Sivu 1/1

Ohjaustehostimen ylemmän vääntövarren säätöpultti?

Lähetetty: 07 Tammi 2020, 20:20
Kirjoittaja jarkka
Moi.

Lukkomutteri lähti irti, mutta kuuluuko säätöpultin tulla ulos, vai mennä sisään?
Perusongelmana on, että tehostin ei toimi, koska ilmeisesti tuo ylempi säätövarsi ja alempi säätövarsi ovat kuin yhtä puuta. Eikö tuo ylempi kuuluisi rattia käännettäessä painaa sylinterin säätökaraa ennenkuin se liikuttaa sylinteriä? Mä en tiedä mitä tuolle on tehty, mutta ainakaan ulospäin se ei sieltä käänny, sisäänpäin en ole vielä yrittänyt, kun pimeys yllätti.Joku siinä on jumissa, mutta mikä ja miten tuo säädetään, jos sen saa liikkumaan? :twisted:

-jarkka

Re: Ohjaustehostimen ylemmän vääntövarren säätöpultti?

Lähetetty: 07 Tammi 2020, 20:59
Kirjoittaja nuhvi63
Kun kierrät pulttia aukipäin niin välys pienenee.
Eli käännä myötäpäivään niin alkaa välystä tulla, noin viis kierrosta vois olla aika lähellä.

Re: Ohjaustehostimen ylemmän vääntövarren säätöpultti?

Lähetetty: 07 Tammi 2020, 21:12
Kirjoittaja jarkka
No just.
Tällä hetkellähän tuo ruuvi on siis kierrettynä mahdollisimman pitkälle vastapäivään, eli ulospäin. Olisi pitänyt siis koettaa kiertää "sisäänpäin", niin olisi välystä syntynyt.
Onko siellä jonkinlainen kartio pohjalla, joka kiristää väljät pois? Ja kierretäänkö tuo läpi alavarren, jotta saadaan purettua nuo erilleen? Tuollainen ruuvi muuten löytyi netistä. Tuollainenko se on?

jarkka

Re: Ohjaustehostimen ylemmän vääntövarren säätöpultti?

Lähetetty: 08 Tammi 2020, 09:27
Kirjoittaja nisu
Eiköhän se tuommoinen ole, kannattaa laittaa putkisokasta tuohon välitysvipuhun,
mikä käyttää sitä venttiiliä ja jos o-renkaita vaihdat venttiiliin ,niin laita millinen hiukan
paksumpi muistaaksen 3 mm, kun tuumasena se on 2,8mm paksunen ja ennen kun
laitat putkisokasta tapit, niin poralla sopiva reikä, jotta sokka on sopiva, niin ja toisen
pienemmän sokan voi sitten vielä laittaa sen isomman sisälle, näin toimin omassa
reilut 30 vuotta sitten ja edelleen on tiheä kyseinen kohta.

Re: Ohjaustehostimen ylemmän vääntövarren säätöpultti?

Lähetetty: 08 Tammi 2020, 09:57
Kirjoittaja kari t
Kyllähän se tuollainen on.
Säätö: Kierrä säätöruuvia alaspäin kolme täyttä kierrosta ja lukitse mutteri.

Re: Ohjaustehostimen ylemmän vääntövarren säätöpultti?

Lähetetty: 09 Tammi 2020, 11:35
Kirjoittaja OttuM
Kysymys asiaan liittyen. (mekaniikkaohjaus = ilman tehostajaa oleva ohjaus (oma termi))

Liitekuvassa keskell oikealle olevaan varteen tulee 'varsipultti' joka ohjaa sylinterille menevää venttiiliä joka taas ohjaa öljyvirtauksiä.

Q1. Tuleeko 'varsipultista' olla löysyt pois (pituusuunassa) kun se on vapaa asennossa?

Q perustuen edell. viesteihin käsittääkseni vivustossa pitää olla löysyä 'ennakko', jotta 'varsivipu' kerkiää ohjata sylinteriä ennen mekaniista ohjausta.
( ylimäärä väljyys aiheuttaisi sen että mekaniikka ohjaus kerkiäisi ennen kääntää ennen kuin tehostaja sylinteri ehtisi toimia).
Miten on tämä 'varsipultin' toiminta ohjausksessa?.

Re: Ohjaustehostimen ylemmän vääntövarren säätöpultti?

Lähetetty: 09 Tammi 2020, 15:00
Kirjoittaja jusape
En ihan tajua tarkoittamaasi "varsipultti" termiä .......

