Leyland 804 Savuttaa ja sylkee öljyä putkesta

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Leukunhuoltoukko
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Helmi 2020, 17:17

28 Helmi 2020, 21:52

Hyvää iltaa! Tuossa tuli Leyland 804 korjaukseen kovan savutuuttamisen takia. Siinä todettiin tilannetta ja huomattiin että rajun savuamisen lisäksi sylkee öljyä/palamatonta dieseliä putkenpäästä. Ensimmäisenä säädettiin ajoitusta mutta hyvin vähän tuntui vaikuttavan mihinkään. No siinä sitte ruvettiin ruuvailemaan ja vikoja tuntui löytyvän paikasta jos toisestakin, oli jollain huolimattomalla korjaajalla ollut ilmeisesti aikaisemmin. No nyt on sitten huollatettu suuttimet ja syöttöpumppu, ei vaikutusta. Vaihdettua osaa: männänrenkaat (joutessaan myös laakeriluiskat), hehkutussysteemi epäillyn vuodon takia (ei vaikutusta), turbokin siinä vaihdettiin koska tuntui vuotavan läpi mutta ei vaikuttanut, kaikenlaisia letkuja ja tiivisteitä myös vaihdeltu ja vika on edelleen pysynyt samana. Onko oletettava että nyt on sitten männät tai/ja sylinteriputket hajalla ja uittaa öljyä sieltä? Vai onko jollain ideoita mistä voisi johtua kyseinen vika? Kun pakosarja on pois ja katsotaan kannen pakokanaviin niin havaitaan että joka kanava on samannäköisessä kunnossa eli märkää jotain täynnä (joko siis nokista dieseliä tai öljyä). Imusarja on täysin puhtaassa ja hyvässä kunnossa, joka mielestäni viittaisi siihen että vika tapahtuu sen jälkeen sylintereissä tai kannessa. Voiko esim. kansi olla halki juuri oikealla tapaa tai onko jollain muulla ollut samanlaista vikaa? Kaikenlainen apu on tällä hetkellä tarpeen, olisin kiitollinen jos auttaisitte miestä mäessä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

28 Helmi 2020, 22:46

Ainakin joissain tarvikeputkissa on pinta liian karkea, ja menee öljyä läpi. Aikanaan erään 270 koneen putkitin ja uutta osaa tuli aika kasa, kesti 100-150 käyttötuntia ihan oikein kunnon kuormituksella ajettuna, että alkoi tasaantumaan. Nyt sillä lie ajettu jo 3-400h ja vieläkin tulee vähäsen, jos kevyellä kuormituksella on.

Männänrenkaat on oikein päin paikoillaan, ja katkosraot ok ? sekä katkosten paikat eri renkaiden välillä ?
Soikeista sylinteriputkistakin olen kuullut , tarvikeputkissa ........
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Leukunhuoltoukko
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Helmi 2020, 17:17

29 Helmi 2020, 10:31

Männänrenkaat ovat oikeinpäin kyllä ja katkokset eripuolilla. Sylinteriputkien soikeus siis tarkistettava seuraavaksi.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

29 Helmi 2020, 21:37

Onko siihen sylinteriputkia vaihdettu uusiin aiemmas "remontissa" ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Leukunhuoltoukko
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Helmi 2020, 17:17

01 Maalis 2020, 10:39

Ei tietoa siitä. 5000 tuntia toki vasta mittarissa joten en kyllä usko oikeen.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Maalis 2020, 10:35

"No nyt on sitten huollatettu suuttimet "

Tuli tässä mieleen, oliskohan suutimien huollossa mahdollisesti laitettu väärät suutimen kärjet. Onko ruiskutuskulma ja reijät samat mitä alkuperäisissä ?

Kärkänmatti kyseli venttilien jousien alla olevista tiivisteistä, jotka pitäis liimata kanteen.
Tuossa 262 / 272 koneen kannesta kuva, ei ainakaan tuossa ole mitään liimattavia tiivistettä.

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandii ... +kansi.PDF
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Leukunhuoltoukko
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 28 Helmi 2020, 17:17

07 Maalis 2020, 10:38

Suuttimet oikeanlaiset se on varmistettu. Ja siis nyt on useampi kokenut nuffisti höpöttänyt niistä ihmeellisistä tiivisteitä. Pitää se varmaan seuraavaksi katsoa.
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

07 Maalis 2020, 11:27

Kannattaa tarkistaa, että venttiilijousien alla on kaikki kari t:n linkittämässä kuvassa olevat osat: 8 ja 9.

Tein jokunen vuosi sitten yhteen Leyland 255:n koneremonttia, ja se jäi myös sylkemään öljyä. Muistaakseni ihmettelin kun siinä koneessa ei oikein mikään vaikuttanut pitelevän venttiilikumeja kiinni ohjurissa. Kuvia ei ole siitä rempasta niin en voi nyt asiaa varmistaa.
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

07 Maalis 2020, 22:21

Kyllähän 804 on savuuttanut uudesta asti meillä, on ominaisuus ja harrastekäyttö on
liian kevyttä, niin sekin aiheuttaa pakopuolen kostumista, joten reipas kuormitus on
paikallaan silloin.
Venttiilien ohjurien sijainti eli korkeus kannattaa tarkistaa, näissä oli joskus ongelmaa,
ei oikein muuta tule mieleen.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

13 Maalis 2020, 11:45

Töihin se kone. Moni savuttava moottori herkeää savuamasta kun se ajetaan oikeasti kuumaksi vaikka viikon ajan. Keväällä ison äkeen eteen ja 40 ha täysillä äestystä, niin väitän että notkistuu paikat! Ja oikeasti kuumaksi, löpötankki kun vajuu 5 tuntiin tyhjäksi alkaa olla tahti sitälajia että se on oikeasti lämmin.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Vastaa Viestiin