Apuva 272

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

JPEK
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Maalis 2021, 07:59
Konekalustoani: Leyland 272

13 Maalis 2021, 15:43

Remontti menossa. Kansi rempattu ja ykkös sylinteristä männänrengas oli poikki.
Ostin uuden putken ja rengassarjan (5).
Männissä paikka kahdelle öljyrenkaalle. 20 vuotta sitten tein remontin ja alaöljyrenkaan jätin pois kun ei sitä ollut avatessakaan. Mutta nyt arvelin laittaa mäntiin myös alaöljyrenkaat.
Jospa öljynkulutus vähenisi. Uudessa rengassarjassa ylimmäinen öljyrengas oli erillainen mitä entiset siinä oli jousen tapainen
sisäkehällä. Männän urassa ei ole jouselle syvennystä. Joten onkohan sarja tarkoitettu erillaiselle männälle. Kannattaakohan kasata ylimmäinen öljyrengas vanhoilla renkailla.
Sarja on Power Seal tekemä.
Osaisiko joku neuvoa.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

14 Maalis 2021, 09:49

Aika usein se alimmainen öljyrengas jätetään pois, parantaa vähän mäånnän voitelua. Siinä jousellisessa öljyrenkaassa jousi sijoittuu renkaan uraan. Kun sen asentaa mäntää niin kyllä sen näkee onko käypänen.
Mukana kuin peräpukama!
JPEK
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Maalis 2021, 07:59
Konekalustoani: Leyland 272

14 Maalis 2021, 11:48

Kiitos vastauksesta.
Öljyä on syönyt koko ikänsä melko reippaasti.
-83 sen ostin niin ensimmäinen omistaja sanoi että muuten hyvä mutta öljyä menee että muista lisätä. Ajelin sillä muutama tuhatta tuntia ja tein öljyn kulutuksen takia koneremontin uudet putket ja laskerit ja kansiremontin teetätin pajalla. Öljyn kulutus ei siitä muuttunut. Litra öljyä tankillisella polttoainetta jos raskasta työtä tekee.
Eräs Leukku mies ssnoi että hänellä oli samanlainen ja kun laittoi alimmaisen öljyrenkaan niin öljyn kulutus väheni huomattavasti. Joten sen takia nyt arvelin laittaa alimmaisen renkasn mäntiin kun kone kerta levällään. Saa sitten nähdä miten käy.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

21 Maalis 2021, 16:29

Tuliko viime remontissa uudet putket ja laakerit mutta ei mäntiä? :?
Alimmainen öljyrengashan on jätetty pois ihan tehtaan toimesta kulumisongelmien takia.

Esimerkkinä, tehtiin erääseen 804 leukkuun moottoriremonttia suurehkon öljynkulutuksen takia, paja vaihtoi ensin uudet männänrenkaat koska putket ja männät olivat näennäisesti täysin ok, mutta tämän jälkeen öljynkulutus ainoastaan lisääntyi ollen pahimmillaan noin litran luokkaa tunnissa. Epäiltiin siinä kantta, turboa, kaikkea mahdollista...

Koneeseen hankittiin lopulta täysi korjaussarja suoraan englantilaiselta osatoimittajalta, ja nyt öljynkulutusongelma on poistunut. Kyseisessä turbomoottorissahan ei ole enää edes paikkaa alimmalle öljyrenkaalle koska männäntappi on paksumpi.

Kannattaa kiinnittää huomiota moottorin osien laatuun, halvimpia vaihtoehtoja on yleensä syytä välttää.
Esimerkin tapauksessa oli myös ilmeisesti aiemmassa remontissa oikaistu ja jätetty vaihtamatta putket mutta laitettu uudet männät, lopulta kun kaikki osat olivat "eri paria" niin öljynkulutus oli mahdoton.
JPEK
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Maalis 2021, 07:59
Konekalustoani: Leyland 272

21 Maalis 2021, 17:37

Vanhoilla männillä silloin eka remontin kasasin.
Nyt ei ollut tarkoitus kun kansiremontti ja syöttöpumppu suuttimineen uusia. Mutta huomasin että putkessa naarmu ja oli männän rengas poikki. Otin kaikki putket pois. Nyt ostin
uudet putket ja männät ja renkaat. Mutta kävi vähän huonotuuri kun kahden eri valmistajan putkia.
En sitten tohtinut nyt Englannista tilata kun ei tiedä kauanko tavara nyt sieltä tulee. Minulle sanottiin että saattaa kestää kuukauden.
Olisi pitänyt ennen joulua tilata kun tilasin syöttöpumpun ja kanteen muut osat englannista. Kohtahan tuon näkee syökö naapurin öljytkin jos omat ei riitä.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

21 Maalis 2021, 21:47

Englannin osatoimittaja kertoi, että ahdetuissa moottoreissa öljynsyöntiä lisäisi mikäli on joskus asennettu halpoja mäntiä, joista puuttuvat öljyn pakoreijät rengasuran pohjalta. Kyseisen 804 vanhoissa männissä kyllä oli nämä reiät eikä niissä ollut silmin havaittavaa kulumaa, ts. mäntien pinta näytti täysin kulumattomalta.
No joka tapauksessa vanhat osat ovat minulla tallessa ja tarkoitus on ensi kesänä syynätä ne tarkemmin josko jokin selitys öljynkulutukselle löytyisi.
Korjaussarja oli laadukas, muunmuuassa putkien shimmirenkaat sisältyivät.
Vastaa Viestiin