Sivu 7/8

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 12 Joulu 2019, 15:08
Kirjoittaja OttuM
No niin.
Kysyin aikaisemmin ääntä moottorin käynnistä oli vastaus 'jos käy, kaasuttele pois' tai sinnepäin.
Nyt on sellainen 'ongelma' kun moottorista otta lisää kierroksia yli 1100 kierrosta jälkeen alkaa tuleemaan katkonaista ääntä eli ei herkästi ota lisää tasaisesti kierroksia.
vähän niinkuin 'röpellystä'. Kokeiltu paikallaan ilman kuormitusta.

Q1. Onko syynä ruiskupumpun 'liika ennakko' vaiko mikä?.
Jos ruiskua pitää säätää niin minnepäin?.

Olen käyttänyt konetta yli puolituntia ja välillä kokeillut nostaa kierroksia sama tulos yläkierroksilla.
800-1000 käy lähes tasaisesti lisättäessä kierroksia 800 --> säilyy tasaisuus käynnissä.

Q2. Kauanko pitää käyttää konetta että saa jälkikiristää kannen ja säätää venttiilit?.
Q3. Käyvätkö kiertelevät traktorikorjaajat jotka ovat tehneet kansiremontin tiloilla jälkikiristämässä kannen ja säätämässä venttiilin vai tuleeko kerralla 'oikein'?.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 12 Joulu 2019, 20:51
Kirjoittaja jusape
Q3 : Riippunee siitä reeraajasta, yleensä se homma tehtäneen samalla reissulla, ensimmäuínen jälkikiristys, 0.5-1h käytön jälkeen.

Q 2 : Ajelua vaikka puoltuntia - tunti, tai vaikka 4 tuntia, vaihtelevilla kierroksilla, ilman mitään isompaa rasitusta.

Q 1 : Eipä kyllä osaa sanoa, oudon oloista, tai kuvauksen perusteella vaikea päätellä yhtään mitään .....
Pumpun toiminta ? Ei venttiilit tai nostajat jumittele ? Onko savutusta, harmaata ? Käyntiinlähtö hyvä ?

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 12 Joulu 2019, 22:09
Kirjoittaja OttuM
Kun käynnistin tuli harmaata savua vähän tuoksui siltä kuin olisi polttoaineen hajua.
Kun aikansa oli käynnyt n.10min alkoi savu väheni ja muuttui lähes normaaliksi muuttuen kirkkaamaksi ja hivenen sininertäväksi.

Moottori lähti käyntiin kun startti aikansa avusti. Pakkosyötöllä ja pienellä kaasulla. (ei nestekaasulla vaan käsivivun asennolla).
Vähän paremmin kuin aikaisemmin ehkä n. 20 sek.( eka käynnistys, ressuhallissa ei ollut pakokaasun poistoputkea).

Käytin kasattaessa asennusöljyä väriltään vaaleanpunaista. en tiedä paloiko tämä sitten.
Venttiilin nostajat ja tangot laitoin samoille paikoille missä ne olivat.

mietin Onko nostajissa jokin suunta (sivu suunta ) vai saako kiertyä vapaasti nokka-akselin nokan päässä?.
Purettaessa nokka-akselia ei otettu pois. Ei näkynyt aihetta irroittaa.

Asennan uudet ilmasuotattimet jos ei saa happea tarpeeksi johtuisko siitä ylikierroskäynti.
Samalla kokeilen käyttää imusarjan hehkua.

Ruiskutuspumpun ja suuttimet on säätänyt merkkiliike. Uudet sisäkalut ja suuttimet. Testataan ja vilkaistaan kopan alle.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 12 Joulu 2019, 22:15
Kirjoittaja jusape
Myöhäisellä lie sitten hieman, eli hieman lisää ennakkoa moottoriin, eli syöttöpumpun pyörimissuuntaan. Eli pumppua kääntää tai koplinkista pumpun puoleista osaa pyörimissuuntaan , puolikas - milli ....
Liekkihehkua noiden ei pitäisi tarvita, lämpötilan ollessa -20 lämpimämmällä puolen

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 12 Joulu 2019, 23:52
Kirjoittaja nuhvi63
Kai se hiukan tyrkkää mustaa putkesta kun painat kaasun pohjaan :?:
Jos ei niin syöttöä lisää, tukehtuu sopan puutteeseen.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 13 Joulu 2019, 00:03
Kirjoittaja jusape
Nostinkuppien kuuluu pyöriä moottorin käydessä hissukseen ( nokan koneistus nostossa ehkä hieman "toispuoleinen " )

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 14 Joulu 2019, 15:12
Kirjoittaja OttuM
Kiitokset neuvoista.
Tuohon ruiskupumppuun sanoi korjaamo että laitetaan hieman tehoja lisää. en tiedä tarkoittiko kierroksia vai mitä.
Puhdistin siirtopumpun sihtin, oli kerännyt jonkinverran töhnää.
( Kokeilin ei muutosta, harmaa savu joka moottorin lämmetessä häviää. Ei pukkaa mustaa savua, kun ei voi ottaa kierroksia tuntuu hävittäjältä) .
Ilmanpuhdistin:
Q1. Pitääkö olla myös sisäsuodatin kyseisessä moottorimallissa?.
Ei ollut kuin isompi, alkujaan kun koneen ostin.

Kannenkiristys ja venttiilin säätö:
Q2. Täytynee ottaa irti venttiilipukit enne kannen kiristystä?, Pitääkö moottorin olla lämmin kiristettäessä?

Q3. Onko r-pumpun perässä oleva ennakkomerkki kyseisen moottorimalliin stemplattu 270 vm.-71 vai yleinen joka käy kaikkiin missä niitä käytetään (sims .) ?.

Ohjekirja 22 astetta (344). 20 astetta (384), Onko sama 270 -ssä ?.
Alkaako asteikko klo 12.00, eli siinä nolla astetta?.

Edit:
Poistettu säätön väärä suunta jos syöttö myöhäsemmälle.
Alla jusapen vastaus. kiitos helpistä.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 14 Joulu 2019, 15:33
Kirjoittaja jusape
Venttiilikoneisto ja ehkä suuttimetkin pitää irroittaa, jollei ole asiaankuuluvaa erikoisavainta käytössä kannen jälkikiristykseen.
On se ja sama, onko moottori kylmä vai lämmin, sama venttiilinvälyksiä säätäessä.

Ennakon säädöstä - aikaisemmalle jos haluaa, niiin pumppua käännetään moottorin käyntisuuntaan jos ennakkoa lisätään, vasten käyntisuuntaa myöhäisemmälle.
"oikealle" ? katsottuna mistä päin ? edestä ? Yleensä noissa aina puhutaan moottoria takaapäin katsottuna, jollei jossain opuksessa ole erikseen mainittu, että "edestä katsottuna".

Vanhemmissa Nuffeissa ennakot oli 28 ( alipainesäätöinen pumppu ) ja 25ast mekaaninen, "minimec" pumppu.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 17 Joulu 2019, 18:43
Kirjoittaja OttuM
Sorvasin tapin 6.3 mm ja laiton minimec ohjeiden mukaan. Tarkistin ajoitusmerkkiä näyttäisi olevan myöhäsellä n.3 ast. eli osoittaa merkistä oikealla.

Silloin kun laitoin merkkiin noudatin ohjetta kun 1 syl. on puristus mittasin sen työntömitalla männästä. Ja vauhtipyörä ei ollut paikoillaan (moottoritelineessä).
Siinä mentiin metsään.

Laitan merkkiin ja testaan.

Kuitenkin kysymys imuventtiileihin.
Kannen koneistaja sanoi että imuventtiilin 'ohjuriläppää' (ilmanohjain) piti hiota, kun kannen oikaisun ja venttiilien pesäviisteen teon jälkeen vastasi kannen runkoon,
etteivät olleet istuneen hyvin, vaan oli jäännyt kantamaan.
Onko se tavallista jos vaihtaa uudet imuventtiilit kys.moottoriin että niitä pitää modata?.
Vai onko myynnissä olevat imuventtiilit yleismallia uudempiin moottoreihin.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 17 Joulu 2019, 19:21
Kirjoittaja jamppi
Ei ole tavallista mutta laatu vaihtelee. Kukaan ei ole osannu selittää sen ohjaimen tarpeellisuutta.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 17 Joulu 2019, 20:40
Kirjoittaja jusape
Uudemmissa koko ohjainlirpaketta ei edes ole. Omien silmämääräisten kanavamuototutkimusten perusteella ei kanavissakaan ole juurikaan havaittavaa eroa.

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 18 Joulu 2019, 23:56
Kirjoittaja nuhvi63
Luulenpa että jos sen lärpäkkeen hioisi pois niin moottorin täytös jopa hieman paranisi.
Turha se lienee, insinööri on terästetyn teekupin äärellä vaan sen siihen suunnitellut :D

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 19 Joulu 2019, 22:08
Kirjoittaja jusape
Ainakin virtauspinta-ala kasvaa, ilman lirpaketta ....... Turha kapistus lie mokoma ......

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 20 Joulu 2019, 00:11
Kirjoittaja NuffiPekka
Matkan varrella on tullut vastaan useampi virtauksenohjain josta on lohjennut pala pois. Viimeksi viime viikolla tein kansiremppaa kaverin neloseen jossa kahdesta imuventtiilistä oli palanen lohjennut ja männän päällä oli vastaavasti hakkaantumajäljet. Minulla on ollut linjana jo pitempään että tuo ohjain hiotaan pois ja samoin jätetään pois se kiila että venttiili voi tarvittaessa pyöriä vapaasti. muutama vuosi taaksepäin saman kaverin 460 Nuffi rupesi käymään kolmella ja kun avasimme kannen niin tuo samainen ohjain oli lohjennut kokonaan ja palanen venttiilin reunasta myös. oman kokemukseni mukaan tuolla ohjaimella ei liene mitään todellista virkaa, ennemminkin harmia. Ja noilla joista tuo on hiottu pois on ajettu parhaalla toistakymmentä vuotta että luulisi jo tapansa näyttäneen. :wink:

Re: Leyland 384/270 Moottori

Lähetetty: 20 Joulu 2019, 15:09
Kirjoittaja OttuM
Kiitokset vastauksista.
Jos minulla olisi aikaisemmin tietoa ollut, olisin sanonnut koneistajalle hio lärpäkkeet pois. Samalla kun oli hiukan mataloittanut niitä.

Säädin ruiskutuspumpun ennakolle ohjeiden mukaan merkkiin.
Kun käynnistin. Lähti heti samantien käyntiin. Annoin käydä ja testasin kierroksia 1600 ei vielä mitään ongelmaa kuten aikaisemmin ennen säätöä..
Tuo moottori ei koskaan (20 vuotta) ole lähtenyt noin nopeasti käyntiin, kuin uusi, (niin se onkin. Toivottavasti ei ole hetken ilo).
Tosin olin lämmittänyt letkulämmitimellä aikansa kun säädin ennakon. pakkasta kun on -8 astetta.

Opin ennakkosäädöstä sen.
Kun käynnistäessä pitää starttimoottorilla avittaa käyntiin kierroksille ja pukkaa pihalle harmaata löpölle haisevaa kaasua pakoputkesta.
On ennakko silloin liian myöhäisellä tai myöhässä. Ei polta.
Tietoa ei ole siitä, mitä jos liian aikasella.
Nyt kun säädin kohdalleen tuli kirkasta lähes savutonta pakokaasua ja otti kierroksia heti kun 'hiukan' koskee kaasuvipuihin.

Seuraavana täytyy ajaa moottori sisään, kiristää kansi ja säätää venttiilit.