Leyland 384

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

260z
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Tammi 2008, 14:03

23 Tammi 2008, 14:11

Olen ostamassa traktoria melko kevyeen pihakäyttöön. Onko tällainen Leyland 384 kuinka luotettava laite?

Mitä näin noviisina täytyisi tarkastaa kyseisestä vehkeestä? Mitä mahtaa olla tyyppivikoja, joita syynätä?

Kiitoksia jo etukäteen tiedoista.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

23 Tammi 2008, 18:36

No yhden nuffieldin ostaneena tiedän jo jotain (perustekniikka pitkälti nuffieldia leylandissakin)

Katso toki moottorin kunto, Leyland (BMC) moottori käy nätisti ja tasaiseen varsinkin tyhjäkäynnillä ääni on sellainen "NUFNUFNUFNUF...." :lol: eli varsin pehmeä ja miellyttävä korvalle.
Kun menet konetta ostamaan, kokeile pakosarja -> jos lämmin niin konetta on siirretty jottei kylmäkäynnistysominaisuuksia voi tarkistaa, ja todennäköistä on että kone on joko a) väljä, b) kansi, polttoainelaitteet tahi venttiilit vialliset tai sitten siinä on jotakin muuta vikaa, ettei se lähde käyntiin.
Aja moottori lämpimäksi ja katso huohotus, vuodot ja myös lämpöisenä starttaus.
BMC perustainen leyland kone on kyllä kunnossa ollessaan todella nöyrä lähtemään käyntiin ilman imusarjahehkuakin jos vain on kunnossa.
Kannattaa katsoa myös ruiskutuspumppu päällisin puolin, jottei vuotoja näy JA että roppujen kohdalla ei ole "pikisinettiä", vaan että pumpun öljyt on todella vaihdettu. Monelta se unohtuu tekemättä.

No se moottorista, voimansiirron kimppuun:

Aloittelija ei saa leylandin vaihteita liikkeessä päälle, ne ovat synkronoimattomat ja vaativat ylöspäin vaihtaessa tuplapoljennan ja alaspäin saman + välikaasun, joten siitä elä huolehdi. Muuten vaihteiston tulisi olla suht. täsmällinen, ei sitten mitään autoluokan täsmällisyyttä muttei myöskään "arvomme seuraavan vaihteen" tyylistä. Vaihteisto ei saa meluta eri vaihteilla kauhean paljon, leylandin vaihteisto on suht. "äänetön" näin alunperin valmettimiehen korvaan. Kokeile joka vaihdetta ja aja pumppaamalla kaasua, jos sieltä on joku ratas todella loppu niin kyllä se sitten antaa merkin ja pukkaa vaihteen pois päältä. Pakkiratas näissä taitaa olla heikoin lenkki.

Kytkimestä: Jos malli on kaksoiskytkimellä varustettu (vaihteiston vasemman kyljen vieressä on sellainen käsijarruvivun tyylinen vipu) niin tarkasta että se toimii ja irroittaa hydraulipumpun&voa:n. Leylandissa kun se hydraulipumppu on siellä perärepussa ja saa voimansa vaihteiston kautta, näin ollen yksöiskytkinmallissa ei nostolaite toimi ajokytkin pohjaanpainettuna. Hydrauliikka laitetaan päälle vivulla joka on penkin vasemmalla puolella melkein selkänojan tuntumassa siinä alhaalla. Ensin on OFF, eli kaikki poissa, sitten HYD: eli hydrauliikka päällä ja kolmas asento on HYD/PTO, eli myös ulos-otto on päällä.

Tarkasta hydrauliikan toimivuus, eli pyydä laitettavaksi mahdollisimman suurikokoinen työkone perään ja kokeile jaksaako se sen nostaa (huom. aja traktori sitäennen lämpimäksi). Jos pystyt niin kokeile jotakin ulos-ottokäyttöistä konetta, näissä on monesti kulutettu ulos-oton akselin sisäboorit rikki ja se on hiukan kalliimpi teetätettävä/ostettava osa.

Kopista ei kannata juuri välittää, se meluaa niinkuin siihenaikaan on muutkin melunneet, sähköt usein ei toimi mutta ne on yksinkertaiset ja suht edulliset korjata: Startti: 170€ (ja se kannattaa korjauttaa se originelli), laturi: 40-70€, valot muutaman kympin, johtoa tms... eli noin 400€ saa jo koko sähköt uuteen uskoon, lukuunottamatta akkuja.

Siihen saa varautua että näissä vanhemmissa on aina jotakin pientä, ne merkkaa reviirinsä, siirtopumpun kalvoa menee, poltinta palaa, löpöäkin palaa :shock: ja varsinkin naisväki ihmettelee, että taasko sää siihen öljyä kannat :lol:


Mutta jos se sinusta tuntuu hyvältä niin osta pois ja tervetuloa joukkoon sankkaan :wink:

Ps. vilkaise vielä pikaohje täältä: http://www.nuhvi.net/nuffield/index.php?sivu=osto-opas
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
260z
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Tammi 2008, 14:03

24 Tammi 2008, 10:35

Kiitokset hyvistä vinkeistä.

Tarkoitus olisi huomenna ehtiä yllärivisiitille katsomaan traktoria. Näin ollen ei myyjä kerkiä lämmittämään sitä suotta.
384
Vitos -nuffisti
Viestit: 42
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 10:46
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

24 Tammi 2008, 12:01

260z kirjoitti:Kiitokset hyvistä vinkeistä.

Tarkoitus olisi huomenna ehtiä yllärivisiitille katsomaan traktoria. Näin ollen ei myyjä kerkiä lämmittämään sitä suotta.
pitääkin laittaa kone heti aamusta tulille
260z
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Tammi 2008, 14:03

24 Tammi 2008, 14:02

Laita pois, mutta en aikonut kyllä 500 km ajaa pihatraktorin perässä :)
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

26 Tammi 2008, 20:30

Noista masterin antamista ostovinkeistä ja pakosarjan kokeilemisista tuli vaan mieleen että itse en kyllä menis kokeilemaan ensiksi sieltä :wink:

Ei ole välttämättä viisasta koskea kuumaan pakosarjaan ja monesti se kylmeneekin aika nopeasti eikä anna luotettavaa tulosta vaan itse kokeilisin termostaattikotelon alaosaa ja öljynsuodattimen koteloa sillä öljyt pysyvät pidenpään lämpimänä pakkasella kuin pakosarja.

Ja eihän tuota naisväkeäkään parane mennä ihan mistävaan kopeloimaan siinä voi polttaa näppinsä saada päinnäköä tai vihaisia katseita ainakin :lol:
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

26 Tammi 2008, 22:06

automies560 kirjoitti:Noista masterin antamista ostovinkeistä ja pakosarjan kokeilemisista tuli vaan mieleen että itse en kyllä menis kokeilemaan ensiksi sieltä :wink:


Ja eihän tuota naisväkeäkään parane mennä ihan mistävaan kopeloimaan siinä voi polttaa näppinsä saada päinnäköä tai vihaisia katseita ainakin :lol:
tarkoitatkos ettei parane mennä jakopäätä ekaksi koittamaan :wink:
Mukana kuin peräpukama!
Tammi
Nuhvitietäjä
Viestit: 442
Liittynyt: 19 Marras 2007, 00:23
Paikkakunta: Nunnanlahti

27 Tammi 2008, 15:12

Päteekö tässäkin tapauksessa (traktorin osto) se sama vanhan miehen neuvo aran miehen akan otosta. :?:
Kahta en vaihtais, toinen on. ...
ja vielä kolmannen polven poikamies
Vastaa Viestiin