Leyland 270 uuden omistajan haasteet
Lähetetty: 14 Huhti 2021, 09:34
Morjensta Foorumille.
Muuan viikko taannoin tuli otsikon mukainen traktori noin 3 vuotta käyttämättömänä hankittua.
Traktori tuntuu toimivan muutamia pikku operaatioita vaativia puutteita lukuunottamatta varsin hyvin ikäisekseen. Olen yrittänyt hieman perehtyä tuon kapistuksen tekniikkaan siinä määrin, että ihan pohjalta ei tarvitsisi kaikkea kysellä. Kaikesta huolimatta on tuossa yksilössä sellaisia sepityksiä joiden johdosta alkaa kohta hiukset harvenemaan.
Siis aloitetaan...
1. Kytkimeltä tulee sekä ajon, että sirkkelin pyörittämisen aikana vaihteistoöljyä (suht, kirkasta). Jostain luin että voimansiirtoöljyä saa olla hieman yli maksimin. En osaa sanoa vuotaako jokin akselistefa vai liittyykö lievään öljyn ylitäyttöön.
2. Ulosoton hallintavipu oli hitsattu perärepusta tulevaan akseliin niin, että edelleen särkee päätä kun näkee tuollaista kötöstelyä. Syynä mitä ilmeisemmin kulunut PTO-akselin booritus ja/tai käytön aikainen tekemättä jäänyt säätö. Leikkasin tuon hitsiklimpin niin, että sain lukkopihdeillä sekä mustekalalla ulosoton päälle polttopuiden tekemisen ajaksi.
3. Nostolaite pilkkii, laskee suht nopsaan. Kevyt sirkkeli perässä joutuu antamaan kierroksia että nostolaite nostaa, korjaus?
4. Ostin täpinöissäni Farmi takakuormaajan kun pitäisi vähän pihassa siirrellä multaa ja savea. Tuota hydraulipaineen ulosoton järjestelyä en vaan millään käsitä. Tuohon menosuuntaan nähden oikean puoleiseen taimmaiseen vipuun on hitsattut tilalle pieni kiintolenkkiavain?? tuollako sitä hydraulipainetta ohjataan? No yksitoiminen sylinteri ei ainakaan vipujen käpistelystä huolimatta ala laskemaan omasta painostaan. Salliiko Hydraulijärjestelmä yksitoimisen sylinterin nesteen paluun paineenottoliitäntään vai onko vastassa umpiperä?
5. Peräreppu hitsattu kahdesta kohtaa ja kulmien kierteet mysötty, (kansi on kylläkin ehjä)
6. Virtalukko viritelty niin, että starttaaminen tapahtuu erillisesta painikkeesta. Penkin edessä vaihteistossa joku tunnistin ilman että johto olisi kytkettynä (olisiko vaihteen tunnistin), tästä tein itse johtopäätelmiä, että jos vaihteen tunnistin on rikki olisi tuo käynnistyksen turvaominaisuus ohitettu erillisellä painokytkimellä. Uusi virtalukko hommattu, olisi aikomus laittaa paikoilleen ja korjata tuo mahdollinen vaaran paikka.
Kysymys kuuluu, korjaanko vanhaa vai alanko katselemaan käytettyä peräreppua kokonaisuutena. PTO -akselia voisi täyttöhitsata ja sorvata, korkanneisiin kierteisiin saa helicoilit jne, mutta kannattaako jo haljennutta ja hitsattua reppua pajottaa kun muutakin vikaa piisaa. Näyttäisi muuten olevan rosterilla hitsattu tuo reppu.
Kiitos etukäteen niille jotka antavat vinkkejä, myös linkki / viittaus keskusteluun jossa asiaan pureudutaan on plussaa.
Muuan viikko taannoin tuli otsikon mukainen traktori noin 3 vuotta käyttämättömänä hankittua.
Traktori tuntuu toimivan muutamia pikku operaatioita vaativia puutteita lukuunottamatta varsin hyvin ikäisekseen. Olen yrittänyt hieman perehtyä tuon kapistuksen tekniikkaan siinä määrin, että ihan pohjalta ei tarvitsisi kaikkea kysellä. Kaikesta huolimatta on tuossa yksilössä sellaisia sepityksiä joiden johdosta alkaa kohta hiukset harvenemaan.
Siis aloitetaan...
1. Kytkimeltä tulee sekä ajon, että sirkkelin pyörittämisen aikana vaihteistoöljyä (suht, kirkasta). Jostain luin että voimansiirtoöljyä saa olla hieman yli maksimin. En osaa sanoa vuotaako jokin akselistefa vai liittyykö lievään öljyn ylitäyttöön.
2. Ulosoton hallintavipu oli hitsattu perärepusta tulevaan akseliin niin, että edelleen särkee päätä kun näkee tuollaista kötöstelyä. Syynä mitä ilmeisemmin kulunut PTO-akselin booritus ja/tai käytön aikainen tekemättä jäänyt säätö. Leikkasin tuon hitsiklimpin niin, että sain lukkopihdeillä sekä mustekalalla ulosoton päälle polttopuiden tekemisen ajaksi.
3. Nostolaite pilkkii, laskee suht nopsaan. Kevyt sirkkeli perässä joutuu antamaan kierroksia että nostolaite nostaa, korjaus?
4. Ostin täpinöissäni Farmi takakuormaajan kun pitäisi vähän pihassa siirrellä multaa ja savea. Tuota hydraulipaineen ulosoton järjestelyä en vaan millään käsitä. Tuohon menosuuntaan nähden oikean puoleiseen taimmaiseen vipuun on hitsattut tilalle pieni kiintolenkkiavain?? tuollako sitä hydraulipainetta ohjataan? No yksitoiminen sylinteri ei ainakaan vipujen käpistelystä huolimatta ala laskemaan omasta painostaan. Salliiko Hydraulijärjestelmä yksitoimisen sylinterin nesteen paluun paineenottoliitäntään vai onko vastassa umpiperä?
5. Peräreppu hitsattu kahdesta kohtaa ja kulmien kierteet mysötty, (kansi on kylläkin ehjä)
6. Virtalukko viritelty niin, että starttaaminen tapahtuu erillisesta painikkeesta. Penkin edessä vaihteistossa joku tunnistin ilman että johto olisi kytkettynä (olisiko vaihteen tunnistin), tästä tein itse johtopäätelmiä, että jos vaihteen tunnistin on rikki olisi tuo käynnistyksen turvaominaisuus ohitettu erillisellä painokytkimellä. Uusi virtalukko hommattu, olisi aikomus laittaa paikoilleen ja korjata tuo mahdollinen vaaran paikka.
Kysymys kuuluu, korjaanko vanhaa vai alanko katselemaan käytettyä peräreppua kokonaisuutena. PTO -akselia voisi täyttöhitsata ja sorvata, korkanneisiin kierteisiin saa helicoilit jne, mutta kannattaako jo haljennutta ja hitsattua reppua pajottaa kun muutakin vikaa piisaa. Näyttäisi muuten olevan rosterilla hitsattu tuo reppu.
Kiitos etukäteen niille jotka antavat vinkkejä, myös linkki / viittaus keskusteluun jossa asiaan pureudutaan on plussaa.