CAV DPA tietäjiä?

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

14 Heinä 2023, 23:42

Elikkä 255:sen leukun konetta olen kunnostellut, moottori on ollut jumissa vuosikaudet ja nyt ois syöttöpumpun vuoro.
Pumpussa oli vivut jumissa ja pyöriminenkin oli nihkeää. Tämän olen purkanut, puhdistanut ja kiillottanut liikkuvia osia. Nestepäässä kuitenki ihmetystä herätti männät joita nokkarengas rullakasettien välityksellä painaa. Kuuluuko näiden mäntien väliin jonkinlainen jousi vai hoituuko palautus pumpun sisäisellä paineella? Ei siellä mitään ainakaan ollut ellei lentänyt johonkin päin tallia purkaessa :lol:
cityleukku
Vitos -nuffisti
Viestit: 56
Liittynyt: 01 Maalis 2020, 20:43
Konekalustoani: Leyland 2100
NLCF r.y jäsen Nro: 579

16 Heinä 2023, 09:46

Moi.Kato Jusapen youtube videolta.Siel on CAV DPA auki ja selitetty
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

24 Heinä 2023, 08:43

Oletan että mäntien väliin ei jousta tule, tai ei tule tähän ainakaan kun nestepää on jo läjässä :lol: jusapen videoissa oli paljon asiaa näistä pumpuista. Tuota nestepäätä ei vain purettu missään. Uuden tiivistesarjan tähän laitan ja pari uutta osaa. Saas nähä millainen tulee.
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

09 Syys 2023, 13:32

Leukku saatiin nyt käyntiin. Värkkäilin moottorille parruista pukin jossa konetta käyttelin ja tuntui pelaavan, moottoriin vaihtui 3 mäntää ja sylinteriputkea ja kanteen pientä hienosäätöä. Pumppuun uus tiivistesarja. Tämä moottori on nuhviin tulossa niin vauhtipyörän kotelo ja jakopäänkopat vaihtu nuhvin vastaaviin.
Tästä rojektista saatan joskus kirjotella lisää, tekemistä löytyy vielä :lol:
Liitteet
20230828_221840.jpg
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Syys 2023, 17:25

Kevällä 2009 ostin tuon leukun 4/65:sen nuhvin varaosiksi. Enpä olisi uskonut, että noinkin vähällä remontilla tuosta mootorista tuli soiva peli.
Leukusta ei ole enään jäljellä kuin eturunko, etuakseleineen, vaihdelaatikon kuoret, ja kynkät joissa yksi vetoakseli.
Liitteet
056.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

09 Syys 2023, 20:10

Joo ei tämä moottori mikään huono aihio ollut. Hommaa oli toki paljon mutta ottaahan nämä harrastukset aikansa. Kaksi mäntää ja putkea olivat umpiruosteessa mutta nousivat kuitenki helposti yhdessä ylös, toisistaan irti lähtivät vasta prässissä.
Käytettyjä oli nämäkin putket ja männät mitkä laitoin tilalle, uudet männänrenkaat tietenkin.
Kampiakselissa oli vesi mennyt muutamaan kk kaulaan mutta kotikonstein kiillottamalla selvisi ja mitoissaan oli akseli kaikinpuolin.
Uudet laakeriliuskat ei tähän onneksi montaa kymppiä maksa.
Ja suutinkärjet oli jumissa myös mutta sattui olemaan toimivia kärkiä itellä jemmassa.
Tämä jakajapumpun toiminta ja rakenne tuli opeteltua myös perusteellisesti kun viimestäkin mutteria myöten se piti purkaa.
Liitteet
20230719_134851.jpg
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Maalis 2024, 06:04

Tuusaaja kirjoitti: 24 Heinä 2023, 08:43 Oletan että mäntien väliin ei jousta tule, tai ei tule tähän ainakaan kun nestepää on jo läjässä :lol: jusapen videoissa oli paljon asiaa näistä pumpuista. Tuota nestepäätä ei vain purettu missään. Uuden tiivistesarjan tähän laitan ja pari uutta osaa. Saas nähä millainen tulee.
Jeps, itse nestepään purkua en ole kuvannut, koska siinä menee sitten syötönsäädöt sekaisin kootessa.
Siksi olen sen tietoisesti jättänyt kuvaamatta.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

12 Maalis 2024, 09:11

Videon perusteella tiesinkin tuon syötönsäätölevyn asennon merkata tarkasti. Pumppu tuli kuntoon ja kone saatiin käyntiin 8)
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

13 Maalis 2024, 03:52

Hyvä niin ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin