Sivu 1/1

Leyland 270 männänrenkaat

Lähetetty: 24 Elo 2021, 18:36
Kirjoittaja Hurr1
Moro,
ongelma öljynkulutus moottoriremontin jälkeen (aika iso kulutus).
Varmistan männänrenkaiden oikean asennuksen. 2. ja 3. rengas ovat oikein
"TOP" päällä, mutta ensimmäisessä renkaassa ei ole mitään merkintää kummallakaan
puolella: voiko siis olla kummin päin vaan?
Kone on Leyland 270 vm. -73 (ilm. jonkinlainen sekasikiö 384:stä), mutta aina ennen toiminut
savuttamatta. Mitä asian tietävät vastaavat?

Vastauksesta kiitollinen
Hurr1

Re: Leyland 270 männänrenkaat

Lähetetty: 25 Elo 2021, 05:20
Kirjoittaja jamppi
Tuliko uudet putket koneeseen? Vanhoilla putkilla renkaiden sopeutuminen osaa viedä aikaa ja öljyä kuluu.

Re: Leyland 270 männänrenkaat

Lähetetty: 25 Elo 2021, 11:26
Kirjoittaja Hurr1
Ei tarvinnut, mutta miten sen ylimmäisen renkaan kanssa on, voiko siis olle kummin päin vaan, kun merkkiä ei ole?

Re: Leyland 270 männänrenkaat

Lähetetty: 25 Elo 2021, 16:38
Kirjoittaja jamppi
Ei kaikissa ole mitään merkintää, riippuu varmaan millanen rengassarja on kyseessä. Jos ei ole viistettä eikä merkkiä niin silloin on ihan sama miten laittaa.

Re: Leyland 270 männänrenkaat

Lähetetty: 30 Elo 2021, 09:52
Kirjoittaja British Steel
Moi!

Täältä pesee:

Sama ongelma minulla konerempan jälkeen (n.500h ajoa ei parantanut tilannetta), nyt kone on kone auki ja odottelen kantta plaanaamosta että pääsen kasailemaan.

Asiaa olen selvitellyt ja seuraavia huomioita olis:

Männänrenkaita on tarvikkeena montaa sorttia, minulle tuli ensimmäiseen remonttiin öljyrenkaat joissa ei ole kavennettu lainkaan sylinteriputken seinämään vasten tulevaa olaketta ja renkaan kokoonpuristumisvoima on n.4,5kg. Nämä renkaat eivät olleet toimineet, päättelin siitä että renkaissa näkyi vielä kiillottamattomia kohtia, jotka eivät olleet ottaneet lainkaan sylinterin seiniin.

Putket hoonasin koneremontin yhteydessä pilipalijousihoonilla, nyt putket kävi koneistamon kautta kunnon hoonissa, mutta mittavirhettä putkissa ei ollut (lyhyet putket, vain yksi öljyrengas mahdollinen).

Minulle oli jäänyt alkuperäiset kuluneet öljyrenkaat, puristusvoima n. 7kg, mutta päittäisvälyksen takia näitä ei voinut laittaa koneeseen.

Ostin nyt satsin männänrenkaita, öljyrenkaan desing oli muuttunut eli nyt putkea vasten oleva olake oli kavennettu kuten alkuperäisissä renkaissa, mutta puristusvoima edelleen alle 5kg.

Ostin kolmannen satsin männänrenkaita (4 renkaiseen koneeseen tarkoitettuja), näissä öljyrenkaissa oli kapea olake ja renkaan sisällä olevan erillisen jousen ansiosta n.7kg puristusvoima. Näillä päätin kasata koneen.

Päättelen että asiassa onpi käynyt niin että tarvikevalmistaja ei uskalla tehdä öljyrenkaista alkuperäisiä jäykkyydeltään, koska pelkää niiden pirahtavan rikki, sisäpuolisella jousella alkuperäinen jäykkyys löytyy.

Muoks: missään satsissa ei ollut väliä kumminpäin yli rengas tulisi.

Onko sinulla kahdella öljyrenkaalla? minulla oli alunperin jätetty alin pois tod. näk. jo tehtaalla vaikka pitkät putket (vm.78)

PS. tarvikemännissä oli millin pienemmät öljyn takaisinvirtausreijjät, jotka suurensin alkuperäisen männän mallin mukaan.



Kuolleen merkin harrastuksessa on omat mausteet.