Jäähdytinnesteet öljyn sekaan?

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

05 Loka 2019, 17:45

IMG_20191005_183107.jpg
Koko lohko
Tuossa vielä kuva koko lohkosta. Onko oikeasti normaalia että sylinterien välistä puuttuu pala? :shock:
Laitan huomenna kannen tiivisteestä pari kuvaa ihmeteltäväksi, mielestäni se ei ole vuotanut. Taidan kuitenkin käyttää myös sylinteriputket irti. Saan ainakin mielenrauhan itselleni kun tarkistan onko siellä vaurioita.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

05 Loka 2019, 18:34

Leukun lohkoista on väli auki, nuhveissa ne on halki, ei haittaa.
Minä käyttäisin männät ja putket ylhäällä.
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8920
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

06 Loka 2019, 11:29

Eihän se väli ole auki kuin sylinteriputken olakkeen korkedelta ( olakkeen ulkohalkaisijaa kasvatettu, nuffissa 114mm leukus 117mm ), kyllä siellä alla poikittaiskannas on, joka leukussa n.15mm korkeampi mitä nuffin koneissa on.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
OttuM
Proto suunnittelija
Viestit: 103
Liittynyt: 21 Huhti 2013, 09:34
Konekalustoani: Leyland 270 -71, David Brown 1290 -81.
NLCF r.y jäsen Nro: 547
Paikkakunta: Roi

06 Loka 2019, 14:32

Moottorissani 384/270 on samalaiset 1-2 ja 3-4 sylintereiden välissä. (Joka on samallalailla auki kuin kuvissa).
Sylinteriputken yläpäässä on 8.9 mm paksu uloke ulkoh. 117 mm joka peittää paikoillaan ollessa 'koloa'.
Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

06 Loka 2019, 14:55

Hyvä että lohko on näiltä osin kunnossa, kerkesin säikähtää pahanpäiväisesti!
Jatkettiin tutkimuksia tänään, ja ainakin ykköspytyn sylinteriputkessa on reilun sentin mittainen vaakasuora murtuma. Elikkäs putket vaihtoon, ja laakereita tarpeen mukaan. Kampiakselia ei ole tarkoitus irrottaa ellei löydy liikaa välyksiä. Männät tutkin kun saan ylös,samoin kiertokangen yläpään laakeroinnin.
Kiertokankien alapäähän laitan uudet liuskat joka tapauksessa, mittaan samalla kaulat kampiakselista. Jos tarvii hiontaa niin sitten kampura koneistamoon.
Toivottavasti lohko on kunnossa sylinteriputkien alapään kohdilta.
Kiitoksia neuvoista, jatketaan talkoita ensi viikolla :D
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8920
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

06 Loka 2019, 19:24

No tuo vaakapore selittää aika paljon .......
Juu, tuo lohkorakenne muuttui jossain kohtaa ( kesken mallikauden 465 ? ), olakkeen ulkohalkaisija kasvoi 114-> 117mm kokoon, lisävahvuuden saamiseksi, 114mm putken olakekoolla tuo väli on ylätasosta yhtenäinen.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

09 Loka 2019, 14:13

Homma etenee hiljakseen :D
Männät ja kiertokangen pöydällä. Männät vaikuttaa hyväkuntoisilta, enkä renkaissakaan huomannut ihmeempää kulumaa eikä muutakaan vikaa. Kiertokangen yläpään helassa ei tuntuvaa välystä.
Lienee kuitenkin syytä uusia männänrenkaat joka tapauksessa?
Sylinterien sisäpinnat olivat kiiltävät, eikä minkäänlaisia ylimääräisiä naarmuja paitsi ykköspytyssä halkeama.
Vaihdan kaikki sylinteriputket uusiin, samalla tulee uusittua o-renkaat putkien alapäähän.
Mahtaako olla merkitystä mistä hankin putket?
Mielellään valmiina mitoillaan olevat ettei tarvitse koneistamoon viedä. Hoonaus onnistuu kotonakin..
Entä kannen tiiviste? Onko joku merkki parempi kuin joku toinen?
Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

09 Loka 2019, 17:45

Kiitoksia vinkeistä!
Putket on tiukassa. Kokeilin nelospytyn putkea lyödä puupalikalla ja nuijalla, ei mihinkään.
Sitten kokeilin tunkin avulla, keula nousee ilmaan mutta putki ei liiku mihinkään.
Pitänee rakennella ulosvetäjä. Olen kuullut että jotkut ovat hitsanneet putken sisäpintaan palkoja pystysuuntaan että putki kutistuisi.
Arvaakohan tuota kokeilla jos suojaa kampiakseli? 2,5mm puikko ja 80A virtaa? O-renkaat taitaa kyllä sulaa ja liimata putken vielä tiukempaan kiinni..
Paljon on kysymyksiä, mutta olen ensimmäistä kertaa Traktorin moottorin äärellä..
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

09 Loka 2019, 18:57

Tee sitten siitä ulosvetäjästä kerralla kunnollinen, voivat olla sitten lujassa.
Mulla on alkuperäisiä kannentiivisteitä jokunen jäljellä jos kiinnostaa, ne on sen puoli milliä ohuempia.
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8920
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Loka 2019, 22:13

Nuffin / Leylandin putkia ei tarvii lohkoon asennuksen jälkeen mitenkään koneistaa.
Sattuman kauppaa se taas sitten, minkälaatuíset putket sattuu tulee ( miten karkeat, tms ), eräskin Leuku, johon moottorirempan tein, niin ruikki öljyä ihan hitosti pakoputkesta, ensimmäisen 100-150h käyttötuntia ......
Eri asia on noi jotkin perkinssin, ym kuivaputket, jotka prässätään lohkoporaukseen, ne voi vaatia koneistuksen asennuksen jälkeen.
Moottorityypistä riippuen...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5081
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Loka 2019, 10:14

jamppi kirjoitti:
09 Loka 2019, 18:57
Tee sitten siitä ulosvetäjästä kerralla kunnollinen, voivat olla sitten lujassa.
Tuollainen minulla :wink:
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Sylinteri ... A4+004.JPG
Saa ottaa mallia ihan vapaasti, kierretanko 20 mm.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

10 Loka 2019, 10:27

kari t:llä on hieno ulosvetäjä! Minä rakentelen omani kotoa löytyvistä raudoista, joten yhtä hienoa ei ole tulossa :D M20 kierretankoa käytän minäkin. Laakeria ei ole vetäjää varten, mutta ehkä useampi rikka päällekkäin ja vaseliinia väliin ajaa saman asian. Laitan kuvan jahka saan valmista aikaan, päästään sitten porukalla ihastelemaan kätteni töitä :mrgreen:
Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

10 Loka 2019, 10:33

jamppi kirjoitti:
09 Loka 2019, 18:57
Tee sitten siitä ulosvetäjästä kerralla kunnollinen, voivat olla sitten lujassa.
Mulla on alkuperäisiä kannentiivisteitä jokunen jäljellä jos kiinnostaa, ne on sen puoli milliä ohuempia.
Tiiviste kiinnostaa, laitoin yv
Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

10 Loka 2019, 14:19

No niin, ensimmäinen putki irti! Tiukassa oli, mutta kun ensimmäisen kerran liikahti niin sitten lähti ihan hyvin. Vetäjän alaosan muotoilin rälläkän kanssa, mutta jos on mahdollista koneistaa niin ilman muuta silleen. Käytin alaosan valmistukseen paksua lattarautaa, tämä on mahdollista pujottaa yläkautta paikalleen.
Liitteet
IMG_20191010_144616.jpg
Ulosvetäjä ja putki irrallaan
IMG_20191010_144029.jpg
Eka putki lähdössä
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

11 Loka 2019, 14:29

Hyvä hyvä.
Putken kun saa vaan liikahtamaan niin sieltä se tulee 8)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin