Sivu 1/1

Suutinkärkien vaihto

Lähetetty: 23 Marras 2021, 18:52
Kirjoittaja Kaitsu60
Morjensta
Tilasin Marjakankaalta 472:een uudet suutinkärjet. Suuttimet ovat vielä koneessa kiinni. Täysin tollona kysyisin, että voivatko Marjakankaalla säätä avautumispaineen ilman suutinrunkoa. Toinen juttu; miten kärjet kiinnitetään runkoon kun mitään kierteitä ei näytä olevan. Kone lähtee käyntiin kahdella pytyllä. Edellinen omistaja ei ole tehnyt suuttimille mitään. Siis koneenrakennusinsinööri, joka ei kuitenkaan tiedä asiasta yhtään mitään. Anteeksi vaan. :(

Re: Suutinkärkien vaihto

Lähetetty: 23 Marras 2021, 19:35
Kirjoittaja jamppi
Suuttimet puretaan kärjen ympärillä oleva holkki irrottaen, se on kierteellä. Paineet säädetään vasta kun kärki on vaihdettu.
Käynnistymiseen vaikuttaa kyllä moni muukin asia, uusilla kärjillä tilanne voi jopa huonontua.

Re: Suutinkärkien vaihto

Lähetetty: 23 Marras 2021, 20:22
Kirjoittaja Kaitsu60
Suuret kiitokset vastauksesta. Jossain saitin sivuilla oli kerrottu myös pumpun palautusjousien katkeamisesta johtuvasta ongelmasta, mutta Marjakankaallakin oltiin sitä mieltä että, todennäköisesti suuttimet kusee. Lykkää mustaa savua käynnistettäessä, mutta huono käynnistymään. Imusarjahehku jo hankittu, mutta paljonkohan käytännössä auttaa. Voisikohan tuota pakkosyöttöä siirtää ohjaamoon jollakin vaijeri sydeemillä?

Re: Suutinkärkien vaihto

Lähetetty: 24 Marras 2021, 08:41
Kirjoittaja British Steel
ite kokeilin suuttimet kääntämällä suutinputkia pumpun päällä 180 astetta, jolloin suuttimet olivat ilmassa traktorin ulkopuolella pelkän putken varassa. Sitten vaan kaveri hyttiin starttaamaan ja pahvilevyä n. 20-30 asteen kulmassa kun piti suuttimen kärjen alapuolella, niin näki millaisen kuvion suutin ruiskaisee. Samalla näkee jääkö suutin tiputtamaan, millainen sumu on jne.

Varoituksen sana kun kiskot niitä suuttimia kannesta: voi olla suutinrunko niin jämähtänyt kupariseen suutinholkkiin, että holkki voi nousta mukana! Sitten jäähdytysneste lirahtaa sylinteriin. Mulla nousi pari holkkia mukana, kun joskus tein remonttia. Kansi oli silloin toki pöydällä. Jos vaikuttaa että suutin ei lähde nousemaan varovasti kangottelemalla kannen ja suutinrungon välistä, niin kannattaa laittaa vähän naftaa hautumaan holkin ja rungon väliin päiväksi pariksi. Ja sitten suuttimen pohjatiivisteet kannattaa samalla vaihtaa (kupariprikat). Ja ylipäätään olla neuroottisen tarkka ettei likaa mene pumppuun, suuttimiin, suutinputkin jne.

472 pitäsi olla rivipumpulla, jos kaikki on suunnilleen kunnossa, niin lähtee kyllä hyvin käymään. Nollakelillä toi mun romu starttaa muutaman kierroksen pyörittyään ja kylmemällä kelillä käytän lohkolämmitintä. Muutaman kerran metsässä on pitänyt laittaa n. -15 asteesta tulille. Pakkosyötön kanssa nou problemo, mutta kovaa leikkiä koneelle sellainen on.

Re: Suutinkärkien vaihto

Lähetetty: 25 Marras 2021, 18:53
Kirjoittaja Kaitsu60
Kommentit tulivat tarpeeseen. Marjakankaalta tulevat kaikki tarvittavat prikat mukana.
Itsekin olen aprikoinut, josko suuttimet lähtevät nikottelematta kannesta, ettei tule särjettyä mitään.
Sittenhän sen näkee. Laitetaan liuotinta ennen yritystä. Olikohan näiden oikea avautumispaine 175 bar?

Re: Suutinkärkien vaihto

Lähetetty: 01 Joulu 2021, 01:54
Kirjoittaja jusape
Onnea vaan matkaan, jos jotkin "seven" halpiskärjet on ...... ( romukoppaan nakkaisin itse moiset heti uutenakin )
Kanavallani YouTubessa on useita suutin ja pumppujuttuaiheisia videoita, siis lähinnä CAV runkoisten suutimmien säätämisestä + CAV DPA ja SIMSS / CAV Minimec pumppujen laitosta.


https://www.youtube.com/channel/UC2o-l6 ... pbdJ4OnE1w