Leyland 270 hydrauliikka ongelmia

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Leuhka-antti270
Mini -nuhvisti
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Huhti 2023, 18:42
Konekalustoani: Leyland 270 -75, Ford 6700 -77, Fiat 600 -71, ikuisuusprojekti
NLCF r.y jäsen Nro: 570
Paikkakunta: Oulu

15 Huhti 2023, 10:30

Hei,

löytyisikö neuvoja leukun ongelmiin? Nostolaite nostaa hitaasti ja on voimaton. Ulkopuolisessa hydrauliikassa sama homma,. Ulkopuolisen hydrauliikan letkut kun ottaa käytön jälkeen pikaliittimistä irti, niin valuvan öljyn seassa pieniä ilmakuplia. Perärepun kansi on ollut välillä auki kun vikaa olen ihmetellyt ja ylipaine- ja käyttöventtiilin kotelon kannesta alkaa vuotaan heti öljyä kun hydrauliikan kytkee päälle, sama nostaako vai laskeeko nostovarsia vai antaako olla paikallaan. Jotenkin tuntuu että tuossa venttiilien kotelossa se vika on. Voiko ne venttiilien kuula(t) olla hakkautuneet niin soikiaksi. Ylipaineventtiilin istukan vastinpinta on silmämääräisesti tarkastellen ihan ok. Käyttöventtiilin kuulan vastin pinta oli hakkautunut soikiaksi, sen kunnostin koneistamossa, mutta ei auttanut.

Hydrauliikkapumpun putket ja liitokset näytti olevan ok, kun perärepun käytin irti. Sitä ulkopuolisen hydrauliikan takaiskuventtiiliä en hoksannut silloin tarkistaa. Painesuodatin on vaihdettu ja tarkistettu ja sen takaiskuventtiili myös. Hydrauliikkapumpun suodatinkotelo perän sisällä on myös puhdistettu repun irrotuksen yhteydessä. Hydrauliikan paineita ei ole virallisten ohjeiden mukaan mitattu, mutta se näytti yhdellä mittarilla jotain 140 bar. O-rengas on uusittu ylipaineventtiilin istukkaan. Tukirengasta siinä istukassa ei ole ollutkaan, enkä löytänyt siihen vielä siihen sopivaa rengasta. Täytösventtiilin yläosan tulpan O-rengas on myös uusittu. Täytösventtiili tarkastettu silmämääräisesti, liikkuu ylös alas reiässään ja männänrengas näytti olevan ok.

Nyt ei enää oikein keksi että mitä seuraavaksi kokeilisi
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

17 Huhti 2023, 09:16

Eipä näytä leukku asiantuntioita kiinnostavan vastata.

Jonkin verran on tullut värkättyä nuhvien hydrauliikan kanssa, jokseenkin samanlainen on myös leukuissa.

" O-rengas on uusittu ylipaineventtiilin istukkaan. Tukirengasta siinä istukassa ei ole ollutkaan, enkä löytänyt siihen vielä siihen sopivaa rengasta."

Korjausohjekirjan mukaan korkeapaineventtiilissä on nimenomaan tukirengas, jos tämä uupuu, olettaisin, väittäisin, että paineet karkaa korkeapaineventtiilin kautta.
Korkeapaineventtiilin jousen vapaa pituus 48,8 mm
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Leuhka-antti270
Mini -nuhvisti
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Huhti 2023, 18:42
Konekalustoani: Leyland 270 -75, Ford 6700 -77, Fiat 600 -71, ikuisuusprojekti
NLCF r.y jäsen Nro: 570
Paikkakunta: Oulu

17 Huhti 2023, 20:05

Kiitos vastauksesta.
Käytin venttiilikotelon auki. En näköjään enää muistanutkaan, että olin laittanut kumisen tukirenkaan ylipaineventtiilin istukalle. Välissä se oli kasassa ilmanki tukirengasta. Tukirengasta piti vain hiukan kaventaa silloin, että se mahtui siihen istukan kapeaan uraan. Voi tosiaan olla että se vika paikallistuu siihen venttiilikoteloon.

Tilasin Marjakankaalta uuden kuulan ylipaineventtilille. Kuulan koko oli 13/32 tuumaa. Pitää odotella se uusi kuula. Entisessä oli pientä kulumaa, sormin juuri ja juuri tuntui ja näkyi selvästi. Samalla hion ylipaineventtiilin istukan yläpään pinnan tasaiseksi hienolla hiekkapaperilla. Siinä oli semmoista pyöreää jälkeä. Ikään kuin se pelkkä lautanen olisi hieronut kuviota, ja kuula lienee ollut siellä täytösventtiilille johtavassa kolossa silloin. Itse kuulan vastinpinta istukassa oli minun mielestä vielä hyvä.

Ylipaineventtiilin jousen pituudeksi mittasin 48,3 mm. Tietenki voisi tuon jousenki vielä tilata jostain jousikaupasta, kunhan sopivan vaan löytää. Toisaalta meniskö tuo jos kiristäisi hieman sitä paineensäädön ruuvia. Katotaanpa miten tässä käy
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Huhti 2023, 07:20

Varmaan onnistuu jos kiristät sitä paineensäädön ruuvia.
Minkähän vahvuinen lienee tukirengas ?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Leuhka-antti270
Mini -nuhvisti
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Huhti 2023, 18:42
Konekalustoani: Leyland 270 -75, Ford 6700 -77, Fiat 600 -71, ikuisuusprojekti
NLCF r.y jäsen Nro: 570
Paikkakunta: Oulu

22 Huhti 2023, 09:59

Vaihdoin uuden ylipaineventtiilin kuulan. Ei ollut sanottavaa vaikutusta toimintaan. Käyttämäni ylipaineventtiin istukan tukirenkaan sisähalkaisija 16,5 mm, paksuus n 1,3 mm ja leveyttä tosiaan hieman kavensin hiomapaperilla jotta mahtui siihen kapeaan uraan, leveys n 0,8mm. Tukirenkaan leveys oli alunperin 1 mm. Tukirengas on kuminen, ja niin kai varmaan kuuluukin olla.

Se istukan O-renkaan ura on selvästi leveämpi kuin itse o-rengas, että pitäskö sille sitten laittaa kaveriksi siihen viereen tukirengas. Mutta mielestäni korjausohjeessa tukirengas tulee siihen alempaan kapeaan uraan.

Istukka kyllä istuu tiiviisti siellä kolossaan. Sievästi nitkuttamalla sen sieltä saa ylös. Siksi epäilen että se ei pääse sieltä työntämään öljyä noin paljoa, mitä se nyt ruikkaa, heti kun kytkee voimanoton päälle.

Voikohan se täytösventtiilin reiästä työntää tuon öljyn. Täytösventtiilin yläpäässä olevassa tulpassahan on syvennys/reikä sivulla ja o-rengas alareunassa (joka on uusittu).

Mietin että onko siinä täytösventtiilin toiminnassa joku häiriö, että se kierrättää öljyn siitä täytösventtiilin yläpään tulpasta pois ja siitä edelleen venttiilikotelolle ja sen raoista ulos.
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

23 Huhti 2023, 03:10

Aikoinaan, kun kunnostin oman 270 -80 luvulla, niin oli samoin tehoton nostolaite, vika oli hydraulipumpun
tiivisteissä, eli mutkaiset o-renkaat oli palasina. Laitoin uuden tiivistesarjan, jota silloin oli ainakin saatavilla,
siitä asti on nostolaite toiminut ja antanut täydet paineet, eli varoventtiili huutaa ylikuormitus tilanteessa.
Tässä mallissa on tuo nostolaitteen vivut sellaiset, että vaatii hyvän perehtymisen jotta toimivat oikein, eli
on ajettu paljon pumppua ylipaineella, jolloin pumppu rasittuu ja näin ollen tiivisteet ovat lujilla. Muuten pidän
pumppua yhtenä kestävimmistä, mitä omat kokemukset on.
Leuhka-antti270
Mini -nuhvisti
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Huhti 2023, 18:42
Konekalustoani: Leyland 270 -75, Ford 6700 -77, Fiat 600 -71, ikuisuusprojekti
NLCF r.y jäsen Nro: 570
Paikkakunta: Oulu

01 Touko 2023, 19:03

Minäkin mietin että pumppukohan se reistaa, mutta toisaalta tuosta venttiilikotelon kannen välistä ruutaava öljy edelleen ihmetyttää. Tuohon liitteenä olevaan kuvaan merkkasin punaisella kohdan mistä öljyä ruutaa. Eli ylipaineventtiiliin kohdalta. Alempanahan on käyttöventtiili.

Voi olla pumpussakin jo vikaa, mutta ruutaako se vaan enemmän öljyä noista raoista, jos se pumppaisi enemmän. Vai onkohan tuo kannesta öljyn ruutaaminen ominaisuus?
Screenshot_20230501_195211_Gallery.jpg
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

01 Touko 2023, 19:31

Mikäli jotain ymmärrän leukun, taikka nuhvien hydrauliikasta, niin ei tuosta paikasta saisi minkäänlaista vuotoa olla, voin kyllä olla väärässäkin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Leuhka-antti270
Mini -nuhvisti
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Huhti 2023, 18:42
Konekalustoani: Leyland 270 -75, Ford 6700 -77, Fiat 600 -71, ikuisuusprojekti
NLCF r.y jäsen Nro: 570
Paikkakunta: Oulu

01 Touko 2023, 20:01

Niin minustakin tuntuu. Ei vaan minun järjellä keksi että mitä tuolle tekisi. Ylipaineventtiilistä tai sen istukasta sen ei pitäisi vuotaa.

Tuossa venttilikotelon kyljessähän on reikä käyttöventtiilin kohdalla sitä varten, että voimanoton ollessa päällä vapaakierrolla sieltä pitäisi pukata öljyä, mutta eipä sieltä ei tainnut öljyä juuri tullakaan, tulee tuosta päältä
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

01 Touko 2023, 20:43

Onko ventiilikotelon kanessa oleva korkeapaineen säätöruuvi paikoillaan ?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Leuhka-antti270
Mini -nuhvisti
Viestit: 6
Liittynyt: 14 Huhti 2023, 18:42
Konekalustoani: Leyland 270 -75, Ford 6700 -77, Fiat 600 -71, ikuisuusprojekti
NLCF r.y jäsen Nro: 570
Paikkakunta: Oulu

01 Touko 2023, 21:13

On paikoillaan. Se jää tuon toisen putken taakse, niin ei näy kuvassa
Vastaa Viestiin