Ensikertalaisen 272 kytkinremontti, mitä kaikkea vaihtoon?

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Onion
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
Konekalustoani: 272
NLCF r.y jäsen Nro: 246
Paikkakunta: Kymi

23 Loka 2019, 21:35

Eli lyhykäisyydessään, kytkin aivan loppu tai muuten säädöt perseellään.
Hytistä purettu kaikki pihalle(ei siis mahdollisuutta katkaista) ja seuraavaksi olisi vuorossa itse kytkimen purku.

Mitä kaikkea tuolla levyjen lisäksi on sellaista yleisesti (ns. varmasti) kuluvaa joka kannattaa varautua vaihtamaan samalla kertaa.
Ideana olisi, että saisi ensimmäisellä ostokerralla lähestulkoon kaiken mitä tuossa ilman yllätyksiä normaalisti tarvitsee ja kannattaa vaihtaa sekä hahmotan vähän, että kuinka helvetisti tuohon pitää varata kahisevaa ennenkuin aloittaa.

Kiitokset heille jotka viitsivät vastata.



Edit: lisätään vielä sen verran taustatietoa että kytkin siis siinä kunnossa ettei liiku kuin raakana vaihdetta silmään vetelemällä ja kytkinpoljin helvetin rankka painaa + kytkin ei palaudu eli saa vasaralla naputella takaisinpäin hytin alta.

tarkoitus olisi se poikittais akseli yrittää ainakin saada ulos ja putsattua/rasvattua, korkkitulpat jo poistin ja rasvaa työnsin päistä mutta ei se siitä enää notkistunut.
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

24 Loka 2019, 09:51

Edit: lisätään vielä sen verran taustatietoa että kytkin siis siinä kunnossa ettei liiku kuin raakana vaihdetta silmään vetelemällä ja kytkinpoljin helvetin rankka painaa + kytkin ei palaudu eli saa vasaralla naputella takaisinpäin hytin alta.

Kuulostaa erikoiselta. :shock:

Tonni on pikkuraha kaksoiskytkimen korjauksessa. Paineasetelma, levyt, laakereita, kyllä sinne saa uppoamaan..

https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... -osat.html
Onion
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
Konekalustoani: 272
NLCF r.y jäsen Nro: 246
Paikkakunta: Kymi

24 Loka 2019, 12:42

Tonni on pikkuraha kaksoiskytkimen korjauksessa.
😬 Ei kai se sitten auta kuin vahata lumikola ja alkaa kaivamaan kytkintä esiin..
lähteä vaan niin päin purkamaan, että mitä tarvii tai ennemminkin onko edes jotain mitä ei tarvitse uusia, alle voi huudella tai privalla tavoitella jos ok kuntoisia kytkinpaketteja sattuu nurkissa lojumaan myyntiin asti..
Onion
Vitos -nuffisti
Viestit: 38
Liittynyt: 17 Syys 2014, 09:14
Konekalustoani: 272
NLCF r.y jäsen Nro: 246
Paikkakunta: Kymi

26 Elo 2020, 13:03

Kuten aina tässäkin sattui pari muuttujaa ja leukku lepäili katoksessa näihin kesälomapäiviin asti, nyt kuitenkin viimenään Kytkin ns. Käsillä ja näin rehellisesti tietämättömyyttäni mitenkään peittelemättä, ihan rautalangasta vääntäen jos joku asiasta ymmärtävä osaisi sanoa että miten tätä pitäisi/kannattaisi nyt lähteä lähestymään työn kannalta.

Kokemusta kytkimistä ei mopoa ja yhtä fiat unon levyn vaihtoa lukuunottamatta ole joten tässä olisi nyt tarkoitus tehdä ja oppia samalla kertaa 😅

Taustaa:
Ongelmana on siis ollut jumittava Kytkin, ja liikkeelle pääsemisen vaikeus.

aiemmin kytkinpolkimen pumppaamisella on alku nypyttelyjen jälkeen päästy liikkeelle ja enemmän ajellessa onkin toiminut kohtuu hyvin.
Viimeisinä kertoina traktoria ei tahtonut saadaa liikkeelle kuin kytkimen vipua lekalla naputtelemalla, se ei siis palauttanut hytin alla olevaa vartta alkuperäiseen asentoon, myös itse poljin oli sen verran jäykkä että esim emännältä jäi ajamatta, mutta ei toki itsellä ole vertailukohtaa normaalille?

Jos siis jollain näiden kanssa puljanneella olisi intoa opastaa niin tähän tai ihan privaviestillä annetut askelmerkit ja vinkit olisi tervetulleita.
Liitteet
IMG_20200826_134301.jpg
Tässä asti siis ollaan
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

26 Elo 2020, 17:07

Pääpiirteittäin seuraavasti..
Paina kytkinpoljin pohjaan ja lukitse asetelman käpälät koukuilla tms. Vapauta kytkinpoljin.
Irrota tuo kahdesta puolikkaasta oleva suojus, sen alla on ns. pirunnyrkki joka taas purkautuu sieltä välistä pois. Merkitse osien keskinäinen järjestys.
Irrota painelaakerien akselit, tai oikeastaan vaan toisesta ne pultit
Asetelmassa on kahdenmittaisia pultteja, poista ne pitkät.
Sitten koko hässäkkä sopii juuri ja juuri kokonaisena nousemaan paikaltaan.
ÄLÄ pura asetelmaa paikallaan osiksi, sitten tulee vaikeuksia
Jotensakkin näin, korjaamokirjassa tuo on selostettu tarkkaan.
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
Kerkänmatti
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 697
Liittynyt: 19 Joulu 2008, 22:08
Konekalustoani: 255/2100/804
NLCF r.y jäsen Nro: 112
Paikkakunta: Puolanka

29 Elo 2020, 14:36

Edelliseen täydennyksenä:

Tuota vaihteiston edessä olevaa suojusta purkaessa täytyy alemman puoliskon pois saamiseksi, irrottaa yksi ruuvi vaihteiston etukotelosta jotta sopii pyörähtämään pois.
Pirunnyrkin sisältä löytyy ajovoimansiirron holkki, poista siitä lukitustapit, työnnä holkki eteenpäin niin pitkälle kuin menee ja sen jälkeen kierrä akselien päissä olevat silmäpultit irti.
Ajokytkimen painelaakerin maljasta täytyy myös irrottaa ruuvit ja helat, siis nuo jotka kiinnittää maljan haarukkaan.
Vasta tämän jälkeen voidaan asianmukaisesti puristettu ja lukittu kytkinasetelma irrottaa vauhtipyörästä, liikuttaa taakse ja nostaa ylös.

On hyvä idea ottaa kuva ennen kunkin osakokonaisuuden purkamista.

Kyllähän sinne on tapana tuossa vaiheessa uusia tarpeen mukaan stefat niin kampiakselille kuin vaihteiston päähän, silmälaakeri, vo-putkiakselin laakeri, painelaakerit, kytkinlevyt... Tarkista erityisesti booriholkin kunto. En kuitenkaan tilaisi mitään etukäteen vaan sitten vasta kun on kytkin auki ja tietää mitä on rikki. Tonnin sinne saa helposti menemään jos liki kaiken uusii mutta ehjiä osia ei aina kannata vain varmuuden vuoksi vaihtaa :) Jumitukset ja jäykkyys voi johtua osin poikittaisakselista, mutta on myös mahdollista että työsylinteri on huollon tarpeessa.
Vastaa Viestiin