Kyllä tuossa tehostetussa ohjauksessa mekaaninen osuus on ihan 100% mekaaninen, periaatteessa ilman välyksiä.
Rattia kun käännetään ( simpukkaohjaus ) niin varsi tuolla liikahtaa ( vaikka pyörät ei vielä kääntyisikään ) ja antaa käskyä tehostimen öljyn ohjausvirtausventtiilille, jolloin öljynpaine alkaa tulemaan "peliin mukaan" hoitaen n.75% tai enemmän ohjauksen kääntämiseen tarvittavasta voimasta.
Tuossa tehostimen venttiilin ohjauskynkässä on pultilla säädettävä välys, joka käytännössä on aika pieni.
Ite en ole ihan perusteellisen tarkkaan rakneteeseen koskaan perehtynyt, ja koska viimeksi enempi tuohon perehtymisestä on aikaa jo ehken 5-6 vuotta, muistikuvat on hieman heikot.

Re: Ohjaustehostimen ylemmän vääntövarren säätöpultti?

Lähetetty: 09 Tammi 2020, 15:58
Kirjoittaja jamppi
Kyllä siellä kahden vääntiön kesken tarvii olla välystä, ohjausventtiilin täytyy aueta ennekuin mekaaninen ohjausvoima siirtyy etupyörille,

Re: Ohjaustehostimen ylemmän vääntövarren säätöpultti?

Lähetetty: 09 Tammi 2020, 17:26
Kirjoittaja jusape
jamppi kirjoitti: 09 Tammi 2020, 15:58 Kyllä siellä kahden vääntiön kesken tarvii olla välystä, ohjausventtiilin täytyy aueta ennekuin mekaaninen ohjausvoima siirtyy etupyörille,
Juu kyllä. Mut olis muistikuva että mekaaninen yhteys olisi kiinteä, ja välystä aavistuksen ohjauskaran kynkälle, kuitenkin niin vähän ettei renkaiden maassa ollessa pyörät vielä käänny, kun tehostuskäsky tulee ohjausventtiilin kautta tehostinsylinterille.

Re: Ohjaustehostimen ylemmän vääntövarren säätöpultti?

Lähetetty: 09 Tammi 2020, 19:47
Kirjoittaja nuhvi63
jusape kirjoitti: 09 Tammi 2020, 17:26
jamppi kirjoitti: 09 Tammi 2020, 15:58 Kyllä siellä kahden vääntiön kesken tarvii olla välystä, ohjausventtiilin täytyy aueta ennekuin mekaaninen ohjausvoima siirtyy etupyörille,
Juu kyllä. Mut olis muistikuva että mekaaninen yhteys olisi kiinteä, ja välystä aavistuksen ohjauskaran kynkälle, kuitenkin niin vähän ettei renkaiden maassa ollessa pyörät vielä käänny, kun tehostuskäsky tulee ohjausventtiilin kautta tehostinsylinterille.
Ei ole kiinteä, tuo välyksen säätöpultti on voiman välittäjä tuossa systeemissä.

Re: Ohjaustehostimen ylemmän vääntövarren säätöpultti?

Lähetetty: 09 Tammi 2020, 20:40
Kirjoittaja Leukkumies

Re: Ohjaustehostimen ylemmän vääntövarren säätöpultti?

Lähetetty: 09 Tammi 2020, 22:24
Kirjoittaja jusape
nuhvi63 kirjoitti: 09 Tammi 2020, 19:47
jusape kirjoitti: 09 Tammi 2020, 17:26
jamppi kirjoitti: 09 Tammi 2020, 15:58 Kyllä siellä kahden vääntiön kesken tarvii olla välystä, ohjausventtiilin täytyy aueta ennekuin mekaaninen ohjausvoima siirtyy etupyörille,
Juu kyllä. Mut olis muistikuva että mekaaninen yhteys olisi kiinteä, ja välystä aavistuksen ohjauskaran kynkälle, kuitenkin niin vähän ettei renkaiden maassa ollessa pyörät vielä käänny, kun tehostuskäsky tulee ohjausventtiilin kautta tehostinsylinterille.
Ei ole kiinteä, tuo välyksen säätöpultti on voiman välittäjä tuossa systeemissä.
No sit se oli niin, että tehostimelle meni ensin käsky, ennenkuin mekaaninen "varmistus" astuu peliin mukaan .......