Havainto Leylandin kannesta *ÖLJYNSYÖNTIÄ*!

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

20 Syys 2021, 10:00

Kasailin ton v.2014 täysrempatun öljysyöpön nt98 koneen Marjakankaan 4-renkaisella männänrengassarjalla (siinä on tarvikesarjoista öljyrenkaista kovin puristus sylinterinputkeen). Pahin öljyn syönti väheni, mutta tyhjäkäynnillä tutut siniset tupsahdukset alkoivat taas ja pakoputki rupesi öljyyntymään. Tällä kertaa en jäänyt odottelemaan koneen asettumista (eipä asettunut viimeksi). Ajoin koneen pajaan ja otin imusarjan irti. Öljyähän siellä valui imuventtiilienvartta pitkin. Mistä oli kysymys?

2014 remontissa vaihdettiin venttiilinohjurit, mutta ohjurin päälle tulevan kupin juuri jäi tiivistämättä, kuvittelin että imuventtiilin varren ympärille ja kupin alle tuleva kumi tiivistää. Homma ei ole vain näin, vaan öljyä luirii venttiiliohjurin kohdistustapin kolosta kupin alle ja kupin alta öljy menee venttiilin varteen pyörähdyksen estokiilan reijästä. Toi pyörähdyksen estokiila on outo juttu ja sen vuoksi kupin juurilaipan tiiveyttä en ymmärtänyt. Laitoin suuttimen reijästä sylinteriin paineilman, otin jouset pois ja tiivistelin hydrauliikkatasotiivisteellä kuppien ja ohjureiden välisen tason ja laitoin ekstratipan tiivistettä kohdistustapinkoloon. Savutus loppui. The end kunnes taas jostain menee rikki.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

21 Syys 2021, 05:05

Hyviä huomioita!
Mukana kuin peräpukama!
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

21 Syys 2021, 09:57

Sieppaa.JPG
Sieppaa.JPG (25.37 KiB) Katsottu 7347 kertaa
Vielä kuvan kanssa öljyn reitti. Eli tuon H-osan sisäkantti ei ole läheskään noin terävä mun koneessa, vaan reilulla R:llä koneistettu ja tapin K kolosta on suora reikä ohjurin ja kupin H väliseen tilaan. Sylinterikannessa on kolo, jossa koko komeus jousineen lepää , kolo on täynnä öljyä ja lämmetessään öljy luistaa hyvin karkuteille jos tiivistystä ei ole.

Kuinkahan se on Nuhvieldissä? Luulisin että jos tasot on koneistettu hyvin ja pinta H peittää ohjurista tapin K kolon niin mitään lisätiivistyksiä ei tarvita. Harmi kun ei jäänyt alkuperäisiä ohjureita talteen, olisin voinut tarkistaa onko niissä koneistettu pienempi kolo ohjaustapille. Mun mielestä tarvikeohjureissa oli aika suuri reikä varattuna kohdistukseen...

p.s. savutus ei mitenkään vähentynyt vaan se loppui ihan tyystin. Lämpimällä koneella vaan kuuma väreily putken päässä. Toki suuttimet tms. kunnossa, mutta silti.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8902
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Syys 2021, 20:56

Oliko 4/98 sarjan koneissa vielä venttiilin lukkokiilat ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

23 Syys 2021, 07:12

Mulla on kiilat ja mystinen siipiventtiili. Kuvan perusteella jäänyt pois jossain kohtaa tuotantoa


Sieppaa.JPG

EDITtiä: tuossahan lukee että turbon tulon myötä jäänyt pois
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8902
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Syys 2021, 13:39

Itse käytän ainoastaan noita seevettömiä ja kiilattomia venttiileitä / ohjureita
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

23 Syys 2021, 21:17

jusape kirjoitti:
23 Syys 2021, 13:39
Itse käytän ainoastaan noita seevettömiä ja kiilattomia venttiileitä / ohjureita
Jep, olis ollut simppeli juttu mullakin. Mitähän ihmettä tuolla siivellä on haettu? Yhtäkkiä ajattelis että se on vain virtausvastusta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8902
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Syys 2021, 21:45

Ilmanpyörteilyn tehostamista sylinterissä, jolla ei dieselmoottorissa ole kovinkaan isoa merkitystä, kuten ehkä vanhoissa kaasutinmoottorisissa bensakoneissa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
janne.kosonen
Kutos -nuffisti
Viestit: 68
Liittynyt: 22 Helmi 2021, 18:48
Konekalustoani: Leyland 384

17 Marras 2021, 18:39

Niin ja tuleeko tuohon ventiilin leikkaukseen vielä pumppu efekti? sama ongelma itsellä.
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

17 Marras 2021, 23:27

en tiedä siirtääkö kolo öljyä kuinka paljon, ajattelis että vatkaa vaan eestas, mutta varmaan imukanavan imu edesauttaa öljyn tuloa venttiilejä pitkin. Tää oli yksi keissi jossa sattui pari asiaa kohdalleen, eli isot kohdistuskolot tarvikeohjareissa ja kuppien muotoilu ja (tasopinnan huono laatu). Ihan heti ei auennut mikä mätti.
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

20 Marras 2021, 05:39

Eikös sen tiivisteen kuuluisi olla kupin ulkopuolella, jolloin se toimii räystäänä ja ohjaa näin ollen roiskuvaa
öljyä pois varrelta. Jos tiiviste kupin sisällä, niin eikös silloin jää rakoa tiivistepintaan H joka oli kuvassa tuolla ylempänä.
Mitä tulee venttiililautasen siipeen, niin se kuulemma lisää alavääntöä, tuossa kun 804 kannen kunnostin, niin
siinäpä vielä oli tämä siiveke, joten ovat taitaneet laittaa tehtaalla mitä on sattunut olemaan.
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

20 Marras 2021, 16:30

Sinne kupin alle venttiilivarren tiiviste kuuluu imupuolella. Pakoventtiilissä se toimii kuten perinteinen sateenvarjo. Tässä joku myöhemmän korjauskäsikirjan sivu, jossa kupin pohjataso käsketään tiivistämään hylomaarilla (kohta 3) tms. ohjuriin. Mulla on 384/270 leukun käsikirja suomeksi, jossa tästä ei puhuta.
Liitteet
20211120_163307.png
janne.kosonen
Kutos -nuffisti
Viestit: 68
Liittynyt: 22 Helmi 2021, 18:48
Konekalustoani: Leyland 384

29 Marras 2021, 17:45

Minä sorvasin omaan leylanttiin uudet kupit ohjaimiin ja niiden pohjaan pesät usit tiivisteille ei ime enää öljyä kiilan urasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8902
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Joulu 2021, 01:57

janne.kosonen kirjoitti:
29 Marras 2021, 17:45
Minä sorvasin omaan leylanttiin uudet kupit ohjaimiin ja niiden pohjaan pesät usit tiivisteille ei ime enää öljyä kiilan urasta.
Ja täten venttiilin varsi jää ilman vähäistäkään voitelua ja aikaamyöten hirttää ohjuriin kiinni tai kuluu varsi / ohjuri väljäksi.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

01 Joulu 2021, 08:47

No kai se on sama tiivistääkö pohjan usitilla vai hylomaarilla... Aika pro-meininkiä kun sorvailee pesät irtotiivisteille 8) Se yläpään varren tiiviste on vaan kumirinkula ventiilin ympärillä. Ei mikään täydellinen öljylukko, sen verran väljästi ne tuli venttiilin varteen ainakin mulla vaikka olivat uusia osia Marjakankaalta...
Vastaa Viestiin