Leyland 255 koneremppa

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Jani1990
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Elo 2020, 12:46

01 Syys 2020, 13:16

Onko millanen homma.putkien pois otto ja uusien asennus?muita vinkkejä hommaan
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

01 Syys 2020, 17:36

Jani1990 kirjoitti: Onko millanen homma.putkien pois otto ja uusien asennus?muita vinkkejä hommaan
Ei paha homma. Koneesta oljyt ja nesteet pois. Kansi irti. Leukussa vissiin pitää irroittaa kolmiotuki. Öljypohja irti. Kiertkankien pultit auki. Mäntä yläkautta pois paikaltaan. Putket ulosvetäjällä irti. Siinä lyhyesti, apuja sitten jatkossa jos ja kun tarviit.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Jani1990
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Elo 2020, 12:46

02 Syys 2020, 13:00

Kolmiotuki?putkien asennus?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

02 Syys 2020, 19:18

Jani1990 kirjoitti:
02 Syys 2020, 13:00
Kolmiotuki?putkien asennus?
Kolmiotuki on koneen alla, etuakselilta vaihdelaatikkoon päin.
Putkien asennus: Suojaa kiertokankien kaulat. Puhdista moskat pois lokista. Puhdista alapään tiivisteurat, ne missä on O-rengas.
Kokeile uusia putkia ilman O-rengasta paikoilleen, pitäis pyöriä helposti, ei saa jumittaa.
Sylinteri putken ulkonema ( lokin pinnan yläpuolella) 0.08-0,15 mm, korkeusero 0,02 mm.
Putekien lopullinen asennus: Tiivisteuraan Hylomar masaa, o-rengas paikoilleen, hylomaaria o-renkaan päälle, sekä putken alaosaan, painat putket paikoilleen, ei lyömällä.
Tuollaisella systeemillä minä painan putket paikilleen. Tasaisesti pyörität molempia muttereita yhtäaikaa.
Ammattimiehet korjailkoot neuvoja.
Liitteet
Matliinin Lassen nuhvin koneremonttia 001.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

02 Syys 2020, 21:34

Hylomar lie tarkoitettu ensisijaisesti massa-kannentiivisteiden lisätiivisteeksi.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

02 Syys 2020, 22:02

jusape kirjoitti:
02 Syys 2020, 21:34
Hylomar lie tarkoitettu ensisijaisesti massa-kannentiivisteiden lisätiivisteeksi.
No eipäs ole.
Ei toimi yksinään tasotiivisteenä, mutta paperitiivisteen kanssa kyllä.
Ja myös sylinteriputken O-renkaan kanssa.
Helppo purettavuus on myös plussaa.
Käytän moottorin kasauksessa, kestää öljyt sisällä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

02 Syys 2020, 22:40

nuhvi63 kirjoitti:
02 Syys 2020, 22:02
jusape kirjoitti:
02 Syys 2020, 21:34
Hylomar lie tarkoitettu ensisijaisesti massa-kannentiivisteiden lisätiivisteeksi.
No eipäs ole.
Ei toimi yksinään tasotiivisteenä, mutta paperitiivisteen kanssa kyllä.
Ja myös sylinteriputken O-renkaan kanssa.
Helppo purettavuus on myös plussaa.
Käytän moottorin kasauksessa, kestää öljyt sisällä.
Mutta alkujaan kehitetty massa-kannentiivisteiden lisätiivistykseksi, jenkkilässä kiihdytyshemmoille ....
Loctite 5923 tiivistelakka on halvempaa ja ajaa saman asian alapään oorenkaiden tiivistyksessä, normi-paskakoneissa .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

03 Syys 2020, 07:30

Käytännössähän jos ja kun tiivisteura on kunnossa, ei ole ruostunut pahasti, ei tarvitse mitään massoja tiivistämiseksi.
Itsekin olen joskus laittanu pelkällä mäntysuovalla putket paikoilleen ja hyvin on pysynyt nesteet ja öljyt erillään.
Sen jälkeen kun sain kymppimallien nuhvien korjausohjekirjan olen käyttänyt aina Hylomaaria.

https://www.puuilo.fi/HYLOMAR-TIIVISTYSLIIMA-80ML
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

07 Syys 2020, 19:31

jusape kirjoitti:
02 Syys 2020, 22:40
nuhvi63 kirjoitti:
02 Syys 2020, 22:02
jusape kirjoitti:
02 Syys 2020, 21:34
Hylomar lie tarkoitettu ensisijaisesti massa-kannentiivisteiden lisätiivisteeksi.
No eipäs ole.
Ei toimi yksinään tasotiivisteenä, mutta paperitiivisteen kanssa kyllä.
Ja myös sylinteriputken O-renkaan kanssa.
Helppo purettavuus on myös plussaa.
Käytän moottorin kasauksessa, kestää öljyt sisällä.
Mutta alkujaan kehitetty massa-kannentiivisteiden lisätiivistykseksi, jenkkilässä kiihdytyshemmoille ....
Loctite 5923 tiivistelakka on halvempaa ja ajaa saman asian alapään oorenkaiden tiivistyksessä, normi-paskakoneissa .....
Aina ollut siinä uskossa että on Rolls-Roycen kehittämä tökötti.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Jani1990
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Elo 2020, 12:46

13 Syys 2020, 08:28

No nyt putket irti ja tiivisteet poikki.mites ootte korot putkille mitannut.keinuvipu pukin momentti onko ........venttiilien säätö arvoja ja vinkkejä hommaa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

13 Syys 2020, 14:50

Putkien koron mittaus magneettijalkaisella heittokellolla , mittatarkkuus kellossa oltava 0.01mm.
Olake n.0.09-0.15 mm lohkopinnan yli, putkien keskinäinen korkoero oltava 0.03mm sisällä.
Keinuvipuakselien pulttien momentti, pienet 5/16" pultit 20Nm ja ne pari isompaa 3/8" pulttia 40Nm.
Venttiilivälys ensin saa olla 0.35mm kun jälkikiristyksen jälkeen kuitenkin uudelleen säädettävä.
Ohjearvo 0.33mm eli "löysä" 0.30 tai "nahkea" 0.35mm
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Syys 2020, 08:14

Sylinteriputkien koron mittauksessa on muitakin tapoja mitä heittokello.
Heittokello löytyy minultakin, mutta käytän pääasiassa nuhvin alkuperäisen korjausohjekirjan antamaa ohjetta.

Ensimmäinen kuva, kuvassa on vanhanmallinen putki jossa ei ole liekkirengasta, mittausta ei suoriteteta liekkirenkaan päältä.
Toisena työkaluna on toisen kuvan mukainen työntömitta.

Jo edesmennyt nuhvin / leukun huoltomies kertoi että, riitää kun esim. työntömitan päällä työntää lohkon tasopinnasta ja jos tökkää putken se riittää. Kannatta kuitenkin pysyä noissa annetuissa mitoissa.
Liitteet
IMG_0454.JPG
IMG_0453.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Jani1990
Kolmos -nuffisti
Viestit: 19
Liittynyt: 30 Elo 2020, 12:46

24 Syys 2020, 14:18

Nonni sellanen tul mielee et mikähä mahtaa olla vika ku nostolaite nytkää ylös
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

25 Syys 2020, 00:32

Nostomännän tiivisteen vuoto ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

26 Syys 2020, 10:55

Mahdollisia vuotopaikkoja on nostomännän lisäksi takaiskuventtiili (255:ssa sijaitsee painesuodattimen yhteydessä) ja itse nostolaiteventtiili.
Nostomäntähän ei täysin tiivis rakenteellisesti olekaan koska tiivistetty samanlaisilla renkailla kuin männänrenkaat.

Nyt ulkomuistista, kesällä tuli lueskeltua Leylandin korjaamokirjaa, niin tuohon taisi olla sellainen tarkastusohje että nostetaan nostolaitteella taakka ylös, jätetään ylös ja sammutetaan moottori. Kun taakka on laskeutunut alas, avataan nostolaitteen kansi ja tarkastellaan onko männän yläpuolella öljyä. Pieni määrä taisi olla normaalia mutta isompi määrä viittasi männän liialliseen vuotoon.
Vastaa Viestiin