Jäähdytinnesteet öljyn sekaan?

Keskustelua Leyland -traktoreista

Valvoja: automies560

Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

05 Marras 2019, 08:44

Löysin Marjakankaalta uuden banjopultin ja laitoin tilaukseen.
Kiitos apua tarjonneille!
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 778
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

05 Marras 2019, 09:26

Hienoa. Seuraamme mielenkiinnolla remonttia.
Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

05 Marras 2019, 18:56

Nyt kun remontti lähenee foorumilaisten avulla loppuaan ajattelin kertoa vähän minkälaisessa paikassa tätä on tehty.
IMG_20191105_175245.jpg
Remonttiluola
Traktori on vanhassa lantalassa navetan kyljessä. Mahtuu juuri ja juuri sisälle. Ovea ei ole joten tällä kelillä työskentely on vilpoisaa. Kuitenkin sateelta ja tuulelta on oltu suojassa, onneksi ei ihan kenttäolosuhteissa tarvii touhuta.
IMG_20191105_175302.jpg
Työpöytä kohteessa
Lantalassa on myös työpöytä työkaluja ja nypläyshommia varten. Ihan hyvä käyttää puhdistusaineita hyvin tuulettuvassa tilassa.
Ruuvasin kattoon pari led-työvaloa että näkee illalla touhuta. Ihan hyvin on toiminut.
IMG_20191105_175521.jpg
Sisäpöytä
Navetan sisällä on myös pari pöytätasoa johon puretut osat laitettiin, ja tehtiin mm. männänrenkaiden vaihto ja muita askareita.
Oluttölkit pöydällä on tarkoitettu nautittavaksi työrupeaman jälkeen :D
Tämmöistä täällä. Kunnon talli olisi mukava mutta ei oikein finanssipuoli salli..
Mutta näinkin tulee toimeen, ja remppatouhuissa on myös vähän alkukantaista tunnelmaa!
Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

06 Marras 2019, 19:32

Laittelin imu-ja pakosarjan paikalleen, pojan kanssa säädettiin venttiilit. Poika oli aika fiiliksissä kun ymmärsi mitä tehdään ja miksi :D
Hienoa kun voi tuleville konemiehille antaa vähän oppia ja kokemuksia!
Nesteet sisällä ja kaikki valmiina, kunhan posti saa banjon perille niin öljyt sisään ja käyntiin. Että on odottavan aika pitkä...
Vaihdoin ruiskutuspumppuun öljyt. Tyhjennyspropusta tuli kahvikupillinen naftaa, ei muuta.
Laitoin uudet öljyt sisään, jos se talven pyörisi?
Keväällä voisi tutkia mihin öljy on kadonnut. Ei kyllä ole mitään tietoa millä vuosikymmenellä on viimeksi edes tarkistettu..
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 778
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

07 Marras 2019, 10:05

Tuossa olisi tallin seinälle mallikuva.


https://www.ebay.co.uk/itm/BRITISH-LEYL ... %7Ciid%3A1

Kuva
Leilaukko
Vitos -nuffisti
Viestit: 43
Liittynyt: 20 Syys 2018, 19:13
Konekalustoani: Leyland 384 vm -70
NLCF r.y jäsen Nro: 560

10 Marras 2019, 12:23

Hyvää isänpäivää foorumilaisille! Saatiin tänään Leyland käyntiin! Remontti taisi onnistua, tyhjäkäyntiä käy tasaisemmin ja käynnistyy herkemmin kuin ennen remonttia. Ajelen ehkä huomenna koneen kunnolla lämpimäksi ja teen jälkikiristyksen kanteen.
Pitääkö jälkikiristys tehdä kun moottori on kuuma vai annanko jäähtyä ja tiukkaan sitten?
Laitan tähän vielä muutaman huomion auttamaan heitä jotka ryhtyvät ensimmäistä kertaa vaihtamaan sylinteriputkia:
1. homma ei sinänsä ole kauhean monimutkainen, mutta vaatii puhtautta ja huolellisuutta. Ei kannata kiirehtiä liikaa.
2. Kannattaa varata tilaa mihin puretut osat saa hyvään järjestykseen. Purkuvaiheessa kannattaa ottaa valokuvia, että muistaa missä osat olivat ja miten päin.
3. Puhtaus on hyvin tärkeää. Kaikki osat kannattaa puhdistaa hyvin. Varaa rättiä ja puhdistusaineita riittävästi.
4. Suunnittele etukäteen. Kannattaa hankkia huolto-opas jos mahdollista (jäsenten kirjasto esim.). Räjäytyskuvista on hyötyä, ja kiristysmomentit on hyvä saada oikein.
5. Kysy rohkeasti apua jos tulee ongelmia.
Näillä eväillä ja foorumin avulla sain oman koneeni kuntoon. Kiitokset kaikille auttaneille!
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 778
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

10 Marras 2019, 12:39

Kuumana menee massatiiviste tiukempaan.

Hyvä että tuli kuntoon. :)
Antti33
Mini -nuhvisti
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Elo 2021, 11:59
Konekalustoani: Mf 590 Turbo, Leyland 272 UM 355

28 Maalis 2022, 19:50

272 leukkuun menossa putkien ja mäntien vaihto, yks putken alempi o rengas vuotanut.
Kuinkas helkkarin piukassa noi värinävaimentimen painojen lukitusruuvit ovat? Koko on jotain luokkaa kuusiokolo 4-5.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

28 Maalis 2022, 20:08

Niissä on lukkoliima. Hyvä kuumailmapuhallin riittää liiman irroittamiseen. Ja sitten todella laadukas tuumainen kuusiokoloavain tarvitaan aukaisuun, että myös kiinni kiristämiseen!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Antti33
Mini -nuhvisti
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Elo 2021, 11:59
Konekalustoani: Mf 590 Turbo, Leyland 272 UM 355

28 Maalis 2022, 20:12

Joonas Potkonen kirjoitti:
28 Maalis 2022, 20:08
Niissä on lukkoliima. Hyvä kuumailmapuhallin riittää liiman irroittamiseen. Ja sitten todella laadukas tuumainen kuusiokoloavain tarvitaan aukaisuun, että myös kiinni kiristämiseen!
Joo manuaalista luin että on liimalla kasattu, yks Boxon tuumanen avain meni jo poikki.
Täytyy huomenna yrittää uudestaan :D
British Steel
Kylmäkoskelainen
Viestit: 87
Liittynyt: 31 Joulu 2012, 07:47
Konekalustoani: 272

29 Maalis 2022, 14:20

Antti33 kirjoitti:
28 Maalis 2022, 19:50
272 leukkuun menossa putkien ja mäntien vaihto, yks putken alempi o rengas vuotanut.
Kuinkas helkkarin piukassa noi värinävaimentimen painojen lukitusruuvit ovat? Koko on jotain luokkaa kuusiokolo 4-5.
Moi!

Tutki mun vastaus toisessa viestiketjussa! Epäkuranttia männänrengasta on liikkeellä, öljyä menee ainakin jos meinaa jättää alemman öljyrenkaan pois! Ja mittaa putkien korkeus lohkosta sekä mittaa varmuuden vuoksi männänrenkaiden päittäisvälys sylinteriputkeen.

ystävällisin terveisin

-BS-
British Steel kirjoitti:
30 Elo 2021, 09:52
Moi!

Täältä pesee:

Sama ongelma minulla konerempan jälkeen (n.500h ajoa ei parantanut tilannetta), nyt kone on kone auki ja odottelen kantta plaanaamosta että pääsen kasailemaan.

Asiaa olen selvitellyt ja seuraavia huomioita olis:

Männänrenkaita on tarvikkeena montaa sorttia, minulle tuli ensimmäiseen remonttiin öljyrenkaat joissa ei ole kavennettu lainkaan sylinteriputken seinämään vasten tulevaa olaketta ja renkaan kokoonpuristumisvoima on n.4,5kg. Nämä renkaat eivät olleet toimineet, päättelin siitä että renkaissa näkyi vielä kiillottamattomia kohtia, jotka eivät olleet ottaneet lainkaan sylinterin seiniin.

Putket hoonasin koneremontin yhteydessä pilipalijousihoonilla, nyt putket kävi koneistamon kautta kunnon hoonissa, mutta mittavirhettä putkissa ei ollut (lyhyet putket, vain yksi öljyrengas mahdollinen).

Minulle oli jäänyt alkuperäiset kuluneet öljyrenkaat, puristusvoima n. 7kg, mutta päittäisvälyksen takia näitä ei voinut laittaa koneeseen.

Ostin nyt satsin männänrenkaita, öljyrenkaan desing oli muuttunut eli nyt putkea vasten oleva olake oli kavennettu kuten alkuperäisissä renkaissa, mutta puristusvoima edelleen alle 5kg.

Ostin kolmannen satsin männänrenkaita (4 renkaiseen koneeseen tarkoitettuja), näissä öljyrenkaissa oli kapea olake ja renkaan sisällä olevan erillisen jousen ansiosta n.7kg puristusvoima. Näillä päätin kasata koneen.

Päättelen että asiassa onpi käynyt niin että tarvikevalmistaja ei uskalla tehdä öljyrenkaista alkuperäisiä jäykkyydeltään, koska pelkää niiden pirahtavan rikki, sisäpuolisella jousella alkuperäinen jäykkyys löytyy.

Muoks: missään satsissa ei ollut väliä kumminpäin yli rengas tulisi.

Onko sinulla kahdella öljyrenkaalla? minulla oli alunperin jätetty alin pois tod. näk. jo tehtaalla vaikka pitkät putket (vm.78)

PS. tarvikemännissä oli millin pienemmät öljyn takaisinvirtausreijjät, jotka suurensin alkuperäisen männän mallin mukaan.



Kuolleen merkin harrastuksessa on omat mausteet.
Antti33
Mini -nuhvisti
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Elo 2021, 11:59
Konekalustoani: Mf 590 Turbo, Leyland 272 UM 355

31 Maalis 2022, 19:48

Tasapainokoneiston kuusiopultit aukesi lopulta, 2 suosiolla loput 2 kempin avustuksella. Putket ylhäällä, ohuita ylärenkaita pari poikki, ja pari littaantunut varmaan asentaessa joskus. Vielä lohkon irroitus kun kampiakselin joutuu luultavasti hiomaan alikokoon. Ja miettimään mistä osia tilailemaan, ja jättääkö nyt alimman renkaan männistä pois vai ei, ja tekeekö venttiileihin muutoksia. Ohessa pari kuvaa, ja kytkinkaavelista tulleiden sähköjohtojen merkitys taisi löytyä, sähköinen lisäsylinteri mistä meni johdot vaihdekepin juureen nappikytkimelle, ei taida olla alkuperäinen? Koneesta löytyy kumminkin jalkapolkimella toimiva takakytkin?
Liitteet
IMG_20220331_202244.jpg
IMG-20220330-WA0005.jpeg
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

02 Huhti 2022, 09:36

Siinä lienee kaivinkonevarustelun tekemä kytkinakselijarru, joka ei toimi enää. Kun ajetaan työkierroksilla kokoajan, niin loota pyörii tuskallisen PIIIIIIIITKÄÄÄÄN kun lyö kytkimen pohjaan, siksi noita jarruja tehty kytkinakselille kaivinkonesovellutuksissa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Antti33
Mini -nuhvisti
Viestit: 8
Liittynyt: 01 Elo 2021, 11:59
Konekalustoani: Mf 590 Turbo, Leyland 272 UM 355

08 Huhti 2022, 17:18

Joo eli omassa käytössä saa heivata tuon lisäjarrun pois. Kone purettu ja kampiakseli koneistamolla odottaa hionnan tuomiota.
Löytyi ahdin suht halvalla ja läheltä, Garrett gt2556s, nyt mietinnässä pitäisikö konetta samalla vähän piristää? Suht pienellä vaivalla näyttäisi saavan putket ja letkut tehtyä, vinkkejä turbotukseen saa antaa..
Täytyy varmaan kohta tehdä oma viestiketju näille höpötyksille
Liitteet
IMG_20220406_195814.jpg
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8902
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Huhti 2022, 03:29

Taitaa olla hieman pykälää-paria, liian iso ahdin tuolle koneelle ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin