Leyland 270 männänrenkaat

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Hurr1
Mini -nuhvisti
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Elo 2021, 11:01
Konekalustoani: Leyland 270

24 Elo 2021, 18:36

Moro,
ongelma öljynkulutus moottoriremontin jälkeen (aika iso kulutus).
Varmistan männänrenkaiden oikean asennuksen. 2. ja 3. rengas ovat oikein
"TOP" päällä, mutta ensimmäisessä renkaassa ei ole mitään merkintää kummallakaan
puolella: voiko siis olla kummin päin vaan?
Kone on Leyland 270 vm. -73 (ilm. jonkinlainen sekasikiö 384:stä), mutta aina ennen toiminut
savuttamatta. Mitä asian tietävät vastaavat?

Vastauksesta kiitollinen
Hurr1
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

25 Elo 2021, 05:20

Tuliko uudet putket koneeseen? Vanhoilla putkilla renkaiden sopeutuminen osaa viedä aikaa ja öljyä kuluu.
Mukana kuin peräpukama!
Hurr1
Mini -nuhvisti
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Elo 2021, 11:01
Konekalustoani: Leyland 270

25 Elo 2021, 11:26

Ei tarvinnut, mutta miten sen ylimmäisen renkaan kanssa on, voiko siis olle kummin päin vaan, kun merkkiä ei ole?
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

25 Elo 2021, 16:38

Ei kaikissa ole mitään merkintää, riippuu varmaan millanen rengassarja on kyseessä. Jos ei ole viistettä eikä merkkiä niin silloin on ihan sama miten laittaa.
Mukana kuin peräpukama!
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

30 Elo 2021, 09:52

Moi!

Täältä pesee:

Sama ongelma minulla konerempan jälkeen (n.500h ajoa ei parantanut tilannetta), nyt kone on kone auki ja odottelen kantta plaanaamosta että pääsen kasailemaan.

Asiaa olen selvitellyt ja seuraavia huomioita olis:

Männänrenkaita on tarvikkeena montaa sorttia, minulle tuli ensimmäiseen remonttiin öljyrenkaat joissa ei ole kavennettu lainkaan sylinteriputken seinämään vasten tulevaa olaketta ja renkaan kokoonpuristumisvoima on n.4,5kg. Nämä renkaat eivät olleet toimineet, päättelin siitä että renkaissa näkyi vielä kiillottamattomia kohtia, jotka eivät olleet ottaneet lainkaan sylinterin seiniin.

Putket hoonasin koneremontin yhteydessä pilipalijousihoonilla, nyt putket kävi koneistamon kautta kunnon hoonissa, mutta mittavirhettä putkissa ei ollut (lyhyet putket, vain yksi öljyrengas mahdollinen).

Minulle oli jäänyt alkuperäiset kuluneet öljyrenkaat, puristusvoima n. 7kg, mutta päittäisvälyksen takia näitä ei voinut laittaa koneeseen.

Ostin nyt satsin männänrenkaita, öljyrenkaan desing oli muuttunut eli nyt putkea vasten oleva olake oli kavennettu kuten alkuperäisissä renkaissa, mutta puristusvoima edelleen alle 5kg.

Ostin kolmannen satsin männänrenkaita (4 renkaiseen koneeseen tarkoitettuja), näissä öljyrenkaissa oli kapea olake ja renkaan sisällä olevan erillisen jousen ansiosta n.7kg puristusvoima. Näillä päätin kasata koneen.

Päättelen että asiassa onpi käynyt niin että tarvikevalmistaja ei uskalla tehdä öljyrenkaista alkuperäisiä jäykkyydeltään, koska pelkää niiden pirahtavan rikki, sisäpuolisella jousella alkuperäinen jäykkyys löytyy.

Muoks: missään satsissa ei ollut väliä kumminpäin yli rengas tulisi.

Onko sinulla kahdella öljyrenkaalla? minulla oli alunperin jätetty alin pois tod. näk. jo tehtaalla vaikka pitkät putket (vm.78)

PS. tarvikemännissä oli millin pienemmät öljyn takaisinvirtausreijjät, jotka suurensin alkuperäisen männän mallin mukaan.



Kuolleen merkin harrastuksessa on omat mausteet.
Vastaa Viestiin