Moro
Tuli ostettua tuossa jokin aika sitten ko. raktori pihaleluksi. Jäähdytinnestettä tuntuu nyt häviävän ja epäilykseni kohdistuu syyläriin. Öljy on pysynyt hyvänä eikä jäähdyttäjään muodostu painetta eikä nesteen värikään tunnu vaihtuvan. Itseasiassa tuntuu ettei syyläriin tule lainkaan minkäänlaista painetta mutta tämä saattaa johtua kevyestä käytöstäkin. Syylärin korkin vaihdoin koska vanha oli hajonnut. Vielä pitäisi vaihtaa ainakin termostaatti(liekö jumissa) ja lämpömittarin anturi.
Niin kysymykseen onko syylärissä jotain tiettyä paikkaa josta vuoto olisi todennäköisintä tai jotain muuta letkua tms joka voisi olla syypää? Muita ideoita?
Leyland 270 jäähdytin
Valvoja: automies560
Viimeksi muokannut Tom1s, 02 Maalis 2008, 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minulla kesällä hävitti nestettä Leukku 255. Lämmityslaitteen putki, oli liittimestä löysällä, ei vaan näkynyt ennenkuin otin hytästä sivupellin auki. Lisäksi minulla vuotaa pari suuttimen holkkia moottorin ollessa kylmä, hieman ulospäin. Kuitenkin niin vähän, että en ole ruvennut vielä vaihtamaan holkkeja.
Sininen 32v/Punainen52v
Joo jäähdytin vuotaa aika seulana.
Onkos kukaan löytänyt tohon vastaavaa esim jostain autosta tms.
Uusi kun maksaa melkoisen paljon eli lähemmäs 500e.
Korjaus varmaan olisi jotain 200-300e.
Entäs onko kukaan korjannut itse? Uutta kennoa ja tigillä perään?
Onkos kukaan löytänyt tohon vastaavaa esim jostain autosta tms.
Uusi kun maksaa melkoisen paljon eli lähemmäs 500e.
Korjaus varmaan olisi jotain 200-300e.
Entäs onko kukaan korjannut itse? Uutta kennoa ja tigillä perään?
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Itse korjasin yhden kyläläisen John Deeren vuotavan syylärin. Oli ropelli jurskuttanut kennostoa kun oli laakerit kulahtaneet.Tom1s kirjoitti:Joo jäähdytin vuotaa aika seulana.
Onkos kukaan löytänyt tohon vastaavaa esim jostain autosta tms.
Uusi kun maksaa melkoisen paljon eli lähemmäs 500e.
Korjaus varmaan olisi jotain 200-300e.
Entäs onko kukaan korjannut itse? Uutta kennoa ja tigillä perään?
Vuodot etsin seuraavalla konstilla (tarkistin muuten tuossa päivemmällä tuon kolmosen syylärin samalla konstilla):
Otat syylärin pois paikoiltaan, tuki kaikki isot tiedetyt reijät esim. vaahtomuovilla/solumuovilla ja ilmastointiteipillä. Jostakin reijästä paineilmaa sisään n. 1bar, tässä pitää varoa ettei vain mene liikaa. kennot ei kestä hirveitä paineita!
Sitten vain fairyvettä suihkepullolla kennoston päälle. Vuotokohtaan ilmestyy kuplia runsainmäärin.
Paikkauksen tein aivan tinalla ja kunnon juoksutteella. Ensin sellaisella myrskysytkärillä (tms kuumaliekkinen poltin) kuumensin paikan, sulatin siihen juoksutetta, taas lämmitin, hankasin jollakin terävällä, taas juoksutetta, lämmitys ja sitten taas juoksute ja tina perään. Rupesi pitämään
Paras olisi jos tuohon saisi jotain kunnon happoa jolla putsata, mutta kun eivät myyneet apteekista
EU:n takia pitää olla luvat tms mukana, näin sanoivat...
Aikaa meni, mutta homma onnistui. Nämä vinkit sain eräältä ilomantsilaiselta masinistilta tähän korjaukseen. Nyt annan niitä mielellään eteenpäin
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Tuo vois olla kokeilun arvoinen.
Rikkihapolla?
Fosforihapolla taas saisi ruosteet kävelemään. Biltemastakin sai aikoinaan litran purkissa tota mutta nykyisin ei enää saa. Pitää etsiä muualta.
Rikkihapolla?
Fosforihapolla taas saisi ruosteet kävelemään. Biltemastakin sai aikoinaan litran purkissa tota mutta nykyisin ei enää saa. Pitää etsiä muualta.
Viimeksi muokannut Tom1s, 02 Maalis 2008, 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ÄLÄ HYVÄ VELI KÄYTÄ RIKKIHAPPOA!
Rikkihappo on vaarallista käsitellä ja hyvin tuhoisaa metallia syövyttävää ainetta. Vanha tinurin puhdistus konsti on käyttää syötettyä suolahappoa. Lisää puhdasta sinkkiä pieninä paloina suolahapon joukkoon. Tee varoen avonaisessa lasiastiassa sillä siitä syntyy aikatavalla lämpöä. Liuosta sivellään puhdistetuille pinnoille ja juottamiseen voi käyttää kaasupoltinta tai suurta kolvia. Juottaessa sula tina seuraa nätisti lämpöä. Ylä- ja alavesiletkun lähtöjen juuret ja kennojen päät olen juottanut tällä menetelmällä. lopuksi juotokset huuhdotaan aina runsaalla vedellä.
Rikkihappo on vaarallista käsitellä ja hyvin tuhoisaa metallia syövyttävää ainetta. Vanha tinurin puhdistus konsti on käyttää syötettyä suolahappoa. Lisää puhdasta sinkkiä pieninä paloina suolahapon joukkoon. Tee varoen avonaisessa lasiastiassa sillä siitä syntyy aikatavalla lämpöä. Liuosta sivellään puhdistetuille pinnoille ja juottamiseen voi käyttää kaasupoltinta tai suurta kolvia. Juottaessa sula tina seuraa nätisti lämpöä. Ylä- ja alavesiletkun lähtöjen juuret ja kennojen päät olen juottanut tällä menetelmällä. lopuksi juotokset huuhdotaan aina runsaalla vedellä.
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
ja vielä kolmannen polven poikamies
Kyllä tuolla rikkihapollakin voidaan metallia puhdistaa mutta vedellä laimennettuna tietenkin. Suolahapon saaminen kun saattaa olla hankalampaa. En tietenkään rohkaise ketään käyttämään mitään happoja vaan viemään jäähdyttimen jäähdytinkorjaamoon.
http://www.ttl.fi/NR/rdonlyres/CEBE58E1 ... ittaus.pdf
http://www.ttl.fi/NR/rdonlyres/CEBE58E1 ... ittaus.pdf
Leylandin jäähdyttimen pillistö on hyvin vaikea korjattava, suosittelen uudelleen kennotusta tai uutta jäähdytintä.
Vesipumpun alta kannattaa tarkastaa ns. juorureikä, joskus vuoto tulee sieltä.
Vesipumpun alta kannattaa tarkastaa ns. juorureikä, joskus vuoto tulee sieltä.
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
ja vielä kolmannen polven poikamies
Syyläri oli irti ja sitä koeponnistelin niin ainakaan isoja vuotoja ei ole. Lämmetessä ehkä joitain..
Suurin vuoto löytyi nyt ainakin vesipumpusta joka on todella väljä eli uusi paikalleen ja katsotaan uusiksi.
Suurin vuoto löytyi nyt ainakin vesipumpusta joka on todella väljä eli uusi paikalleen ja katsotaan uusiksi.