Keltaisten leylandien peräreppu kymysys?

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

pmh
Vitos -nuffisti
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Joulu 2007, 10:16
Konekalustoani: Leyland 702synchro vm81+3kpl autoja+ym. roinaa

13 Tammi 2008, 12:16

Onko tos juttu että keltaisissa peräreppu on vahvistettua mallia? Yhdessä lomitus paikassani oli 272 leukussa vahvistettu präreppu ja se kyl mielestäni näytti paljon paksummalta valulta kuin omassa 702:ssa :( Ei mun leukussa ole kyllä mitään ongelmaa ole repun kaa mut kiinnostaa kun kaikki haukkuu leukun perärepun heikoksi :evil: . Toinen juttu mikä kiinnostaa kun tämän 272:sen omistaja kehuu että se vahvistettu peräreppu on tehty valtran tehtaalla, on muuten punainen väriltään ja maksanut aikanaan n.8000markkaa uutena. Voiko olla tosi että valmet/valtra olis tehnyt joskus ylimääräisenä bisneksenä leukun peräreppuja :?:
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

13 Tammi 2008, 12:29

Taitaa olla Valmet miesten oman tietotoimiston uutisia :lol:
pmh
Vitos -nuffisti
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Joulu 2007, 10:16
Konekalustoani: Leyland 702synchro vm81+3kpl autoja+ym. roinaa

13 Tammi 2008, 12:56

Ei ole valmet mies :D Yksi niistä kahdesta maatilasta jotka tiedän mis kaikki työt tehdään leylandeilla, eli henkeen ja vereen leylandin äijä :wink:
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

13 Tammi 2008, 13:38

Ainakin mainonnassa väitettiin,että keltaisten Leukkujen peräreppu on pallografiittivalurautaa,joka on lujempaa,kuin tavallinen suomugrafiittivalu.Perärepun muotoilu muuttui hieman jo aikaisemmin,kun työntövarren korvake muuttui kolmereikäiseksi,tapahtui noin -79-80.
3DL -60,4DM-61
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

13 Tammi 2008, 14:38

Olen -80 luvulla yhteen leukkuun nähnyt vaihdettavan uuden vahvistetun repun.Kesko antoi sen takuuseen ja se oli silmin nähden vahvempi...
pohjamaalissa punainen...joku sanoi et Suomi Valimo ois tehnyt niitä... :?:

Nuhveissakin kontit vahvenee loppua kohti :roll: :!:
One thistle, maybe two among the roses.
rattoristi
Vitos -nuffisti
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Joulu 2007, 18:22

13 Tammi 2008, 17:11

minusta nostolaitten kansia menee enemmän laitettiin yhteen ei tahtonu purkaamoilta enää löytyä .lakeuden traktorilla tais olla uusia.sekin oli nostanu yli ja kans palasiks .me porattiin nostosylinterin sivuun reiät jos mäntä menee ylärajan yli tulee paine sieltä pois .jos koukun nostajat on kunnossa ja säädetty niin estää ainakin nuo kansi rikot ,ei jaksa nostaa yli ,,,minkä takia nuo reput muuten särkyy ,löyhtyykö ruuvit ja sitten hajoo
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

13 Tammi 2008, 18:25

Peräreppua taikka kantta käytettäessä irti on tärkiää paikalleenlaittaessa,
ettei käytetä mitään paksuja tiivisteitä vain ja ainuastaan silikooni tai muuta hyvää tiivisteliimaa ja pultit oikiaan kireyteen ja mielellään ruuvi
lukitetta. Särkymiset mitä olen kuullu ovat juuri johtuneet pulttien löysty-
misestä taikka kuskin kouhosta käsittelystä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

13 Tammi 2008, 18:26

Ja sen sokan paikallaan olo kannattaa tarkistaa! Niin sanovat monet, että nuffin ja leylandin ehjät nostolaitekannet ovat harvinaisuuksia, minulla on molemmissa nostolaitteissa ehjät 8)
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

13 Tammi 2008, 23:18

Riittävä kiristys ja kaikki pultit tosiaan tärkeitä 8)

toinen merkittävä syy on ettei nostopiirissä ole pitoasennssa minkäänlaista varoventtiiliä joten ajettaessa kuoppaan tai muuten rääkättäessä paineiskut älyttömän kovia :oops:


omassa leukussa lisävarusteena varoventtilli ja hyvin on kestänyt 3 siipisiä kääntöauroja ja 500 kg keulapainoja 8)
Kontio
Nuhvitietäjä
Viestit: 328
Liittynyt: 08 Elo 2007, 18:21
Paikkakunta: Pietarsaari

14 Tammi 2008, 16:48

Se leukku (272) jolla minä olen tyyränny aikoinaan, siinä kävi sillä lailla, että nostolaite oli nostamassa ylös ja kun takalana tuupattiin vauhdilla maakasan päälle niin takalana nousi sallitun liikkeen ylitse ja kun sylinterissä oli jo painetta niin mäntähän tuli kurkkaamaan ulkomailmaa, siinä meni se kansi sitten palasiksi. :x
Raudassa (suht.koht. toimivassa...) raha ei ole hukassa!
-Hyppää, hyppää- siinon oja! sanoo Ketola ku sokiaa aitanseinähän
hyppöötti.
-jukkis-
Proto suunnittelija
Viestit: 196
Liittynyt: 03 Heinä 2007, 20:27
Paikkakunta: Oulu

14 Tammi 2008, 20:39

Reppu katkeaa jos 3 kpl pultteja etupuolella on löysällä
Kansi korkkaa jos "husmulikka" on irti vääntiöakselin kupista (takalana)
Tärkeää muistaa tosissaan se putkisokka tai paremminkin haarasokka
Ei sillä repulla niin väliä kunhan on hyvät eväät
Todellaki reppuja ja kansi on tehty Suomessa
Viimeksi muokannut -jukkis-, 14 Tammi 2008, 20:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-jukkis-
Proto suunnittelija
Viestit: 196
Liittynyt: 03 Heinä 2007, 20:27
Paikkakunta: Oulu

14 Tammi 2008, 20:41

Kontio kirjoitti:Se leukku (272) jolla minä olen tyyränny aikoinaan, siinä kävi sillä lailla, että nostolaite oli nostamassa ylös ja kun takalana tuupattiin vauhdilla maakasan päälle niin takalana nousi sallitun liikkeen ylitse ja kun sylinterissä oli jo painetta niin mäntähän tuli kurkkaamaan ulkomailmaa, siinä meni se kansi sitten palasiksi. :x
Nostolaite ei nouse liikaa että mäntä nousis ylös, ko tapauksessa katkennut sokka nostotapista
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

17 Tammi 2008, 10:37

ESM kirjoitti:Ainakin mainonnassa väitettiin,että keltaisten Leukkujen peräreppu on pallografiittivalurautaa,joka on lujempaa,kuin tavallinen suomugrafiittivalu.Perärepun muotoilu muuttui hieman jo aikaisemmin,kun työntövarren korvake muuttui kolmereikäiseksi,tapahtui noin -79-80.
Juuri toissapäivänä käytiin koulussa läpi raudantekoa. Pallografiittivaluraudan lujuusominaisuudet ovat lähellä terästä. Tämä pallografiittivalurauta on keksitty vahingossa kun joku oli erehdyksissä lisännyt valurautaan magnesiumia.

Tämä magnesium tekee kuulema sen, että valuraudassa olevat hiilirakenteet (grafiitti) muotoutuvat palloiksi, "suomujen" sijaan.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

17 Tammi 2008, 16:38

Eikös ne tr. kaikki valut ole valuterästä ,eikä suinkaa valurautaa niinkö
joku polettava ompelukone taikka vanhempi auton moottorilohko, voisko
joku tietävämpi kertoa tarkemmin? :roll:
ESM
Nuhvitietäjä
Viestit: 239
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 18:31
Paikkakunta: Koria

17 Tammi 2008, 18:13

Vanhojen traktorien valut oli kyllä tavallista valurautaa ja varmaan pääosin nykyisissäkin(Uudempia ei ole tarvinnut hitsata,joten en ole tarkemmin selvittänyt raaka-aineen koostumusta)
3DL -60,4DM-61
Vastaa Viestiin