Mikä teki Leylandista suositun?
Valvoja: automies560
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 49
- Liittynyt: 24 Joulu 2007, 10:16
- Konekalustoani: Leyland 702synchro vm81+3kpl autoja+ym. roinaa
Elikkäs aloitan aiheen Nuffieldmasterin tapaan tuolta nuffi foorumilta. Miksi leyland on hyvä? Mikä teki siitä suositun omana aikanaan? Hinta, vai ne samat ominaisuudet jotka olivat aikanansa myös nuffieldeissa? Käsittääkseni leyland oli 70-luvulla aikaansa jäljessä mutta kuitenkin saavutti suomessa koko historiansa ajan suurta suosiota ja itse henk.koht pidän leukkua todella hyvänä traktorina, joten kaikki risut ja ruusut tänne
Meillä ei ole koskaan ole ollut Leylandia, joten vastaan senvuoksi näin.
Nuffieldit, ensin Universal, sitten Four ja 10-60 pystyivät kaikkeen senaikaiseen työhön. Kaksi viimeisintä hankki maineensa peräkärrin veturina pöllinajossa ja pellonteossa. Välillä isot pojat tekivät remonttia. Pöllinajo loppui taktorilla -60 luvun lopulla. Nuhvi siirtyi maatalouskäyttöön.
Muille käyttäjille alkoi tulla Pyöreänokkaisisa 4/65:a ja Leylandeja. Vähän väliä joltain oli vedet ja öljyt sekaisin, termostaatti heitettiin mäkeen, jne... Toisilla traktori kesti, toisilla ei. Vanhat Keskon asiakkaat ostivat vielä Leylandeja, mutta monet heistä siirtyivät epätasaisen laadun vuoksi Zetkaan, Valmettiin....
Kotimainen oli jo -70 luvun alussa traktorimarkkinoilla monella tavalla edelläkävijä. Voorti ja Verkukin olivat uudistuneet, mutta Leyland -niinkuin sanoit- alkoi olla aikaansa jäljessä. Siihen oli osasyynä perusbrittiläinen vanhoillisuus ja jääräpäisyys malliin Hatut ja Myssyt.
Nuffieldit, ensin Universal, sitten Four ja 10-60 pystyivät kaikkeen senaikaiseen työhön. Kaksi viimeisintä hankki maineensa peräkärrin veturina pöllinajossa ja pellonteossa. Välillä isot pojat tekivät remonttia. Pöllinajo loppui taktorilla -60 luvun lopulla. Nuhvi siirtyi maatalouskäyttöön.
Muille käyttäjille alkoi tulla Pyöreänokkaisisa 4/65:a ja Leylandeja. Vähän väliä joltain oli vedet ja öljyt sekaisin, termostaatti heitettiin mäkeen, jne... Toisilla traktori kesti, toisilla ei. Vanhat Keskon asiakkaat ostivat vielä Leylandeja, mutta monet heistä siirtyivät epätasaisen laadun vuoksi Zetkaan, Valmettiin....
Kotimainen oli jo -70 luvun alussa traktorimarkkinoilla monella tavalla edelläkävijä. Voorti ja Verkukin olivat uudistuneet, mutta Leyland -niinkuin sanoit- alkoi olla aikaansa jäljessä. Siihen oli osasyynä perusbrittiläinen vanhoillisuus ja jääräpäisyys malliin Hatut ja Myssyt.
Työn iloa ja onnistumisen riemua vahvalla kotimaisella.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Voin kertoa hieman kuultuja tarinoita tältä suunnalta suomea.
Kesällä tuolla kylillä nuffilla ajellessa kuuli monta tarinaa. Nuffia kehuttiin kuinka hyvä traktori se oli, mutta aina keskustelujen siirtyessä leylandiin muuttui puheenaiheet suuriin remontteihin, työväentaisteluun englannissa, laatuongelmiin tms tms. Monikaan ei leylandia ole kehunut, tosin toiset ovat niillä pärjänneet mainiosti, toisilla se on ollut rikki jatkuvaan.
Eräs tuttavani kehui aikoinaan omistamaansa 384:sta, jossa ainoana ongelmana oli ollut 15 vuoden työhistorian aikana nostolaitteen surullisen kuuluisan lukkosokan irtoaminen seurauksineen ja perän jumiutuminen laakeririkon takia. Naapurissa taasen oli ollut 472 jossa oli ollut ongelmia kytkimen kanssa tuon tuosta.
