Leyland 262 Synchro ja takakuormain.

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

jawa
Nelos -nuffisti
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Syys 2020, 06:41
Konekalustoani: 262 synchro

09 Syys 2020, 09:50

Neuvoja kaivataan Leyland 262 Synchro vm:1980.Kuormain perään ja letku kiinni keltaisen tulpan liittimeen eli onko nimeltään perävaunukipin/apujärjestelmän pikaliitin.Toimiiko nostolaite silti tosta päävivusta ja kuormain nousee ja laskee apujärjestelmän vivusta?Pitääkö kone olla sammutettuna kun liittimen laittaa kiinni ja ottaa pois?Ps:Ensimmäinen traktori joten kaikki uutta.
Liitteet
118827024_589693891701980_6328120327053468744_n.jpg
119018718_944417889301466_3918870574396272443_n.jpg
119023197_1205346503165723_5624570938606956760_n.jpg
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

10 Syys 2020, 01:24

Eri piirit ne on, tosin prioriteetinä tais nostolaitteelle mennä öljyvirtaus ensisijaisesti ja jos nostolaitetta ei nosta, paine tulee ulkoisen hyden 1-toimiliittimelle viereisen vivun ohjaamana. Eteen laskee - taakse paine ja keskiasento on pito eli liittimessä ei ole järjestelmän suunnasta painetta vastassa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jawa
Nelos -nuffisti
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Syys 2020, 06:41
Konekalustoani: 262 synchro

10 Syys 2020, 02:20

jusape kirjoitti:
10 Syys 2020, 01:24
Eri piirit ne on, tosin prioriteetinä tais nostolaitteelle mennä öljyvirtaus ensisijaisesti ja jos nostolaitetta ei nosta, paine tulee ulkoisen hyden 1-toimiliittimelle viereisen vivun ohjaamana. Eteen laskee - taakse paine ja keskiasento on pito eli liittimessä ei ole järjestelmän suunnasta painetta vastassa.
Pitääkö nostolaite olla siis ala asennossa ekana ennen kuin kuormaaja nousee mulla hakusessa vielä nostolaitteen toiminta😊
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Syys 2020, 08:11

Leukun systeemeistä ei ole kokemusta, mutta esim. kymppimallin nuhvissa käytän takakuormaajaa sivujärjestelmän liitimestä
Ensin nostan pääjärjestelmän vivusta nostovarret ylös ja sitten sivujärjestelmän vivusta kuormaajan kauhaa, kauhan laukaisu halutussa asennossa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

12 Syys 2020, 09:47

jawa kirjoitti:
10 Syys 2020, 02:20
Pitääkö nostolaite olla siis ala asennossa ekana ennen kuin kuormaaja nousee mulla hakusessa vielä nostolaitteen toiminta😊
Nostolaite voi olla missä asennossa tahansa, mutta et voi nostaa yhtäaikaa nostolaitetta ja takakuormaajan puomia, kuten jusape kirjoitti.
Kun nostolaite on pito-asennossa, silloin toimii apujärjestelmä.
jawa
Nelos -nuffisti
Viestit: 24
Liittynyt: 04 Syys 2020, 06:41
Konekalustoani: 262 synchro

25 Syys 2020, 10:11

Kuormainta testattu toimi.Eli lisähydrauliikka vivusta sai puomin nousee sekä laskeen ja kumpaa asentoa kannattaa nostolaitetteen vipua käyttää eteenpäin eli kyntösyvyyden säätö vai sinne taakse ja puoleenväliin?Kuormain perässä teki nostolaite pilkkiliikettä tietyn väliajoin mistä se johtukaan ja miten se vetovastuksen tunnustelun säätö tappi piti olla säädettynä ja pystyykö sitä millään ohittaan kun arvelluttaa vetää vetokolmiolla peräkärryä kun kaveri sano että sillä oli lähteny nostolaite nosteleen ittekseen ja noussut melkein yläasentoon.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

26 Syys 2020, 07:55

jawa kirjoitti:
25 Syys 2020, 10:11
Kuormainta testattu toimi.Eli lisähydrauliikka vivusta sai puomin nousee sekä laskeen ja kumpaa asentoa kannattaa nostolaitetteen vipua käyttää eteenpäin eli kyntösyvyyden säätö vai sinne taakse ja puoleenväliin?Kuormain perässä teki nostolaite pilkkiliikettä tietyn väliajoin mistä se johtukaan ja miten se vetovastuksen tunnustelun säätö tappi piti olla säädettynä ja pystyykö sitä millään ohittaan kun arvelluttaa vetää vetokolmiolla peräkärryä kun kaveri sano että sillä oli lähteny nostolaite nosteleen ittekseen ja noussut melkein yläasentoon.
Tuossa ensin 270:sen leukun omistajan käsikirjasta nostolaitevipujen hallinasta.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... LLINTA.PDF

Esim. Kymppimallin nuhveissa syvyydensäätövivusta säädetään myös nosto ja vetovarsien nosto ja laskunopeutta, vipu etuasennossa nopeus hidastuu, taka-asennossa nopeus nopeutuu. Sama systeemihän näissä leukuissa on mitä nuhveissakin, hallintavivut vain erillaiset.

