Leyland 270 jäähdytin

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Tom1s
Vitos -nuffisti
Viestit: 50
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 20:28
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

01 Helmi 2008, 20:36

Moro


Tuli ostettua tuossa jokin aika sitten ko. raktori pihaleluksi. Jäähdytinnestettä tuntuu nyt häviävän ja epäilykseni kohdistuu syyläriin. Öljy on pysynyt hyvänä eikä jäähdyttäjään muodostu painetta eikä nesteen värikään tunnu vaihtuvan. Itseasiassa tuntuu ettei syyläriin tule lainkaan minkäänlaista painetta mutta tämä saattaa johtua kevyestä käytöstäkin. Syylärin korkin vaihdoin koska vanha oli hajonnut. Vielä pitäisi vaihtaa ainakin termostaatti(liekö jumissa) ja lämpömittarin anturi.

Niin kysymykseen onko syylärissä jotain tiettyä paikkaa josta vuoto olisi todennäköisintä tai jotain muuta letkua tms joka voisi olla syypää? Muita ideoita?
Viimeksi muokannut Tom1s, 02 Maalis 2008, 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jappive
Nelos -nuffisti
Viestit: 20
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 19:34
Paikkakunta: Pieksämäki

01 Helmi 2008, 20:55

Minulla kesällä hävitti nestettä Leukku 255. Lämmityslaitteen putki, oli liittimestä löysällä, ei vaan näkynyt ennenkuin otin hytästä sivupellin auki. Lisäksi minulla vuotaa pari suuttimen holkkia moottorin ollessa kylmä, hieman ulospäin. Kuitenkin niin vähän, että en ole ruvennut vielä vaihtamaan holkkeja.
Sininen 32v/Punainen52v
Tom1s
Vitos -nuffisti
Viestit: 50
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 20:28
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

02 Maalis 2008, 20:26

Joo jäähdytin vuotaa aika seulana.

Onkos kukaan löytänyt tohon vastaavaa esim jostain autosta tms.
Uusi kun maksaa melkoisen paljon eli lähemmäs 500e.

Korjaus varmaan olisi jotain 200-300e.

Entäs onko kukaan korjannut itse? Uutta kennoa ja tigillä perään?
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

02 Maalis 2008, 20:36

Tom1s kirjoitti:Joo jäähdytin vuotaa aika seulana.

Onkos kukaan löytänyt tohon vastaavaa esim jostain autosta tms.
Uusi kun maksaa melkoisen paljon eli lähemmäs 500e.

Korjaus varmaan olisi jotain 200-300e.

Entäs onko kukaan korjannut itse? Uutta kennoa ja tigillä perään?
Itse korjasin yhden kyläläisen John Deeren vuotavan syylärin. Oli ropelli jurskuttanut kennostoa kun oli laakerit kulahtaneet.

Vuodot etsin seuraavalla konstilla (tarkistin muuten tuossa päivemmällä tuon kolmosen syylärin samalla konstilla):

Otat syylärin pois paikoiltaan, tuki kaikki isot tiedetyt reijät esim. vaahtomuovilla/solumuovilla ja ilmastointiteipillä. Jostakin reijästä paineilmaa sisään n. 1bar, tässä pitää varoa ettei vain mene liikaa. kennot ei kestä hirveitä paineita!

Sitten vain fairyvettä suihkepullolla kennoston päälle. Vuotokohtaan ilmestyy kuplia runsainmäärin.

Paikkauksen tein aivan tinalla ja kunnon juoksutteella. Ensin sellaisella myrskysytkärillä (tms kuumaliekkinen poltin) kuumensin paikan, sulatin siihen juoksutetta, taas lämmitin, hankasin jollakin terävällä, taas juoksutetta, lämmitys ja sitten taas juoksute ja tina perään. Rupesi pitämään :!:

Paras olisi jos tuohon saisi jotain kunnon happoa jolla putsata, mutta kun eivät myyneet apteekista :evil:

EU:n takia pitää olla luvat tms mukana, näin sanoivat...

Aikaa meni, mutta homma onnistui. Nämä vinkit sain eräältä ilomantsilaiselta masinistilta tähän korjaukseen. Nyt annan niitä mielellään eteenpäin :D
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Tom1s
Vitos -nuffisti
Viestit: 50
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 20:28
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

02 Maalis 2008, 21:01

Tuo vois olla kokeilun arvoinen.

Rikkihapolla?

Fosforihapolla taas saisi ruosteet kävelemään. Biltemastakin sai aikoinaan litran purkissa tota mutta nykyisin ei enää saa. Pitää etsiä muualta.
Viimeksi muokannut Tom1s, 02 Maalis 2008, 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

02 Maalis 2008, 21:39

ÄLÄ HYVÄ VELI KÄYTÄ RIKKIHAPPOA!
Rikkihappo on vaarallista käsitellä ja hyvin tuhoisaa metallia syövyttävää ainetta. Vanha tinurin puhdistus konsti on käyttää syötettyä suolahappoa. Lisää puhdasta sinkkiä pieninä paloina suolahapon joukkoon. Tee varoen avonaisessa lasiastiassa sillä siitä syntyy aikatavalla lämpöä. Liuosta sivellään puhdistetuille pinnoille ja juottamiseen voi käyttää kaasupoltinta tai suurta kolvia. Juottaessa sula tina seuraa nätisti lämpöä. Ylä- ja alavesiletkun lähtöjen juuret ja kennojen päät olen juottanut tällä menetelmällä. lopuksi juotokset huuhdotaan aina runsaalla vedellä. :!:
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
Tom1s
Vitos -nuffisti
Viestit: 50
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 20:28
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

02 Maalis 2008, 21:56

Kyllä tuolla rikkihapollakin voidaan metallia puhdistaa mutta vedellä laimennettuna tietenkin. Suolahapon saaminen kun saattaa olla hankalampaa. En tietenkään rohkaise ketään käyttämään mitään happoja vaan viemään jäähdyttimen jäähdytinkorjaamoon.

http://www.ttl.fi/NR/rdonlyres/CEBE58E1 ... ittaus.pdf
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

02 Maalis 2008, 22:14

Leylandin jäähdyttimen pillistö on hyvin vaikea korjattava, suosittelen uudelleen kennotusta tai uutta jäähdytintä.
Vesipumpun alta kannattaa tarkastaa ns. juorureikä, joskus vuoto tulee sieltä. :roll:
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
Tom1s
Vitos -nuffisti
Viestit: 50
Liittynyt: 01 Helmi 2008, 20:28
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

05 Maalis 2008, 13:17

Syyläri oli irti ja sitä koeponnistelin niin ainakaan isoja vuotoja ei ole. Lämmetessä ehkä joitain..
Suurin vuoto löytyi nyt ainakin vesipumpusta joka on todella väljä eli uusi paikalleen ja katsotaan uusiksi.
Vastaa Viestiin