Tervehdys,
Tuli hommattua kakkostraktoriksi aika huonossa kunnossa ollut Leyland 255. Moottori sekä kytkin tuli tehtyä täysin "ylös", ohjaustehostimen välykset poistin ja alkaa olemaan ajollensa aika mukava.
Vielä kuitenkin on laittamista ja brobleema on seuraava. Nostolaite on hidas ja potee voimattomuutta. Kuution säkki märkiä klapuja, arviolta 600kg ei nouse maasta. Myöskään kuormitustilanteessa varo ei äännä. Ymmärtääkseni pitäisi ääntää ihan tyhjänäkin nostettaessa nostolaite max korkeuteen, pitääkö? Tästä päättelin, että jokin paikka hydrauliikassa päästää läpi. Kuuklen mukaan nostosylinterin männässä on 3kpl teräksisiä männän renkaita. Voiko nuo mennä niin väljäksi, että tapahtuisi näin, vai olisiko jokin kara niin kulunut?
Laitoin kippiliittimeen painemittarin, niin kippiliittimestä mitattuna paineet on vajaa 150bar ja varo ääntää, kuten pitääkin. Tästä päättelin, että pumppu voisi olla vielä työkunnossa, varon jousi hieman löysä, tilanne parantunee kiristämällä. Toki tuo pelkkä paine ei kerro tilavuusvirtaa.
Apu olisi nyt tarpeen, ennekuin puran nostolaitekannen / perärepun pois.
-JR
Leyland 255, uuden harrastajan nostolaitebrobleema
Valvoja: automies560
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
Edellä kuvaa projektista. Sähköt tein myös uusiksi. Uuden johtosarjan, joka oli oikeastaan puolikas tilasin Irlannista ja siitä puukotin sopivaksi. Toinen ovi puuttui. Tein itse kulmaraudasta ja pleksistä. Väristä huomaa, että ei ole originaali
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Muutamia tiedostoja leukun hydrauliikasta, suurin syylinen nostolaitteen tehottumuuteen taitaa löytyä jakoventiilistöstä, o-renkaat valskaa, toki karatkin saattaa olla kuluneet.j.raisanen kirjoitti: ↑11 Joulu 2023, 17:40 Tervehdys,
Tuli hommattua kakkostraktoriksi aika huonossa kunnossa ollut Leyland 255. Moottori sekä kytkin tuli tehtyä täysin "ylös", ohjaustehostimen välykset poistin ja alkaa olemaan ajollensa aika mukava.
Vielä kuitenkin on laittamista ja brobleema on seuraava. Nostolaite on hidas ja potee voimattomuutta. Kuution säkki märkiä klapuja, arviolta 600kg ei nouse maasta. Myöskään kuormitustilanteessa varo ei äännä. Ymmärtääkseni pitäisi ääntää ihan tyhjänäkin nostettaessa nostolaite max korkeuteen, pitääkö? Tästä päättelin, että jokin paikka hydrauliikassa päästää läpi. Kuuklen mukaan nostosylinterin männässä on 3kpl teräksisiä männän renkaita. Voiko nuo mennä niin väljäksi, että tapahtuisi näin, vai olisiko jokin kara niin kulunut?
Laitoin kippiliittimeen painemittarin, niin kippiliittimestä mitattuna paineet on vajaa 150bar ja varo ääntää, kuten pitääkin. Tästä päättelin, että pumppu voisi olla vielä työkunnossa, varon jousi hieman löysä, tilanne parantunee kiristämällä. Toki tuo pelkkä paine ei kerro tilavuusvirtaa.
Apu olisi nyt tarpeen, ennekuin puran nostolaitekannen / perärepun pois.
-JR
Itse olen laittanut nuhvien nostolaiteen mäntään o- renkaan lisäksi, tosin näissä on ollut vain yksi männänrengas, 3/45:sa ja 4/65:sa sitten kolme rengasta.
Tuosta haet kuvia puoleen ja toiseen, niin löytyy jonkinlaista tietoa.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... ntiili.PDF
Kuvassa sitten muutamia hyödylisiä tietoja.
"Toki tuo pelkkä paine ei kerro tilavuusvirtaa." 262/272:sa 2200 l / min. Varoventtiilin avautumispaine 182 kp / cm 2
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
Kiitoksia informaatiosta. Pitää purkaa peräreppu pois, ja rempata venttiilit. Onko muuten Leylandissa alunperin jokin lukitussysteemi lukkoperän polkimelle? Tuntuisi, että ei olisi tarkoituksenmukaista polkimenpäällä seisten ajella
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Ei ole leukuissa lukitussysteemiä tasauspyörästön polkimelle. Tasauspyörästö vapautuu kun poljin päästetään ylös.j.raisanen kirjoitti: ↑12 Joulu 2023, 17:05 Kiitoksia informaatiosta. Pitää purkaa peräreppu pois, ja rempata venttiilit. Onko muuten Leylandissa alunperin jokin lukitussysteemi lukkoperän polkimelle? Tuntuisi, että ei olisi tarkoituksenmukaista polkimenpäällä seisten ajella
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 24
- Liittynyt: 10 Joulu 2023, 19:56
- Konekalustoani: Leyland 255, Valmet 361
Kiitos jälleen tiedosta. Lukko on väliin tarpeen lumisessa metsässä puita reellä ajaessa, kun sellaista tulee harrastettua. Siinäkin oikeastaan vain liikkeelle lähdössä. Ehkä värkkään siihen jonkin vastaavan lukituksen, kuin Valmetissa, ehkä en. Minulla nämä koneet on harrastepientilan työkoneina eli jonkin verran käyttöä on ja intoa kunnostaa.. Leylandi on kyllä oiva peli puunajossa.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kyllähän talvella metsäajoissa on hyvät lumi / jääketjut tarpeeliset, toki lukkoa voi joissaan kohdin tarvita vaikka olisikin ketjut päällä. Harrastanut metsäajojakin jo 50:nen vuoden verran.j.raisanen kirjoitti: ↑12 Joulu 2023, 19:56 Kiitos jälleen tiedosta. Lukko on väliin tarpeen lumisessa metsässä puita reellä ajaessa, kun sellaista tulee harrastettua. Siinäkin oikeastaan vain liikkeelle lähdössä. Ehkä värkkään siihen jonkin vastaavan lukituksen, kuin Valmetissa, ehkä en. Minulla nämä koneet on harrastepientilan työkoneina eli jonkin verran käyttöä on ja intoa kunnostaa.. Leylandi on kyllä oiva peli puunajossa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 376
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Äläpä vielä ota reppua irti, näkyy olevan tuo sun leukku sitä vuosikertaa, jossa on päärynän mallisella nupilla oleva
nostolaitteen käyttövipu ja sitten pyöreällä päällä oleva valintavipu, jolla valitaan joko kyntö taikka asennonsäätö
päähallintavivulle (päärynä) No tuota valintavipua ei saa käyttää muulloinko päärynäpäällä oleva on täysin taakse vedetty,
muuten seuraa vivuston sekoaminen, jolloin nostolaite ei toimi lookisesti. Jos näin on päässyt käymään, niin siinäpä onkin
askaretta, että saa hammastukset kohdilleen. Nämät hammastus kiskot ja ratas löytyy vivuston kääntöpisteestä eli vipujen
juuresta. Kuva auttaisi paljon, lieneekö nuffi kirjastosta löytyvän tämän mallin kuvaa?
Jaa eipä näkynyt olevan kirjastossa tämän mallin nostolaitteen käyttövivustolle korjausohjeita taikka kuvia tämän
vivuston hammasstuspalkista, löytyi vanhemman mallin, muta ei tästä. Harmi kun tämä malli on juuri se mikä aiheuttaa
eniten ongelmia, varsinkin jos ei ole perehtynyt tarkoin tuohon julkaisemaani käyttöohjeeseen.
nostolaitteen käyttövipu ja sitten pyöreällä päällä oleva valintavipu, jolla valitaan joko kyntö taikka asennonsäätö
päähallintavivulle (päärynä) No tuota valintavipua ei saa käyttää muulloinko päärynäpäällä oleva on täysin taakse vedetty,
muuten seuraa vivuston sekoaminen, jolloin nostolaite ei toimi lookisesti. Jos näin on päässyt käymään, niin siinäpä onkin
askaretta, että saa hammastukset kohdilleen. Nämät hammastus kiskot ja ratas löytyy vivuston kääntöpisteestä eli vipujen
juuresta. Kuva auttaisi paljon, lieneekö nuffi kirjastosta löytyvän tämän mallin kuvaa?
Jaa eipä näkynyt olevan kirjastossa tämän mallin nostolaitteen käyttövivustolle korjausohjeita taikka kuvia tämän
vivuston hammasstuspalkista, löytyi vanhemman mallin, muta ei tästä. Harmi kun tämä malli on juuri se mikä aiheuttaa
eniten ongelmia, varsinkin jos ei ole perehtynyt tarkoin tuohon julkaisemaani käyttöohjeeseen.
Viimeksi muokannut nisu, 16 Joulu 2023, 17:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 376
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Tässä ohje vivuston käytölle.
- Liitteet
-
- 270 LEYLANDIN NOSTOLAITEVIPUJEN HALLINTA (1).PDF
- (549.98 KiB) Tiedosto ladattu 184 kertaa
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5094
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kiitoksia nisu.
Minulla ei ole kokemuksia noista leukkujen nostolaitteiden toiminnasta.
Leukulla ajanut joskus noin 50 v sitten
3/45:n ja 4/65:n löytyy ja näissä taitaa olla samanlainen nostolaite systeemi, mutta, eipä 3/45:ellakaan ole ollut tarvetta nostolaiteen käytölle.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 376
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
kari t kirjoitti: ↑16 Joulu 2023, 20:57Kiitoksia nisu.
Minulla ei ole kokemuksia noista leukkujen nostolaitteiden toiminnasta.
Leukulla ajanut joskus noin 50 v sitten
3/45:n ja 4/65:n löytyy ja näissä taitaa olla samanlainen nostolaite systeemi, mutta, eipä 3/45:ellakaan ole ollut tarvetta nostolaiteen käytölle.
Joo ei ole samanlainen vivusto, tai no nupit on ja osittain vivusto, mutta -73 vuodesta muuttuivat ja loppuivat siinä
vaiheessa kun tuli Q koppi. Nostolaite reppuun ei mene näissä kuin kaksi vipua, kun aiemmin meni kolme. No juju on
siinä, kun nostolaitteen käyttövivun suuntaa muutetaan sillä pallopäisellä vivulla ja tämä tapahtuu siirtämällä hammastus
palkin korkeutta vivuston juuressa. Eli sielä palkissa on ylhäällä, sekä alhaalla hammastus kisko, no sillä valintavivulla
sitten valitaan, että käytetäänkö ylähammastusta, vaikko alahammastusta, jolloin reppuun menevän vivun liikesuunta
muuttuu.
Tämän vivuston kiroukseen tutustuin kotomme uudessa 270 vuonna -74 nuorena kossina, kun piti peräkärry saada
pois perästä ja puoli väkisin siirsin valintavipua, kun pääjärjestelmän vipu ei ollut takimmaisessa asennossa ja näin
ollen meni systeemi väärälle hampaalle, no enpä ollut ohjekirjaa lukenut ja liekkö olisin edes ymmärtänyt. Kovat
moitteet sain vanhemmalta velipojalta, mutta sen jälkeen oppi meni perille.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 376
- Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
- Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
mastukselle (kyntöpuoli + saadaan ylipaineventtiili huutamaan, sekä vetokoukun nostoon ja lukitukseen ylimääräinen cm.)
Valintavipua ei tule käyttää muulloin kuin päärynäpäinen on täysin vedetty taakse, sillehän on olemassa esto, mutta
puoliväkisin onnistuu runtata, jolloin hammas meneekin väärälle hampaalle.
Kuvassa näkyykin epäkesko, jota käyttää pyöriäpäinen vipu, eli siirtää hammaspalkin kulkua korkeussuunnassa.