Sivu 1/1

384:n vaihdelaatikosta

Lähetetty: 30 Huhti 2023, 09:20
Kirjoittaja SR81
Pitää kysyä enemmän asiasta tietäviltä, mutta onkohan niin, että tuon 384:n vaihdelaatikon "putkiakselin" sisällä pitäisi olla jonkinlaiset neulalaakerit? Ja jos näin on, niin onko ne noissa molemmissa merkatuissa kohdissa, vai pelkästään paksummassa kohdassa?

Laatikon pohjalta ja tuon putkiakselin sisältä löytyi vain röykkiö irrallisia neuloja, joten en ole ihan varma, mistä ne ovat peräisin. Tuo paksumman merkatun kohdan pinta vain näyttää vähän siltä, että siinä ollut laakeri tai vastaava on ikään kuin niittautunut pintaan kiinni, mutta itse laakerista ei ole muuta havaintoa. Tuo toinen ja hoikkaisempi kohta on ihan siisti, siihen ei ole jäänyt kiinni mitään ylimääräistä.

Kiitoksia jo etukäteen.

Re: 384:n vaihdelaatikosta

Lähetetty: 30 Huhti 2023, 11:33
Kirjoittaja Tuusaaja
Neulalaakerit on juuri noissa kohdissa mitkä olet merkannut. Tuon putkimalliasen akselin olen joskus irti käyttänyt ja neulalaakerit jäi sen sisään, ja onneksi siellä pysyivätkin. 2 kpl niitä siis on.

Re: 384:n vaihdelaatikosta

Lähetetty: 30 Huhti 2023, 11:51
Kirjoittaja kari t

Re: 384:n vaihdelaatikosta

Lähetetty: 30 Huhti 2023, 11:55
Kirjoittaja SR81
Ok, kiitoksia vastauksesta. Pitää ruveta metsästämään niitä seuraavaksi. Eihän kenelläkään vaan sattuisi olemaan muistissa niiden spekkiä/tyyppiä?

Re: 384:n vaihdelaatikosta

Lähetetty: 30 Huhti 2023, 11:58
Kirjoittaja SR81
...ja kiitoksia Karille kuvista, kyllä noista on varmasti apua

Re: 384:n vaihdelaatikosta

Lähetetty: 30 Huhti 2023, 12:11
Kirjoittaja Tuusaaja
Näyttää että tuo toinen laakeri on käynyt aika lämpimänä kun on sinistynyt noiden boorien kohdalta ulkoapäinkin. Noissa laakereissa ei ole sisäkoolia ollenkaan vaan nuo neulat on suoraan tuota akselia vasten, voi olla että tuo kulunut kohta vois jotain täyttöhitsausta ja sorvausta vaatia, muuten ei taida uusikaan laakeri pitkäikäinen olla.
Boorit kytkimen päässä näyttää myös kuluneen samaan malliin kuin minullakin, siihenkin auttoi täyttöhitsaus ja sorvaus. Boorit kuntoon pikkurälläkällä ja lopuksi viilalla.

Re: 384:n vaihdelaatikosta

Lähetetty: 30 Huhti 2023, 12:27
Kirjoittaja SR81
Juu, samaan lopputulemaan tulin itsekin. Sorvissa nuo on käytettävä ainakin. Sen lämpöisenä käyneen laakerin jämät on siellä putkiakselin sisäpinnoilla, pienemmästä en ole ihan varma.

Tuon toisen akselin boorit on tosiaan myös fiksattava. Ja se kytkinkopan sisällä oleva booriholkki on aikalailla vaihtokunnossa, sitä ei taida saada enää edes kunnostettua. Myös noiden akseleiden urakuulalaakerit oli tarkoitus vaihtaa samalla, toisesta on lähtenyt se pelti irti, mikä pitää kuulat erillään. En tiedä onko se syynä noiden neulalaakereiden tuhoon.

Re: 384:n vaihdelaatikosta

Lähetetty: 30 Huhti 2023, 12:40
Kirjoittaja kari t
Tuollainen olisi tarjolla, kiinostaako. Olen purkanut aikoinaa 255:sen leukun vaihdelaatikon. tuo tumppi, murikka-akseli ja muutama laakerikin on vielä jäljellä.
Sama akseli on toisessakin kuvassa, mutta hieman on ottanut pintaruostetta.

Re: 384:n vaihdelaatikosta

Lähetetty: 30 Huhti 2023, 14:13
Kirjoittaja SR81
Ok, hyvä tietää. Jos näyttää, että sorvissa käyttäminen ei pelasta tuota minun omaa akselia, niin minä palaan asiaan.

En ole kyllä vielä etsinyt kovin aktiivisesti noita isoja laakereitakaan, joten en tiedä miten kiven alla ovat. Äkkiseltään tuntuisi, ettei niitä löydä kovin helposti ainakaan tuon lukkorengasuran kanssa, mutta voin toki olla väärässäkin. Tietysti saa kai sen uran tehtyä sorvissa, jos muuten vain oikeankokoiset laakerit löytyvät.