Leukun nostolaitteen pilkkiminen johtuu ns.korjausventtiilistä. Jos hydrauliikan järjestelmässä on vuotoja ja nostovarret laskee omia aikojaan niin korjausventtiili korjaa nostovarsien asentoa.

On syytä tarkastella hydrauliikkan liitoksia repun sisällä.
Vaihtaa kaikki O-renkaat ja tarkastaa jopa helmillitinkin, lisäksi nostosylinteri, tarvittaessa hoonata, vaihtaa männän renkaat, itse olen laittanut nuhvien mäntiin renkaitten lisäksi O-renkaan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

26 Syys 2020, 10:35

jawa kirjoitti:
25 Syys 2020, 10:11
"Kumpaa asentoa kannattaa nostolaitetteen vipua käyttää eteenpäin eli kyntösyvyyden säätö vai sinne taakse ja puoleenväliin" ... "miten se vetovastuksen tunnustelun säätö tappi piti olla säädettynä ja pystyykö sitä millään ohittaan kun arvelluttaa vetää vetokolmiolla peräkärryä"
Ehdottomasti käytät asennonsäätöä tuossa käytössä, silloin on vetovastuksen tunnustelija ohitettu. Nostovarsien ei pitäisi silloin itsestään päästä nousemaan ellei vipu liiku. Tiesittehän, että nostotankojen pituutta voi ja kannattaa myös säätää niin, että vaikka nostolaite olisi täysin ylhäällä on työlaite sopivalla korkeudella maasta. Olettaen että tuossa on alkuperäiset nostovarret joissa on neljä reikää pituuden säätöön.
Siitä tunnustelijan tapin säädöstä kannattaa vasta sitten murehtia jos olet kyntämään lähdössä. :)

Sitten vielä yksi tärkeä huomio: Asennonsäädön ja kyntösyvyyssäädön välissä on pieni alue, jossa nostolaite pumppaa jatkuvasti paineenrajoitinta vasten, kuulet tämän suhinasta ja moottorin kierrokset hieman laskevat. Tarkoitettu vetokoukun lukituksen aukaisuun ja muussa tilanteessa vipu ei saa olla siinä asennossa, kuumentaa öljyt ja ottaa pumpun päälle.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

30 Syys 2020, 10:24

kari t kirjoitti:
26 Syys 2020, 07:55
jawa kirjoitti:
25 Syys 2020, 10:11
Kuormainta testattu toimi.Eli lisähydrauliikka vivusta sai puomin nousee sekä laskeen ja kumpaa asentoa kannattaa nostolaitetteen vipua käyttää eteenpäin eli kyntösyvyyden säätö vai sinne taakse ja puoleenväliin?Kuormain perässä teki nostolaite pilkkiliikettä tietyn väliajoin mistä se johtukaan ja miten se vetovastuksen tunnustelun säätö tappi piti olla säädettynä ja pystyykö sitä millään ohittaan kun arvelluttaa vetää vetokolmiolla peräkärryä kun kaveri sano että sillä oli lähteny nostolaite nosteleen ittekseen ja noussut melkein yläasentoon.
Tuossa ensin 270:sen leukun omistajan käsikirjasta nostolaitevipujen hallinasta.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... LLINTA.PDF

Esim. Kymppimallin nuhveissa syvyydensäätövivusta säädetään myös nosto ja vetovarsien nosto ja laskunopeutta, vipu etuasennossa nopeus hidastuu, taka-asennossa nopeus nopeutuu. Sama systeemihän näissä leukuissa on mitä nuhveissakin, hallintavivut vain erillaiset.

Leukun nostolaitteen pilkkiminen johtuu ns.korjausventtiilistä. Jos hydrauliikan järjestelmässä on vuotoja ja nostovarret laskee omia aikojaan niin korjausventtiili korjaa nostovarsien asentoa.

On syytä tarkastella hydrauliikkan liitoksia repun sisällä.
Vaihtaa kaikki O-renkaat ja tarkastaa jopa helmillitinkin, lisäksi nostosylinteri, tarvittaessa hoonata, vaihtaa männän renkaat, itse olen laittanut nuhvien mäntiin renkaitten lisäksi O-renkaan.

Testaus on suoritettu edellämainittujen toimenpiteitten jälkeen nuhvin nostolaiteen laskeutumis nopeudesta.
46 tuntia mittausten väliä, laskua tapahtui tuona aikana 5 cm, taakkana takakuormaaja ilman kauhaa.
Liitteet
IMG_0471.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin