Leyland 255, VM74. Kaksoiskytkimen purku / säätö
Valvoja: automies560
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
Sen verran tuo teettää töitä aukoessa, että hetkeen ei toista kertaa viitsisi aukoa. Kysymys kuuluukin. Onko olemassa jokin korjausopas, jossa opastetaan kytkimen purku, kasaus sekä säätö arvoineen. Ajatuksena tässä, että että osaisin purkaa oikeassa järjestyksessä, mikäli sellainen on ja sitten säätää painelaakerin/hiilen etc ja säätää kytkimen tehtaan asetuksiin..
-JR
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
Lähdenkö vain tuosta VOA haarukan vasemmalla puolella olevasta koplingista aukomaan (pultattu punaiseen osaan)? Käytin konetta tuo koppa auki. "Painelaakeri" näkyy pyörivän mukana, ei varmaan tarvisi. Mihinkähän välykseen se pitäisi säätää? Muistaakseni tuossa ei ole mitään pänninkiä missään, että tohtii aukoa?
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuossapa kaksoiskytkimen korjausohjeita.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... kasaus.pdf
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... orjaus.pdf
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... kasaus.pdf
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... orjaus.pdf
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
Kiitos kovasti kuvista / ohjeista. Eiköhän tämä nyt hoidu..
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
Oliko tuolle painelaakerin ja asetelman välille jokin esimerkiksi rakotulkilla mitattava arvo? Tuntuu, että jos vähänkin säätää lähelle, niin se (painelaakeri) pyörii helposti mukana. Jos pyörii mukana, niin loppuuko se ennen aikojaan? Jos tuohon jättää vähänkään väliä, niin tuntuu työliike silmällä katsottuna asetelmasta todella pieneltä.. Toki se toimi reilummalla raolla..
Kuvassa sinisellä merkattu kohta.
-JR
Kuvassa sinisellä merkattu kohta.
-JR
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Nuffield Four ja Three mallien korjausohjekirjoista löytyi sinun kaipaama välyksen mitta.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... %C3%B6.pdf
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... %C3%B6.jpg
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... %C3%B6.pdf
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... %C3%B6.jpg
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
Mikäli oikein ymmärsin, niin 1,5mm pitää olla tuo painehiilen ja asetelman välys.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 376
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Olen omissa leukuissa ratkaissut tuo vaihteistopuolen vuodon, että olen tukkinut sen takemman
juorureiän pultilla. Menee useampi vuosi ennen kuin öljy saavuttaa sen tason, että ylittyy väliseinämän ja
rupeaa vuotamaan etumaisesta juorusta, siinä vaiheessa tyhjentää, niin taasen on kuiva monta vuotta.
Siinä kun on aika olematon se stefa, niin sen vaihdossa ei oikeen ole mieltä, kun vuoto alkaa kuitenkin
melko pian, siksi suosittelen tuossa ylempänä olevaa korjausta.
juorureiän pultilla. Menee useampi vuosi ennen kuin öljy saavuttaa sen tason, että ylittyy väliseinämän ja
rupeaa vuotamaan etumaisesta juorusta, siinä vaiheessa tyhjentää, niin taasen on kuiva monta vuotta.
Siinä kun on aika olematon se stefa, niin sen vaihdossa ei oikeen ole mieltä, kun vuoto alkaa kuitenkin
melko pian, siksi suosittelen tuossa ylempänä olevaa korjausta.
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
Edellä mainittu kuulostaa näppärältä konstilta. Minulla tuo vaihdelaatikon/akselin huulitiiviste (stefa) vuosi niin paljon, että öljyä liikkui myös voimalinjaa/holkkeja pitkin etummaisellekin juorureiälle. Tosin pääasiassa tiputti taaemmasta juorusta ja silloin tällöin etummaisesta..
Vaihdoin jo huulitiivisteen. Pitää vielä tiskata tuo kytkinkoppa ja kasata. Jos vielä vuotaa jostakin, niin laitan ruuvin taaempaan juoruun. Voihan se vanha kone vuotaa vielä tasotiivisteidenkin välistä. Sepä ei sitten häiritse, kun ei ole vaaraa, että öljy kulkee voimalinjaa pitkin kytkimelle. Se 50v vanha huulitiiviste oli ihan korppua ja oletettavasti siihen laakerille tulee kunnolla roiskevoitelua ja ehkä hiukan öljynpainetta, kun vuoti ihan huolella..
Vaihdoin jo huulitiivisteen. Pitää vielä tiskata tuo kytkinkoppa ja kasata. Jos vielä vuotaa jostakin, niin laitan ruuvin taaempaan juoruun. Voihan se vanha kone vuotaa vielä tasotiivisteidenkin välistä. Sepä ei sitten häiritse, kun ei ole vaaraa, että öljy kulkee voimalinjaa pitkin kytkimelle. Se 50v vanha huulitiiviste oli ihan korppua ja oletettavasti siihen laakerille tulee kunnolla roiskevoitelua ja ehkä hiukan öljynpainetta, kun vuoti ihan huolella..
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Näin on.j.raisanen kirjoitti: ↑16 Maalis 2024, 15:01 Mikäli oikein ymmärsin, niin 1,5mm pitää olla tuo painehiilen ja asetelman välys.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
Vaihdoin tosiaan "stefan", mutta nyt rupesi hikoiluttamaan. Tuossa kuvassa näkyy punaisella merkattuna vaihdettu stefa. Nyt kysymys kuuluukin, että onko tuolla VOA:n ja varsinaisen vetoakselin välissä jokin tiiviste (kohta merkattu sinisellä). Koitin kurkkia sinne akseleiden väliin, siis tuonne, jonka päälle holkki vedetään. Mielestäni näytti kuivalta. En kuitenkaan saanut näkyviin sieltä tiivistettä..
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Osakuvasto kyseisestä kotelosta.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... kotelo.pdf < osaluettelo
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... kotelo.pdf < osaluettelo
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
Kiitos kuvasta. Mielestäni tuolla ei ole mitään tiivistettä. Mikäli oikein ymmärsin, niin osa 33 on minun valokuvassa näkyvä sisempi akseli eli vetoakseli. En kyllä edelleenkään hahmota tuon tiivistystä..
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
Jäin hieman jumiin tämän kytkimen säädön kanssa. Ymmärsinkö oikein seuraavan? Kun painetaan kytkimen painehiili vastinpintaan, niin nuo punaisella merkatut "säätötangot" vetävät ajokytkimen asetelman irti levystä ja kytkin irroittaa?. Onko niissä säätö sen takia, että tangoilla säädetään painehiilen ja vastinpinnan välys joka kohdalta samaksi vai miksi? Eli ikään kuin paininpinnan suoruus. Onko jokin muu tarkoitus tai säätöarvo?
Tässä ei ole hydraulista työsylinteriä, niin painehiilen ja vastinpinnan varsinainenvälys säädetään kuitenkin ymmärtääkseni kytkinpolkimen tangon molemmissa päissä olevista säädöistä?
Tässä ei ole hydraulista työsylinteriä, niin painehiilen ja vastinpinnan varsinainenvälys säädetään kuitenkin ymmärtääkseni kytkinpolkimen tangon molemmissa päissä olevista säädöistä?