Sivu 1/2

Havainto Leylandin kannesta *ÖLJYNSYÖNTIÄ*!

Lähetetty: 20 Syys 2021, 10:00
Kirjoittaja British Steel
Kasailin ton v.2014 täysrempatun öljysyöpön nt98 koneen Marjakankaan 4-renkaisella männänrengassarjalla (siinä on tarvikesarjoista öljyrenkaista kovin puristus sylinterinputkeen). Pahin öljyn syönti väheni, mutta tyhjäkäynnillä tutut siniset tupsahdukset alkoivat taas ja pakoputki rupesi öljyyntymään. Tällä kertaa en jäänyt odottelemaan koneen asettumista (eipä asettunut viimeksi). Ajoin koneen pajaan ja otin imusarjan irti. Öljyähän siellä valui imuventtiilienvartta pitkin. Mistä oli kysymys?

2014 remontissa vaihdettiin venttiilinohjurit, mutta ohjurin päälle tulevan kupin juuri jäi tiivistämättä, kuvittelin että imuventtiilin varren ympärille ja kupin alle tuleva kumi tiivistää. Homma ei ole vain näin, vaan öljyä luirii venttiiliohjurin kohdistustapin kolosta kupin alle ja kupin alta öljy menee venttiilin varteen pyörähdyksen estokiilan reijästä. Toi pyörähdyksen estokiila on outo juttu ja sen vuoksi kupin juurilaipan tiiveyttä en ymmärtänyt. Laitoin suuttimen reijästä sylinteriin paineilman, otin jouset pois ja tiivistelin hydrauliikkatasotiivisteellä kuppien ja ohjureiden välisen tason ja laitoin ekstratipan tiivistettä kohdistustapinkoloon. Savutus loppui. The end kunnes taas jostain menee rikki.

Re: Havainto Leylandin kannesta *ÖLJYNSYÖNTIÄ*!

Lähetetty: 21 Syys 2021, 05:05
Kirjoittaja jamppi
Hyviä huomioita!

Re: Havainto Leylandin kannesta *ÖLJYNSYÖNTIÄ*!

Lähetetty: 21 Syys 2021, 09:57
Kirjoittaja British Steel
Sieppaa.JPG
Sieppaa.JPG (25.37 KiB) Katsottu 7753 kertaa
Vielä kuvan kanssa öljyn reitti. Eli tuon H-osan sisäkantti ei ole läheskään noin terävä mun koneessa, vaan reilulla R:llä koneistettu ja tapin K kolosta on suora reikä ohjurin ja kupin H väliseen tilaan. Sylinterikannessa on kolo, jossa koko komeus jousineen lepää , kolo on täynnä öljyä ja lämmetessään öljy luistaa hyvin karkuteille jos tiivistystä ei ole.

Kuinkahan se on Nuhvieldissä? Luulisin että jos tasot on koneistettu hyvin ja pinta H peittää ohjurista tapin K kolon niin mitään lisätiivistyksiä ei tarvita. Harmi kun ei jäänyt alkuperäisiä ohjureita talteen, olisin voinut tarkistaa onko niissä koneistettu pienempi kolo ohjaustapille. Mun mielestä tarvikeohjureissa oli aika suuri reikä varattuna kohdistukseen...

p.s. savutus ei mitenkään vähentynyt vaan se loppui ihan tyystin. Lämpimällä koneella vaan kuuma väreily putken päässä. Toki suuttimet tms. kunnossa, mutta silti.

Re: Havainto Leylandin kannesta *ÖLJYNSYÖNTIÄ*!

Lähetetty: 22 Syys 2021, 20:56
Kirjoittaja jusape
Oliko 4/98 sarjan koneissa vielä venttiilin lukkokiilat ?

Re: Havainto Leylandin kannesta *ÖLJYNSYÖNTIÄ*!

Lähetetty: 23 Syys 2021, 07:12
Kirjoittaja British Steel
Mulla on kiilat ja mystinen siipiventtiili. Kuvan perusteella jäänyt pois jossain kohtaa tuotantoa


Sieppaa.JPG

EDITtiä: tuossahan lukee että turbon tulon myötä jäänyt pois

Re: Havainto Leylandin kannesta *ÖLJYNSYÖNTIÄ*!

Lähetetty: 23 Syys 2021, 13:39
Kirjoittaja jusape
Itse käytän ainoastaan noita seevettömiä ja kiilattomia venttiileitä / ohjureita

Re: Havainto Leylandin kannesta *ÖLJYNSYÖNTIÄ*!

Lähetetty: 23 Syys 2021, 21:17
Kirjoittaja British Steel
jusape kirjoitti: 23 Syys 2021, 13:39 Itse käytän ainoastaan noita seevettömiä ja kiilattomia venttiileitä / ohjureita
Jep, olis ollut simppeli juttu mullakin. Mitähän ihmettä tuolla siivellä on haettu? Yhtäkkiä ajattelis että se on vain virtausvastusta.

Re: Havainto Leylandin kannesta *ÖLJYNSYÖNTIÄ*!

Lähetetty: 23 Syys 2021, 21:45
Kirjoittaja jusape
Ilmanpyörteilyn tehostamista sylinterissä, jolla ei dieselmoottorissa ole kovinkaan isoa merkitystä, kuten ehkä vanhoissa kaasutinmoottorisissa bensakoneissa.

Re: Havainto Leylandin kannesta *ÖLJYNSYÖNTIÄ*!

Lähetetty: 17 Marras 2021, 18:39
Kirjoittaja janne.kosonen
Niin ja tuleeko tuohon ventiilin leikkaukseen vielä pumppu efekti? sama ongelma itsellä.

Re: Havainto Leylandin kannesta *ÖLJYNSYÖNTIÄ*!

Lähetetty: 17 Marras 2021, 23:27
Kirjoittaja British Steel
en tiedä siirtääkö kolo öljyä kuinka paljon, ajattelis että vatkaa vaan eestas, mutta varmaan imukanavan imu edesauttaa öljyn tuloa venttiilejä pitkin. Tää oli yksi keissi jossa sattui pari asiaa kohdalleen, eli isot kohdistuskolot tarvikeohjareissa ja kuppien muotoilu ja (tasopinnan huono laatu). Ihan heti ei auennut mikä mätti.

Re: Havainto Leylandin kannesta *ÖLJYNSYÖNTIÄ*!

Lähetetty: 20 Marras 2021, 05:39
Kirjoittaja nisu
Eikös sen tiivisteen kuuluisi olla kupin ulkopuolella, jolloin se toimii räystäänä ja ohjaa näin ollen roiskuvaa
öljyä pois varrelta. Jos tiiviste kupin sisällä, niin eikös silloin jää rakoa tiivistepintaan H joka oli kuvassa tuolla ylempänä.
Mitä tulee venttiililautasen siipeen, niin se kuulemma lisää alavääntöä, tuossa kun 804 kannen kunnostin, niin
siinäpä vielä oli tämä siiveke, joten ovat taitaneet laittaa tehtaalla mitä on sattunut olemaan.

Re: Havainto Leylandin kannesta *ÖLJYNSYÖNTIÄ*!

Lähetetty: 20 Marras 2021, 16:30
Kirjoittaja British Steel
Sinne kupin alle venttiilivarren tiiviste kuuluu imupuolella. Pakoventtiilissä se toimii kuten perinteinen sateenvarjo. Tässä joku myöhemmän korjauskäsikirjan sivu, jossa kupin pohjataso käsketään tiivistämään hylomaarilla (kohta 3) tms. ohjuriin. Mulla on 384/270 leukun käsikirja suomeksi, jossa tästä ei puhuta.

Re: Havainto Leylandin kannesta *ÖLJYNSYÖNTIÄ*!

Lähetetty: 29 Marras 2021, 17:45
Kirjoittaja janne.kosonen
Minä sorvasin omaan leylanttiin uudet kupit ohjaimiin ja niiden pohjaan pesät usit tiivisteille ei ime enää öljyä kiilan urasta.

Re: Havainto Leylandin kannesta *ÖLJYNSYÖNTIÄ*!

Lähetetty: 01 Joulu 2021, 01:57
Kirjoittaja jusape
janne.kosonen kirjoitti: 29 Marras 2021, 17:45 Minä sorvasin omaan leylanttiin uudet kupit ohjaimiin ja niiden pohjaan pesät usit tiivisteille ei ime enää öljyä kiilan urasta.
Ja täten venttiilin varsi jää ilman vähäistäkään voitelua ja aikaamyöten hirttää ohjuriin kiinni tai kuluu varsi / ohjuri väljäksi.....

Re: Havainto Leylandin kannesta *ÖLJYNSYÖNTIÄ*!

Lähetetty: 01 Joulu 2021, 08:47
Kirjoittaja British Steel
No kai se on sama tiivistääkö pohjan usitilla vai hylomaarilla... Aika pro-meininkiä kun sorvailee pesät irtotiivisteille 8) Se yläpään varren tiiviste on vaan kumirinkula ventiilin ympärillä. Ei mikään täydellinen öljylukko, sen verran väljästi ne tuli venttiilin varteen ainakin mulla vaikka olivat uusia osia Marjakankaalta...