Leyland 255, VM74. Kaksoiskytkimen purku / säätö

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

j.raisanen
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361

15 Maalis 2024, 13:49

kytkin.jpg
Molskis ja loiskis. Minulla on koneen kanssa seuraava tilanne. Tuli koneremontin yhteydessä uusittua Leylandiin kytkin levyineen asetelmineen. Kaveri oli pääseppänä, kun kiireellä ilman ohjeita kasattiin ja toimiva siitä tulikin. Nyt vehjes tiputtaa öljyä "kytkinkopan" alapuolella olevista juorureisistä. Avasin kytkinkopan päältä ja näyttäisi siltä, että vaihdelaatikon puoleinen stefa falskaa. Hankin stefan ja nyt se pitää vaihtaa..

Sen verran tuo teettää töitä aukoessa, että hetkeen ei toista kertaa viitsisi aukoa. Kysymys kuuluukin. Onko olemassa jokin korjausopas, jossa opastetaan kytkimen purku, kasaus sekä säätö arvoineen. Ajatuksena tässä, että että osaisin purkaa oikeassa järjestyksessä, mikäli sellainen on ja sitten säätää painelaakerin/hiilen etc ja säätää kytkimen tehtaan asetuksiin..

-JR
j.raisanen
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361

15 Maalis 2024, 15:27

Lähdenkö vain tuosta VOA haarukan vasemmalla puolella olevasta koplingista aukomaan (pultattu punaiseen osaan)? Käytin konetta tuo koppa auki. "Painelaakeri" näkyy pyörivän mukana, ei varmaan tarvisi. Mihinkähän välykseen se pitäisi säätää? Muistaakseni tuossa ei ole mitään pänninkiä missään, että tohtii aukoa?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

15 Maalis 2024, 17:06

Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
j.raisanen
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361

15 Maalis 2024, 19:43

Kiitos kovasti kuvista / ohjeista. Eiköhän tämä nyt hoidu..
j.raisanen
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361

15 Maalis 2024, 20:12

Oliko tuolle painelaakerin ja asetelman välille jokin esimerkiksi rakotulkilla mitattava arvo? Tuntuu, että jos vähänkin säätää lähelle, niin se (painelaakeri) pyörii helposti mukana. Jos pyörii mukana, niin loppuuko se ennen aikojaan? Jos tuohon jättää vähänkään väliä, niin tuntuu työliike silmällä katsottuna asetelmasta todella pieneltä.. Toki se toimi reilummalla raolla..

Kuvassa sinisellä merkattu kohta.

-JR
Liitteet
k.jpg
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

16 Maalis 2024, 08:12

Nuffield Four ja Three mallien korjausohjekirjoista löytyi sinun kaipaama välyksen mitta.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... %C3%B6.pdf

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... %C3%B6.jpg
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
j.raisanen
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361

16 Maalis 2024, 15:01

Mikäli oikein ymmärsin, niin 1,5mm pitää olla tuo painehiilen ja asetelman välys.
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

16 Maalis 2024, 19:33

Olen omissa leukuissa ratkaissut tuo vaihteistopuolen vuodon, että olen tukkinut sen takemman
juorureiän pultilla. Menee useampi vuosi ennen kuin öljy saavuttaa sen tason, että ylittyy väliseinämän ja
rupeaa vuotamaan etumaisesta juorusta, siinä vaiheessa tyhjentää, niin taasen on kuiva monta vuotta.
Siinä kun on aika olematon se stefa, niin sen vaihdossa ei oikeen ole mieltä, kun vuoto alkaa kuitenkin
melko pian, siksi suosittelen tuossa ylempänä olevaa korjausta.
j.raisanen
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361

17 Maalis 2024, 09:18

Edellä mainittu kuulostaa näppärältä konstilta. Minulla tuo vaihdelaatikon/akselin huulitiiviste (stefa) vuosi niin paljon, että öljyä liikkui myös voimalinjaa/holkkeja pitkin etummaisellekin juorureiälle. Tosin pääasiassa tiputti taaemmasta juorusta ja silloin tällöin etummaisesta..

Vaihdoin jo huulitiivisteen. Pitää vielä tiskata tuo kytkinkoppa ja kasata. Jos vielä vuotaa jostakin, niin laitan ruuvin taaempaan juoruun. Voihan se vanha kone vuotaa vielä tasotiivisteidenkin välistä. Sepä ei sitten häiritse, kun ei ole vaaraa, että öljy kulkee voimalinjaa pitkin kytkimelle. Se 50v vanha huulitiiviste oli ihan korppua ja oletettavasti siihen laakerille tulee kunnolla roiskevoitelua ja ehkä hiukan öljynpainetta, kun vuoti ihan huolella..
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

17 Maalis 2024, 11:47

j.raisanen kirjoitti: 16 Maalis 2024, 15:01 Mikäli oikein ymmärsin, niin 1,5mm pitää olla tuo painehiilen ja asetelman välys.
Näin on.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
j.raisanen
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361

17 Maalis 2024, 18:12

Vaihdoin tosiaan "stefan", mutta nyt rupesi hikoiluttamaan. Tuossa kuvassa näkyy punaisella merkattuna vaihdettu stefa. Nyt kysymys kuuluukin, että onko tuolla VOA:n ja varsinaisen vetoakselin välissä jokin tiiviste (kohta merkattu sinisellä). Koitin kurkkia sinne akseleiden väliin, siis tuonne, jonka päälle holkki vedetään. Mielestäni näytti kuivalta. En kuitenkaan saanut näkyviin sieltä tiivistettä..
j.raisanen
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361

17 Maalis 2024, 18:13

Ja tässä vielä kuva
Liitteet
kuva.jpg
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

17 Maalis 2024, 19:33

Osakuvasto kyseisestä kotelosta.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... kotelo.pdf < osaluettelo
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
j.raisanen
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361

17 Maalis 2024, 19:46

Kiitos kuvasta. Mielestäni tuolla ei ole mitään tiivistettä. Mikäli oikein ymmärsin, niin osa 33 on minun valokuvassa näkyvä sisempi akseli eli vetoakseli. En kyllä edelleenkään hahmota tuon tiivistystä..
j.raisanen
Nelos -nuffisti
Viestit: 22
Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361

19 Maalis 2024, 20:11

Jäin hieman jumiin tämän kytkimen säädön kanssa. Ymmärsinkö oikein seuraavan? Kun painetaan kytkimen painehiili vastinpintaan, niin nuo punaisella merkatut "säätötangot" vetävät ajokytkimen asetelman irti levystä ja kytkin irroittaa?. Onko niissä säätö sen takia, että tangoilla säädetään painehiilen ja vastinpinnan välys joka kohdalta samaksi vai miksi? Eli ikään kuin paininpinnan suoruus. Onko jokin muu tarkoitus tai säätöarvo?

Tässä ei ole hydraulista työsylinteriä, niin painehiilen ja vastinpinnan varsinainenvälys säädetään kuitenkin ymmärtääkseni kytkinpolkimen tangon molemmissa päissä olevista säädöistä?
Liitteet
vaihdelaatikko.jpg
Vastaa Viestiin