Olen ostamassa traktoria melko kevyeen pihakäyttöön. Onko tällainen Leyland 384 kuinka luotettava laite?
Mitä näin noviisina täytyisi tarkastaa kyseisestä vehkeestä? Mitä mahtaa olla tyyppivikoja, joita syynätä?
Kiitoksia jo etukäteen tiedoista.
Leyland 384
Valvoja: automies560
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
No yhden nuffieldin ostaneena tiedän jo jotain (perustekniikka pitkälti nuffieldia leylandissakin)
Katso toki moottorin kunto, Leyland (BMC) moottori käy nätisti ja tasaiseen varsinkin tyhjäkäynnillä ääni on sellainen "NUFNUFNUFNUF...." eli varsin pehmeä ja miellyttävä korvalle.
Kun menet konetta ostamaan, kokeile pakosarja -> jos lämmin niin konetta on siirretty jottei kylmäkäynnistysominaisuuksia voi tarkistaa, ja todennäköistä on että kone on joko a) väljä, b) kansi, polttoainelaitteet tahi venttiilit vialliset tai sitten siinä on jotakin muuta vikaa, ettei se lähde käyntiin.
Aja moottori lämpimäksi ja katso huohotus, vuodot ja myös lämpöisenä starttaus.
BMC perustainen leyland kone on kyllä kunnossa ollessaan todella nöyrä lähtemään käyntiin ilman imusarjahehkuakin jos vain on kunnossa.
Kannattaa katsoa myös ruiskutuspumppu päällisin puolin, jottei vuotoja näy JA että roppujen kohdalla ei ole "pikisinettiä", vaan että pumpun öljyt on todella vaihdettu. Monelta se unohtuu tekemättä.
No se moottorista, voimansiirron kimppuun:
Aloittelija ei saa leylandin vaihteita liikkeessä päälle, ne ovat synkronoimattomat ja vaativat ylöspäin vaihtaessa tuplapoljennan ja alaspäin saman + välikaasun, joten siitä elä huolehdi. Muuten vaihteiston tulisi olla suht. täsmällinen, ei sitten mitään autoluokan täsmällisyyttä muttei myöskään "arvomme seuraavan vaihteen" tyylistä. Vaihteisto ei saa meluta eri vaihteilla kauhean paljon, leylandin vaihteisto on suht. "äänetön" näin alunperin valmettimiehen korvaan. Kokeile joka vaihdetta ja aja pumppaamalla kaasua, jos sieltä on joku ratas todella loppu niin kyllä se sitten antaa merkin ja pukkaa vaihteen pois päältä. Pakkiratas näissä taitaa olla heikoin lenkki.
Kytkimestä: Jos malli on kaksoiskytkimellä varustettu (vaihteiston vasemman kyljen vieressä on sellainen käsijarruvivun tyylinen vipu) niin tarkasta että se toimii ja irroittaa hydraulipumpun&voa:n. Leylandissa kun se hydraulipumppu on siellä perärepussa ja saa voimansa vaihteiston kautta, näin ollen yksöiskytkinmallissa ei nostolaite toimi ajokytkin pohjaanpainettuna. Hydrauliikka laitetaan päälle vivulla joka on penkin vasemmalla puolella melkein selkänojan tuntumassa siinä alhaalla. Ensin on OFF, eli kaikki poissa, sitten HYD: eli hydrauliikka päällä ja kolmas asento on HYD/PTO, eli myös ulos-otto on päällä.
Tarkasta hydrauliikan toimivuus, eli pyydä laitettavaksi mahdollisimman suurikokoinen työkone perään ja kokeile jaksaako se sen nostaa (huom. aja traktori sitäennen lämpimäksi). Jos pystyt niin kokeile jotakin ulos-ottokäyttöistä konetta, näissä on monesti kulutettu ulos-oton akselin sisäboorit rikki ja se on hiukan kalliimpi teetätettävä/ostettava osa.
Kopista ei kannata juuri välittää, se meluaa niinkuin siihenaikaan on muutkin melunneet, sähköt usein ei toimi mutta ne on yksinkertaiset ja suht edulliset korjata: Startti: 170€ (ja se kannattaa korjauttaa se originelli), laturi: 40-70€, valot muutaman kympin, johtoa tms... eli noin 400€ saa jo koko sähköt uuteen uskoon, lukuunottamatta akkuja.
Siihen saa varautua että näissä vanhemmissa on aina jotakin pientä, ne merkkaa reviirinsä, siirtopumpun kalvoa menee, poltinta palaa, löpöäkin palaa ja varsinkin naisväki ihmettelee, että taasko sää siihen öljyä kannat
Mutta jos se sinusta tuntuu hyvältä niin osta pois ja tervetuloa joukkoon sankkaan
Ps. vilkaise vielä pikaohje täältä: http://www.nuhvi.net/nuffield/index.php?sivu=osto-opas
Katso toki moottorin kunto, Leyland (BMC) moottori käy nätisti ja tasaiseen varsinkin tyhjäkäynnillä ääni on sellainen "NUFNUFNUFNUF...." eli varsin pehmeä ja miellyttävä korvalle.
Kun menet konetta ostamaan, kokeile pakosarja -> jos lämmin niin konetta on siirretty jottei kylmäkäynnistysominaisuuksia voi tarkistaa, ja todennäköistä on että kone on joko a) väljä, b) kansi, polttoainelaitteet tahi venttiilit vialliset tai sitten siinä on jotakin muuta vikaa, ettei se lähde käyntiin.
Aja moottori lämpimäksi ja katso huohotus, vuodot ja myös lämpöisenä starttaus.
