Mikä teki Leylandista suositun?

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

27 Syys 2009, 08:13

nuhvi63 kirjoitti:mitattu varmaan etuakselin alta,ei merkitystä metsäajossa. miulla tuossa 13.6/38 takaset,voortissa 16.9/34,renkaan korkeudet siis samat.

"lägsta frigångshöjd utan drag" ruattinmurteesta härmäksi tarkoittaa juurikin vetolaitteen kohtaa!
_Leyland_
Nuhvitietäjä
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 17:39

27 Syys 2009, 14:50

tuota en kyllä usko että 500 valmetissa ois 500mm maavara. hyvä jos sattuu olemaan 400mm. ja toiseksi valmetti on niin etupainonen että viis-satasella ei oo mitään asiaa sinne mistä leukku menee.
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

27 Syys 2009, 16:41

_Leyland_ kirjoitti:tuota en kyllä usko että 500 valmetissa ois 500mm maavara. hyvä jos sattuu olemaan 400mm. ja toiseksi valmetti on niin etupainonen että viis-satasella ei oo mitään asiaa sinne mistä leukku menee.
Kohta1: Valmetin oma suomenkielinen esite: Keltainen Valmet 500, Tarttukaa rattiin! väittää kohdassa päämitat maavaraksi myöskin ruattalaisten tavoin 500mm!

Kohta2: Valmet 500 on etupainoinen kovasti Leukkuun nähden?

Leyland 384 painoa etuakselilla 1020kg 2700kg:n kok.painosta, eli käsittääkseni 1020/2700X100= 37,77% painosta silloin etuakselilla! Korjatkaa jos laskupää pettää!

Valmet 500 painoa etuakselilla 830kg 2200kg:n kok.painosta, eli käsittääkseni 830/2200x100= 37,72% painosta silloin etuakselilla!


Selvyyden vuoksi vielä, että itellä ei ole yhtään Valmettia, eikä näinollen ole tarvetta mitenkään kehua niitä!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

27 Syys 2009, 17:55

Kyllä valmetti on keulapainoinen, niin on nuhvikin (ja leukku) kunnes laitetaan jotain perään. Verratkaapa nostolaitteen kiinnityspisteiden ja koukun sijaintipistettä traktorin sivulinjassa.

Valmetilla nostaa melkoisia taakkoja nostolaitteella ilman, että keula juurikaan kevenee, isolla nuhvilla jo pelkkä potilan 2.4 metrinen äes saa keulan pomppaamaan ilmaan kytkimen rajulla nostolla, valmetti ei sitä tee!

Ehkä "kevytkeulaisuuden" tunne tulee juurikin tästä, harvoinhan traktorilla ajetaan ilman työlaitteita.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
_Leyland_
Nuhvitietäjä
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 17:39

27 Syys 2009, 18:04

kyllä juuri sen takia. meillä puut ajetaan vielä toistaiseksi reellä ja jälet ajetaan metsään ensin ja tässä on hyvä olla vaikka reki perässä sekä reikärauta nostovarsissa niin jos sattuu olemaan paljon lunta, voi pyöräyttää kettingin reen aisan alta reikärautaan kiinni ja nostaa nostolaitetta että keula nousee "lumenpäälle"

siksi vanha valmetti ei kovin hyvin sovellu metsään koska ei oo käytettävissä " vippaskonsteja" jos sattuu jäämään kiinni yms.
Örfliitti
Nuhvitietäjä
Viestit: 330
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 08:58

28 Syys 2009, 14:54

Nuffieldmaster kirjoitti:Kyllä valmetti on keulapainoinen, niin on nuhvikin (ja leukku) kunnes laitetaan jotain perään. Verratkaapa nostolaitteen kiinnityspisteiden ja koukun sijaintipistettä traktorin sivulinjassa.

Valmetilla nostaa melkoisia taakkoja nostolaitteella ilman, että keula juurikaan kevenee, isolla nuhvilla jo pelkkä potilan 2.4 metrinen äes saa keulan pomppaamaan ilmaan kytkimen rajulla nostolla, valmetti ei sitä tee!

Ehkä "kevytkeulaisuuden" tunne tulee juurikin tästä, harvoinhan traktorilla ajetaan ilman työlaitteita.
Yksi isäntä tossa käyttää Nuffin perässä Sampo SV30 äestä, tarkoittaa muistaakseni 3m:n työleveyttä (siis jokatapauksessa Potila 240 äestä suurempi) Ei silläkään kuormituksella mitään lisäpainoja vielä Nuffin nokalla tarvita ja kyllä se nokka aika hyvin ainakin siinä yksilössä alhaalla vielä pysyy!!
Kyllä traktorin nokan ylös saa pomppaaman, jos on esim. öljyyntynyt kytkin ja äkkiä päästää kytkimen ylös. Myöskin silloin, kun traktorissa alkaa olla "tehot kohallaan", nousee keula hyvinkin terhakkaasti ylös esim. isommalle vaihdettaessa jne. vaikka nostolaitteissa ei olisi mitään! Saa pelätä jopa traktorin selälleen menoakin!!

Tuo, kun joku kertoi, että Valmet 500:ssa (Leukusta poiketen) ei voisi käyttää vippakonsteja esim. yrittää nostaa jotain rekeä metsässä aisasta ketjulla, ei kyllä minulle auennut lainkaan??? Nostokykyähän Valmetin nostolaitteelle luvataan sentään 1450kg vetovarsien päässä. Jos reki ei nouse, niin pitäishän nokan nyt kuitenkin nousta, joka oli se kova pointti päästä metsässä takavedolla etenemään.
nuffiman
Proto suunnittelija
Viestit: 197
Liittynyt: 27 Marras 2007, 20:04
Paikkakunta: Noormarkku

29 Syys 2009, 09:24

joo ei ihan kans auennu toi väite ettei vallulla ois metäs vippaskonsteja :shock:
NUFFIELD UNIVERSAL FOUR
NUFFIELD 10/60 tenspeed
VALMET 1100 TURBO
AUDI 60 vm-70
SOLIFER SPEED VM-64
FARMET PROJEKTI
_Leyland_
Nuhvitietäjä
Viestit: 289
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 17:39

29 Syys 2009, 10:26

tarkoitin että kevytkeulaisissa vähempikin paino auttaa esim. nostamaan keula kuten vaikka pieni reki. tottakai on olemassa keinoja missä painolla ei ole väliä vaikka että kettinki kiinni vanteesta puuhun. sillä konstilla nousee traktori ku traktori.
Avatar
pa_turpeinen
Nuhvitietäjä
Viestit: 393
Liittynyt: 07 Maalis 2010, 07:23
Konekalustoani: case ih 4230 mx pro -98 valmet 361d -62 comanche bull2 300cc 4x4 -08 ja paljon työlaitteita 50 luvulta 90 luvulle ja lisää haetaan koko ajan
Paikkakunta: pudasjärvi

15 Maalis 2010, 20:58

kyllä se tuo leukku on paras, jos vertaa 270 leukkua vastaava tehoseen valmettiin esim 02 sarjaan niin liukkaammi rehukuorma ja soraki montusta tuolla leukulla tulee. keula tietty kevyt mutta no, tuleeha ne pulling vehkeetki nokka pystyssä. kai se on vaa sitä englantilaista ylpeyttä =)
ei riemulla rajaa ku saa leukulla ajaa
Avatar
kyppa85
Nelos -nuffisti
Viestit: 25
Liittynyt: 10 Helmi 2011, 19:58
Konekalustoani: Leyland 802, Leyland 482, Valtra N92, Kubota L5030, Valtra N141, Valtra T170, Valmet 602-2,Deutz Fahr DX 4.30 -84
NLCF r.y jäsen Nro: 337
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

06 Huhti 2013, 14:13

Siniset leukut alko varmaan 70-luvun lopulla/80-luvun alussa jäämään jälkeen monissa ominaisuuksissa, Synchro-vaihteisto nyt oli varmaan silti kiistatta aikansa parhaita.
Kyllä leylandkin hyppäs aimo harppauksen eteenpäin kun väri vaihtui keltaiseksi, oli komiaa sekuran hyttiä, aikansa luultavasti parhaita,jollei paras, märät jarrut, tehokas hydrauliikan kaksoispumppu nokalla (55l tuottto!!) Moottorit olivat hyviä, lähtivät käymään pakkasessakin ja polttoaineen kulutus oli pientä kautta aikojen, ilmeisesti. (Meillä turbot kyllä olleet hyvinkin paljon janoisempia verrattuna vaparikoneisiin.) Nostolaitteiden nostovoimatkin olivat keltaisilla ihan kilpailukykyisiä, ainakin konedatan mukaan.
Sääli asiassa oli se että juuri kun Leukku siirtyi uudelle vuosikymmenelle ja traktorit päivitettiin vastaamaan ajan vaatimuksia, merkki vaihtui Marshalliksi ja maahantuonti lopetettiin. Kyllä traktorit olis varmaan ostajansa löytänyt, jos maahantuontia olisi jatkettu. Ilmesesti Kesko karsasti traktorin toista nimenvaihdosta... Tosin olis ollut "helppoa" kyttää siirtymäaikana kaksoisnimeä Leyland-Marshall, kuten esim. Valtra Valmet.... Tosin tiedä olisko tuo ollut mahdollista. Olisihan traktorin merkkiin voinut periaatteessa lisätä Leyland jonnekin, koska moottorit olivat kuitenkin BLMC:n toimittamia.
Leyland Tractors - Synchro Goes Turbo
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

06 Huhti 2013, 14:40

Ei ole Leylandeista kokemusta, se mustakopillinen malli, käyttikö taavetti myös samaa koppia :?: hieno koppi kun vrt, 02 sarjan valluihin, eikä leukut ole keulapainoisia, vaikka jyhkeästä keulasta voisi äkkiä niin luulla. Massikat ovat mielestäni keulapainoisia möykkyjä 100 sarja, 500 sarja..
Valmet 565 oli maavara etuakselin alla 500 mm, 50 cm, eikä mielestäni, ollut kovin keulapainoinen.. :roll: :wink:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

06 Huhti 2013, 17:32

Ei ole sama ohjaamo, sama valmistaja kyllä.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Jooseppi 1
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1794
Liittynyt: 12 Tammi 2013, 15:18

06 Huhti 2013, 17:45

Nuffieldmaster kirjoitti:Ei ole sama ohjaamo, sama valmistaja kyllä.
ok :wink:
Aja millä ajat, mutta "raunilla" loput
setori8011
Vitos -nuffisti
Viestit: 44
Liittynyt: 30 Maalis 2013, 21:11
Konekalustoani: Zetor 8011
Paikkakunta: Iisalmi

06 Huhti 2013, 22:52

Olen saanut sivusta seurata muutaman Leukun elämänvaiheita, niin voin sanoa surutta nuita lujiksi koneiksi. Tarkemmin sanomatta Pohjois-Savossa 262 Lellulla kynnettiiin nelisiipisillä Fiskarssin pitkillä siivillä ja ilman etupainoja. Kyntöjälki kylläkin oli kuin oppikirjasta. Retuutettiin levittää kourakuormaimella kuivapas**kaa kuin heikkopäiset ja nuo koneet on vieläkin melko huonolla pidolla ja eikun kestävät, kun ei paremmasta tiedä. Sama kuin tuolla minun UR 2 Zetorilla tai vaikka SM sarjan Sisulla, niin toiset nuilla tekee vaikka ja mitä ja toiset eikun haaveilee. Tokkopa nuo jossakin työssä olisi aina paremmat nuo direkti Vallut yms.
Vastaa Viestiin