Sivu 1/1

Leylandin voa

Lähetetty: 01 Huhti 2020, 18:22
Kirjoittaja peljobi
Tervehdys kaikki Leyland miehet ja naiset! Tuli hommattua tuollainen Leyland 344 vm. 71 ja siitä on oma hydrauliikka otettu pois. Kyseessä talousmalli, eli kysymys kuuluu, että onko minkälainen operaatio saada voa pyörimään myös kytkin pohjassa, kun tarkoitus olisi tehdä traktori metsäkärryn eteen ja ottaa hydrauliikka voiman ulosottoakselilta. Tietty keulapumppu olisi yksi mahdollisuus, mutta kun kotona olisi jo hydraulipumppu ulosottoakselille.

Re: Leylandin voa

Lähetetty: 01 Huhti 2020, 18:55
Kirjoittaja nuhvi63
Vaihtamalla koko peräosasto...
Mihin metsäkäytössä tarvii tuota ominaisuutta :shock:
Jos tarvii niin keulapumppu.

Re: Leylandin voa

Lähetetty: 01 Huhti 2020, 19:06
Kirjoittaja peljobi
Tarkoitus otta etuakselisto pois ja rakentaa runko-ohjaus, runkonivel jo kotona ja voisi kuormailla yksittäisiä rankoja myös kytkin pohjassa. Leukussa jo valmiina hyvät runkosovitteet, ollut joskus ilmeisesti kaivurina. Ja vielä pyörivä penkki :) mallia hevosvetoisen niittokoneen reiällinen pelti-istuin, eli traktorissa jo valmiina ilmastoitu istuin.

Re: Leylandin voa

Lähetetty: 01 Huhti 2020, 21:25
Kirjoittaja jusape
Jos siinä ei oo "peräreppua" jossa hydepumppu on, niin vaihtoehdot on tasan 2. Vaihtoehto 1 :
Talousmallissa ei ole tuplakytkintä, et mitenkään saa VOAta pyörimään kytkin pohjassa, eli pitäisi vaihteistoon vaihtaa kartanomallin sisähilut ja kytkinasetelma kokonaisuudessaan vaihtaa ja kytkinvivustot muuttaa, tälläin saisi jatkuvan pyörimisen voa:lle.

Vaihtoehto 2 :
KEULAPUMPPU + öljysäiliö nokalle.

Kun pohtii vaihtoehtojen työ ja osakustannusmäärää, ei lie pitkään tarve asiaa pohtia ......

Re: Leylandin voa

Lähetetty: 02 Huhti 2020, 06:59
Kirjoittaja peljobi
Kiitos vastauksista. Nyt täytyy uskoa ja alkaa suunnittelemaan keulapumppua, onneksi sinne jää hyvät tilat, kun saa ohjausvermeet pois.

Re: Leylandin voa

Lähetetty: 02 Huhti 2020, 12:23
Kirjoittaja Leukkumies
https://www.nettikone.com/leyland/344/1886024 Ilmeisesti tuossa linkissä näkyvästä yksilöstä kyse. Onkohan varmaa että tuosta on otettu hydrauliikka pois kun peräreppu näyttää ainakin löytyvän. No tällä nyt ei ole merkitystä aloittajalle kun se keulapumppu pitää kuitenkin laittaa.

Re: Leylandin voa

Lähetetty: 02 Huhti 2020, 14:03
Kirjoittaja peljobi
Sama vehje kyseessä. Siis on peräreppu paikoillaan, mutta sisältä kaikki poistettu. Poistettu nostolaite , sekä niitten hallintalaitteet ja hydraulipumppu, tuli kyllä osia läjä mukana, mutta sitä keulapumppua suunnittelemaan. Aion kyllä perärepun säilyttää, mutta nostolaitekannen ja ohjauslaitteet puran pois. Samoin vetokoukun kokonaisuudessaan. Jos joku tarvitsee ko. osia, niin yhteyttä voipi ottaa. Projekti alkamassa, kun kelit lämpeävät, kun joutuu tekemään ulkosalla. Eli projekti onkin aloitusta vaille valmis:)

Re: Leylandin voa

Lähetetty: 02 Huhti 2020, 15:38
Kirjoittaja kari t
Tuollainen nokkapumppu olis joutilaana. Tuli minulle muutama vuosi sitten kun ostin nelosnuhvin koneen purettuna. Pitäis varmaan ensin purkaa ja katella onko ok. Myyjä väitti että on, nuhvin keulasta toimivana irroitettu.
Saiskohan mistään teknisiä tietoja. Joku varmaan tunnistaa merkin.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nokkapumppu/IMG_1971.JPG

Re: Leylandin voa

Lähetetty: 02 Huhti 2020, 16:56
Kirjoittaja peljobi
Äkkiseltään näyttäisi olevan aika suurituottoinen pumppu, oisko ollut joskus kaivurin pumppuna. Tuo laippasovite hihnapyörälle voisi sopia suoraan leukun keulaan. Tietääkö kukaan mistä noita laippasovitteita hihnapyörälle saisi hankkittua.

Re: Leylandin voa

Lähetetty: 02 Huhti 2020, 20:57
Kirjoittaja jusape
Tuon aikaissa pumpuissa oli aika isot tuotot, kun maksimipaineet oli jotain ihan muuta kuin tänäpäivänä.

Esim vaikka jokin 90-120bar, ja pienempien maksimipaineiden vastapainona tarvittiin isotuottoisia pumppuja, ja siten sylinterikoot oli isoja.
Esimerkkinä nyt vaikka -60 luvun pyöräkuormaaja, pumppu 240ltr/min , maksimipaine 90bar, aisojen nostosylintereissä männät 153mm = julmetun suuri sylinteri, n.175mm ulkohalkaisija....

Ja toisena esimerkkinä, Lännen UM355L koneissa oli vain 130bar maksimipaineet - tuotto 160ltr/min
355C koneissa 175bar / 125ltr / min