Ei öljynpainetta moottorissa? VIKA LÖYTYI

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Oski
Kolmos -nuffisti
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Helmi 2022, 22:17
Konekalustoani: Leyland 472, Nuhvi + riukuvammas, 2 muuta Nuhvia

17 Helmi 2022, 19:55

Juuri kun sain Leylandin hydrauliikan toimimaan, huomasin koeajon lopuksi, että moottorissa ei ole mittarin mukaan öljynpainetta. Kierrosten lisääminenkään ei painetta nostanut. Kuinka kauan paine on puuttunut, ei ole tiedossa. Varmistin vielä erillisellä painemittarilla mittarin kapillaariputken yhteestä, lohkon kyljestä.
Ihmeellistä on, että moottori kävi ihan nätisti, mitään kolketta ei kuulunut.
Otin öljyt ja öljypohjan pois. Ei mitään metallia öljyssä. Kaikki rattaat pyörii ja öljypumppu imee (otin imusiivilän pois ja kokeilin startatessa peukalolla). Pumpun varoventtiili on kunnossa ja jousi mitoissaan.
Yksi ilmeinen vika löytyi: Tasapainotussysteemin sivusta lähtee öljyputki ylös lohkoon. Tämä putki oli löysällä, pyöri ja liikkui päittäin n. 3 mm. siten, että O-rengas tuli yläpäästä ulos porauksesta!
Tein uuden pitemmän putken ja laitoin uudet O-renkaat. Lisäksi tulppasin keinuvipupukista banjoliitännällä olevan juoruputken, mikä on samassa kanavassa.
8FF0065E-830C-4FCE-921F-DC20FEFE3D37.jpeg
Kysymys kuuluukin: Meneekö pumpun kaikki öljy tuon putken (osa nro 6) kautta, vai meneekö runko- ja kiertokangenlaakereille jo aikaisemmin oma kanava tuosta tasapainotuslimppujen pukista?
image.jpg
Tuo putki oli löysällä ja varmasti vuotanut. O-renkaatkin oli aivan kovettuneet. Päävirtaus öljystä menee eri kanavassa kampiakselille, kanteen ja nokka-akselille. Johonkin muualle menee tuota putkea pitkin. Se selittäisi sen, ettei laakerit ole vaurioituneet vaikka öljynpaine oli olematon.

Uskaltaako pistää öljypohjan paikoilleen ja kokeilla paineita?
Viimeksi muokannut Oski, 07 Loka 2022, 19:09. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Oski
Kolmos -nuffisti
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Helmi 2022, 22:17
Konekalustoani: Leyland 472, Nuhvi + riukuvammas, 2 muuta Nuhvia

17 Helmi 2022, 20:14

Taisin löytää netin kuvista vahvistuksen kysymykseen. Kuvassa vasemmalla alhaalla on kyseinen tasapainotus systeemin pukki, mihin pumpulta tulee paine. Tuloyhteen yläpuolella on poraus ja sille O-rengas, osa 23. Tuosta porauksesta pääöljyvirtaus menee runko- ja kk laakereille, sekä letkulla siitä kanteen.
Ja siihen löysällä olleeseen putkeen (osa 14) menee sivuvirtaus voideltuaan ensin nuo tasapainotusakselit.
C5E2FA7B-FED7-4686-A15D-FD9297D589E6.jpeg
Voiko joku vahvistaa tämän?
Viimeksi muokannut Oski, 01 Loka 2022, 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Oski
Kolmos -nuffisti
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Helmi 2022, 22:17
Konekalustoani: Leyland 472, Nuhvi + riukuvammas, 2 muuta Nuhvia

18 Helmi 2022, 20:56

Temput tehty ja nyt on paremmat öljynpaineet kuin koskaan. 4bar. tyhjäkäynnillä ja myös kuumana 3bar. Eli uusi väliputki ja O-renkaat, sekä nokkapukista hukkaputki pois.
Viimeksi muokannut Oski, 20 Helmi 2022, 14:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

19 Helmi 2022, 23:16

Kuulemma alkuun kun Leukkuihin tuli tasapainotuskoneistot niin öljypumput pysähteli kun pyöritysratas irtosi kartiostaan. Kone alkoi kolistamaan ja mitä niistä meni oli kk laakerit. Runkolaakereita ei hajonnut ja lopuksi niitä ei enään edes avattu kun tiedettiin ettei niihin mitään tule. Tilanne helpotti kun ratas alettiin kiinnittämään vain kartiolla ja kiila jäi pois. En tiedä onko paljoa totuutta tässä mutta näin mulle jutteli ent. Keskon huoltomies. Ainakin mun nt98 on ilman kiilaa. Ja onhan leukun runkolaakerilinja todella uskottavasti laakeroitu.
Oski
Kolmos -nuffisti
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Helmi 2022, 22:17
Konekalustoani: Leyland 472, Nuhvi + riukuvammas, 2 muuta Nuhvia

01 Loka 2022, 14:24

Aikansa toimi Leyland hyvin, mutta sitten katosi taas kesällä öljynpaineet.
Käyttäytyy sikäli omituisesti, että kylmänä tyhjäkäynnillä paineet on n. 2bar. ja kun antaa kaasua, öljynpaineet laskee! Erillinen mittari näyttää 1500 kierroksilla vain n. 0.5 bar. Hieman lämmettyään laskee tyhjäkäynnilläkin paineet alle 1 bar.
Tarkastin kiertokangen laakerit ja öljypumpun. Kolmosen laakereissa pientä sanomista, laakerikaulat oli virheettömät. Pumpun välykset oli toleranssin ylärajoilla. Kaikki KK-laakerit ja öljypumppu uusittiin. Samoin paineputki pumpulta tasapainotus pukille. Putki oli O-renkaan kohdalta kulunut.
Öljypumpun alla oleva runkolaakeri oli virheetön, muita en avannut.

MUTTA ONGELMAT JATKUVAT ENNALLAAN! Eli kunnollisia öljynpaineita ei ole.

Mikä piru tätä vaivaa? Onko ideoita?

Aivan kuin jossakin koneen sisällä olisi jokin ylimääräinen vuotopaikka oljykanavassa. Se on erikoista, ettei öljynpaineet nouse yhtään kierroksia lisättäessä vaan ne laskevat!

Tarkistin nyt paineet myös öljynsodattimen jalan laipasta, lohkon kyljestä. Tuloporaukseen tulee startatessa 4.2 bar. Eli pumpun imu- ja painepuoli on kunnossa tuohon asti. Syöttämällä paineilmapistoolilla ilmaa suodattimen jälkeiseen poraukseen, saa paineen nousemaan vain n.
puoleen baariin. Ilma kohisee vähän sieltä sun täältä, mutta isompaa vuotokohtaa ei pysty paikallistamaan.

Pystyykö nokka-akselin laakeri siirtymään sivusuunnassa pois paikoiltaan?
Oski
Kolmos -nuffisti
Viestit: 11
Liittynyt: 10 Helmi 2022, 22:17
Konekalustoani: Leyland 472, Nuhvi + riukuvammas, 2 muuta Nuhvia

07 Loka 2022, 19:31

Eli vika oli öljysodattimen jalassa! Suodattimen alla on niitattuna päällekkäin 3 prikkaa. Alimmaisena iso kovamuovinen prikka, mikä sulkee myös öljyn virtauksen takaperin. Sen päällä on samankokoinen metalliprikka, sitten jousi ja päällimmäisenä pienempi prikka, mikä vastaa suodattimen päätyyn.
Tuo muoviprikka oli monessa osassa ja palat päällekkäin öljykanavan kohdalla. Eli suodatinta ennen oli öljykanavassa tukos!
Toinen huomio oli se, että suodattimen pohjan O-rengas pitää olla juuri oikean kokoinen. Esim. IKH:n myymässä suodattimessa tulee mukana vain yksi O-rengas, mikä on liian leveä profiililtaan. Tällöin rengas ei asetu poteroonsa, vaan pääsee paisumaan sisään päin, jolloin nuo prikat eivät pääse vapaasti liikkumaan ja öljyn virtaus rajoittuu.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8902
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

08 Loka 2022, 03:55

IKHn myymät halpis-tarvikkesuodattimet ei ole aina edes 15% varmuudella suoraan yhteensopiviä täydellisesti , alkuperäis, tai laatuosaan verrattuna.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin