Leyland 270 uuden omistajan haasteet

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Ropeli
Mini -nuhvisti
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Maalis 2021, 19:50
Konekalustoani: Leyland 270

14 Huhti 2021, 09:34

Morjensta Foorumille.

Muuan viikko taannoin tuli otsikon mukainen traktori noin 3 vuotta käyttämättömänä hankittua.

Traktori tuntuu toimivan muutamia pikku operaatioita vaativia puutteita lukuunottamatta varsin hyvin ikäisekseen. Olen yrittänyt hieman perehtyä tuon kapistuksen tekniikkaan siinä määrin, että ihan pohjalta ei tarvitsisi kaikkea kysellä. Kaikesta huolimatta on tuossa yksilössä sellaisia sepityksiä joiden johdosta alkaa kohta hiukset harvenemaan.

Siis aloitetaan...

1. Kytkimeltä tulee sekä ajon, että sirkkelin pyörittämisen aikana vaihteistoöljyä (suht, kirkasta). Jostain luin että voimansiirtoöljyä saa olla hieman yli maksimin. En osaa sanoa vuotaako jokin akselistefa vai liittyykö lievään öljyn ylitäyttöön.

2. Ulosoton hallintavipu oli hitsattu perärepusta tulevaan akseliin niin, että edelleen särkee päätä kun näkee tuollaista kötöstelyä. Syynä mitä ilmeisemmin kulunut PTO-akselin booritus ja/tai käytön aikainen tekemättä jäänyt säätö. Leikkasin tuon hitsiklimpin niin, että sain lukkopihdeillä sekä mustekalalla ulosoton päälle polttopuiden tekemisen ajaksi.

3. Nostolaite pilkkii, laskee suht nopsaan. Kevyt sirkkeli perässä joutuu antamaan kierroksia että nostolaite nostaa, korjaus?

4. Ostin täpinöissäni Farmi takakuormaajan kun pitäisi vähän pihassa siirrellä multaa ja savea. Tuota hydraulipaineen ulosoton järjestelyä en vaan millään käsitä. Tuohon menosuuntaan nähden oikean puoleiseen taimmaiseen vipuun on hitsattut tilalle pieni kiintolenkkiavain?? tuollako sitä hydraulipainetta ohjataan? No yksitoiminen sylinteri ei ainakaan vipujen käpistelystä huolimatta ala laskemaan omasta painostaan. Salliiko Hydraulijärjestelmä yksitoimisen sylinterin nesteen paluun paineenottoliitäntään vai onko vastassa umpiperä?

5. Peräreppu hitsattu kahdesta kohtaa ja kulmien kierteet mysötty, (kansi on kylläkin ehjä)

6. Virtalukko viritelty niin, että starttaaminen tapahtuu erillisesta painikkeesta. Penkin edessä vaihteistossa joku tunnistin ilman että johto olisi kytkettynä (olisiko vaihteen tunnistin), tästä tein itse johtopäätelmiä, että jos vaihteen tunnistin on rikki olisi tuo käynnistyksen turvaominaisuus ohitettu erillisellä painokytkimellä. Uusi virtalukko hommattu, olisi aikomus laittaa paikoilleen ja korjata tuo mahdollinen vaaran paikka.


Kysymys kuuluu, korjaanko vanhaa vai alanko katselemaan käytettyä peräreppua kokonaisuutena. PTO -akselia voisi täyttöhitsata ja sorvata, korkanneisiin kierteisiin saa helicoilit jne, mutta kannattaako jo haljennutta ja hitsattua reppua pajottaa kun muutakin vikaa piisaa. Näyttäisi muuten olevan rosterilla hitsattu tuo reppu.


Kiitos etukäteen niille jotka antavat vinkkejä, myös linkki / viittaus keskusteluun jossa asiaan pureudutaan on plussaa.
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

14 Huhti 2021, 12:06

Kohta 1 alla on useampi vuoto reikä, takimmaisen reijän voi tukkia, niin vuotava öljy kerääntyy
sisällä olevaan kaukaloon, johon mahtuu hyvinkin kaksi litraa, ennen kuin valuu seuraavaan ja
tulee seuraavasta vuotoreiästä, tätä ei saa mennä tukkimaan, koska muuten kastuu kytkin.
Siinä vaiheessa ottaa takemman tulpan pois ja laskee vuotaneen öljyn astiaan, yleensä on
mennyt useampikin vuosi ennen kuin on tarvinnut laskea, akselin olemattomat stefathan
siellä vuotaa, eikä niitten uusimisella saada juuri vuotoa loppumaan, ainakaan pitemmäksi
aikaan. Tässä alkuun joku muu voisi jatkaa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5063
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Huhti 2021, 16:39

Tässä yhden "ei mitääntietäjän" kommentteja :wink:
Tuohon takakuormmajan käyttöön liityvää: Kyteke takakuormaajan letku ulkopuolisen järjestelmän ulostuloon, repunssa oikeanpuoleinen, käyttövipu neliskulmainen, hallintalaitekuvassa 11. Pääjärjestelmän käyttövivulla 10, nostat nostovarret yläasentoon, sen jälkeen nostat ulkopulisen järjestelmän vivulla, kuormaajan sylinterillä kauhan yläasentoon, kauhan laskeminen päinvastaisesti.

"Salliiko Hydraulijärjestelmä yksitoimisen sylinterin nesteen paluun paineenottoliitäntään vai onko vastassa umpiperä?
Ainakin minulla nuhveissa öljyjen paluu toimii liittime kautta normaalisti. Kerran on sattunut ettei toiminut, vaihdoi liitimet sen jälkeen ei ole ollut murheita.

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... %C3%A4.PDF Rullaa alaspäin löytyy lisäksi 3 sivua. Tuosta oikealle > löytyy lisää leukkuun liityviä tiedostoja / kuvia.
Hitsailtu peräreppu, saattaa kestääkin kevyessä käytössä.
Nostolaitteen pilkkiminen, sanoisinko ominaisuus. Korjaajia, onkohan etes facebuukilaisissa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

14 Huhti 2021, 20:41

Olisko kuvia laittaa perästä, näkisi vähän miten se reppu on oikein parsittu nippuun,? Kyllä vähän itsestä huonolta kuulostaa sen repun kannalta jo kun sieltä on kierteitäkin menny kun se olisi tärkeää että siellä on kaikki pultit kunnolla kiinni, jo kertaalleen kasaan parsittuna ei ainakaan kannata enää ruveta uudestaan korjaamaankaan eikä taida helicoileistakaan olla apua siellä. Että kattelee ehjän repun siihen, vanha voi mennä jonku aikaa kevyessä käytössä mutta takakuormaajaa en siihen reppuun laittaisi varsinkaan maansiirtotarkoituksessa. Saattaa huonolla tuurilla lohjeta vaikka se laippa vaihteiston yläosasta jossa reppu on niillä 3 isolla pultilla kiinni. Niiden 3 yläpultin kiristysmomentti on muuten 18kg ja repun kannen pulttien 14kg.
Pieni pilkkiminen kuuluu asiaan. Nostolaitteen täytösventtiili voi jumittaa kun ollu vähällä käytöllä niin joutuu antaan kierroksia tai sitten hydraulipumpussa sanomista, uusikaan pumppu ei ole kallis. Tai vuoto vaikka jossain liitoksessa tai sihdit tukossa.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 372
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

15 Huhti 2021, 07:19

Pumppuhan on tässä mallissa luja ja pitkäikäinen, mutta tiivistee on saattanut mennä
pumpun laippojen välistä ja silloin paineet karkaa, omassakin 270 oli tehoton kun ostin
35 vuotta sitten, en tehnyt muuta kuin uudet tiivisteet pumppuun, niin vielä tänäkin
päivänä varoventtiili huutaa täyden noston vaiheessa.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

22 Huhti 2021, 08:49

Kuva perärepusta ja niistä kötöstyksistä auttaisi meitä muita paremmin hahmottamaan tilannetta. Kuulostaa kyllä jo tuon vikalistan mukaan siltä että kannattaisi katsella ehjä reppu siihen, sen voi ottaa myös 255 Leylandista, siinä on samanlainen täsmälleen. Kun joka tapauksessa joudut sen perän nyt auki käyttämään, jo ihan sen vuoksi että pääset hydraulipumpun imusihdin puhdistamaan. Ja se pto-kytkentäakselikin voisi hyvässä lykyssä tulla ehjän repun mukana parempikuntoinen.
Osia voi kysellä esim. Järviseudun traktori, siellä on varmasti esimerkiksi vipuja ja sen semmoisia purettuina.
Tuohon ulkopuolisen hydrauliikan käyttöön liittyen eniten kuvaa kaipaisin, kuulostaa siltä että oikea käyttövipu puuttuu tai on irti jos sinne on jotain kiintolenkkejä hitsailtu. Voit toki kokeilla sitä avainta kääntelemällä, tuleeko sylinterille painetta, nostolaitteen asento ei vaikuta ulkopuolisen toimintaan muuten kuin että molempia ei voi yhtäaikaa nostaa, nostolaite on priorisoitu.
Vastaa Viestiin