää lastuja vähän jokapaikasta. Hydrauliikka ja voimansiirto tahtoo panna vastaan vaikka olisi millaiset öljyt tahansa. Nykyiset talvet tosin ovat olleet meillä leutoja. :roll:
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
kharju
Nelos -nuffisti
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Loka 2008, 07:06
Paikkakunta: Kauhava

01 Joulu 2008, 11:33

Huonojahan ovat, varsinkin jos pumppu on väljä ja hehku kylmä. Tos meidän 2000-sarjalaises ei hehkua oo eikä oo ikinä ollukkaan. -10 asteen alle jos menee niin ei tahdo akut piisata pyörittämään niin lujaa että lähtisi käyntiin asti. Startti pitkittyy jo silloin kun aurinko menee pilveen. Parantaa todella paljon lähtemistä kun saa jostain virtaa niin paljon että jaksaa pyörittää kunnolla, on laitettu yli 15 asteen pakkasellakin lisävirralla eikä ottanu edes kovin pitkää starttia.

Muistoissani vainen on 185 verku joka lähti kone ja pumppuremontin jälkeen säällä kuin säällä.

168 lähti kans hyvin käyntiin pakkasellakin.

En edes epäile etteikö toi mörkö massikka lähde pakkasellakin kuin palmun alta kun laittaa isommat akut ja hehkutulpan imusarjaan.

Hehkuakin pitää osata käyttää, ei riitä 10 sekunnin pika hehku ja sen jälkeen startilla akut tyhjäksi.
kharju
Nelos -nuffisti
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Loka 2008, 07:06
Paikkakunta: Kauhava

07 Joulu 2008, 14:41

Otin tuossa aamupäivällä oikein elävää kuvaa massikan ja nuhvin käynnistyksistä. Massikkaa autto iso akkulaturi ja nuhvia volvon laturi. Pakkasta oli pikkusen yli 6 astetta.

Massikan käynnistys: http://www.youtube.com/watch?v=p0wdSmtPPvk

Nuhvin käynnistys: http://www.youtube.com/watch?v=XGv3Duc8eOA
Vastaa Viestiin