Monilla on selvä mielipide, että NUFFI on TRAKTORI ja Leyland pelkkä ongelmainen lelu. Joskus kysyin isältäni miksi he olivat vuonna 72 valinneet valmetin, no fordia ei ollut saatavilla lähettyvillä, ja leylandin ongelmat jo tiedettiin. Sanoi suoraan että leylandi on paska traktori
Toiset niillä tosiaan ovat työt tehneet, toiset eivät pääse etes pellolle asti ilman remppaa. Itse aion kyllä leylandin seuraavana traktorina ostaa kunhan sellainen sopiva kohdalle sattuu.
Leylandin laatuongelmista olen kyllä kuullut paljonkin! Mm. eräs opettaja valtimon koululta muisteli kun heidän 272 UM kaivurista oli katkennut vetoakseli. Uutta akselia sovittaessa se ei ollut mennyt paikoilleen, olivat ihmetelleet jotta johan on piru. Lopulta olivat löytäneet vian: Sorvari oli sorvannut akselin mittaansa vain noin 20 cm matkalta ja päättänyt työnsä siihen Olikohan viikonloppu alkanut, tahi työvuoro loppunut...
Kesällä tuolla kylillä nuffilla ajellessa kuuli monta tarinaa. Nuffia kehuttiin kuinka hyvä traktori se oli, mutta aina keskustelujen siirtyessä leylandiin muuttui puheenaiheet suuriin remontteihin, työväentaisteluun englannissa, laatuongelmiin tms tms. Monikaan ei leylandia ole kehunut, tosin toiset ovat niillä pärjänneet mainiosti, toisilla se on ollut rikki jatkuvaan.
Eräs tuttavani kehui aikoinaan omistamaansa 384:sta, jossa ainoana ongelmana oli ollut 15 vuoden työhistorian aikana nostolaitteen surullisen kuuluisan lukkosokan irtoaminen seurauksineen ja perän jumiutuminen laakeririkon takia. Naapurissa taasen oli ollut 472 jossa oli ollut ongelmia kytkimen kanssa tuon tuosta.
Monilla on selvä mielipide, että NUFFI on TRAKTORI ja Leyland pelkkä ongelmainen lelu. Joskus kysyin isältäni miksi he olivat vuonna 72 valinneet valmetin, no fordia ei ollut saatavilla lähettyvillä, ja leylandin ongelmat jo tiedettiin. Sanoi suoraan että leylandi on paska traktori
Toiset niillä tosiaan ovat työt tehneet, toiset eivät pääse etes pellolle asti ilman remppaa. Itse aion kyllä leylandin seuraavana traktorina ostaa kunhan sellainen sopiva kohdalle sattuu.
Leylandin laatuongelmista olen kyllä kuullut paljonkin! Mm. eräs opettaja valtimon koululta muisteli kun heidän 272 UM kaivurista oli katkennut vetoakseli. Uutta akselia sovittaessa se ei ollut mennyt paikoilleen, olivat ihmetelleet jotta johan on piru. Lopulta olivat löytäneet vian: Sorvari oli sorvannut akselin mittaansa vain noin 20 cm matkalta ja päättänyt työnsä siihen Olikohan viikonloppu alkanut, tahi työvuoro loppunut...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- UniversalDM4
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 906
- Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00
Näissä oli monissa kotimaiset vetoakselit, eli syy voi löytyä ihan Suomalaisestakin työmoraalista Traktorin kestävyyteen vaikuttaa suuresti myös suhtautuminen laitteeseen. NS.paskaa traktoria käytetään paljon huonommin, kuin ns.hyvää. Itse tiedän yhden 384-leukun, jolla monta vuotta kylvettiin 60 hehtaaria 2,5-metrisellä Tumella varustettuna nostolaitteen aputunkilla ja rajuilla etupainoilla. Samalla traktorilla syksyisin ajettiin viljaa viljanvastaanottoon kuorma-autoista tehdyillä erilaisilla isoilla perävaunuilla (isoja traktoriin nähden). Kerraan mäntä katkesi moottorista, kun kierroksia oli lisätty runsaasti reilun matkanopeuden saavuttamiseksi. Tämä traktori on ko.tilalla vieläkin käytössä, tosin viljanajoon vaihteistoltaan "rakennettu" Puolalainen. Tässä Leukussa on 100mm männät ja koskaan ei ole 35 vuoden aikana mennyt vedet ja öljyt sekaisin. Pakkiakseli on vaihdettu pariin kertaan, ohjausniveliä vaihdettu ja jarrujen osia silloin tällöin vaihdeltu. Omistaja on vieläkin sitä mieltä, että on hyvä traktori. Halpa ostaa ja helppo itse korjata. Männän katkeamista hän piti "asentajan" syynä, kun oli säätänyt kiertämään koneen yli 3000rpm...Nuffieldmaster kirjoitti:Voin kertoa hieman kuultuja tarinoita tältä suunnalta suomea.
Kesällä tuolla kylillä nuffilla ajellessa kuuli monta tarinaa. Nuffia kehuttiin kuinka hyvä traktori se oli, mutta aina keskustelujen siirtyessä leylandiin muuttui puheenaiheet suuriin remontteihin, työväentaisteluun englannissa, laatuongelmiin tms tms. Monikaan ei leylandia ole kehunut, tosin toiset ovat niillä pärjänneet mainiosti, toisilla se on ollut rikki jatkuvaan.
Eräs tuttavani kehui aikoinaan omistamaansa 384:sta, jossa ainoana ongelmana oli ollut 15 vuoden työhistorian aikana nostolaitteen surullisen kuuluisan lukkosokan irtoaminen seurauksineen ja perän jumiutuminen laakeririkon takia. Naapurissa taasen oli ollut 472 jossa oli ollut ongelmia kytkimen kanssa tuon tuosta.
Monilla on selvä mielipide, että NUFFI on TRAKTORI ja Leyland pelkkä ongelmainen lelu. Joskus kysyin isältäni miksi he olivat vuonna 72 valinneet valmetin, no fordia ei ollut saatavilla lähettyvillä, ja leylandin ongelmat jo tiedettiin. Sanoi suoraan että leylandi on paska traktori
Toiset niillä tosiaan ovat työt tehneet, toiset eivät pääse etes pellolle asti ilman remppaa. Itse aion kyllä leylandin seuraavana traktorina ostaa kunhan sellainen sopiva kohdalle sattuu.
Leylandin laatuongelmista olen kyllä kuullut paljonkin! Mm. eräs opettaja valtimon koululta muisteli kun heidän 272 UM kaivurista oli katkennut vetoakseli. Uutta akselia sovittaessa se ei ollut mennyt paikoilleen, olivat ihmetelleet jotta johan on piru. Lopulta olivat löytäneet vian: Sorvari oli sorvannut akselin mittaansa vain noin 20 cm matkalta ja päättänyt työnsä siihen Olikohan viikonloppu alkanut, tahi työvuoro loppunut...
Sehän menee niin, että kun Leylandista etulamppu sammuu, niin ne on niitä englantilaisten jatkuvia sähkövikoja ja Valmetista kun lakkaa nostolaitteet pelaamasta, kun kaikki sähköt on sekaisin, niin on varmaan vähän liittimeen päässyt kosteutta Kukaan muu ei traktorin hyvyyteen tai huonouteen mielästäni vaikuta yhtä paljon, kuin omistaja/huoltaja...
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
No olen tässä täysin samaa mieltä kuin edellä lukee ja sama pätee Leylandiin kuin myös Zetoriinkin eli edullinen hankkia edulliset varaosat joiden saatavuus hyvä.
Ja oikein käytettynä ja hyvin ja säännöllisesti huollettuna luotettava ja kestävä kone jossa on pienet murheet kun vertaa esim JD.hen jossa varaosien hinta ja saatavuus aivan eriluokkaa.
Ja tuossa uudessa koneviestissä kerrotaankin että uusien Zetorien maahantuonti ja myynti on siirtynyt osaaviin käsiin, eli onnea ja menestystä heille
Ja oikein käytettynä ja hyvin ja säännöllisesti huollettuna luotettava ja kestävä kone jossa on pienet murheet kun vertaa esim JD.hen jossa varaosien hinta ja saatavuus aivan eriluokkaa.
Ja tuossa uudessa koneviestissä kerrotaankin että uusien Zetorien maahantuonti ja myynti on siirtynyt osaaviin käsiin, eli onnea ja menestystä heille
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 49
- Liittynyt: 24 Joulu 2007, 10:16
- Konekalustoani: Leyland 702synchro vm81+3kpl autoja+ym. roinaa
"Traktorit ovat viimeisin aluevaltaus tämän maailman viidenneksi suurimman moottoriajoneuvovalmistajan tuotannossa. Ne ovat tuoneet Leylandin värit, sinisen ja hopean, nyt myös pelloille ja metsiin kaikkialla maailmassa, missä arvostetaan korkealaatuista insinööritaitoa ja suurtuotannon antamaa taloudellisuutta. British Leylandin pääjohtaja lordi Stokes of Leyland sanoikin suomessa vieraillessaan, että juuri insinööri taito on vienyt Leylandin maailman huipulle" Kirjasta: Eilispäivän Traktoreita
-
- Kutos -nuffisti
- Viestit: 77
- Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:49
- Konekalustoani: leyland 272 77 peugeut 306 96 mazda 626 glx 2.0 89 ford fiesta 89 lada 1200l nappiailmä suzuki pv 80cc ym koneita
- NLCF r.y jäsen Nro: 455
- Paikkakunta: suomussalmi
kyllähän seon just niin että se on kuskista kiinni. omalla lelulla 272 vm77
ajettu 14000t eikä ole edes kantta aukaistu. kyllä lelulla hommat hoituu
on koemusta muistakin. no jarrut ovat kyllä surkeat ja ohjaus kun ei
kärsi paljon maisemia katsella kun ajaa tiellä. mutta esim serkun
valumötti 605 6000t jo on kone vaihdettu ja 2kertaa kytkin. leluuni
kerran vaihdettu. ostin enoltani tuon joka ostanut uutena.
ne jotka lelua haukkuvat esim tuttuni ei ole koskaan edes ajanut ko traktorilla.
ajettu 14000t eikä ole edes kantta aukaistu. kyllä lelulla hommat hoituu
on koemusta muistakin. no jarrut ovat kyllä surkeat ja ohjaus kun ei
kärsi paljon maisemia katsella kun ajaa tiellä. mutta esim serkun
valumötti 605 6000t jo on kone vaihdettu ja 2kertaa kytkin. leluuni
kerran vaihdettu. ostin enoltani tuon joka ostanut uutena.
ne jotka lelua haukkuvat esim tuttuni ei ole koskaan edes ajanut ko traktorilla.
leyland 272
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
ja mahtava maavara metsäajoa ajatellen,kuten myös painonjakauma,ei taatusti sukella etupää edellä suohon,ja antaa vetäville pitoa,itse ainakin tykkään leukusta nimenomaan metsäajossa.ja onhan siinä VOIMAA
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
niin,56cm vetokoukusta maahan on tuossa 384sessa ainakin,ei ole esim. tuossa voortissa kuin 42cm,on vissi ero mistä kannosta menee yli
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
En nyt viitsi lähteä mittaamaan, 500m:n päässä olisi kyllä kaverilla 384 Leukku tallissa, mutta Ruattissa oli Traktor Kalenderin mittausten mukaannuhvi63 kirjoitti:niin,56cm vetokoukusta maahan on tuossa 384sessa ainakin,ei ole esim. tuossa voortissa kuin 42cm,on vissi ero mistä kannosta menee yli
"lägsta frigångshöjd utan drag" 384 Leukussa 460mm 13,6/12x36/6 takarenkailla! 40-45cm näkyisi olevan aika yleinen maavara "vakiogummeilla" monella traktorilla! Vertailun vuoksi esim. Valmetteihin 500-700-900 ilmoittavat 500mm, 1100 540mm jne.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
mitattu varmaan etuakselin alta,ei merkitystä metsäajossa. miulla tuossa 13.6/38 takaset,voortissa 16.9/34,renkaan korkeudet siis samat.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
- Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
- NLCF r.y jäsen Nro: 267
- Paikkakunta: JUUKA
kerran tae pari oon piässyt tae jootunna ajammaan leukulla ja pittää myöntee että näestä kaesakuninkaan aikasista vehkeistä oli ajo ominaesuus aivan huippu luokkaa ee juutas ies kuopissa pomppinna eekä luikerrellut kuin kyy kylymissään kevät hangilla.no sen parempoo tuttavuutta en oo sinisten kanssa millonkaa tehny ja ee kae se muita parempikkaa oo kun niitä ee joka talossa kuitenkaa oo tiällä päin
aja millä ajat mutta majorilla loput