BMC perustainen leyland kone on kyllä kunnossa ollessaan todella nöyrä lähtemään käyntiin ilman imusarjahehkuakin jos vain on kunnossa.
Kannattaa katsoa myös ruiskutuspumppu päällisin puolin, jottei vuotoja näy JA että roppujen kohdalla ei ole "pikisinettiä", vaan että pumpun öljyt on todella vaihdettu. Monelta se unohtuu tekemättä.
No se moottorista, voimansiirron kimppuun:
Aloittelija ei saa leylandin vaihteita liikkeessä päälle, ne ovat synkronoimattomat ja vaativat ylöspäin vaihtaessa tuplapoljennan ja alaspäin saman + välikaasun, joten siitä elä huolehdi. Muuten vaihteiston tulisi olla suht. täsmällinen, ei sitten mitään autoluokan täsmällisyyttä muttei myöskään "arvomme seuraavan vaihteen" tyylistä. Vaihteisto ei saa meluta eri vaihteilla kauhean paljon, leylandin vaihteisto on suht. "äänetön" näin alunperin valmettimiehen korvaan. Kokeile joka vaihdetta ja aja pumppaamalla kaasua, jos sieltä on joku ratas todella loppu niin kyllä se sitten antaa merkin ja pukkaa vaihteen pois päältä. Pakkiratas näissä taitaa olla heikoin lenkki.
Kytkimestä: Jos malli on kaksoiskytkimellä varustettu (vaihteiston vasemman kyljen vieressä on sellainen käsijarruvivun tyylinen vipu) niin tarkasta että se toimii ja irroittaa hydraulipumpun&voa:n. Leylandissa kun se hydraulipumppu on siellä perärepussa ja saa voimansa vaihteiston kautta, näin ollen yksöiskytkinmallissa ei nostolaite toimi ajokytkin pohjaanpainettuna. Hydrauliikka laitetaan päälle vivulla joka on penkin vasemmalla puolella melkein selkänojan tuntumassa siinä alhaalla. Ensin on OFF, eli kaikki poissa, sitten HYD: eli hydrauliikka päällä ja kolmas asento on HYD/PTO, eli myös ulos-otto on päällä.
Tarkasta hydrauliikan toimivuus, eli pyydä laitettavaksi mahdollisimman suurikokoinen työkone perään ja kokeile jaksaako se sen nostaa (huom. aja traktori sitäennen lämpimäksi). Jos pystyt niin kokeile jotakin ulos-ottokäyttöistä konetta, näissä on monesti kulutettu ulos-oton akselin sisäboorit rikki ja se on hiukan kalliimpi teetätettävä/ostettava osa.
Kopista ei kannata juuri välittää, se meluaa niinkuin siihenaikaan on muutkin melunneet, sähköt usein ei toimi mutta ne on yksinkertaiset ja suht edulliset korjata: Startti: 170€ (ja se kannattaa korjauttaa se originelli), laturi: 40-70€, valot muutaman kympin, johtoa tms... eli noin 400€ saa jo koko sähköt uuteen uskoon, lukuunottamatta akkuja.
Siihen saa varautua että näissä vanhemmissa on aina jotakin pientä, ne merkkaa reviirinsä, siirtopumpun kalvoa menee, poltinta palaa, löpöäkin palaa ja varsinkin naisväki ihmettelee, että taasko sää siihen öljyä kannat
Mutta jos se sinusta tuntuu hyvältä niin osta pois ja tervetuloa joukkoon sankkaan
Ps. vilkaise vielä pikaohje täältä: http://www.nuhvi.net/nuffield/index.php?sivu=osto-opas
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
pitääkin laittaa kone heti aamusta tulille260z kirjoitti:Kiitokset hyvistä vinkeistä.
Tarkoitus olisi huomenna ehtiä yllärivisiitille katsomaan traktoria. Näin ollen ei myyjä kerkiä lämmittämään sitä suotta.
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Noista masterin antamista ostovinkeistä ja pakosarjan kokeilemisista tuli vaan mieleen että itse en kyllä menis kokeilemaan ensiksi sieltä
Ei ole välttämättä viisasta koskea kuumaan pakosarjaan ja monesti se kylmeneekin aika nopeasti eikä anna luotettavaa tulosta vaan itse kokeilisin termostaattikotelon alaosaa ja öljynsuodattimen koteloa sillä öljyt pysyvät pidenpään lämpimänä pakkasella kuin pakosarja.
Ja eihän tuota naisväkeäkään parane mennä ihan mistävaan kopeloimaan siinä voi polttaa näppinsä saada päinnäköä tai vihaisia katseita ainakin
Ei ole välttämättä viisasta koskea kuumaan pakosarjaan ja monesti se kylmeneekin aika nopeasti eikä anna luotettavaa tulosta vaan itse kokeilisin termostaattikotelon alaosaa ja öljynsuodattimen koteloa sillä öljyt pysyvät pidenpään lämpimänä pakkasella kuin pakosarja.
Ja eihän tuota naisväkeäkään parane mennä ihan mistävaan kopeloimaan siinä voi polttaa näppinsä saada päinnäköä tai vihaisia katseita ainakin
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
tarkoitatkos ettei parane mennä jakopäätä ekaksi koittamaanautomies560 kirjoitti:Noista masterin antamista ostovinkeistä ja pakosarjan kokeilemisista tuli vaan mieleen että itse en kyllä menis kokeilemaan ensiksi sieltä
Ja eihän tuota naisväkeäkään parane mennä ihan mistävaan kopeloimaan siinä voi polttaa näppinsä saada päinnäköä tai vihaisia katseita ainakin
Mukana kuin peräpukama!